tomgtr schreef: 24 aug 2024, 13:45
Dat klopt ook wel. Daarom verbaas ik me soms dat mensen overdreven gelukkig naar de standen van effectenbeurzen kijken. Daar telt inflatie kennelijk niet. Het beleggen in dingen die zeldzaam zijn is wel erg risicovol. Bloembollen of zo. Crypto niet mijn ding. Goud tja, dat is ook wel heel volatiel en kan ook bubble zijn. Horloges. Mwah. Auto’s voor nu wellicht maar als je daar geen fuel meer voor kan krijgen is ook zo wat. Kortom, ik weet het niet.
Klopt Tom, dat maakt het ook zo lastig. Je weet het niet. Ik geloof zelf (na heel veel studie) enorm in bitcoin (niet crypto/altcoins, dat is gewoon nucleair afval), iets wat me tot op heden geen windeieren legt maar ik kan het op de langere termijn ook fout hebben natuurlijk. De tijd zal het leren. Uiteindelijk moet iedereen hierin zijn eigen onderzoek doen, zijn eigen keuzes maken, kiezen waar je in gelooft en waar je rustig van kunt slapen.
En dat is het zieke van dit fiat-geldsysteem waarin geld niet meer gedekt is door bijv. goud (zoals de dollar tot 1971). Het maakt dat wat wij geld noemen geen betrouwbaar rekenmiddel meer is. Overheden kunnen en zullen altijd meer geld gaan bijprinten, geen politicus kan die verleiding ooit weerstaan, zeker als de gevolgen pas merkbaar zijn na hun ambtstermijn. Als burger wordt je dus gedwongen om niet één keer je geld te verdienen maar twee keer. Één keer door je baan of je bedrijf maar daarna wordt je geforceerd om iets met dat geld te gaan doen. Je moet het feitelijk opnieuw 'verdienen'. Je moet het wel investeren in iets, omdat je anders gegarandeerd alsnog wordt uitgekleed door inflatie. Dat is gewoon pervers. Sparen, wat wij hebben geleerd op school en van onze ouders, werkt simpelweg niet meer. Je zou zelfs kunnen stellen dat wat wij geld noemen geen geld meer is maar valuta (puur een transactiemiddel). Echt geld (zoals goud) heeft oa. als eigenschap dat je er je waarde in kunt opslaan. Met 1 ounce goud kon je in de Romeinse tijd een maatpak kopen. Die verhouding klopt nu, eeuwen later, nog steeds zo ongeveer, ondanks alle tussentijdse fluctuaties. Met de euro kan dat niet, die bestaat over een jaar of 10/20/50 al niet eens meer (in de huidige vorm). Elke fiatmunt is in de geschiedenis teruggegaan naar een waarde van 0.
Jack Mallers (een bekende bitcoiner, CEO van betaalbedrijf Strike) zegt dat altijd mooi. Geld is een abstractie van jouw tijd en energie. Met de inzet van jouw tijd en energie heb jij je geld verdiend. Wat overblijft na je dagelijkse uitgaven, dat wil je sparen. Sparen is dus feitelijk het verplaatsen van een deel van je huidige tijd en energie naar de toekomst. Je hebt nu een jaar extra hard gewerkt en wilt dat jaar (die verdiende tijd/energie) 'verplaatsen' naar de toekomst, om bijvoorbeeld een jaar eerder te kunnen stoppen met werken.
Echter, voor het zover is heeft geldcreatie en dus inflatie ervoor gezorgd dat die opgebouwde euro's of dollars veel minder waard zijn. Je koopkracht is verdampt. Wat er dus feitelijk is gebeurd, is dat de overheid en centrale bank (door het verhogen van de M2 geldhoeveelheid) een deel van jouw tijd (en dus van jouw leven) heeft gestolen. In plaats van een jaar eerder stoppen kun je dan misschien 3 maanden eerder stoppen. Dat is gewoon pervers, fout en ziek maar een logisch gevolg van een ongedekt geldsysteem waarin er geen limiet zit op de hoeveelheid geld in omloop. Inflatie (wat dus gewoon het verhogen van de M2 geldhoeveelheid is), is gewoon een vorm van extra (verborgen) belasting.
En om die diefstal te voorkomen dwingt het dus iedereen om te gaan investeren. Niet eens direct om rijk te worden maar in eerste instantie puur om de inflatie voor te blijven. Velen doen dat ongemerkt al, via hun woning die ze in de goede tijd gekocht hebben. Maar uiteraard zal dat ook niet bij iedereen goed gaan, omdat je op de verkeerde paarden hebt gewed. We zijn niet allemaal professionele investeerders. En zelfs die professionals gaan regelmatig de mist in. De typische en als meest veilig verkochte 60/40 (aandelen/obligaties) portefeuille is momenteel ook niet bepaald het ideale recept.