Een tijdje terug heb ik hier wat foto's gepost die ik had gemaakt met zonsondergang van een schemerige lucht. Die foto's waren er best leuk uitgekomen en waren vooral best scherp voor mijn doen!
Nu ben ik ook al wat vaker op pad geweest om wat foto's te schieten van mijn of andermans auto. Ik vind het supertof om een (mooie auto) mooi vast te leggen. In het licht lukt het me vrij aardig om een auto scherp erop te krijgen, echter ben ik vanavond nog even weggeweest met 2 vrienden om wat foto's te schieten, maar in het donker zijn mijn fotografiekunsten compleet om te janken...
Enkele voorbeelden van vanavond, nadat ik meer dan de helft rechtstreeks naar de prullenbak heb verwezen omdat de bewogen of gewoon onscherp/lelijk waren. Deze zijn er dus nog het best uitgekomen:
Van dit rijtjes de onderste, de enige die ik geflitst heb, is eigenlijk te enige die echt mooi scherp is geworden. Nu zal het flitsten ook wel de reden daarvan zijn, maar de opzet van deze foto is gewoon om te huilen. De andere foto's, voornamelijk de bovenste vond ik een leuke opzet hebben, maar ze komen er toch nooit zo mooi uit als ik in gedachte heb.
De foto's zijn gemaakt met een Panasonic Lumix DMC FZ8. Geen idee of mensen ervaring hebben met dit toestel maar het is mogelijk om op de camera verschillende scenes in te stellen (portret, scenery, night scenery, candle light enz.). Ik heb voor de foto's wat verschillende scenes geprobeerd, maar in het donker zonder flitst maakt het allemaal geen flikker uit zonder statief
Wat is nu eigenlijk mijn vraag? Hoe kan ik in het donker ook scherpe foto's van auto's maken? Is het zo simpel dat ik gewoon een statief moet pakken omdat in het donker door de camera een langere sluitertijd wordt gehanteerd? Ergens natuurlijk logisch dat al m'n foto's uit de hand in het donker dus bewogen zijn
Waar ik ongeveer naartoe wil is dit (of dit voor mij met mijn skills en apparatuur mogelijk is is een tweede

):
Excuses voor het lange verhaal, maar ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me kunnen helpen met wat tips! BVD.
Edit; Ik zie overigens nu dat de foto's ook best veel ruis hebben... Wat is hier aan te doen?