De Verso heeft inmiddels een nieuwe eigenaar. Na 12dkm in 8 maanden begon het ergens wel weer te kriebelen om wat anders te kopen maar ik was er nog niet vreselijk mee bezig. Wat dat betreft ben ik gelukkig wel een stuk rustiger geworden

De uiteindelijke teller bleef steken op ca. 1700,- kosten maar dat was ook een gevolg van de verkoop opbrengst natuurlijk en achteraf had ik em ook net ff te duur gekocht maar dat heb je als je helemaal flauw van je Audi bent

Daarnaast had ik geen zin in gezeik dus alles wat ook maar neigde naar kapot werd aangepakt. Zwakke punten zijn de koppeling met een diameter van slechts 22cm, de standaard radio en de aandrijfas linksvoor. De rest was gewoon het onderhoud wat je kunt verwachten van een 15 jr oude auto met bijn 2,5 ton op de klok.
Ondanks dat een MPV echt vreselijk praktisch bleek was het qua rijden niet echt mijn ding al vond ik een Smax nog wel een optie. Een vriend van me rijdt de 2.5T versie en is ook aan het kijken voor wat anders dus dat was wel eentje die op mijn lijstje stond. Verder liepen de favorieten op MP behoorlijk uiteen, van Lexus GS300 tot Ford Mondeo Wagon, van Skoda Superb Combi 1.6 TDI tot aan Mercedes E220cdi. Tegenwoordig is het toch allemaal uitpuzzelen welk type auto welke zwakke punten heeft dus een sterke merk voorkeur had ik niet echt. Benzine had de voorkeur maar een diesel was ook best een optie. Het Excel rekensheet kan wel zeggen dat benzine voordeliger is maar als je de pech hebt dat je tegen hoge reparatie kosten aanloopt dan weegt het MRB voordeel daar toch weer niet tegen op. Dus betrouwbaarheid was de belangrijkste factor alhoewel dat tegenwoordig een enorme uitdaging is natuurlijk.
Na een E61 3.0 bekeken te hebben was ik eigenlijk al wel weer klaar met de zoektocht. Zoeken, selecteren, tijd vrij maken om te kijken om vervolgens tot de conclusie te komen dat je zelf een heel ander beeld hebt bij “in goede staat” en “zeer goed onderhouden”. Nu loop ik niet vreselijk warm voor een E61 maar de n52 en het comfort interieur spraken wel aan. De geschatte benodigde investering van 2k en het feit dat een fatsoenlijke proefrit niet gemaakt kon worden deed me heel vlot afhaken. Pfffff, gebruikte auto’s
Dus de drang was alweer wat afgezwakt toen Gijs hier te kennen gaf dat zijn Superb Combi 1.6TDI wel weg mocht vanwege een lease auto. De Skoda had geen vlekkeloos verleden maar Gijs melde dat hij zelf daar ook een beetje aandeel in heeft gehad. Het is geen onbekend fenomeen dat de de verstuivers wel eens los raken en als je daar mee door rijdt dan gaat de boel stukker dan stuk, zeker bij deze motoren zo bevestigde mijn monteur gisteren. Anyways, na me wat verdiept te hebben in de Skoda techniek en hier en daar (dank nog Jos!) wat advies en info ingewonnen te hebben was ik er vlot uit dat dit de opvolger van de Verso moest worden

Dus na wat heen en weer ge-App afgesproken en gehaald. Ff een schaamteloze foto steal uit Gijs zijn topic:

- 933E4500-AC0F-4CEE-90DD-4477E36ED182.gif (392.79 KiB) 2462 keer bekeken
De auto heeft 240dkm op de klok staan en dat merk je aan helemaal niks. Het blok heeft inmiddels 100dkm gelopen en twee verstuivers zijn redelijk recent ook nog vervangen. De auto heeft op stoelverwarming na alles wel wat je nodig hebt en de donkerbruine kleur staat imho erg goed. Inmiddels erg happy 1000km weg getikt waarna de boordcomputer schreeuwde dat de auto onderhoud nodig had (was bekend). Dus gisteravond met alle bestelde delen naar mijn monteur voor wat onderhoud, een hoop info en een algemene check. De 1.6 staat goed bekend maar stuk is ook echt stuk dus goed preventief onderhoud is het advies. Bij de check kwam nagenoeg niets naar voren behalve minimale KVS lekkage wat afkomstig is van de waterpomp. Het was amper zichtbaar maar het plan is wel om de pomp en distributie te vervangen. De interval van de riem is 210dkm maar de waterpomp (van de 1.6) redt dat in de praktijk zeer regelmatig niet en ik ben inmiddels meer dan allergisch voor vloeistof lekkages

Verder ligt nog een bezoek VVT in verschiet voor wat verdere optimalisatie van onder meer de egr.