BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Jan-Willem » 05 jan 2015, 18:19

MParallel schreef:JW: wat dan? 2.93 is standaard overbrenging voor een 328i handbak. Ik wilde juist een sper en behoud van de 2.93 overbrenging.
Persoonlijk vind ik die verhouding te lang, wel heerlijk voor rustig cruisen, maar om sportief mee te rijden zijn de versnelling gewoon te lang.
3.15 haal je de echte 240km/h mee en hij hangt lekker aan het gas.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Tim N » 05 jan 2015, 18:51

2.93 onder een 328i ook hoor :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door GTRene » 05 jan 2015, 20:46

je kan de motor ook meer power geven, dan sleurt ie ook sneller door de versnellingen min de nadelen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door 328Ti » 06 jan 2015, 08:26

Jan-Willem schreef:
MParallel schreef:JW: wat dan? 2.93 is standaard overbrenging voor een 328i handbak. Ik wilde juist een sper en behoud van de 2.93 overbrenging.
Persoonlijk vind ik die verhouding te lang, wel heerlijk voor rustig cruisen, maar om sportief mee te rijden zijn de versnelling gewoon te lang.
3.15 haal je de echte 240km/h mee en hij hangt lekker aan het gas.
Ahhh.... hier heb je je topic Rico.. Nice.

Wat JW zegt: differentialswap is key. kijk ook eens op (PDF)
http://www.metricmechanic.com/pdf/Differentials.pdf

Ik heb nog een 3.38 (168) diff en lange steekassen voor je liggen. Ook nog wel het achterst cardandeel zodat je voorste M50 deel en achter 168 cardan deel in elkaar kan schuiven (zelf ook vaak gedaan). Kan ook zijn dat je M50 cardan 1 op 1 past. Altijd even proefondervindelijk. Je hebt kans, dat als je veel vibraties hebt, dat je de cardan setup moet balanceren. Heb ik echter nog nooit last van gehad.

Kers op de taart: via deze link kan je je toerental vooraf berekenen (en of je dat wel wil)
http://www.bokchoys.com/differential/e4 ... ulator.htm

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door 328Ti » 06 jan 2015, 08:28

P.s. een 168 huis kan je met gemak gebruiken tot +/- 230pk. Zie Nm specs op Metric mechanics. Die diffs zijn 2,5x het maximale krukas Nm engineerd. (in het geval van de 3.38 ongeveer 380Nm) Een 316i heeft 140Nm of zoiets

P.s. 2: volgens mij zit er op een M50B25 conversie std af-fabriek 3.15 gemonteerd

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2015, 11:58

Klopt, 325i heeft 3.15 en een 328i heeft 2.93.

Dat is zuiver gedaan omdat een M52B28 zijn vermogen op een lager toerental haalt. Dus als je gewoon tot 6000 RPM oid trekt en dan schakelt, dan haal je ongeveer dezelfde snelheden als wanneer je gewoon tot 6500 doortrekt met een 325i.

Als je erg kort gaat qua diff op een 328i dan gaat het je waarschijnlijk ook topsnelheid kosten, omdat je in de topversnelling te hoog in toeren komt, over het maximale vermogen.

Trouwens over die vliegwielen, een dubbelmassa vliegwiel gaat echt niet zo snel stuk als je er normaal mee om gaat. Gewoon samen met koppeling laten vervangen en klaar. Alleen als je er mee gaat racen dan zou ik er single mass in zetten. Als je een single mass vliegwiel in zet dan moet je eigenlijk ook een koppelingsplaat met torsieveren nemen anders gaat je bak rammelen.

Dan moet je dus eigenlijk de hele M20 conversie doen, ook met een geveerde koppelingsplaat etc.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8787
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door MParallel » 06 jan 2015, 15:21

Bert ///M3 schreef:...Dat is zuiver gedaan omdat een M52B28 zijn vermogen op een lager toerental haalt....
Mogelijk dezelfde strekking, maar zoals ik het begreep, door het hoge koppel, ook onderin, was de motor krachtig genoeg om zo'n lange overbrenging in gang te kunnen brengen.

En hem daarmee meteen een (schakel)lui karakter te geven (en niet in vaarwater M3 te raken).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2015, 16:30

Bij auto's met een sterk middengebied en weinig topvermogen heb je simpelweg niet zo veel voordeel van een kort diff. Als je topvermogen op 6000 RPM komt dan heeft het geen zin om door te trekken, dan kan je beter opschakelen zodat je terugvalt in een gebied met veel koppel. Met dat in hun achterhoofd hebben ze hem een langere verhouding gegeven. Heeft ook niet zo veel met M3 vaarwater te maken.

Als je 2 auto's tegen elkaar laat sprinten, 1 met een 2.93 diff en 1 met een 3.15 diff, dan zie je het volgende. De auto met 3.15 loopt iets weg. Maar op het moment dat de auto met 3.15 opschakelt, staat de auto met 2.93 nog vol op het gas en dan rijd die het gat dicht. Dit word alleen maar erger naarmate je door de versnellingen gaat, als je bijvoorbeeld van 4 naar 5 gaat is het verschil qua snelheid tussen beide auto's veel groter als wanneer je 1-2 of 2-3 gaat.

Mijn M3 met 3.62 bijvoorbeeld die spint alleen zijn wielen maar als je vol gas weg rijd in 1, het is veel moeilijker om tractie te krijgen met een korter diff. Plus je moet nog een keer schakelen naar 100 dus je gaat niet veel harder. De enige manier om voordeel uit een kort diff te halen is als je de toerenbegrenzer ook zou verhogen naar 8200 RPM oid.

Mijn M3 S54 heeft 3.91 en daarbij is 1 totaal waardeloos, in 2 spint hij zijn wielen nog zelfs op semislicks of slicks. Veel racers met die vermogens starten dus ook in zijn 2 omdat ze in 1 toch geen tractie hebben.

BMW heeft die versnellingen gewoon simpel gekozen zodat je naar 3 gaat net even boven de 100 en naar 5 net even over de 200, en je dus tegen de 250 aan loopt in topversnelling. Behalve bij een M3 3,2 dan, maar daar is de 6 gewoon bedoeld als overdrive. De reden dat een M3 3,2 een 3.23 diff heeft is simpelweg omdat die een bandenmaat heeft met grotere omtrek. Bereken je het verschil tussen de omtrek van 235/40/17 en 245/40/17 dan klopt dat precies met het verschil tussen 3.15 en 3.23.

Wanneer heb je dan wel wat aan een korter diff? In hele specifieke gevallen. Als je bijvoorbeeld op een B weggetje inhaalt en snel 80-120 wilt doen of iets dergelijks. Of op een racecircuit waarbij je soms verkeerd uit komt met versnellingen. Maar ook daar kan het tegenzitten, als je bijvoorbeeld net voor een bocht opschakelen moet oid. Korter diff op een racewagen is in feite gewoon poor mans gearring, wat er normaal in de echte motorsport gedaan word is een bak met een hele lange 1, bijvoorbeeld 100 of 120, en dan versnellingen zo kort op elkaar dat je 2 t/m 6 dus tussen 120 en 240 liggen.

Enige is, als je met een centrifugaal supercharger gaat rijden dan word het wel anders en heb je er voordeel van omdat je de meeste druk hebt in het hogere toerengebied met piek rond redline. Omgekeerd, auto's met een turbo en een heel sterk koppel in het middengebied heeft er minder aan, als je heel snel door de versnellingen gaat heeft de turbo geen tijd om op te spoelen.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door tuurgtt » 06 jan 2015, 17:22

^ Kijk, nou weet ik weer waarom ik op zo'n forum rondhang. :clap:

Mijn compactje heeft trouwens bij de installatie van een sper een eindreductie-aanpassing naar 3,46 gekregen.
Standaard op de 323ti is 3,07.
Is wmb fijn compromis voor straat en circuit.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 28 jan 2015, 18:01

Had de info van Bert al wel gelezen. Zoals gewoonlijk erg nuttige info. Overbrenging ga ik me later pas weer mee bezig houden.

Heb nu een ander blok in de garage liggen. Alleen ligt alles in onderdelen. Heeft iemand nog een goed adres om alles op te bouwen en de motor te wisselen? Kan het gewoon bij Offenga doen, maar een bedrijf die gespecialiseerd is in motorrevisies vind ik prettiger. Liefst in het noorden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Niels » 28 jan 2015, 21:14

Je hebt nu een blok in onderdelen liggen?

Bij een bedrijf gaat aardig in de papieren lopen denk ik.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door erwin20vt » 28 jan 2015, 22:02

In hoever ligt het blok in onderdelen? zuigers, lagers, krukas etc etc eruit liggen?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 28 jan 2015, 22:15

erwin20vt schreef:In hoever ligt het blok in onderdelen? zuigers, lagers, krukas etc etc eruit liggen?
Jup. Alles ligt los. Kon het blok voor een prikkie overnemen van 328Ti. 20k km geleden gereviseerd. Dus dat de inbouwkosten wat hoger uitvallen maakt niet uit. Zit ook geen haast achter. Op moment staat de auto in de schuur en daarna houdt ie het nog wel een jaar vol.

Denk dat ik met 1000 euro voor de arbeid wel klaar ben? Onderdelen regel ik verder zelf wel.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door erwin20vt » 28 jan 2015, 22:22

Een los blok opbouwen valt opzich best mee, je moet alleen even blokkeer gereedschap hebben om de distributie optijd te zetten. zou leuk zijn om dit blok samen met iemand op te bouwen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Niels » 28 jan 2015, 22:45

Op zich een heel leuk klusje, zeker als je de tijd hebt (alleen heb ik die niet :tooth: ) :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 28 jan 2015, 22:58

Ik op moment ook niet. :tooth: Als het huidige blok het tot de zomer vol houdt wil ik het wel zelf gaan doen eventueel. Afhankelijk van hoe druk het op kantoor is. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Bericht door Riceaux » 30 apr 2015, 19:22

Auto is niet door de apk gekomen vanwege uitstoot, wiellagers en roest op de remleidingen.
Vanwege de behandeling van et komende jaar gaat ie nu dus de verkoop in. Voor de handige sleutelaar een goede basis. Ander blok gaat bij de verkoop in. Bij interesse in het geheel of onderdelen, Pm maar.

Na de behandeling maar weer opzoek naar ander speelgoed. Komende jaar beetje rondtuffen in een Audi A3 TDI. :hot:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 21:55

Wil best langskomen om de wiellagers te vervangen en roest op de remleidingen te verwijderen hoor.. Dat stelt trouwens echt geen drol voor, die roest op de remleidingen. Staalborstel of schuurpapiertje er overheen, beetje tectyl er op spuiten en klaar is Klara..
De uitstoot kan ik je niet mee helpen..

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Bericht door Riceaux » 30 apr 2015, 21:58

Bedankt voor het aanbod. :) Echter door de behandeling daalt m'n inkomen vanaf september met 70% waardoor ik sowieso een jaar geen 2 auto's voor de deur kan hebben. Dus beter nu weg en na de behandeling opzoek naar iets anders. Ben ik ook wel weer aan toe. :tooth:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 22:14

Zo, dat is niet mis..
Succes met alles!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Eric Z, Mark 320iS en 5 gasten