Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 12:22

@HSR goed stuk. Zelf geschreven of waar komt dat uit?
tomgtr schreef: 24 aug 2024, 11:49
Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 10:13 Het is waanzin inderdaad. Mijn huidige woning is meer dan 2x zijn aanschafprijs waard geworden maar heb er per saldo niets aan, kan er nu ook weer duur aan. Zit tegen dank en wil in een warme luchtballon en zaken als WOZ belastingen etc gaan wel door. Van mij mocht de hele bubbel wel klappen en alle prijzen /2 gaan. Maken starters ook weer eens kans.
Zo is het ook natuurlijk. Zolang je al ingestapt bent en nieuwe aankoop gelijkwaardig of upgrade is maakt het weinig uit of de markt omlaag gaat. Scheelt idd belastingen. Als je verkoopt zonder iets nieuws te kopen gaat het pas pijn doen. Maar ik zie echt geen scenario met zo’n woningtekort waar de prijzen dusdanig gaan zakken dat starters er iets aan gaan hebben. Andere kant van verhaal is dat we als Nederlanders ook wel zeer ruim wonen als je dat vergelijkt met veel landen. Nieuwe huizen zijn echt veel kleiner vaak. Rijtjeshuizen met maar 2 slaapkamers, flats van 30m2. Maar zelfs dit is niet te doen voor starters. De enorme instroom van immigranten is toch echt de boosdoener qua huizenprijzen.
Is dit sarcasme Tom ofzo?:)

Ik kan een aantal redenen noemen waarom ik geen voorstander ben van het huidige immigratiebeleid, maar die extreem hoge huizenprijzen zou ik niet meteen de grootste boosdoener noemen?

Waar klopt het hier niet(graag verbeteren hoor)
-tot een paar jaar terug lage hypotheekrente
-stikstof/milieu woningbouw beetje op slot
-hypotheek lasten waren/(zijn?) lager dan huurprijzen (nu)
-inflatie----> loonsverhogingen---->men kan meer lenen, kijkt dus niet naar de vraagprijs maar maandbedrag., maar men kan overbieden want maandbedrag 800 of 900 euro is te overzien?
-meer vraag dan aanbod
etc

????

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2024, 12:33

Jou punten kloppen zeker hoor Robin.
Maar alles begint bij vraag, en de vraag naar koop is zo hoog (mede) doordat sociale huur vol zit met immigranten en de rest dus overgeleverd is aan knetter dure vrije sector huur en dus graag allemaal wil kopen.

Als die grote groep dan wil kopen krijg je veel vraag en weinig aanbod. Dat icm jou argumenten drijft dan de prijs giga op.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 aug 2024, 12:43

Dat Martijn. Bovendien zijn niet alle immigranten asielzoekers. Niet eens het grootste deel. Wel het meest zichtbare deel.

JP

Bericht door JP » 24 aug 2024, 12:44

Die hele stikstof en milleuregels zijn imo de meest belachelijke lokale beperingen tov woningbouw. hoe kan het dat hier bijvoorbeeld 10km over de grens de ene na het andere nieuwe appartementencompex wordt opgeleverd.

https://www.zimmo.be/nl/zoeken/?search= ... 3D#gallery

Hier moeten boeren hun koeien uitrusten met een OPF om de flatulentie binnen de grenzen te houden, maar op 1300km staat een land letterlijk/figuurlijk in brand en elke raket, bom die er om de haverklap valt helpt hier ook niet aan mee.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 12:56

OK inderdaad Martijn & Tom. En ook JP....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 aug 2024, 13:10

Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 09:25 Gisteren hier wezen kijken. Waar ik mij altijd voer verwonder is hoe zo'n milieulabel tot stand komt. Deze woning heeft B, maar gisteren met eigen ogen geen bijzondere dingen gezien. Gewoon thermopane glas, isolatie is gevoelsmatig ook maar gewoontjes, gewone ketel. Waar ik iedere keer ook weer over verwonder is dat zo'n makelaar dan tussen mond en lippen door verteld dat bieden onder 500k min of meer geen zin heeft. M.i. gewoon gebaseerd op intuïtie en misschien wat ervaring uit het verleden maar wat mij zelf, en zit ook al een poos in het aankooptraject, toch iedere keer op valt is dat staat van de woning ook bijzonder uit maakt. En dit was niet per sé zo'n woning waar ik dat gevoel nou bij heb (want, aankoop ruim 5, rondje verduurzamen, rondje naar smaak maken en je bent een dikke 6 ton verder).
Als Groninger heb ik gelukkig nooit de drang om (jaren 30) in de stad zelf te willen wonen. Je schat het goed in, energie label slaat nergens op en er zal nog een hoop geld in gaan. Heb je nog bovenburen en wellicht een VVE constructie. Nu snap ik gezien jouw leeftijd dat je nog wel een beetje stadse reuring zoekt maar ik zou toch echt dan blijven zitten waar ik zit en een volgende stap zetten bij een volgende levensfase. Voor 6 ton koop je net buiten de stad echt nog wel iets moois met ruimte voor je hobby om maar wat te zeggen. Een huis in de korrewegwijk a 5 ton voor 100m2….. pfff ben er geboren in die oude bende. Ja kunt op fiets naar het centrum, nou ik pak wel een taxi als ik een keer aan de pimpel wil.

Ik denk dat je er financieel echt minder van wordt als je nu voor 5 ton dat huis aan de Parkweg zou kopen. Alleen de hedendaagse overdrachtsbelasting is al niet misselijk.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 13:33

Laatste zinnen weet ik niet Niels. Ik snap jou wel hoor. Ik zou in Eeuwe's schoenen ook zoiets als Parkweg kiezen. Ben wel van 'de stad'. MdV ook, daarvoor is Heerenveen haast 'te klein'. Als je die hier op 't platteland neerzet gaat ze dood(haar eigen woorden), maarja die komt uit een stad met>2 miljoen inwoners....

D'r zus woont in Amsterdam Noord, ideaal als je van Amsterdam houdt(dat is volgens mij <1% van de DFers) , minder dan 5 min van Metrostation Noorderpark lopend, 20min lopen naar de pont/veer--->CS.
Zou ik wel kunnen/willen wonen later.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 aug 2024, 13:39

Robin schreef: 24 aug 2024, 12:56 OK inderdaad Martijn & Tom. En ook JP....
Precies. En vergeet daarnaast ook niet dat overheden, gemeentes maar ook banken helemaal geen belang hebben bij dalende huizenprijzen. De eerste twee omdat ze veel extra onroerendgoedbelastingen binnen krijgen uit (door geldcreatie voor een groot deel zelf veroorzaakte) waardestijgingen. En banken hebben al deze woningen als onderpand op hun balans staan tegenover al die torenhoge hypotheken die ze verstrekt hebben. Mochten huizenprijzen fors gaan dalen, dan dekt dat onderpand die verstrekte financieringen niet meer en komen ze massaal in problemen. Iets wat overheden uiteraard ook niet willen.

Ondanks alle mooie woorden en plannen hoef je vanuit die hoek niets te verwachten. Ze doen hooguit iets aan windowdressing (zoals die gekke Kamala nu voorstelt in de VS) met steunpakketten voor starters ("gratis geld", de eerste 25k voor je starterswoning betalen wij!), wat uiteindelijk gewoon weer een vorm van geldcreatie is, de inflatie alleen maar weer verder opdrijft en dus ook de prijs van schaarse assets zoals huizen weer verder omhoog zal stuwen. Ze hebben uiteraard veel liever dat iedereen zich verder vol blijft stoppen met leningen dan dat ze iets aan de oorzaak van het probleem doen.

En als je het wel beschouwd worden huizen helemaal niet meer waard. In goud uitgedrukt zijn huizenprijzen redelijk stabiel: https://www.longtermtrends.net/real-estate-gold-ratio/

Natuurlijk speelt vraag en aanbod mee (zeker in Nederland, met zijn strikte regulering en grote vraag door oa. immigratie zoals hierboven al genoemd) qua prijzen maar het echte probleem ligt hier, de M2 money supply (de hoeveelheid geld in omloop): https://fred.stlouisfed.org/series/M2SL. Dit is de dollar maar de waardestijging van mijn eigen woning die ik in 2013 kocht volgt vrij aardig de M2 stijging van de euro. Niet helemaal (mijn huis stijgt sneller dan de euro M2, maar dat verschil wijt ik inderdaad aan vraag, aanbod en de enorme schaarste in Nederland) maar wel voor het grootste deel. Je huis is dus niet heel veel meer waard, je geld is vooral heel veel minder waard geworden.

Wil je hieraan ontkomen, dan moet je dus niet gaan sparen in 'hun' geld (wat weg-inflateert, de ING heeft zelfs gewoon een calculator op hun website staan die dat precies voor je voorrekent: https://www.ing.nl/particulier/sparen-e ... -berekenen, daar kun je niet tegenop sparen) maar in 'outside' money of andere schaarse assets. Vastgoed, goud, zilver, bitcoin, aandelen, kunst, exclusieve auto's enzovoorts... alles wat schaars is en wat de overheid en centrale banken niet bij kunnen drukken. Al die assets volgen gewoon de M2 stijging, wat een logisch gevolg is.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 24 aug 2024, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 13:43

Goodmorning Curacao, goed verhaal Wouter!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 aug 2024, 13:45

Dat klopt ook wel. Daarom verbaas ik me soms dat mensen overdreven gelukkig naar de standen van effectenbeurzen kijken. Daar telt inflatie kennelijk niet. Het beleggen in dingen die zeldzaam zijn is wel erg risicovol. Bloembollen of zo. Crypto niet mijn ding. Goud tja, dat is ook wel heel volatiel en kan ook bubble zijn. Horloges. Mwah. Auto’s voor nu wellicht maar als je daar geen fuel meer voor kan krijgen is ook zo wat. Kortom, ik weet het niet.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2024, 13:59

Tulpenmanie idd Tom.

Nu in fysiek goud instappen weet ik niet, maar het stond begin deze week op z'n hoogst ooit. 73.200Euro/kg fijngoud Nu gesloten op 72.1k
Exact een jaar terug stond 't nog niet op 56k/kg(wat ook al erg hoog was tov eind 2019 met 43k(wat ook hoog was tov etc etc)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 aug 2024, 14:24

tomgtr schreef: 24 aug 2024, 13:45 Dat klopt ook wel. Daarom verbaas ik me soms dat mensen overdreven gelukkig naar de standen van effectenbeurzen kijken. Daar telt inflatie kennelijk niet. Het beleggen in dingen die zeldzaam zijn is wel erg risicovol. Bloembollen of zo. Crypto niet mijn ding. Goud tja, dat is ook wel heel volatiel en kan ook bubble zijn. Horloges. Mwah. Auto’s voor nu wellicht maar als je daar geen fuel meer voor kan krijgen is ook zo wat. Kortom, ik weet het niet.
Klopt Tom, dat maakt het ook zo lastig. Je weet het niet. Ik geloof zelf (na heel veel studie) enorm in bitcoin (niet crypto/altcoins, dat is gewoon nucleair afval), iets wat me tot op heden geen windeieren legt maar ik kan het op de langere termijn ook fout hebben natuurlijk. De tijd zal het leren. Uiteindelijk moet iedereen hierin zijn eigen onderzoek doen, zijn eigen keuzes maken, kiezen waar je in gelooft en waar je rustig van kunt slapen.

En dat is het zieke van dit fiat-geldsysteem waarin geld niet meer gedekt is door bijv. goud (zoals de dollar tot 1971). Het maakt dat wat wij geld noemen geen betrouwbaar rekenmiddel meer is. Overheden kunnen en zullen altijd meer geld gaan bijprinten, geen politicus kan die verleiding ooit weerstaan, zeker als de gevolgen pas merkbaar zijn na hun ambtstermijn. Als burger wordt je dus gedwongen om niet één keer je geld te verdienen maar twee keer. Één keer door je baan of je bedrijf maar daarna wordt je geforceerd om iets met dat geld te gaan doen. Je moet het feitelijk opnieuw 'verdienen'. Je moet het wel investeren in iets, omdat je anders gegarandeerd alsnog wordt uitgekleed door inflatie. Dat is gewoon pervers. Sparen, wat wij hebben geleerd op school en van onze ouders, werkt simpelweg niet meer. Je zou zelfs kunnen stellen dat wat wij geld noemen geen geld meer is maar valuta (puur een transactiemiddel). Echt geld (zoals goud) heeft oa. als eigenschap dat je er je waarde in kunt opslaan. Met 1 ounce goud kon je in de Romeinse tijd een maatpak kopen. Die verhouding klopt nu, eeuwen later, nog steeds zo ongeveer, ondanks alle tussentijdse fluctuaties. Met de euro kan dat niet, die bestaat over een jaar of 10/20/50 al niet eens meer (in de huidige vorm). Elke fiatmunt is in de geschiedenis teruggegaan naar een waarde van 0.

Jack Mallers (een bekende bitcoiner, CEO van betaalbedrijf Strike) zegt dat altijd mooi. Geld is een abstractie van jouw tijd en energie. Met de inzet van jouw tijd en energie heb jij je geld verdiend. Wat overblijft na je dagelijkse uitgaven, dat wil je sparen. Sparen is dus feitelijk het verplaatsen van een deel van je huidige tijd en energie naar de toekomst. Je hebt nu een jaar extra hard gewerkt en wilt dat jaar (die verdiende tijd/energie) 'verplaatsen' naar de toekomst, om bijvoorbeeld een jaar eerder te kunnen stoppen met werken.

Echter, voor het zover is heeft geldcreatie en dus inflatie ervoor gezorgd dat die opgebouwde euro's of dollars veel minder waard zijn. Je koopkracht is verdampt. Wat er dus feitelijk is gebeurd, is dat de overheid en centrale bank (door het verhogen van de M2 geldhoeveelheid) een deel van jouw tijd (en dus van jouw leven) heeft gestolen. In plaats van een jaar eerder stoppen kun je dan misschien 3 maanden eerder stoppen. Dat is gewoon pervers, fout en ziek maar een logisch gevolg van een ongedekt geldsysteem waarin er geen limiet zit op de hoeveelheid geld in omloop. Inflatie (wat dus gewoon het verhogen van de M2 geldhoeveelheid is), is gewoon een vorm van extra (verborgen) belasting.

En om die diefstal te voorkomen dwingt het dus iedereen om te gaan investeren. Niet eens direct om rijk te worden maar in eerste instantie puur om de inflatie voor te blijven. Velen doen dat ongemerkt al, via hun woning die ze in de goede tijd gekocht hebben. Maar uiteraard zal dat ook niet bij iedereen goed gaan, omdat je op de verkeerde paarden hebt gewed. We zijn niet allemaal professionele investeerders. En zelfs die professionals gaan regelmatig de mist in. De typische en als meest veilig verkochte 60/40 (aandelen/obligaties) portefeuille is momenteel ook niet bepaald het ideale recept.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2024, 14:35

Goed geschreven stukken Wouter en idd als simpele particulier lastig te kiezen wat het juiste is om in te sparen.
Voorlopig doe ik dat zelf maar in de stenen van mijn huis door de hypotheek (annuïteit) af te lossen :)

ErikS

Bericht door ErikS » 24 aug 2024, 14:49

Martijn_bmw schreef: 24 aug 2024, 14:35 Goed geschreven stukken Wouter en idd als simpele particulier lastig te kiezen wat het juiste is om in te sparen.
Voorlopig doe ik dat zelf maar in de stenen van mijn huis door de hypotheek (annuïteit) af te lossen :)
Het lijkt wel of 'ie tijd over heeft, daar in Curacao! :tooth:

Helemaal eens Wouter. We zitten in een ziek systeem, en Nederland spant behoorlijk de kroon.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 aug 2024, 14:57

Grotendeels eens met Wouter. Dat Bitcoin een prima belegging is kan ik niet ontkennen. Alleen geloof ik nooit dat er veel overheden / centrale banken ooit gaan toestaan dat het een officieel betaalmiddel wordt. Belasting heffen, sancties etc etc kan dan allemaal het raam uit. Ooit komt er een moment dat de markt dat beseft en klapt het imho. Ik denk dat er maar 1 goed advies is qua sparen/beleggen : spreiden. Ik ben van nature wat bearish en heb daarom altijd wat teveel in cash en obligaties maar mijn nachtrust is ook belangrijk.

Ik denk dat het op zich wel meevalt hoe slecht we het doen in NL, ja belasting is ontzettend hoog hier maar daar krijgen we wel iets voor terug. Let wel ik zei IETS. Probleem is dat we en hoge belastingen hebben en onze valuta door Europa ontzettend ontwaard wordt.

Maar zo is overal zo wat. De gedachte dat in de VS belastingen laag zijn is al heel lang niet meer zo. En hoe hard de geldpersen daar aan staan is ook niet te bevatten.

Dan heb je de niet westerse landen waar eigenlijk nauwelijks een middenklasse is, dat wordt ook nooit wat.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 aug 2024, 15:47

Zeer goede bijdragen vanuit Curaçao!
Wouter81 schreef: 24 aug 2024, 14:24 Ik geloof zelf (na heel veel studie) enorm in bitcoin (niet crypto/altcoins, dat is gewoon nucleair afval), iets wat me tot op heden geen windeieren legt maar ik kan het op de langere termijn ook fout hebben natuurlijk. De tijd zal het leren. Uiteindelijk moet iedereen hierin zijn eigen onderzoek doen, zijn eigen keuzes maken, kiezen waar je in gelooft en waar je rustig van kunt slapen.

Wat betreft het stukje hierboven: wat raad je een eenvoudige DF'er aan om wat Bitcoin aan te schaffen en vooral hoe te bewaren?

TLRS

Bericht door TLRS » 24 aug 2024, 18:07

Tjonge, interessante discussie. Het idee van ‘the house always wins’ is begrijpelijk. Ze draaien constant aan de knoppen. Maargoed, ‘wij’ proberen dat weer tegen te werken hè. Het ene moment vinden we het zonde dat de instappers het moeilijk hebben, het andere moment vinden we het vervelend als mensen hun appeltje voor de dorst op moeten geven. Alsof we die mensen kunnen helpen zonder dat het iets kost ofzo, zo komt het een beetje over.

Veel andere dingen veranderen ook van waarde/kwaliteit/duurzaamheid. Producten maar ook arbeid.. informatie.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 24 aug 2024, 20:30

HSR schreef: 24 aug 2024, 10:47Het gros van de kleinere ''projectontwikkelaars'' zijn erg goed in zichzelf rijk rekenen. Ik heb de afgelopen 3 projecten, en dat is dus al vanaf 2022 laten schieten puur omdat, met vreemd vermogen erbij, je free cashflow helemaal naadje is. Ik denk net dat dat in het Noorden anders is. Al zou je het wel uit eigen middelen kunnen doen dan loont het wat mij betreft ook vaak niet. Ook die afwegingen zijn reeds gemaakt. Geen grap maar ik heb nu maar vermogen bij Bunq geparkeerd omdat je daar 3.36% rente krijg en het onder de depositogarantie valt. Dat is met het huidige sentiment helemaal geen slechte optie.

Splitsen klinkt ook leuk maar als je het vastgoed eerst moet kopen en dan moet verbouwen dan loont het in veel gevallen ook onvoldoende. Broer en ik hadden een pand met bestemming centrum, 700m2 en zelfs dat verbouwen naar woningen zou onder aan de streep, met opportunity costs meegenomen, onvoldoende lonen. Idem voor een stuk weiland met kantoorbestemming. Verkocht aan een projectontwikkelaar(tje) in 2022 maar dat staat nu weer te koop want ontwikkeling loont onvoldoende. Die hele business zit verankerd in goedkoop vreemd vermogen en dat is er al een poosje niet meer.
Verhelderend en precies wat mijn onderbuik gevoel al vertelde over die kwakker die ik gisteren sprak. Het 'mooie' van renteverschuivingen is dat het complete werelden totaal op z'n kop zet, zowel positief als negatief. Waarvan akte.
tomgtr schreef: 24 aug 2024, 11:49Zo is het ook natuurlijk. Zolang je al ingestapt bent en nieuwe aankoop gelijkwaardig of upgrade is maakt het weinig uit of de markt omlaag gaat. Scheelt idd belastingen. Als je verkoopt zonder iets nieuws te kopen gaat het pas pijn doen. Maar ik zie echt geen scenario met zo’n woningtekort waar de prijzen dusdanig gaan zakken dat starters er iets aan gaan hebben. Andere kant van verhaal is dat we als Nederlanders ook wel zeer ruim wonen als je dat vergelijkt met veel landen. Nieuwe huizen zijn echt veel kleiner vaak. Rijtjeshuizen met maar 2 slaapkamers, flats van 30m2. Maar zelfs dit is niet te doen voor starters. De enorme instroom van immigranten is toch echt de boosdoener qua huizenprijzen.
Klopt helemaal Tom, hét moment van instappen was tussen 2015 en 2019, daarna sta je gewoon met 2-0 achter. Zie het wel bij vrienden van mij die op twee (goede inkomens) net een hoekwoning kunnen kopen. Vind het oprecht sneu voor de starters van nu.

Die kleinere nieuwbouwwoningen vielen mij ook al bijzonder op, kan natuurlijk zijn dat er (naast lagere aanschafwaarde tbv starters) ingespeeld word op het feit dat stellen steeds vaker scheiden en grotere woningen daarbij steeds vaker overbodig bevonden worden? Gokje hoor.
Niels schreef: 24 aug 2024, 13:10
Eeuwe schreef: 24 aug 2024, 09:25 Gisteren hier wezen kijken. Waar ik mij altijd voer verwonder is hoe zo'n milieulabel tot stand komt. Deze woning heeft B, maar gisteren met eigen ogen geen bijzondere dingen gezien. Gewoon thermopane glas, isolatie is gevoelsmatig ook maar gewoontjes, gewone ketel. Waar ik iedere keer ook weer over verwonder is dat zo'n makelaar dan tussen mond en lippen door verteld dat bieden onder 500k min of meer geen zin heeft. M.i. gewoon gebaseerd op intuïtie en misschien wat ervaring uit het verleden maar wat mij zelf, en zit ook al een poos in het aankooptraject, toch iedere keer op valt is dat staat van de woning ook bijzonder uit maakt. En dit was niet per sé zo'n woning waar ik dat gevoel nou bij heb (want, aankoop ruim 5, rondje verduurzamen, rondje naar smaak maken en je bent een dikke 6 ton verder).
Als Groninger heb ik gelukkig nooit de drang om (jaren 30) in de stad zelf te willen wonen. Je schat het goed in, energie label slaat nergens op en er zal nog een hoop geld in gaan. Heb je nog bovenburen en wellicht een VVE constructie. Nu snap ik gezien jouw leeftijd dat je nog wel een beetje stadse reuring zoekt maar ik zou toch echt dan blijven zitten waar ik zit en een volgende stap zetten bij een volgende levensfase. Voor 6 ton koop je net buiten de stad echt nog wel iets moois met ruimte voor je hobby om maar wat te zeggen. Een huis in de korrewegwijk a 5 ton voor 100m2….. pfff ben er geboren in die oude bende. Ja kunt op fiets naar het centrum, nou ik pak wel een taxi als ik een keer aan de pimpel wil.

Ik denk dat je er financieel echt minder van wordt als je nu voor 5 ton dat huis aan de Parkweg zou kopen. Alleen de hedendaagse overdrachtsbelasting is al niet misselijk.
Begrijpelijk maar woon nu juist al op, als je hard gooien kunt, steenworp afstand van de grote boze stad en wil echt bbk Gro weer in. Ben die rust wel wat zat, alle vrienden en vriendinnen hier in dorp gaan trouwen en krijgen kinderen.. Gun het ze natuurlijk van harte maar voor mijzelf wel even klaar mee, laat mij maar weer even los gaan in de stad :) Dat ik er qua woning op achteruit ga (nu in een duurzaam vrijstaand huis met garage en oprit voor 5 auto's) neem ik voor lief. Materiaal is leuk, levensvreugde is belangrijker :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 aug 2024, 20:58

Die kleinere nieuwbouwwoningen vielen mij ook al bijzonder op, kan natuurlijk zijn dat er (naast lagere aanschafwaarde tbv starters) ingespeeld word op het feit dat stellen steeds vaker scheiden en grotere woningen daarbij steeds vaker overbodig bevonden worden? Gokje hoor.
Voor dat laatste heb je vaak ruimere woningen nodig. Samengestelde gezinnen hebben ruimte nodig.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2024, 21:51

tomgtr schreef: 24 aug 2024, 13:45 Dat klopt ook wel. Daarom verbaas ik me soms dat mensen overdreven gelukkig naar de standen van effectenbeurzen kijken. Daar telt inflatie kennelijk niet. Het beleggen in dingen die zeldzaam zijn is wel erg risicovol. Bloembollen of zo. Crypto niet mijn ding. Goud tja, dat is ook wel heel volatiel en kan ook bubble zijn. Horloges. Mwah. Auto’s voor nu wellicht maar als je daar geen fuel meer voor kan krijgen is ook zo wat. Kortom, ik weet het niet.
Mensen denken juist verkeerd om.

Meer geld = Inflatie. Hogere asset prijzen. Daarom stijgen de indexen. Als je naar de wereldwijde indexen kijkt, die zijn een afspiegeling van hoeveel liquiditeit er beschikbaar is.

Alleen als je inzoomt op verschillende sectoren dan doet de ene het beter al de andere bij inflatie. Alles weerbij een bedrijf 'power of pricing' heeft doet het goed.

Overigens denk ik dat we late cycle zitten. Je ziet al meer onzin als mensen die een 2e hypotheek afsluiten en het geld in aandelen wegzetten enz. Krijg een beetje 2008 gevoel. Maar goed kan zo een X aantal jaar aanhouden.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 aug 2024, 09:36

JP schreef: 24 aug 2024, 12:44 Die hele stikstof en milleuregels zijn imo de meest belachelijke lokale beperingen tov woningbouw. hoe kan het dat hier bijvoorbeeld 10km over de grens de ene na het andere nieuwe appartementencompex wordt opgeleverd.

https://www.zimmo.be/nl/zoeken/?search= ... 3D#gallery

Hier moeten boeren hun koeien uitrusten met een OPF om de flatulentie binnen de grenzen te houden, maar op 1300km staat een land letterlijk/figuurlijk in brand en elke raket, bom die er om de haverklap valt helpt hier ook niet aan mee.
Heb je daar een foto van, een koe met een OPF filter aan z'n hol?

:roflol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 aug 2024, 09:38

Arthur schreef: 24 aug 2024, 10:32 Rond de 500/600k, zonder hypotheek, wil iedereen wel ‘gewoon lekker’ wonen :coffee:
Wil ik ook wel :bag:

Eeuwe hat san jild, of zoiets :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 aug 2024, 10:27

Sja we hebben ook slechte huis markt tijden gekend omdat mensen gewoon bleven waar ze zitten terwijl we natuurlijk al jaren overbevolkt zijn in NL. Nu zie je dat er geld beschikbaar komt door wellicht een hoger inkomen, een jubelton van één of beide ouders maar volgens mij vooral uit overwaarde. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen ook gewoon niet kritisch zijn wanneer het geld beschikbaar is. Dat zie je in de hele economie terug en daarom zijn alle prijzen gewoon zo belachelijk hoog. “We” betalen het gewoon….

Als je wilt dat het goedkoper wordt dan moet je gewoon kritischer zijn met hoeveel je ergens voor betaalt en misschien wel ff niet kopen.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 25 aug 2024, 10:28

Bram schreef: 25 aug 2024, 09:38
Arthur schreef: 24 aug 2024, 10:32 Rond de 500/600k, zonder hypotheek, wil iedereen wel ‘gewoon lekker’ wonen :coffee:
Wil ik ook wel :bag:

Eeuwe hat san jild, of zoiets :)
Ik heb helemaal geen geld, kijk naar al die oude rommel wat hier in de garage staat :please:

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2024, 10:38

Niels schreef: 25 aug 2024, 10:27 Sja we hebben ook slechte huis markt tijden gekend omdat mensen gewoon bleven waar ze zitten terwijl we natuurlijk al jaren overbevolkt zijn in NL. Nu zie je dat er geld beschikbaar komt door wellicht een hoger inkomen, een jubelton van één of beide ouders maar volgens mij vooral uit overwaarde. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen ook gewoon niet kritisch zijn wanneer het geld beschikbaar is. Dat zie je in de hele economie terug en daarom zijn alle prijzen gewoon zo belachelijk hoog. “We” betalen het gewoon….

Als je wilt dat het goedkoper wordt dan moet je gewoon kritischer zijn met hoeveel je ergens voor betaalt en misschien wel ff niet kopen.
Eensch, maar je verandert 'de NL huizenkoopcultuur' (als die er al is) niet: Men kijkt imho te gauw naar wat hun max maandbedrag qua hypotheek en kosten kan zijn en of ze dan nog 'n beetje(met nadruk op beetje) kunnen leven. Of dat handig is voor de koopkracht? Ik heb m'n twijfels bij 'velen'.

En dan nog die gekte van overbieden, dus hoe kritisch kan men zijn als je een nog hogere overbieder(of meerderen) voor jouw 'droomhuis' hebt? En er al weinig tot geen aanbod is. Gekte.

Plaats reactie