Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
frankv

Re: Fotografie

Bericht door frankv » 15 okt 2011, 22:32

Vandaag waren in Hilversum de Tromp boat races over 5,2km. Ik heb de oude Canon FD 135/2.0 op de m43 Panasonic GF1 gemonteerd en o.a. de volgende foto's gemaakt. MF blijft lastig, maar op f8 en 25m was het meeste wel scherp. Ik had ook 3 kinderen om me heen, dus echt geconcentreerd fotograferen lukt dan toch niet:

Afbeelding
rowing at Tromp boat races in Hilversum by frnkvizr, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

en deze nog met de 7-14/4:
Afbeelding

markk

Bericht door markk » 15 okt 2011, 23:00

Nummer #1 FrankV :wave:

Mark.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 16 okt 2011, 21:56

Een tijdje terug heb ik hier wat foto's gepost die ik had gemaakt met zonsondergang van een schemerige lucht. Die foto's waren er best leuk uitgekomen en waren vooral best scherp voor mijn doen!

Nu ben ik ook al wat vaker op pad geweest om wat foto's te schieten van mijn of andermans auto. Ik vind het supertof om een (mooie auto) mooi vast te leggen. In het licht lukt het me vrij aardig om een auto scherp erop te krijgen, echter ben ik vanavond nog even weggeweest met 2 vrienden om wat foto's te schieten, maar in het donker zijn mijn fotografiekunsten compleet om te janken...

Enkele voorbeelden van vanavond, nadat ik meer dan de helft rechtstreeks naar de prullenbak heb verwezen omdat de bewogen of gewoon onscherp/lelijk waren. Deze zijn er dus nog het best uitgekomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van dit rijtjes de onderste, de enige die ik geflitst heb, is eigenlijk te enige die echt mooi scherp is geworden. Nu zal het flitsten ook wel de reden daarvan zijn, maar de opzet van deze foto is gewoon om te huilen. De andere foto's, voornamelijk de bovenste vond ik een leuke opzet hebben, maar ze komen er toch nooit zo mooi uit als ik in gedachte heb.

De foto's zijn gemaakt met een Panasonic Lumix DMC FZ8. Geen idee of mensen ervaring hebben met dit toestel maar het is mogelijk om op de camera verschillende scenes in te stellen (portret, scenery, night scenery, candle light enz.). Ik heb voor de foto's wat verschillende scenes geprobeerd, maar in het donker zonder flitst maakt het allemaal geen flikker uit zonder statief :lol:

Wat is nu eigenlijk mijn vraag? Hoe kan ik in het donker ook scherpe foto's van auto's maken? Is het zo simpel dat ik gewoon een statief moet pakken omdat in het donker door de camera een langere sluitertijd wordt gehanteerd? Ergens natuurlijk logisch dat al m'n foto's uit de hand in het donker dus bewogen zijn :tooth:

Waar ik ongeveer naartoe wil is dit (of dit voor mij met mijn skills en apparatuur mogelijk is is een tweede :tong: ):

Afbeelding

Excuses voor het lange verhaal, maar ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me kunnen helpen met wat tips! BVD.

Edit; Ik zie overigens nu dat de foto's ook best veel ruis hebben... Wat is hier aan te doen?

markk

Bericht door markk » 16 okt 2011, 22:48

Ik vind #2 erg leuk. Mooie sfeer, mooie verlichting. Auto is alleen nog wat te donker. Moet je of bewerken (als dat kan ivm de ruis) of nog beter verlichten / flitsen (maar dan wel met meerdere flitsers off camera, denk dat het met een ingebouwd flitsertje niet zo snel gaat werken).

Op nigh-scenery zal ie een balans zoeken tussen het omgevingslicht en flitslicht door de sleutertijd redelijk lang te houden om genoeg "omgevingslicht" te pakken. Ook zal de ISO daarom omhoog gaan (ergo ruis) en de flits enigszins beperkt worden (om een te harde flits te voorkomen).

Aan jouw om de balans te vinden tussen ISO, sluitertijd en flitslicht. Ruis kun je software matig nog terugdrukken. Bewegingsonscherpte door lange sluitertijden kun je compenseren door een statief of een andere vorm van stabiliteit.

Als de flits nog te hard is (teveel licht geeft tov omgevingslicht) dan kun je die mogelijk nog terugstellen door een negatieve flitscompensatie in te stellen. Verder kan je met diffusers, softboxen e.d. gaan werken om het flitslicht te verstrooien en daardoor zachter/natuurlijker te maken.

Verder kan mogelijk je autofocus (AF) bij te weinig licht moeite hebben. Als dat zo is -> handmatig scherpstellen.

Ook kan je in de bewerking nog wat truukjes gaan uithalen. Denk aan het lichter maken van een te donker hoofdonderwerp en het donkerder maken van een teveel belichte achtergrond.

Tenslotte kan je gaan "HDR'en". Kortom meerdere foto's met meerdere belichtingen maken en van elke belichting / foto dat stukje pakken wat je mooi vind. Er is software genoeg (google maar op HDR) die dat kan. Statief is wel handig / noodzakelijk om verschillen tussen de verschillende foto's / belichtingen te voorkomen en ook de bracketing functie op je camera is erg handig hiervoor...

Foto van de R8 is erg mooi, maar toch vind ik zelf de auto nog wat te donker / onderbelicht...

Software:
HDR -> Photoshop of Photomatix
Generiek bewerken met locale adjustments -> Lightroom en Photoshop
Ruis tegengaan -> Noise Ninja of Lightroom

En last but not least, als je camera dat ondersteunt -> gebruik de RAW functie. Heb je wat meer speling met bewerking (lichter/donkerder maken, witbalans aanpassen e.d.)

Mark.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 16 okt 2011, 23:17

Bedankt voor de snelle reactie Mark!

Ik moet zeggen dat ik niet alles begrijp, maar ik kom weer een stap verder zo. Qua belichting, ik ben niet in het bezit van externe flitsers oid. Volgende keer zal ik een statief meenemen en ga ik als ik wat scherpe foto's heb eens met Photoshop aan de slag. Van Photoshop heb ik overigens ook nog niet veel kaas gegeten maar ik ga wel gewoon het een en ander proberen.

Wat betreft HDR, daar ben ik niet echt fan van, ik vind dat de foto's vaak te 'gemaakt' overkomen, niet meer realistisch. Nu ligt dat natuurlijk ook aan de mate van bewerking maar goed.

RAW functie wordt ondersteund door deze camera. M'n pa heeft 'm al zo ingesteld staan dat ie de foto's automatisch ook zo opslaat. In het vervolg ga ik daarmee aan de slag!

markk

Bericht door markk » 17 okt 2011, 07:41

Wat je ook kan proberen is een pseudo-HDR maken. Kortom je pakt 1 foto in RAW en maakt hier 3 ontwikkelingen van. Op -2, 0 en +2. (of -3, 0 en +3, of -1, 0 +1, etc.) Vervolgens ga je ze combineren met bijv. Photomatix. En afhankelijk van de mode die je kiest en de nabewerking van de (pseudo) HDR krijg je dat typische effect. Als je bijv. de kleuren (in Lightroom saturation / Vibrance) al wat terugdrukt dan oogt het natuurlijker.

Andere optie is om helemaal geen typisch HDR programma te pakken maar de verschillende belichtingen te laden als lagen in photoshop en middels maskers te tekenen handmatig die delen uit die laag te selecteren die wilt hebben. In jouw voorbeeld dan de donkere foto/belichting/laag als achtergrond met sfeer verlichting en een wat meer belichte foto/belichting voor de auto op de voorgrond.

Statief en geduld blijven onvermijdelijk...

PS: Ik vind het idee wel erg leuk. Ik heb afgelopen winter veel van dit soort foto's bij schemer/avond/nachtlicht genomen maar bijna nooit met een auto erop. Wel met typische dingen als een verlicht stadshuis e.d. Misschien "jat" ik je idee wel voor m'n volgende experiment / oefening als je het niet erg vindt...
(denkt aan gele cabrio op een donker maar enigszins verlicht strand/boulevard en denkt vervolgens he dat geel helpt natuurlijk ook. Door een fel (wit/geel/etc.) hoofdonderwerp te kiezen wordt het ook al wat makkelijker en kan je in de nabewerking ook makkelijker spelen. Lees gewoon de luminance/saturation van geel wat omhoog gooien...)

Mark.

markk

Bericht door markk » 21 okt 2011, 19:03

Steeds als ik met de brommert naar het werk rijdt en de zon over een mistig weiland zie opkomen dacht ik, pfff, jammer dat ik m'n fototoestel niet bij me hebt.

Kortom, vanochtend geen afspraken en Markk denkt: Dit wordt een mooi zonsopgang foto ochtend. Relax beginnen en dan naar het werk.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 21 okt 2011, 19:11

Nr 4 is geweldig. Nr 5 = awesome.

Natuurlijk zijn de eerste drie wel leuk. :)

Thom

Bericht door Thom » 21 okt 2011, 21:58

Erg mooi vastgelegd Mark! Ik baalde vanochtend ook dat ik de camera niet bij me had, mooie wereld.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 okt 2011, 23:13

@Mark: Heb je nummer 4 en 5 ook in beeldschermvullend formaat? Echt geweldige platen!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 okt 2011, 23:53

Mooi vastgelegd Mark, ook tof dat je de moeite genomen hebt. Ik ken dat gevoel maar al te goed! :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2011, 10:58

Gaaf Mark! ik rij elke dag naar me werk in Almere ook door de polder en die zonsopkomst is echt genieten op het moment :wave:

elke dag beelden zoals jou foto 1 :cool:

zelf laatst deze gemaakt in ondergaande zon:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 22 okt 2011, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 22 okt 2011, 11:01

Afgelopen donderdag een ballonvaart gemaakt en daar deze (bewerkte) foto gemaakt met de aajfoon:

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2011, 11:03

mooi he die uitzichten met een ballonvaart :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 okt 2011, 12:15

Gaaf. A2 Rickstah?

Tommy

Bericht door Tommy » 22 okt 2011, 14:55

losse pols point en shoot, vond em zo wel geinig, geen verstand van de techniek :P

Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 22 okt 2011, 15:09

Nummer 2: lots of potential.

Joop

Bericht door Joop » 23 okt 2011, 12:33

Wanneer ben je geweest Tommy? Begin dit jaar stond hij daar ook al:

Afbeelding

Tommy

Bericht door Tommy » 23 okt 2011, 12:48

was denk een maandje terug ofzo Joop

markk

Bericht door markk » 23 okt 2011, 18:31

#2 Tommy, geweldig !!!!

Vanmiddag fotoshoot gedaan met m'n dochter bij het water. Ze wou nieuwe hyves foto's ofzo.

Daarna d'r even in de EVO gezet. Stel je voor:
- een paar weken vanaf nu
- ze heeft d'r rijbewijs
- staat naast je bij het verkeerslicht en zegt

"wedden dat ik sneller ben" :-)

Afbeelding

Mark.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 okt 2011, 19:19

leuke foto :wave:

dvh

Bericht door dvh » 23 okt 2011, 19:21

Afbeelding

Fototje v/d iphone aan het einde v/d dag.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 23 okt 2011, 20:16

Joop schreef:Wanneer ben je geweest Tommy? Begin dit jaar stond hij daar ook al:

Afbeelding
Replica??

Tommy

Bericht door Tommy » 23 okt 2011, 22:30

Jep Revell Käfer :-)

Tommy

Bericht door Tommy » 23 okt 2011, 22:32

markk schreef:- staat naast je bij het verkeerslicht en zegt "wedden dat ik sneller ben" :-)
What's at stake... pink slip? Gas or ass! :bag:

Plaats reactie