Nou de officiele 1M DF test komt nog Ferdi.
Even wat extra uitleg.
De 1M is geen pure pefectie ook niet in het onderstel in combinatie met het sper diff. Het stig rondje laat dat heel mooi zien vooral in de follow thru en die lange bocht daarna.
Ik had het zelf ook al gevoeld. Heb je iets onderstuur met de 1M en je geeft gas dan is de reactie van de turbo NM in combinatie met het achterdiff behoorlijk extreem en krijg je te maken met een behoorlijke portie overstuur. Hoe komt dit. Er onstaat midcorner te weinig druk op het binnenste wiel, waarbij het variabele sper van 0 naar 100% heel graag ze werk wil doen. Zou je gewoon een 25% platen sper hebben zou er veel meer rust zijn. Bmw heeft de keus zelf gemaakt om deze variabele 0 naar 100% diffs te gebruiken maar ze kunnen heftig reageren. Het voordeel van dit sper is dat je eigenlijk altijd rond rijd met 0% sper en dus ook instuurt met 0% sperwerking dat geeft dus weer minder onderstuur bij corner entry en minder sper geluiden/nadelen in het dagelijkse verkeer.
Een ander voordeel van het bmw sper. Je kan hele mooie drifts hebben op een circuit en dat komt, omdat je 100% sper werking hebt wanneer je dat nodig bent in de drift en je bouwt mega snelheid op in de drift wat ook weer een extra uitdaging is.
Dit in combinatie met de kortere wielbasis betekend gewoon dat je er als rijder als de kippen bij moet zijn. Aan de andere kant is het een handvol en omdat weer te beheersen, is weer een uitdaging op zich. Dat maakt deze auto voor de rijders zo n heerlijke auto.
De GT3 bijvoorbeeld heeft een 25% sper. Dat is dus eigenlijk een compromis. Vroeger hadden porsche's 40% sperwerking. Dat bracht nog meer onderstuur dus terug naar 25%. Het nadeel van die 25% is als je wil driften heb je extra wielspin op het onbelaste wiel. Soms voel ik in de GT3 ook een doorslaand binnenwiel en dat had ik bij de Cayman R ook. Maar als bochten ridder en de rust op de op achterkant te houden is een 25% beter. Voor een auto met de motor voorin is 25% echt te weinig en is 40 a 45 % het lekkerste.
Om nog even in race termen terug te komen. Bmw Motorsport zou nooit zelf voor circuit zo n variabel sper gebruiken. Alle race bmw worden uitgevoerd met een Drexler sper. Reken op minimaal 40% sper. Daar rij je de snelste rondetijden mee. Als het de meeste fun is tja!!!
Bmw heeft met hun sper niet een tussen weg het is of comfort of hooligan en dat mag ik wel.

En anders moet je gewoon in MDM modus gaan rijden dan is er niks aan de hand dan rij je sportief met een vangnet.
PS Vanaf de E46 M3 heeft bmw deze variabele diffs al in hun gamma en zit op alle bmw M.