Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door Michel P » 05 dec 2010, 10:45

Peric schreef:
Femme schreef:Ik ben vanavond overigens nog een familie tegengekomen die met een voorwielaandrijver van de weg was geraakt (auto stond vast in de berm, gelukkig geen bomen in de buurt) ondanks winterbanden.
Het probleem is dat mensen denken dat ze met winterbanden net zo kunnen rijden als op zomerbanden op het droog. Ik reed gister op de 3e baan waar een spoor was op de A12, met een gangetje van 80. Komt er een mongool op de 4e baan waar zeker een paar millimeter sneeuw lag langszwaaien met zeker 100-110.. Zal vast winterbanden er onder gehad hebben, 'dus er kon niets gebeuren'..

Heb je ervaring met winterbanden in de sneeuw? Je kan echt gecontroleerd veel harder rijden, en die 100-110 is dan echt geen enkel probleem. Juist het remvermogen neemt enorm toe t.o.v. standaard banden.

Van mij mogen ze het verplicht stellen iedereen verplicht op winterbanden van 1 december tot 1 maart. Ik erger me rot aan al die mogolen die 15-25 km per uur rijden omdat met geen winterbanden heeft, idem buiten de bebouwde kom, 45-55 rijden........... zeer maar dan ook zeer storend..

Michel

Leen

Bericht door Leen » 05 dec 2010, 11:21

Wat moet ik lachen om die pipo's die nog nooit wat gehad hebben met zomerbanden omdat ze al 25 jaar 200k per jaar rijden ........laat me niet lachen. Rij al sinds 2004 met m'n toenmalige e39 530d met een extra wintersetje , en ben dus ook overtuigd van het nut van winterbanden . idd is de verkorte remafstand het allerbelangrijkste imho , gisteren maar weer eens ondervonden toen er een muts met haar Ka achterop klapte voor de rotonde ............

over de kosten , tsja een 2e hands setje is op marktplaats zo gescoord en hoeft geen vemogen te kosten , ik kocht 3 jaar geleden een origineel 17" m-wielen setje voor m'n vorige e92 335d met 8mm michelin alpin winter RFT's voor 800 euro , 2 winters op gereden en begin dit jaar verkocht ivm het niet passen op de e90 m3 voor 650 euro .........over de oplossing voor de m3 heb ik het in het andere winterbandentopic al gehad .

Marc R

Bericht door Marc R » 05 dec 2010, 11:52

+1 .......

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 dec 2010, 12:34

Ik ben met name overtuigd toen vorig jaar mijn pa bleef staan (eenzelfde auto) met rondom nieuwe Primacy's terwijl ik moeiteloos weg kwam met versleten winterbanden. Weliswaar op sneeuw, gewoon koud en/of nat vind ik het verschil niet overtuigend genoeg. De M3 kreeg ik nauwelijks aan het driften in februari op een zeer koud en nat Lelystad met om de achterwielen Primacy's met 5bar erin. Dat winterrubber dan ook meer grip zou hebben geloof ik gewoonweg niet maar zodra het wegdek bedekt is met wat meer vaste substantie...

Peric

Bericht door Peric » 05 dec 2010, 13:15

Je moet toch met me eens zijn Michel dat je nooit van ze lang zal ze leven dezelfde grip hebt als met zomerbanden op droog.
Er lagen gisteren van die sneeuwwalletjes tussen de rijbanen. Toen ik van baan wisselde zwabberde de auto behoorlijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 dec 2010, 13:19

IMHO gaat het altijd om aangepast rijgedrag...........................

Beetje de discussie met ABS/DTC................als je dan te onwijs wil/gaat..................tja dan kunnen deze systemen je ook niet meer helpen........

Ergerlijk blijft wel mensen die met sneeuw te bang, te voorzichtig zijn, IMHO lokt dit eerder ongevallen uit alsook frustraties bij anderen............Beetje Murphy; als je bang bent dat het fout gaat, dan gaat het ook fout......
Deze mensen zou ik willen adviseren dan gewoon thuis te blijven.......

steve smith

Bericht door steve smith » 05 dec 2010, 15:19

Michel P schreef:
Peric schreef:
Femme schreef:Ik ben vanavond overigens nog een familie tegengekomen die met een voorwielaandrijver van de weg was geraakt (auto stond vast in de berm, gelukkig geen bomen in de buurt) ondanks winterbanden.
Het probleem is dat mensen denken dat ze met winterbanden net zo kunnen rijden als op zomerbanden op het droog. Ik reed gister op de 3e baan waar een spoor was op de A12, met een gangetje van 80. Komt er een mongool op de 4e baan waar zeker een paar millimeter sneeuw lag langszwaaien met zeker 100-110.. Zal vast winterbanden er onder gehad hebben, 'dus er kon niets gebeuren'..

Heb je ervaring met winterbanden in de sneeuw? Je kan echt gecontroleerd veel harder rijden, en die 100-110 is dan echt geen enkel probleem. Juist het remvermogen neemt enorm toe t.o.v. standaard banden.

Van mij mogen ze het verplicht stellen iedereen verplicht op winterbanden van 1 december tot 1 maart. Ik erger me rot aan al die mogolen die 15-25 km per uur rijden omdat met geen winterbanden heeft, idem buiten de bebouwde kom, 45-55 rijden........... zeer maar dan ook zeer storend..

Michel
100% mee eens.

Oh @ Peric: Reed die "mongool" in een grijze Renault bestelauto? Dan was ik het.

Zolang ik in m'n spiegel m'n bandensporen door de sneeuw heen zie (en dat is het geval totdat er enkele cm liggen) kan je inderdaad vrolijk op normaal tempo door de sneeuw, en kun je gewoon de +30 aanhouden die ja altijd aan houdt. Gewoon een beetje anticiperen op ander verkeer en rustig door bochten met en beetje gas erop. En afstand houden. 140-150 op sneeuw kun je ook prima rijden, enkel rekening houden met een langere remweg. Maar die is op een goed setje winters HEEL VEEL korter dan jij denkt. Aan jou hetzelfde aanbod als aan 911-minnaar, je bent welkom om bij de volgende sneeuwbui even te komen proberen. Dan stop je namelijk met die onzinpraat!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 05 dec 2010, 15:28

Femme schreef:Bij een minimaal hellingspercentage kom je al niet meer van je plek en de auto is nogal beweeglijk. Het grote koppel en active steering maken het ook niet makkelijker. Ik heb inmiddels wel door dat je moet remmen tijdens het terugschakelen omdat anders de achterkant snel instabiel wordt als je het toerental niet goed matched.
Vergeet niet bij wegrijden of heuvel oprijden de DTC/DSC/ESP uit te schakelen. Systeem grijpt anders hele tijd in. Als je vervolgens weer gang hebt schakel je het systeem weer in.

Systeem heeft mij vannacht een aantal keer goed geholpen. Haakse bochten die iets sneller genomen werden het systeem beetje helpen met lichtjes de handrem te beroeren.
romo schreef:IMHO gaat het altijd om aangepast rijgedrag...........................

Beetje de discussie met ABS/DTC................als je dan te onwijs wil/gaat..................tja dan kunnen deze systemen je ook niet meer helpen........

Ergerlijk blijft wel mensen die met sneeuw te bang, te voorzichtig zijn, IMHO lokt dit eerder ongevallen uit alsook frustraties bij anderen............Beetje Murphy; als je bang bent dat het fout gaat, dan gaat het ook fout......
Deze mensen zou ik willen adviseren dan gewoon thuis te blijven.......
+1
Ik heb op de snelweg ietsje rustiger gereden dan anders, maar 80+ was nog prima te doen als je maar voldoende afstand houdt en zorgt dat je niet plotseling hoeft te remmen. Anticiperen!
Heb alleen maar anderen ingehaald. Men reed soms in een slakkengang van 30 km/h. Ik haalde ze dan maar in, heb geen zin om achter twijfelaars te hangen. Veroorzaken wellicht ongelukken en nemen je mee.

Raakte met inhalen op snelweg wel even in de linker berm omdat deze niet meer zichtbaar was, maar kalmte en rustig weer terugplaatsen vervolgde ik mijn inhaalactie.

Ik ben tevreden met mijn wintersetje. Ondertussen wordt mijn zomersetje opgeknapt.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 05 dec 2010, 17:42

Gisteren heb ik iets meer dan 600 km gereden. Snelheid 100-120 met de Viano. Alleen bij het wisselen van de rijbaan minderde ik vaart. :) Ik moet er niet aan denken dat ik die afstand met zomerbanden had afgelegd. Dat zou een stuk langer duren. Aansluiten bij de treintjes rechts....

Mijn broer wisselde vanochtend zijn 18" Alpina's met Michelin voor staal 16" met Hankook winterbanden. Lol.
Voor het omhoog krikken wilde hij alle moeren iets los hebben. Twee zaten wat meer vast en kreeg hij moeilijk los. Het wiel draaide gewoon mee bij een ruk aan de kruissleutel, met volle gewicht van de auto er op. :lol: Vervolgens heeft hij de momentsleutel er maar voor misbruikt.

Femme

Bericht door Femme » 05 dec 2010, 19:40

Sjoerd MP BMW schreef:
Femme schreef:Bij een minimaal hellingspercentage kom je al niet meer van je plek en de auto is nogal beweeglijk. Het grote koppel en active steering maken het ook niet makkelijker. Ik heb inmiddels wel door dat je moet remmen tijdens het terugschakelen omdat anders de achterkant snel instabiel wordt als je het toerental niet goed matched.
Vergeet niet bij wegrijden of heuvel oprijden de DTC/DSC/ESP uit te schakelen. Systeem grijpt anders hele tijd .
Thanks maar ik weet de DTC/ASC-knopjes prima te vinden in de sneeuw ;) . Op sommige momenten helpt niets meer en heb je externe hulp nodig.

Vandaag kon er overigens weer prima gereden worden op zomerbanden. Kudos voor het strooibeleid van de provincie. Ik was gisteren in Duitsland en ik snap wel waarom je daar voor gek wordt verklaard om in de winter op zomerbanden te rijden. Er geldt daar een heel ander strooibeleid en er zijn ook meer hoogteverschillen.

JP

Bericht door JP » 05 dec 2010, 19:49

Normaliter weten ze in Duitsland wel hoe ze met de winter om moeten gaan. Vorige week nog door de Ardennen, via Bitburg naar de Hunsrück geweest. Een route die ik elke week wel een keer heb.

In de Ardennen is het tot de Duitse grens nog wel eens behelpen. De Walen strooien niet zo heel veel (arme regio), al is het nu nog het begin van het seizoen, dus moeten ze een beetje besparen voor de rest van de winter.

Vanaf de Duitse A60 is de weg over alle rijbanen vrij, incl. vluchtstrook, maar ook parkeerplaatsen zijn allemaal vrij en gestrooid. Dat is dan wel relaxt, zeker icm de vele hoogteverschillen, al blijven er stukken die ik met een lege combinatie (op de terugweg) liever vermijd zoals de L158 bij Mülheim ad Mosel.

RVV

Bericht door RVV » 05 dec 2010, 20:50

Peric schreef:

Met de M5 rij ik ook gewoon 100 tot 110 met de winterbanden in dezelfde omstandigheden. Zelfs 120-130 is geen enkel probleem, alleen is dan het snelheidsverschil tov het verkeer op de rechterrijstrook te groot. Maar ik heb geen moment het idee of het gevoel dat het een onverantwoorde snelheid is. Het effect is feitelijk vergelijkbaar met zomerbanden in de regen, rijdend met die snelheid.

Joop

Bericht door Joop » 05 dec 2010, 21:24

Rij zelf altijd op winterbanden in de winter, omdat ik toch lichtelijk van mijn auto afhankelijk ben voor het werk. Niet altijd even gelukkig, maar voor die paar dagen per jaar is die relatief kleine investering het toch wel waard. Dan maar iets minder vlot doorijden en iets minder strak door de bochten.

Heb dit weekend een 1er te leen met zomerbandjes van de dealer... Maar het verschil is wel degelijk merkbaar. Ik kom overal prima met de 1er en wegrijden in de pakken sneeuw die er gisteren gevallen zijn gaat ook allemaal prima, maar je kunt echt serieus merken dat het gewoon meer moeite kost dan met de winterbanden onder de coupe.

Met die ijzel van vanmiddag is het wel even goed uitkijken, normaal rij ik met besneeuwde wegen eigenlijk met alle beschermengeltjes uit (vorige week sloeg zelfs de motor van de coupe af toen het vermogen naar bijna nul werd afgeknepen, best knap voor een automaat :wink: ), maar met ijzel en zomerbanden laat ik dat toch liever achterwege.

Juist af en toe op de feiten gedrukt worden als nu de 1er zorgt er wel voor dat je het voordeel er zeker van kan in zien.

Peric

Bericht door Peric » 05 dec 2010, 22:17

@ dr. Smith, nope, was een blauwe Zafira.
En thanks voor het aanbod, maar dan rij jij maar, dan zie ik het wel.. :)
Wil zoiets best op een circuit proberen, kijken waar de grens ligt, die zoek ik liever op de openbare weg niet op.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 06 dec 2010, 08:40

Afgelopen weekend rondom de Ring toch wel weer heel blij met de winterbandjes hoor.

Knot

Bericht door Knot » 06 dec 2010, 09:46

Daar heb je idd nog te maken met hoogteverschil, dan trekken zomerbanden het echt niet maar in vlak holland wil ik voorlopig nog wel proberen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 dec 2010, 10:30

RVV schreef:
Peric schreef:

Met de M5 rij ik ook gewoon 100 tot 110 met de winterbanden in dezelfde omstandigheden. Zelfs 120-130 is geen enkel probleem, alleen is dan het snelheidsverschil tov het verkeer op de rechterrijstrook te groot. Maar ik heb geen moment het idee of het gevoel dat het een onverantwoorde snelheid is. Het effect is feitelijk vergelijkbaar met zomerbanden in de regen, rijdend met die snelheid.
Het risico zit er vooral in dat als je gaat glijden je bij gladheid minder afgeremd wordt. Ga je met 120 richting vangrail dan raak je die met 110 in plaats van 70-80 bij niet winterse omstandigheden. Ik vind 80-90 meestal wel hard zat op besneeuwde wegen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 dec 2010, 11:21

Knot schreef:Daar heb je idd nog te maken met hoogteverschil, dan trekken zomerbanden het echt niet maar in vlak holland wil ik voorlopig nog wel proberen.
+1

allen

Bericht door allen » 06 dec 2010, 11:55

Van het weekend even uit eten geweest in vlak Holland. Was wel even leuk te zien dat die Transporter niet eens bleef staan bij het stoplicht voor de Maasboulevard. Die gleed vrolijk terug naar beneden. :roflol:
Denk dat hij nog wel van geluk kon spreken dat er niemand achter hem opgesteld stond.

WhizzMan

Bericht door WhizzMan » 07 dec 2010, 10:51

Gisteren gehoord van iemand die achterop een rij bij het verkeerslicht was gegleden:

M'n ABS deed het niet!

Tsja, nogal logisch he. Als je volle bak op dat middelste pedaal gaat staan blokkeren alle 4 je wielen en denkt je ABS dat je stil staat, dus grijpt het niet in. Vertrouwen op je ABS om op tijd stil te staan is echt het domste wat je kan doen.....

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 11:19

WhizzMan schreef:Gisteren gehoord van iemand die achterop een rij bij het verkeerslicht was gegleden:

M'n ABS deed het niet!

Tsja, nogal logisch he. Als je volle bak op dat middelste pedaal gaat staan blokkeren alle 4 je wielen en denkt je ABS dat je stil staat, dus grijpt het niet in. Vertrouwen op je ABS om op tijd stil te staan is echt het domste wat je kan doen.....
Als je ABS 'denkt' dat je stilstaat met 4 geblokkeerde wielen is je acceleratiesensor kapot :hammer:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 dec 2010, 11:49

Met ABS kun je blijven sturen min of meer MAAR het VERKORT JE REMWEG NIET!!!!!!!111111!!!!!11
Ergo het verlengt 'm in dit soort omstandigheden,

In rulle sneeuw graaft 'n non abs auto zich blokkerend in en staat eerder stil dan de abs-ende auto die door stottert en later stilstaat, maar je kunt blijven sturen

@Whizzman, die gast die bovenop die stilstaande file klapte snapt 't prinipe niet en jij volgens mij ook niet..behalve NOOIT vertrouwen op ABS om OP TIJD stil te staan, dáár heb je gelijk in.

RVV

Bericht door RVV » 07 dec 2010, 12:03

Ik vermoed dat hele volksstammen denken dat ABS een auto beter laat remmen ofzo. Maar word ook nergens uitgelegd hé. Die volksstammen hebben ooit een rijbewijs gehaald in een ABS-loos tijdperk. Weinig tot geen verstand van de werking van de techniek, maar horen bij de dealer, ABS/ESP/TCS/UPC/TNT/ING/BKR/ABN/KPN zit er standaard op. Nou dan zal het wel goed wezen toch?

SteV6

Bericht door SteV6 » 07 dec 2010, 12:05

Sterker nog, als die lui echt een keer zo hard remmen dat ABS ingrijpt gaan ze naar de garage omdat het rempedaal zo vreemd aanvoelt ...

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2010, 12:09

Rico, LOL @ lijst met TLA's :lol:

Plaats reactie