Bericht
door Bert ///M3 » 06 jan 2015, 16:30
Bij auto's met een sterk middengebied en weinig topvermogen heb je simpelweg niet zo veel voordeel van een kort diff. Als je topvermogen op 6000 RPM komt dan heeft het geen zin om door te trekken, dan kan je beter opschakelen zodat je terugvalt in een gebied met veel koppel. Met dat in hun achterhoofd hebben ze hem een langere verhouding gegeven. Heeft ook niet zo veel met M3 vaarwater te maken.
Als je 2 auto's tegen elkaar laat sprinten, 1 met een 2.93 diff en 1 met een 3.15 diff, dan zie je het volgende. De auto met 3.15 loopt iets weg. Maar op het moment dat de auto met 3.15 opschakelt, staat de auto met 2.93 nog vol op het gas en dan rijd die het gat dicht. Dit word alleen maar erger naarmate je door de versnellingen gaat, als je bijvoorbeeld van 4 naar 5 gaat is het verschil qua snelheid tussen beide auto's veel groter als wanneer je 1-2 of 2-3 gaat.
Mijn M3 met 3.62 bijvoorbeeld die spint alleen zijn wielen maar als je vol gas weg rijd in 1, het is veel moeilijker om tractie te krijgen met een korter diff. Plus je moet nog een keer schakelen naar 100 dus je gaat niet veel harder. De enige manier om voordeel uit een kort diff te halen is als je de toerenbegrenzer ook zou verhogen naar 8200 RPM oid.
Mijn M3 S54 heeft 3.91 en daarbij is 1 totaal waardeloos, in 2 spint hij zijn wielen nog zelfs op semislicks of slicks. Veel racers met die vermogens starten dus ook in zijn 2 omdat ze in 1 toch geen tractie hebben.
BMW heeft die versnellingen gewoon simpel gekozen zodat je naar 3 gaat net even boven de 100 en naar 5 net even over de 200, en je dus tegen de 250 aan loopt in topversnelling. Behalve bij een M3 3,2 dan, maar daar is de 6 gewoon bedoeld als overdrive. De reden dat een M3 3,2 een 3.23 diff heeft is simpelweg omdat die een bandenmaat heeft met grotere omtrek. Bereken je het verschil tussen de omtrek van 235/40/17 en 245/40/17 dan klopt dat precies met het verschil tussen 3.15 en 3.23.
Wanneer heb je dan wel wat aan een korter diff? In hele specifieke gevallen. Als je bijvoorbeeld op een B weggetje inhaalt en snel 80-120 wilt doen of iets dergelijks. Of op een racecircuit waarbij je soms verkeerd uit komt met versnellingen. Maar ook daar kan het tegenzitten, als je bijvoorbeeld net voor een bocht opschakelen moet oid. Korter diff op een racewagen is in feite gewoon poor mans gearring, wat er normaal in de echte motorsport gedaan word is een bak met een hele lange 1, bijvoorbeeld 100 of 120, en dan versnellingen zo kort op elkaar dat je 2 t/m 6 dus tussen 120 en 240 liggen.
Enige is, als je met een centrifugaal supercharger gaat rijden dan word het wel anders en heb je er voordeel van omdat je de meeste druk hebt in het hogere toerengebied met piek rond redline. Omgekeerd, auto's met een turbo en een heel sterk koppel in het middengebied heeft er minder aan, als je heel snel door de versnellingen gaat heeft de turbo geen tijd om op te spoelen.