BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Robin » 27 jun 2011, 14:23

Apolo2 schreef:
Robin schreef:JC is hier niet de deskundige, in mijn ogen nooit geweest ook, dat is The Stig. :df:
Hoe snel zou die Megane zijn op dat TG baantje en wat zou JC er van vinden? Is meer GTI like dan de 1M. :angel:
Ok helder, en wat had the Stig te vertellen over de 1M? :tooth:

JC en de Megane, de Megane heeft een sper op de voorwielen dus hij zal het wel rubbish vinden op de openbare weg :nah:
Rondetijd en driftwerk spreekt voor zich, beelden zeggen meer dan 1000 woorden, ofzo. :D

Die Megane, ben het niet vaak met JC eens, maar als hij vindt wat jij zegt, ben ik 't 100% met hem eens.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 jun 2011, 14:29

Je bent volgens mij de eerste die over de follow thru begint en dat dat ding zo uitbreekt.
Er zijn bergen mensen hier op dit forum die dat fantastisch vinden maar als ze het zelf zou overkoment dan slaan pardoes de hartkleppen dicht en durven ze dat stukje nooit meer zo hard te nemen.
Dus leuk dat die auto zo`n entertainer is maar 98% die zich nooit of hooguit 1x perongeluk op dat gebied begeeft.
Leuk dat het kan maar volstrekt onbelangrijk voor de gemiddelde sterveling...... :attentie:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 jun 2011, 14:31

Denk dat velen een bocht zo zouden willen nemen, maar niet altijd loopt de bocht zo mooi breed uit als daar :D.

Andre

Bericht door Andre » 27 jun 2011, 14:38

Nou de officiele 1M DF test komt nog Ferdi.

Even wat extra uitleg.

De 1M is geen pure pefectie ook niet in het onderstel in combinatie met het sper diff. Het stig rondje laat dat heel mooi zien vooral in de follow thru en die lange bocht daarna.

Ik had het zelf ook al gevoeld. Heb je iets onderstuur met de 1M en je geeft gas dan is de reactie van de turbo NM in combinatie met het achterdiff behoorlijk extreem en krijg je te maken met een behoorlijke portie overstuur. Hoe komt dit. Er onstaat midcorner te weinig druk op het binnenste wiel, waarbij het variabele sper van 0 naar 100% heel graag ze werk wil doen. Zou je gewoon een 25% platen sper hebben zou er veel meer rust zijn. Bmw heeft de keus zelf gemaakt om deze variabele 0 naar 100% diffs te gebruiken maar ze kunnen heftig reageren. Het voordeel van dit sper is dat je eigenlijk altijd rond rijd met 0% sper en dus ook instuurt met 0% sperwerking dat geeft dus weer minder onderstuur bij corner entry en minder sper geluiden/nadelen in het dagelijkse verkeer.

Een ander voordeel van het bmw sper. Je kan hele mooie drifts hebben op een circuit en dat komt, omdat je 100% sper werking hebt wanneer je dat nodig bent in de drift en je bouwt mega snelheid op in de drift wat ook weer een extra uitdaging is.

Dit in combinatie met de kortere wielbasis betekend gewoon dat je er als rijder als de kippen bij moet zijn. Aan de andere kant is het een handvol en omdat weer te beheersen, is weer een uitdaging op zich. Dat maakt deze auto voor de rijders zo n heerlijke auto.

De GT3 bijvoorbeeld heeft een 25% sper. Dat is dus eigenlijk een compromis. Vroeger hadden porsche's 40% sperwerking. Dat bracht nog meer onderstuur dus terug naar 25%. Het nadeel van die 25% is als je wil driften heb je extra wielspin op het onbelaste wiel. Soms voel ik in de GT3 ook een doorslaand binnenwiel en dat had ik bij de Cayman R ook. Maar als bochten ridder en de rust op de op achterkant te houden is een 25% beter. Voor een auto met de motor voorin is 25% echt te weinig en is 40 a 45 % het lekkerste.

Om nog even in race termen terug te komen. Bmw Motorsport zou nooit zelf voor circuit zo n variabel sper gebruiken. Alle race bmw worden uitgevoerd met een Drexler sper. Reken op minimaal 40% sper. Daar rij je de snelste rondetijden mee. Als het de meeste fun is tja!!!

Bmw heeft met hun sper niet een tussen weg het is of comfort of hooligan en dat mag ik wel. :) En anders moet je gewoon in MDM modus gaan rijden dan is er niks aan de hand dan rij je sportief met een vangnet.

PS Vanaf de E46 M3 heeft bmw deze variabele diffs al in hun gamma en zit op alle bmw M.
Laatst gewijzigd door Andre op 27 jun 2011, 14:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 jun 2011, 14:44

Downforce Hans schreef:Je bent volgens mij de eerste die over de follow thru begint en dat dat ding zo uitbreekt..:
Als je mij bedoelt, lees je niet goed. Als reactie op dat TG filmpje lees ik wel 3 reacties dat iedereen het 'cool' vindt dat de 1M dwars door die lange snelle bocht te gaat.

Ik vraag mij af of dat een kwaliteit is van de 1M of van The Stig. Anders gezegd, een perfect onderstel gaat niet zo snel dwars met die snelheid ... Let wel, die Stig probeert een zo snel mogelijke tijd neer te zetten dus dan zoekt hij de uitersten van de auto omdat voor elkaar te krijgen. Voor hem is dwars geen teken van coolheid maar is nodig om die 1M op snelheid te houden. Inderdaad, hoe rap gingen die Cayman R en Lotus over de baan. De 1M is dus langzamer dan de Porsche Boxster Spyder (die niet dwars ging dus) met dik minder vermogen en koppel.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 jun 2011, 14:47

De 1M is dus langzamer dan de Porsche Boxster Spyder (die niet dwars ging dus) met dik minder vermogen en koppel.
Op droog of nat?

Bij de 1M was het namelijk redelijk vochtig.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 jun 2011, 14:48

Andre schreef:Nou de officiele 1M DF test komt nog Ferdi.

Even wat extra uitleg.

De 1M is geen pure pefectie ook niet in het onderstel in combinatie met het sper diff. Het stig rondje laat dat heel mooi zien vooral in de follow thru en die lange bocht daarna.

Ik had het zelf ook al gevoeld. Heb je iets onderstuur met de 1M en je geeft gas dan is de reactie van de turbo NM in combinatie met het achterdiff behoorlijk extreem en krijg je te maken met een behoorlijke portie overstuur. Hoe komt dit. Er onstaat midcorner te weinig druk op het binnenste wiel, waarbij het variabele sper van 0 naar 100% heel graag ze werk wil doen. Zou je gewoon een 25% platen sper hebben zou er veel meer rust zijn. Bmw heeft de keus zelf gemaakt om deze variabele 0 naar 100% diffs te gebruiken maar ze kunnen heftig reageren. Het voordeel van dit sper is dat je eigenlijk altijd rond rijd met 0% sper en dus ook instuurt met 0% sperwerking dat geeft dus weer minder onderstuur bij corner entry en minder sper geluiden/nadelen in het dagelijkse verkeer.

Een ander voordeel van het bmw sper. Je kan hele mooie drifts hebben op een circuit en dat komt, omdat je 100% sper werking hebt wanneer je dat nodig bent in de drift en je bouwt mega snelheid op in de drift wat ook weer een extra uitdaging is.

Dit in combinatie met de kortere wielbasis betekend gewoon dat je er als rijder als de kippen bij moet zijn. Aan de andere kant is het een handvol en omdat weer te beheersen, is weer een uitdaging op zich. Dat maakt deze auto voor de rijders zo n heerlijke auto.

De GT3 bijvoorbeeld heeft een 25% sper. Dat is dus eigenlijk een compromis. Vroeger hadden porsche's 40% sperwerking. Dat bracht nog meer onderstuur dus terug naar 25%. Het nadeel van die 25% is als je wil driften heb je extra wielspin op het onbelaste wiel. Soms voel ik in de GT3 ook een doorslaand binnenwiel en dat had ik bij de Cayman R ook. Maar als bochten ridder en de rust op de op achterkant te houden is een 25% beter. Voor een auto met de motor voorin is 25% echt te weinig en is 40 a 45 % het lekkerste.

Om nog even in race termen terug te komen. Bmw Motorsport zou nooit zelf voor circuit zo n variabel sper gebruiken. Alle race bmw worden uitgevoerd met een Drexler sper. Reken op minimaal 40% sper. Daar rij je de snelste rondetijden mee. Als het de meeste fun is tja!!!

Bmw heeft met hun sper niet een tussen weg het is of comfort of hooligan en dat mag ik wel. :) En anders moet je gewoon in MDM modus gaan rijden dan is er niks aan de hand dan rij je sportief met een vangnet.
Ha André, bedankt voor dit verhaal. Hier heb ik wat aan, ben zelf volledig onervaren met racerij en dat Sperr vehraal, dus dit is zeer interesant om te lezen en maakt zoveel duidelijk mbt. dat 1M TG-circuit rondje.

1M test: zaterdag is die? 'k zal de 1M wel even voor schur zetten met mijn 3 jaar ouwe 135i meuk :tooth:

@Richard: ja klopt, het Spyder rondje was (volgens mij) droog.

Snipe

Bericht door Snipe » 27 jun 2011, 14:51

FerdiACS1 schreef:1M test: binnenkort is die? 'k zal de 1M wel even voor schut zetten met mijn 3 jaar ouwe 135i meuk :tooth:
Inderdaad, binnenkort, op die dag die je noemde ;-)

Ik ben benieuwd of je de 1 M voor schut zet. Zou wel zuur voor je zijn, want je zei immers dat je je 135i wilde inruilen op een 1 M. Heb je al besteld?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 jun 2011, 15:20

Snipe schreef:
FerdiACS1 schreef:1M test: binnenkort is die? 'k zal de 1M wel even voor schut zetten met mijn 3 jaar ouwe 135i meuk :tooth:
Inderdaad, binnenkort, op die dag die je noemde ;-)

Ik ben benieuwd of je de 1 M voor schut zet. Zou wel zuur voor je zijn, want je zei immers dat je je 135i wilde inruilen op een 1 M. Heb je al besteld?
Zal me echt een worst zijn Perry wie of wat met een of andere test.. lol. Echt, zo ontzettend onbelangrijk.
Ben nog bezig met die 1M, als het lukt, dan doe ik het uiteraard en anders knal ik lekker door in de 135i zodat de 1M-rijdertjes naar de elegante 135i bibs kunnen blijven kijken.

Rupie

Bericht door Rupie » 27 jun 2011, 15:45

Alleen daarvoor al zou ik de 135i houden. Elke keer die patsertjes ff het achterste van je tong laten zien :tong:

Mocht je kleine kinderen hebben zet ze dan achterstevoren. Kunnen ze de 1M rijder ook nog uitlachen :blink:

Bedankt voor de uitleg over het sper Andre :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2011, 16:06

Ben nog bezig met die 1M, als het lukt
Zijn ze niet meer leverbaar dan?

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 27 jun 2011, 17:17

FerdiACS1 schreef: De 1M is dus langzamer dan de Porsche Boxster Spyder (die niet dwars ging dus) met dik minder vermogen en koppel.
Komt het op een paar tiendes meer of minder dan aan?? Ik zie in de 1M absoluut geen alternatief voor de Spyder (daily vs leuk voor erbij), ik denk dat in het dagelijkse verkeer de 1M altijd sneller zal zijn vanwege het koppel of de Porscherijder moet van een potje roeren houden. Zojuist nog even de benen wezen strekken in DLD en een stukje AB meegepakt maar da's niet zijn terratorium...met dak open rij je niet lang snelheden boven de 200km//h (met dak erop ook niet) dus maar weer snel een bochtig binnenweggetje gezocht...het liefst met een stijle (rots)wand ernaast zodat de uitlaat zijn werk kan doen :cool: Dat lijkt me nu in de beamer weer minder leuk.

De 1M biedt een mooi compromis maar dat heb je zelf al meerdere keren aangegeven...enne kom op Ferdi maak Schnitzer eens los van een 1M voordat het te laat is :hosanna:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 jun 2011, 17:29

RVV schreef:
Ben nog bezig met die 1M, als het lukt
Zijn ze niet meer leverbaar dan?
jawel, maar gaat om een goede inruilrpijs 135i. De 1M wil ik gedeeltelijk financieren op de bv. etc. etc. Dat moet een goed plaatje zijn. Kijk, ik hoef 'm niet persé. Verstandelijk gezien is die 1M voor mij de meest idiote keuze want a) ik heb al zoiets (dus ik koop wat spoilerwerk en dikke banden voor 80K wooohaaaa :hot: en b) iedere auto anders dan een Fiat Panda, is onzinnig.
Maar ik heb gewoon zin in die 1M, dus als het lukt dat gaat het door, anders gewoon niet, ook goed. :coffee:

Met Apollo eensch, de Spyder is een bij-auto, en dan nog eens alleen voor mooi weer.
Zo simpel is het.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 27 jun 2011, 17:50

FerdiACS1 schreef:Kijk, ik hoef 'm niet persé.
Waarom niet wachten op de eerste de beste frisse gebruikte...over een maandje of 5 zullen er waarschijnlijk wel weer genoeg in de aanbieding staan met weinig km's en kop eraf. Ik denk dat er genoeg bij BMW zelf in de lease staan.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 jun 2011, 18:09

Apolo2 schreef:
FerdiACS1 schreef:Kijk, ik hoef 'm niet persé.
Waarom niet wachten op de eerste de beste frisse gebruikte...over een maandje of 5 zullen er waarschijnlijk wel weer genoeg in de aanbieding staan met weinig km's en kop eraf. Ik denk dat er genoeg bij BMW zelf in de lease staan.
Bijvoorbeeld. Is ook een optie!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 jun 2011, 20:50

update;

Er ligt een lijntje uit naar München......................morgen hoop ik te weten of er gehapt wordt...........(er is sprake van een zwarte, maar vooralsnog blijft het pure speculatie)

Als er nieuws is, hoort DF het als eerste.........

Andre

Bericht door Andre » 27 jun 2011, 20:55

Sodekneiter die dingen zijn nog moeilijker te krijgen dan ferrari s en porsche s.
:D

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2011, 21:00

good luck Romo, ik duim voor je :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 jun 2011, 21:08

Thanks...........ik duim ook voor me zelf :P

Die kar gaat er komen, als het niet links om is, dan wel rechts om.................................

marcokers

Bericht door marcokers » 27 jun 2011, 22:07

Nice Romo, dan ga ik hier ergens in town in de bosjes liggen om m te spotten :ninja:

Ben erg benieuwd hoe die 1M reallife klinkt, heb m alleen nog in stilstand gezien helaas.

Oh man, ik ben echt helemaal om. Als ik de centen had... dan was ie al besteld... Mja... met dat hongerloontje van mij ... :( Voor de 10de maar weer zon oranje briefje halen bij de primera

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 27 jun 2011, 22:21

Goed & helder verhaal over sper André, bedankt! (echt meer schrijven hier!)

M'n 130i inruilen, één van m'n nieren erbij, hoeveel zou ik dan nog moeten bijleggen in euro's? Wat is die 1M toch heerlijk zeg...

Andre

Bericht door Andre » 27 jun 2011, 22:56

LOL

Ik kan helemaal niet goed schrijven. Hoofdletters ontbreken, komma's, friese versprekingen. etc. Dus dat wordt niks.

Maar ik vindt wel en dan doe ik me best even dat men dingen niet verkeerd moet zien, omdat men de techniek die er achter zit niet herkend.

Knot

Bericht door Knot » 27 jun 2011, 22:57

Ik maakte er pas nog een geintje over dat ie nergens te krijgen was en toen wist iemand er zo 2 op te noemen... Andre heeft 1 daarvan maar die andere is dus ook meteen verkocht? :shock:

Snipe

Bericht door Snipe » 27 jun 2011, 23:01

Andre schreef:LOL

Ik kan helemaal niet goed schrijven. Hoofdletters ontbreken, komma's, friese versprekingen. etc. Dus dat wordt niks.
Dat zeg je nou wel, maar ik vind dat verslag van die Cayman niet zo'n drama als jij nu voorstelt ;-)

bm-dub

Bericht door bm-dub » 27 jun 2011, 23:29

ff een vraagje over het inrijden van de 1M motor. deze mag de eerste +- 2.000 niet verder als 5500RPM toch? maar hoe zit het dan met de Z4? die heeft hetzelfde blok, wordt daar ook een inrijdcontrole gehanteerd? of heeft die een lagere redline en hoeft er daardoor geen inrijdperiode gehanteerd?

Plaats reactie