DF kinderadvies
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: DF kinderadvies
Ik denk dat er best een flinke club inmiddels zo wel over denkt ja.
Als het hoogst haalbare een gesplitste kamer van 16m2 in een jaren 60 doorzonwoning voor 800 euro is, en een gezinnetje stichten helemaal onhaalbaar lijkt, dan krijgt de 1% maar lekker de tyfus.
Als het hoogst haalbare een gesplitste kamer van 16m2 in een jaren 60 doorzonwoning voor 800 euro is, en een gezinnetje stichten helemaal onhaalbaar lijkt, dan krijgt de 1% maar lekker de tyfus.
-
Eric Z
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Als je flink spaart dan kan je ook op gegeven moment Nederland vaarwel zeggen.smiley schreef: 10 mar 2026, 17:12 Ik denk dat er best een flinke club inmiddels zo wel over denkt ja.
Mensen die twijfelen krijgen vanzelf het zetje als het zo doorgaat. Zeg dan zeker maar vaarwel tegen je kennis economie dan op termijn. Dan blijven de pensionado’s en de onderklasse over.
We hebben het over problemen van de hele wereld, maar een betaalbaar huis, boodschappen en auto’tje staan niet echt op de agenda.
-
TLRS
In de basis is dit volgens mij exact het probleem. We zijn te goed geworden in afschuiven, afzonderen. Voor zolang we daarmee weg komen althans.Elise schreef: 10 mar 2026, 17:09 Of is het gewoon je eigen incapabele vermogen, v.w.b. opvoeden, afschuiven op de maatschappij?![]()
Als we kijken naar "ons" "kennis dieet". Bijvoorbeeld tv, internet en school.. hoe groot is dan het aandeel opvoeding en relaties. In mijn beleving, mijn bubbel, erg klein. De meesten van ons hebben op school talen gehad, aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, economie, tekenen, muziek, biologie. Op tv zijn er vast genoeg programma's met een opvoedende werking. Maar meer als voorbeeld gedrag. Een opvoedkundig programma met diepgang, analyses en verschillende inzichten kan ik niet noemen. Internet hoeven we het al helemaal niet over te hebben lijkt me.
Kan aan mij liggen. Maar ik zie dus niet echt een duidelijke maatschappelijke prioriteit voor het onderhouden van een zeker opvoedkundig niveau.
-
Eric Z
Normen en waarden leer je niet uit een boekje. Dat word gecreëerd door de mensen om je heen. Daar hoort gecorrigeerd worden door je omgeving ook bij, hoe vervelend dat op dat moment ook is voor het denkbeeld van een kind is het wel nodig.
- Elise
Dat heeft niks te maken met opvoeden, dat is gewoon het resultaat van de incompetentie van onze overheid.smiley schreef: 10 mar 2026, 17:12 Ik denk dat er best een flinke club inmiddels zo wel over denkt ja.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Die was als reactie op die van Wimo, maar het gaat hier allemaal zo snel met reacties.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nog een kinderadvies dingetjes, laat ze niet op de ipad klooien, en al helemaal niet als DF open staat 
-
TLRS
We leren een hoop andere dingen voor een groot deel uit boeken of andere, modernere vormen van kennisdeling. Waarom zouden normen en waarden daarop een uitzondering zijn. Dat neigt toch naar willekeur. Nota bene in een wereld geregeerd door cijfers en een streven naar nauwkeurigheid.Eric Z schreef: 10 mar 2026, 18:09 Normen en waarden leer je niet uit een boekje. Dat word gecreëerd door de mensen om je heen. Daar hoort gecorrigeerd worden door je omgeving ook bij, hoe vervelend dat op dat moment ook is voor het denkbeeld van een kind is het wel nodig.
-
Andre
Haha ik een kinderopvang beginnen? De ouders mooi feest vieren denk:)
Er zijn maar weinig ouders die goed hebben nagedacht om kinderen te nemen. Ze denken dat het een mooie accessoire is. Maar als het teveel geluid maakt hop naar de kinderopvang of opa en oma! Een kind heeft een goeie moeder nodig. Ik zie maar weinig vrouwen om mij heen die er nog zin in hebben. Liever een baan dan elke dag een stront luier onder de neus. Dan de muts mooi gebruiken maar niet om te baren!
Haha:)
Er zijn maar weinig ouders die goed hebben nagedacht om kinderen te nemen. Ze denken dat het een mooie accessoire is. Maar als het teveel geluid maakt hop naar de kinderopvang of opa en oma! Een kind heeft een goeie moeder nodig. Ik zie maar weinig vrouwen om mij heen die er nog zin in hebben. Liever een baan dan elke dag een stront luier onder de neus. Dan de muts mooi gebruiken maar niet om te baren!
Haha:)
-
Eric Z
Kennis staat niet gelijk aan gedraging.TLRS schreef: 10 mar 2026, 21:52We leren een hoop andere dingen voor een groot deel uit boeken of andere, modernere vormen van kennisdeling. Waarom zouden normen en waarden daarop een uitzondering zijn. Dat neigt toch naar willekeur. Nota bene in een wereld geregeerd door cijfers en een streven naar nauwkeurigheid.Eric Z schreef: 10 mar 2026, 18:09 Normen en waarden leer je niet uit een boekje. Dat word gecreëerd door de mensen om je heen. Daar hoort gecorrigeerd worden door je omgeving ook bij, hoe vervelend dat op dat moment ook is voor het denkbeeld van een kind is het wel nodig.
Gedrag word je op gestuurd door je omgeving, en dat bepaald dus ook tot in zekere zin de omgang in normen en waarden.
Neem een school, alle kinderen moeten 2 aan 2 de klas verlaten naar het schoolplein.
De praktijk is anders. De ene school rent en rolt naar buiten. Terwijl een andere school/klas daadwerkelijk 2 aan 2 buiten arriveert.
Volgens het boekje weten ook vrij kleine kinderen echt wel hoe het hoort.
Aanspreekvorm / tutoyeren is ook niet in een boek te vatten.
Ik zou ook werkelijk waar niet weten hoe normen en waarden samen te persen in getallen.
- Martijn_bmw
Bram schreef: 10 mar 2026, 21:38 Nog een kinderadvies dingetjes, laat ze niet op de ipad klooien, en al helemaal niet als DF open staat![]()
- Philipoo
Hier geloof ik niks van..Sabberjoch schreef: 10 mar 2026, 16:20gek, dat zeg ik regelmatig en heeft niemand moeite mee.JP schreef: 10 mar 2026, 14:54
Als leidinggevende mag je tegenwoordig ook niet meer zeggen 'je moet'. Jij had graag dat je werknemer iets doet. Bij kinderen hetzelfde
"we moeten niks" zeggen ze dan "ja dood gaan......en belasting betalen......"![]()
Wellicht ligt het aan de persoon (of de manier waarop) die het zegt.![]()
-
TLRS
Kennis staat niet gelijk aan gedraging nee, zeker. Maar voornamelijk theorie op school vinden we de normaalste zaak van de wereld. Waarom daar dan wel, voor al die vakken. Ik begrijp nog steeds de uitzondering niet.Eric Z schreef: 11 mar 2026, 00:22Kennis staat niet gelijk aan gedraging.
Gedrag word je op gestuurd door je omgeving, en dat bepaald dus ook tot in zekere zin de omgang in normen en waarden.
Neem een school, alle kinderen moeten 2 aan 2 de klas verlaten naar het schoolplein.
De praktijk is anders. De ene school rent en rolt naar buiten. Terwijl een andere school/klas daadwerkelijk 2 aan 2 buiten arriveert.
Volgens het boekje weten ook vrij kleine kinderen echt wel hoe het hoort.
Aanspreekvorm / tutoyeren is ook niet in een boek te vatten.
Ik zou ook werkelijk waar niet weten hoe normen en waarden samen te persen in getallen.
Het punt is niet zo zeer om het in cijfers te vatten. Het punt is meer diepgang, begrip en nauwkeurigheid. Zoals we dat op zoveel andere vlakken wel nastreven. Verwachten dat het gestuurd wordt door de omgeving.. is gewoon totaal random. Waar hebben we dan opgeleide docenten, roosters en klaslokalen voor. School ‘carrieres’ van 10 20 jaar.
Totaal uit verhouding als je het mij vraagt.
-
Eric Z
Volgens mij is er genoeg geklaag over dat we niets meer kunnen als het gaat om met onze handen werken. Of dat juist degene die dat wel kunnen er snel buiten vallen.
Mensen die met hun hadden kunnen/willen werken zitten niet op schoolbanken en theorie te wachten, of in mindere mate.
Theoretisch had ik best een hogere opleiding kunnen doen, maar in de praktijk vond ik die theorie geen zak aan dus zoek het maar uit met je school.
Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je punt is. 10 of 20 jaar op school maakt toch niets uit. Die zijn er om je kennis bij te brengen, voornamelijk via theorie ja. Maar ze zijn geen opvoedkundige instelling, normen en waarden, respect en gezag moeten vanuit de eigen omgeving komen. Dat begint hopelijk ruim voor je op school terecht komt. Dat je op school ook inzicht krijgt in andere visies en gebruiken prima, maar het moet toch al redelijk aanwezig zijn voor je daar komt. En het moet niet de hoofdtaak zijn van een school. Daar ben je toch ouder voor?
Mensen die met hun hadden kunnen/willen werken zitten niet op schoolbanken en theorie te wachten, of in mindere mate.
Theoretisch had ik best een hogere opleiding kunnen doen, maar in de praktijk vond ik die theorie geen zak aan dus zoek het maar uit met je school.
Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je punt is. 10 of 20 jaar op school maakt toch niets uit. Die zijn er om je kennis bij te brengen, voornamelijk via theorie ja. Maar ze zijn geen opvoedkundige instelling, normen en waarden, respect en gezag moeten vanuit de eigen omgeving komen. Dat begint hopelijk ruim voor je op school terecht komt. Dat je op school ook inzicht krijgt in andere visies en gebruiken prima, maar het moet toch al redelijk aanwezig zijn voor je daar komt. En het moet niet de hoofdtaak zijn van een school. Daar ben je toch ouder voor?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De ouders moeten opvoeden, de school moet opleiden, dat zijn geen complementaire begrippen.
Op een school horen leerlingen te doen wat maatschappelijk betamelijk is (aangeleerd door ouders), maar omdat het aan ouderlijk gezag en opvoeding ontbreekt (althans forse steken laten vallen, want alles afgekocht zodat ze geen zeurende blagen krijgen), doet de school het er tegenwoordig als bonus bij, en als ze dat dan doen en een leerling op de plek zetten, dan staan pa en ma na schooltijd de leraar/lerares even "vriendelijk" te woord dat dat toch niet de bedoeling was.
Even generaliserend uiteraard, niets ten nadele van ouders die het wel goed doen.
Op een school horen leerlingen te doen wat maatschappelijk betamelijk is (aangeleerd door ouders), maar omdat het aan ouderlijk gezag en opvoeding ontbreekt (althans forse steken laten vallen, want alles afgekocht zodat ze geen zeurende blagen krijgen), doet de school het er tegenwoordig als bonus bij, en als ze dat dan doen en een leerling op de plek zetten, dan staan pa en ma na schooltijd de leraar/lerares even "vriendelijk" te woord dat dat toch niet de bedoeling was.
Even generaliserend uiteraard, niets ten nadele van ouders die het wel goed doen.
-
TLRS
Echt.. ik snap het niet. Ons hele land is zover georganiseerd dat mensen compleet gestoord worden van regels, certificaten, diploma's, toetsen en controles. Maar normen en waarden komen gewoon uit de omgeving. Totale willekeur.
- JP