Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 30 sep 2007, 15:03

My watch:

[img:294:355]http://www.portablegear.nl/images/fotos ... -groot.gif[/img]

Daar zit ook tijd om, dan is een horloge voor mij niet meer noodzakelijk.

René130i

Bericht door René130i » 30 sep 2007, 16:45

Een horloge is ook een sieraad he 8) Of draag jij oorbellen etc :lol:

RobS

Bericht door RobS » 30 sep 2007, 17:16

Wat vinden jullie als horloge fetishisten van het merk Seiko? Ik heb al een jaar of 8 de oer-Kinetic. Nog steeds een stijlvol dingetje, niet te opzichtig en ziet er na al die jaren (altijd om) gebruik nog prima uit. Ik ben ondertussen zo aan het ding gehecht geraakt dat ik niks anders wil, of het ding moet echt van ellende uit elkaar vallen..maar ik ben er bang voor dat dat voorlopig niet zal gebeuren ;)

[img:365:400]http://homepage.mac.com/sato44/img/seiko1.jpg[/img]

Christoph

Bericht door Christoph » 30 sep 2007, 17:53

Mex schreef:Wat vinden jullie als horloge fetishisten van het merk Seiko? Ik heb al een jaar of 8 de oer-Kinetic. Nog steeds een stijlvol dingetje, niet te opzichtig en ziet er na al die jaren (altijd om) gebruik nog prima uit. Ik ben ondertussen zo aan het ding gehecht geraakt dat ik niks anders wil, of het ding moet echt van ellende uit elkaar vallen..maar ik ben er bang voor dat dat voorlopig niet zal gebeuren ;)

[img:365:400]http://homepage.mac.com/sato44/img/seiko1.jpg[/img]

Heb deze ook, op mijn 14de van mijn eerste verdiende centen gekocht :D

Draag nu vaak een 35 jaar oude seamaster.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 30 sep 2007, 19:40

Ik heb sinds een jaartje deze seiko, bevalt prima:

[img:249:400]http://picture.yatego.com/images/41f125 ... 234964.jpg[/img]

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 30 sep 2007, 19:43

Fantastisch horloge dat, heb daar ook een tijd naar zitten kijken. Wat heb je daar toen voor afgetikt? Ze gaan nu rond de 600 zag ik.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 02 okt 2007, 03:11

M'n vader loopt al 25 jaar met dezelfde Seiko chronograaf met dag&datumaanduiding. Jammer dat ze die bij Seiko niet meer maken, anders had ik allang dezelfde gehad.

Nu maar met mezelf afgesproken dat ik net zolang zonder horloge blijf lopen tot ik een goede kopen kan, dus dat wordt nog wel even zonder horloge...

Oris & IWC heeft m'n voorkeur qua uiterlijk...hoewel ik een simpele Speedmaster Chronograaf ook nog steeds erg fraai vind.

RVV

Bericht door RVV » 04 okt 2007, 11:49

Tuurlijk kun je op allerlei manieren de tijd waarnemen.. GSM computer etc..

Maar een mechanisch horloge is niet alleen een sierraad.. een mechanisch horloge is het enige overgebleven instrument waarmee je dmv een mechaniek iets mee kan produceren en dat is namelijk de tijd weergeven.

Wat als je batterij op is van je GSM ? geen tijd meer te zien.. Of laat ik het nog extremer stellen STEL dat er geen stroom meer zou zijn.. dan nog kun je de tijd blijven aflezen op een mechanisch horloge.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 okt 2007, 12:11

EN een GOED mech horloge heeft (mits 'goed'onderhouden) een LEVENSDUUR wat -nog niet misschien-geevenaard wordt door andere duurzame producten in het algemeen als: Wasautomaten/tv's/computers/scheerapparaten/koelkasten/auto's, caravans etc.
Hoeveel Mieles van 40 jaar oud worden nog gebruikt, hoeveel T Fords worden nog 'dagelijks'gebruikt. etc.

M'n pa draagt een handopwind Jaeger LeCoultre uit 1946(z'n eigen geboortjaar) elke dag. Ding loopt als een tiet.

Kijk op internet hoeveel ouwe klokjes gewoon gebruikt kunnen worden.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 okt 2007, 22:05

Ja dat is zeker geweldig! We hebben hier thuis 4 van die oude zak-klokjes liggen op een grote schaal ter decoratie. 2 van de 4 werken gewoon nog zonder enige vorm van onderhoud(!). Even aandraaien en ze lopen weer, geweldige stukjes techniek!

Mijn eigen Citizen Eco-drive vindt ik zelf ook een mooi stukje techniek, wat is jou mening over de Citizens Robin?

Robin

Bericht door Robin » 06 okt 2007, 13:43

Mooi filmpje, two flies in one clap, zogezegd. :D

http://www.audemarspiguet.com/maserati_popup.html

Christoph

Bericht door Christoph » 11 okt 2007, 16:50

Marc RS4 schreef:jah,nette klok zeer zeker.

K had het niet gedacht maar ik ben zelf stiekem toch op zoek naar een iets exclusiever horloge.

Niet dat ik niet blij ben met mijn Seamaster Chrono maar k wil gewoon net effe wat exclusiever.

Het heeft geen tijdsdruk maar mocht ik tegen iets anders aanlopen,je weet t nooit.

Me broer krijgt na 4 maanden eindelijk zijn horloge deze of volgende week.

Hij heeft deze gekocht,eerder had ik een ander in mijn gedachten maar deze is het dus geworden,niet helemaal mijn smaak maar wel redelijk exclusief denk ik.(ik heb er nog steeds niet veel sappie van..)

Vulcain Golden Heart.

[img:400:500]http://www.vulcain-uhren.de/media/00000 ... 00_500.jpg[/img]

Wat moet zo'n Vulcain kosten? Ik kan het nergens vinden en vind hem wel erg mooi....

Marc R

Bericht door Marc R » 11 okt 2007, 17:57

Deze is NET uit volgens mijn info (Robin help me out here).

Ik geloof dat me broer een duizend of 3.5 voor dit klokje heeft betaald.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 20 okt 2007, 00:13

na lang wachten is mijn geduld eindelijk beloond, afgelopen weekend opgehaald, was bijna nergens meer nieuw te krijgen:

IWC Portuguese Chronograph Rattrapante in Rosegoud met donkerbruin Croc
[img:600:400]http://pic90.picturetrail.com/VOL2180/1 ... 164141.jpg[/img]

cooldragon

Bericht door cooldragon » 20 okt 2007, 00:24

by the way @ Robin, 3 seconden voor op de atoomklok na 1 week na aanschaf is netjes, toch? Als t goed is moet ie na een tijdje nog iets nauwkeuriger worden?

RVV

Bericht door RVV » 20 okt 2007, 00:52

gefeliciteerd ermee, ervan genieten en niet te veel letten op die paar seconden afwijking. Als het nauwkeurig moet dan gewoon op een atoomklok kijken :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 20 okt 2007, 05:04

Waar bekijken jullie die atoomklok....(ja greenwich....maar op het net ofzo?)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 okt 2007, 09:31

Prachtige klok Cooldragon, zit daar een eigen IWC caliber in?

MarcRS4;

http://tijd.startpagina.nl/

Robin

Bericht door Robin » 20 okt 2007, 10:40

Is dacht ik een aangepast Dubois Depraz caliber op een Valjoux 7750(Brava help me out here), mooi ding, m'n ouweheer had dezelfde in roségoud een jaar of 7 terug, maar dan de 'gewone'chrono Portugieser.

Blijft een topper evergreen.

Vulcain is mooi, prijzen weet ik niks van. Serieus.

http://www.hoelaatishet.be/index.php

Het moet me van het hart dat m'n AP de laatste week achter is gaan lopen, ongeveer 1,5 sec/24h. Doet ie anders nooit, kutding. :lol:

Brava

Bericht door Brava » 20 okt 2007, 21:19

Robin schreef:Is dacht ik een aangepast Dubois Depraz caliber op een Valjoux 7750(Brava help me out here), mooi ding, m'n ouweheer had dezelfde in roségoud een jaar of 7 terug, maar dan de 'gewone'chrono Portugieser.

Blijft een topper evergreen.

Vulcain is mooi, prijzen weet ik niks van. Serieus.

http://www.hoelaatishet.be/index.php

Het moet me van het hart dat m'n AP de laatste week achter is gaan lopen, ongeveer 1,5 sec/24h. Doet ie anders nooit, kutding. :lol:
Prachtig horloge en relatief zeldzaam. De 7750 zoals IWC die gebruikt, wordt door hen zèèr uitgebreid opgewaardeerd met allerlei nieuwe onderdelen. Voor de Rattrapante is de automatische opwinding verwijderd om de dikte binnen de perken te houden.

De rattrapantemodule is voor zover ik weet een eigen ontwikkeling van IWC. Toen de Doppel werd geïntroduceerd was de rattrapante een extreem zeldzame en kostbare complicatie die alleen werd beheerst door de absolute tophuizen zoals Patek Philippe. De innovatie van IWC was dat ze het mechanisme dusdanig hebben kunnen vereenvoudigen dat de kosten ook veel lager kwamen te liggen. Voor sommige puristen is de IWC rattrapante derhalve net helemaal een "echte" rattrapante.

+3 sec/week is een excellent resultaat dat vele malen binnen de marges voor een chronometer valt. Als je dat procentueel gaat bekijken, een week heeft 24 x 3600 x 7 = 604800 seconden, is dat 0,000496%. Er zijn vele quartzuurwerken die daar nog niet eens aan komen.

Mijn beste horloge is op het moment de Nomos Tangomat die volgens de Witschi +1 sec/dag loopt. Ben benieuwd wat de Blancpain doet na de service.

*edit* gedeelte van een interview met Richard Habring die toen hij voor IWC werkte het rattrapantesysteem heeft ontwikkeld.

Michael Friedberg: Tell us a little about the Doppelchronograph. How did that project develop?

Richard Habring: After we finished the 2892-project - remember this was the time when IWC launched the "Grande Complication" - Günter Blümlein came once and told us, the "youngsters", about the difficulties of that project. He stated that he would have liked to integrate more functions into that project, but the technicians who were responsible for the project said: "Impossible!" Mr. Blümlein had been talking about a tourbillon and a rattrapante, so we started to investigate the possibilities of doing this.

My colleague first chose to work on the rattrapante; I remained with the tourbillon, where I already had some experience. In six months. I finished the first prototype of the tourbillon, which then was cased into a regular "Da Vinci" for testing. I didn't like the design of the Da Vinci - my ideal is the pilots line - so the test model was wound daily but not worn. It remained in the kitchen of my little flat near Schaffhausen where I used it once a week at weekend to time the breakfast eggs --probably the most unique and expensive watch for this job ever!

My colleague had finished design for the rattrapante but the problem that it was not compatible to the other complications - it did not fit the Grande Complication. So we started one more time from scratch and we found a way to mount the whole mechanism onto the top of movement side, where it could be combined with the minute repeater and perpetual calendar.

Our solution first involved investigating the technical solutions from the past. I went to my former boss, Kurt Kerber in Tirol, which is a winter sports area where he serviced many sophisticated sports-timing rattrapantes We disassembled them all and figured out the problems. We found, in several steps, the cam-based rattrapante mechanism.

MF: I personally consider that your rattrapante design changed the market. Before, almost all were incredibly expensive. Now they are almost affordable and very popular. Was this a design goal?

RH: The design goal was to provide a module that could be assembled onto all existing chrono-movements at IWC - without any modification by shaping the parts, just to put together and to set easily. We also had to consider the production side. The most difficult piece was the chronocenter wheel with a tube of 0.50mm in diameter, that was over 8mm long but with an inside hole of 0.35mm inside. Straight - in polished quality! We did not find anybody with the know-how to drill a whole like this! So we had to do it on our own, and to find a way to make the impossible possible. I got the raw tubes for the prototypes at the pharmacist - a hypodermic needle.

Het volledige interview...

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 okt 2007, 11:22

thanx voor de zeer uitgebreide aanvulling Brava!

weer veel geleerd!

Voor zover ik weet was de rattrapante idd de eerste portugueser met deze kast en wijzerplaat, toen die in 2003 van de markt verdween, was er nog zoveel vraag naar alleen "de looks" zodat ze een paar jaar geleden de goedkopere chronograph automatic op de markt hadden gebracht, de rattrapante eruit hadden gehaald en inplaats daarvan een automaat konden plaatsen. Zoals je al zei is het rattrapante deel wel helemaal door IWC zelf ontwikkeld en het 7750 uurwerk zodanig aangepast zodat deze nog als manufactuur bestempeld mocht worden(zat boven de 60% eigen onderdelen ), de chronograph automatic die er qua looks precies hetzelfde uitziet, maar een knopje linksboven mist en een extra grote seconden wijzer, is geen manufactuur

Naar wat ik heb gehoord zijn veel verzamelaars erg op zoek naar een rattrapante omdat deze compl redelijk onalledaags is(helemaal in een portuguese) plus dat het een handopwinder is net als de orig portuguese uit 1939(de meesten van nu zijn allemaal automaten)

Deze van mij is als het goed is de laatste die de fabriek ooit nieuw zal leveren/geleverd zal hebben...heb er daarom ook een half jaar op moeten wachten :( :(
Laatst gewijzigd door cooldragon op 21 okt 2007, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 okt 2007, 11:26

cooldragon schreef:thanx voor de zeer uitgebreide aanvulling Brava!

weer veel geleerd!

Voor zover ik weet was de rattrapante idd de eerste portugueser met deze kast en wijzerplaat, toen die in 2003 van de markt verdween, was er nog zoveel vraag naar alleen "de looks" zodat ze een paar jaar geleden de goedkopere chronograph automatic op de markt hadden gebracht, de rattrapante eruit hadden gehaald en inplaats daarvan een automaat konden plaatsen. Zoals je al zei is het rattrapante deel wel helemaal door IWC zelf ontwikkeld en het 7750 uurwerk zodanig aangepast zodat deze nog als manufactuur bestempeld mocht worden(zat boven de 60% eigen onderdelen ), de chronograph automatic die er qua looks precies hetzelfde uitziet, maar een knopje linksboven mist en een extra grote seconden wijzer, is geen manufactuur

Naar wat ik heb gehoord zijn veel verzamelaars erg op zoek naar een rattrapante omdat deze compl redelijk onalledaags is(helemaal in een portuguese) plus dat het een handopwinder is net als de orig portuguese uit 1939(de meesten van nu zijn allemaal automaten)

Deze van mij is als het goed is de laatste die de fabriek ooit nieuw zal leveren/geleverd zal hebben...heb er daarom ook een half jaar op moeten wachten :( :(

Peric

Bericht door Peric » 21 okt 2007, 13:34

Rico v Velzen schreef:
Wat als je batterij op is van je GSM ? geen tijd meer te zien.. Of laat ik het nog extremer stellen STEL dat er geen stroom meer zou zijn.. dan nog kun je de tijd blijven aflezen op een mechanisch horloge.
Niet helemaal waar Rico. Eco-Drive van Citizen?? :P
[img:200:286]http://www.watchesbuynet.nl/data/defaul ... 00-04E.jpg[/img]

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 okt 2007, 13:54

romo schreef:Prachtige klok Cooldragon, zit daar een eigen IWC caliber in?

MarcRS4;

http://tijd.startpagina.nl/

thanx Romo!

jij ook nog steeds erg tevreden over je automatic?

Heb je de perpetual II al aangeschaft? Of komt eerst de M3?:P

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 okt 2007, 13:54

Rico v Velzen schreef:gefeliciteerd ermee, ervan genieten en niet te veel letten op die paar seconden afwijking. Als het nauwkeurig moet dan gewoon op een atoomklok kijken :wink:
thanx Rico!

Zal ik zeker doen! En die afwijking is het me niet om te doen hoor, was gewoon benieuwd!

Plaats reactie