update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i3s in the house

Bericht door Martijn_bmw » 24 mar 2025, 10:33

https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/6925-109935/

Nog even opgezocht, een E36 is 1,69m "breed" ter vergelijk in de link dat is gelijk aan een tegenwoordig nieuwe Fiat 500 :tooth:
"we" klagen hier vaak over gewicht maar auto's zijn ook enorm veel groter geworden de afgelopen jaren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43718
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW i3s in the house

Bericht door Arthur » 24 mar 2025, 10:50

Zoals de VW Up versus een Golf1 :)
Bijlagen
IMG_2267.jpeg
IMG_2267.jpeg (53.58 KiB) 1840 keer bekeken

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 5032
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW i3s in the house

Bericht door Philipoo » 24 mar 2025, 11:39

Er is maar een partij die dit goed doet..
Afbeelding

Net zo groot en zwaar als de NA

Wouter81
Berichten: 9512
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|G.Vitara/CS35+
Locatie: Curaçao

Re: BMW i3s in the house

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2025, 11:41

Toyota-GR86-4.jpg
Toyota-GR86-4.jpg (77.45 KiB) 1805 keer bekeken

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 5032
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW i3s in the house

Bericht door Philipoo » 24 mar 2025, 11:43

Wouter81 schreef: 24 mar 2025, 11:41 Toyota-GR86-4.jpg
Als spirituele opvolger van de AE86 is de GR natuurlijk wel een reus en een zwaargewicht (los van dat ik de gr86 een parel van een auto vind, waarbij ze in de ontwikkeling heel veel erg goed gedaan hebben).

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3833
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

6 maanden in de i3S

Bericht door Paskal » 12 sep 2025, 20:03

Inmiddels 6 maanden onderweg met ons eerste elektrische voertuig dus tijd voor een update.

Gebruik:
De i3S is momenteel de meest gebruikte auto in the house: mdv rijdt er 2x per week mee naar haar werk en de andere dagen neem ik hem mee naar het station of als ik zin heb ga ik eens per i3 naar kantoor. Aangezien hij op langere afstanden ook prima voldoet wordt hij ook daarvoor regelmatig gebruikt zoals afgelopen vrijdag naar Zoetermeer vanuit ZO-Brabant: skies erin en rijden maar. En zie daar: 8.000 km afgelegd in een half jaar tijd. Heel veel zie je ze niet, maar een collega heeft er ook eentje:
1.jpg
1.jpg (574.43 KiB) 1155 keer bekeken
Rijcomfort:
Je zou het niet verwachten van zo’n klein karretje, maar hij voelt heel “premium” en ruimtelijk aan. Hij heeft geen enkel kraakjes/piepje in het interieur en door de gigantische voorruit die heel ver doorloopt waan je je in een veel grotere auto dan het daadwerkelijk is. Het materiaalgebruik is bijzonder met Kenaf (materiaal van één of andere plant) dashboard en deurpanelen wat een stuk beter is dan het harde plastic wat je nog wel eens in auto’s ziet.
2.jpg
2.jpg (670.42 KiB) 1155 keer bekeken
Door zijn slechts 1.265 kg en 184 pk voelt hij bijna aan als een hot hatch: hij is heerlijk lichtvoetig in vergelijking met andere EV’s die ik heb gereden en nodigt daardoor wel uit tot een wat enthousiastere rijstijl :df:
Ook op lange afstanden rijdt hij prima anders zou ik hem niet pakken voor een ritje naar kantoor (70 km enkel). Op korte richels is hij wat aan de stevige kant wat veroorzaakt wordt door de 20” velgen, schijnbaar harde Bridgestone banden en de relatief korte wielbasis. Zodra de Bridgestones op zijn, ga ik naar een square setup (rondom identieke maat 195/55/20) van bijvoorbeeld Michelin of Continental dus ben benieuwd of dat iets doet met het comfort. Ondanks dat de stoelen maar een dun rugleuninkje hebben zitten ze verrassend comfortabel.

Overig comfort:
De LED-matrix lampen verlichten de wegen in het donker op een uitstekende wijze. Het “matrix-deel” is wel grappig. Zodra je de verlichting op automatisch groot licht zet, schakelt hij afhankelijk van de mogelijkheden per koplamp 4 led-lampen in. Het is uiteraard niet zo geavanceerd als bij een Polestar of moderne Mercedes maar het is wel grappig om te zien dat hij bijvoorbeeld bij een tegenligger het groot licht rechts in de berm aan houdt. Zelfs bij een voorganger blijver de linker en rechter leds vol aan waardoor je om auto heen schijnt. Best hip voor een auto die toch al aardig op leeftijd is. Het is wel fijn om goede verlichting te hebben wonend in het buitengebied waar geen lichtmasten te bespeuren zijn.
4.jpg
4.jpg (697.21 KiB) 1155 keer bekeken
De voorkoelfunctie gebruiken we ook vaker dan gedacht. Mdv vindt het wel heel prettig om aan het einde van de werkdag in een koele auto te stappen ipv in door de zon opgewarmde hete auto.
Met 4.0m is het maar een klein wagentje. Tel daarbij op de extreem kleine draaicirkel en je hebt een ideaal autootje in kleine ruimtes.

Range:
De beperkte range van de I3 is natuurlijk iets waar je vaak over hoort/leest. Top op heden ervaren wij dat niet als een beperking met deze 44 kw-accu. In de zomer is bij gemengd gebruik 250 km met gemak mogelijk.
5.jpg
5.jpg (479.71 KiB) 1155 keer bekeken
Hoe vaak rij je nu 250+ km op een dag en dan ook nog eens aan één stuk? Wij niet zo heel vaak en als dat een keer het geval is dan hangen we hem op de bestemming aan een 11 kw-lader. Het aantal keren dat we dat hebben gedaan is het afgelopen half jaar op één hand te tellen. Een snellader heb ik nog helemaal niet gebruikt muv één keer om te testen of het werkt. 95% van de tijd wordt hij dus thuis geladen. Bij gemengd gebruik zonder autosnelweg zit je op zo’n 13 kWh/100 km. Met wat snelweg erbij en dus een hogere snelheid kruipt hij richting de 14,5 kWh/100km zoals op onderstaande beide plaatjes te zien is.
6.jpg
6.jpg (398.78 KiB) 1155 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3833
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: 6 maanden in de i3S

Bericht door Paskal » 12 sep 2025, 20:05

In verband met beperking in aantal foto's hier deel 2....

Kosten:
In onze situatie is de i3S lachwekkend goedkoop qua runningcosts. Met zijn 1.265 kg betaal je nu nog slechts 16€ aan MRB. Met 5.000 kWh overschot uit de zonnepanelen is het qua elektra zo goed als gratis rijden: voor dat overschot krijgen we immers slechts 5 ct/kWh terug. Per kilometer komen we nu dus op 0,07 cent aan stroomverbruik :D
Een snelle berekening leerde dat hij fors goedkoper is dan de 118 die we hiervoor hadden.
Ex afschrijving en bandjes, maar incl brandstof/stroom, MRB, verzekering en onderhoud:
- 1.400€ op jaarbasis (deels 1/4 MRB en deels tarief vanaf jan. ’26) met de i3S
- 5.100€ op jaarbasis met de 118 (onderhoud gebaseerd op onderhoud per km over de afgelopen 40.000 km)
Da’s dus meer dan 300€ per maand goedkoper wat zeker procentueel een groot verschil is. Oh ja, de i3 heeft nog geen enkel defect gehad, maar dat sluit aan bij hetgeen je er op het internet over kunt vinden: zo betrouwbaar als een oude Starlet :D

Upgrades:
Als je de bank neerklapt heb je stiekem best wel een grote vlakke laadruimte waar je bijvoorbeeld zo een wasmachine in zou kunnen schuiven. Met de bank omhoog is de kofferbak voor ons nog ruim voldoende, maar gelukkig is er nog zoiets als een frunk. Die is af-fabriek echter niet waterdicht, maar daarvoor biedt Wokeby een fraaie oplossing middels een cover die de frunk stof en waterdicht afsluit. Daarmee is het nu een mooie ruimte om de laadkabel, ehbo-tasje, hesjes etc neer te leggen.
7.jpg
7.jpg (852.56 KiB) 1152 keer bekeken
De laadpoorten worden af fabriek afgesloten met rubber doppen zoals je op onderstaande foto ziet (die blauwe klepjes zitten er standaard dus niet op)
8.jpg
8.jpg (600.61 KiB) 1152 keer bekeken
Ook daarvoor biedt Wokeby een fraaie oplossing middels laadklepjes. Het is iets heel simpels, maar toch verdomd makkelijk
9.jpg
9.jpg (648.48 KiB) 1152 keer bekeken
Conclusie:
We zijn uitermate tevreden met de i3S. Het is zowel op korte als lange afstanden een fijne auto die het zoals verwacht probleemloos doet. De range is voor ons geen enkele beperking en het is natuurlijk lachwekkend goedkoop rijden voor ons. Kortom: ik verwacht dat deze nog vele jaren blijft.
10.jpg
10.jpg (705.6 KiB) 1152 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2025, 22:08

Leuke update! En ik heb de i3 ook altijd een erg fijn rijdende auto gevonden.

Toen die uitkwam vond ik hem ronduit lelijk maar inmiddels toch gewend aan het model en vind ik hem wel wat hebben!

Verbruik is ook mooi laag zie je wat gewicht en formaat van banden en carrosserie doen.

Mijn q4 Quattro nu 15.000km in gebruik geeft 19,6kwh aan maarja die heeft natuurlijk een flink groter frontaal oppervlak, 255 banden en weegt ruim 2.100kg

D. Peters
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s
Locatie: Noorwegen

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door D. Peters » 13 sep 2025, 08:33

Mooie uitgebreide update en wij delen al de ervaring. Voor ons is de i3S de tweede auto naast de Taycan CT, maar eigenlijk is de i3S de auto waar we het meeste mee rijden. We hebben een nieuwe iX1 30 besteld die in oktober geleverd wordt en eigenlijk zou die de i3S vervangen, maar nu twijfelen we toch of we niet de Taycan eruit doen. De i3S is gewoon zo makkelijk en goedkoop om mee te rijden in de stad. Ben er bang voor dat we er spijt van krijgen als we die weg doen. En dan zien we wel of we er toch nog een weer een grote auto bij willen hebben ooit.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34935
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door JP » 13 sep 2025, 09:39

Martijn_bmw schreef: 12 sep 2025, 22:08 Leuke update! En ik heb de i3 ook altijd een erg fijn rijdende auto gevonden.

Toen die uitkwam vond ik hem ronduit lelijk maar inmiddels toch gewend aan het model en vind ik hem wel wat hebben!

Verbruik is ook mooi laag zie je wat gewicht en formaat van banden en carrosserie doen.

(...)
+1 wat hij zegt :coffee:

Hele mooie uitvoering, kleur en velgencombi :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 09:57

Wij hebben een Cupra Born 2jr geleden gekocht voor MDV die toen 35.000km per jaar woon-werk deed.

Inmiddels andere baan en is het maar 7.000km woon-werk. Het is dat we de Born al hebben maar in de huidige situatie opnieuw kiezen zou de i3 ook zeker op mijn keuze lijstje staan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43718
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Arthur » 13 sep 2025, 10:13

Kan die ook aan een gewoon stopcontact? Of duurt het dan te lang? Is idd een leuke 2e auto :sealed:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 10:17

Arthur schreef: 13 sep 2025, 10:13 Kan die ook aan een gewoon stopcontact? Of duurt het dan te lang? Is idd een leuke 2e auto :sealed:
Kan zeker met bijvoorbeeld zo’n ding uit knot zijn topic.
Doet max 3,6kwh per uur met het zuinige verbruik van de i3 kan je daarmee dus zo’n 100km range per 4u laden. Nachtje laden is dus 250km range erbij :) prima als tweede (stads/omgeving) auto

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43718
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Arthur » 13 sep 2025, 10:19

Kan er ook een trekhaak onder? :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34935
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door JP » 13 sep 2025, 10:27

Hangt dus bij Paskal aan het stopcontact :whistle:
Paskal schreef: 28 aug 2025, 09:59 (...)
Ik heb ook zo'n instelbare lader binnen in de garage hangen voor de I3 en die voldoet vooralsnog prima :thumbup:

lader.jpg

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 10:38

Arthur schreef: 13 sep 2025, 10:19 Kan er ook een trekhaak onder? :coffee:
Moest ik ook even opzoeken :)

Kwartje in Google: https://brink.eu/nl-nl/trekhaak/bmw/i3

Kan wel maar alleen voor fietsendrager omdat er officieel geen trekgewicht op kenteken staat. Zegt niet dat ie niet overweg kan met een klein karretje maar officieel mag het niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43718
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Arthur » 13 sep 2025, 10:39

@JP: Okay :)

En hoe lang duurt het dan aan een (eigen) laadpaal?

@Martijn: thnx :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28984
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2025, 10:41

Arthur schreef: 13 sep 2025, 10:39
En hoe lang duurt het dan aan een (eigen) laadpaal?
Martijn_bmw schreef: 13 sep 2025, 10:17
Kan zeker met bijvoorbeeld zo’n ding uit knot zijn topic.
Doet max 3,6kwh per uur met het zuinige verbruik van de i3 kan je daarmee dus zo’n 100km range per 4u laden. Nachtje laden is dus 250km range erbij :) prima als tweede (stads/omgeving) auto
;) :)

Aan een “echte” thuislaadpaal zou 250km in 3u gaan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43718
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Arthur » 13 sep 2025, 10:55

Nou, over een paar jaar maar eens kijken als vervanger van de Up GTI :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3833
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Paskal » 13 sep 2025, 12:00

Ik heb hem inderdaad thuis binnen aan het stopcontact hangen met onderstaande lader waarbij ik hem op 13A zet. Hij laadt dan ongeveer 2,7 kw in een uurtje. Zodra we thuis komen gaat hij eigenlijk vrijwel altijd aan de lader. Aangezien de dagelijkse afstand veelal een km of 50 is, is hij na max 3 uurtjes laden weer vol. Zal ongetwijfeld wat verlies met zich meebrengen, maar da's niet iets waar ik me nu druk over maak :D

Voor mij vooralsnog prima en zo lang de salderingsregeling nog geldt maakt het niet uit wanneer ik hem laad. Tzt maar eens een fatsoenlijke lader in de garage hangen om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de opbrengst van de 44 paneeltjes. Krachtstroom op een aparte groep ligt er al dus is een makkie om te realiseren.

lader.jpg
lader.jpg (674.18 KiB) 906 keer bekeken

mark323ti
Berichten: 1591
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door mark323ti » 13 sep 2025, 19:44

In verleden reed je nog wel eens op het circuit.
Geen behoefte meer aan? Of komt er nog eens een trackauto?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Knot » 13 sep 2025, 20:25

Ding is wel flink zuinig zeg met 13.0 en 14.4 maar natuurlijk goed ontworpen als pure EV en laag gewicht.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3833
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Paskal » 13 sep 2025, 22:23

Denk dat het nog wel een tikkie zuiniger kan want de i3S staat op 175 voor en 195 achter op 20" velgen. De normale i3 werd ook geleverd op 155 rondom op 19" velgen, maar dat vind ik er persoonlijk echt niet uit zien: veeel te smal :kotsen:. Er worden k veel wintersetjes in die maat aangeboden, maar ga dat toch proberen te vermijden :D.

@mark323ti: inmiddels 5 jaar geleden mijn laatste serieuze rondje Ring gedaan (zie foto hieronder) waarna de Clio snel verkocht was. Sindsdien totaal niet de behoefte gehad om een tracktool te kopen. Been there done that meer dan 20 jaar lang op wat mij betreft het mooiste circuit en in de leukste periode met echte liefhebbers zonder de gekte die er nu heerst. Trackdays zijn niet mijn cup of tea dus ik verwacht niet dat er nog zoiets komt.
Ring.jpg
Ring.jpg (81.51 KiB) 770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Knot » 14 sep 2025, 18:37

Zuinig genoeg toch en het ziet er nu nog fraai uit.

Helemaal mee eens, je hebt de mooiste periode meegepakt, het is nu echt compleet anders.

Martin*
Berichten: 1137
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: update 12 sept: 6 mnd in de i3S

Bericht door Martin* » 14 sep 2025, 21:32

Martijn_bmw schreef: 12 sep 2025, 22:08 Toen die uitkwam vond ik hem ronduit lelijk maar inmiddels toch gewend aan het model en vind ik hem wel wat hebben!
Zo kijk ik er ook naar nu. Nu is het denk ik wel zo dat de S versie sowieso wat beter smoelt dan de standaard i3.
Ideaal karretje voor de stad, maar zou het voor een langer ritje binnen Nederland ook prima doen. Ik zie ze trouwens sporadisch rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten