BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2009, 16:01

Nee maar het is wel irritant.

RS29 vind ik ook aan de dure kant en bij echt heel hard rijden gaan ook die stuk. Ik rij liever met PFC tegenwoordig.

Die DS2500 is gewoon mickey mouse troep. Al vaker gezegd maar toch proberen lol, ook al zijn er pagina's over vol geschreven :lol:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door FreudeamFahren » 22 aug 2009, 16:10

Ik trap kennelijk niet hard genoeg om de Pagids echt vermoeid te krijgen. Iets met meer pks dan talent ofzo :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2009, 16:13

Heeft ook met auto opbouw te maken. Bij mij deden ze het altijd wel goed als je trackdays doet met een gewone auto maar als je meer richting racer + slicks opbouw gaat dan is het gewoon niet genoeg. Je bent dan in 1 keer zo veel sneller, is niet normaal wat dat met je spullen doet. remmen banden koppelingen ondersteldelen etc gaat allemaal veel harder slijten.

Op endurance auto's worden ze wel gebruikt maar die hebben vaak ook veel grotere remmen, 355mm of 380mm bijvoorbeeld. Ik wil persee bij 17 inch wielen blijven dus dan zit je min of meer aan 330mm vast.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door FreudeamFahren » 22 aug 2009, 17:18

Je gebruikte ze op je rode auto ook Bert? Ik was er erg tevreden mee, niet alleen op de Nordschleife, maar ook op de Grand Prix Strecke van de Nürburgring. Ik ben benieuwd hoe ze 't op een "remmen killer" als Zolder doen. Ik denk alleen dat er dit jaar geen Zolder meer van gaat komen. We shall see.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2009, 17:22

Ik had ze idd op de rode auto zitten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 aug 2009, 22:05

FreudeamFahren schreef:Ik trap kennelijk niet hard genoeg om de Pagids echt vermoeid te krijgen. Iets met meer pks dan talent ofzo :D
Kan je op die Pagid blokken wel de slijtage indicator aansluiten trouwens??

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 26 aug 2009, 22:08

FreudeamFahren schreef:You get what you pay for. Had doorgespaard en gele Pagid genomen. Nergens last van... Ze piepen niet eens, al is dat een behoorlijke uitzondering schijnbaar.
Geld is er genoeg, maar Hawk was kut leverbaar en had niet de uitsparing om de slijtageindicator aan te sluiten. Hiermee wel uitgesloten dat 3.2 schijven en ATE powerdiscs kut zijn. Het licht duidelijk aan de DS2500 blokken.

Volgende keer gewoon een set OEM eronder met OEM blokken voor totaal 150 euro, lekker standaard voor op straat.

Dikke remmen of RC6 blokken etc moet op een trailerbitch, of goed aanpakken of standaard... ben er nu wel klaar mee onderhand :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2009, 22:27

LOL dat is je toch al 86 keer verteld zo ongeveer dat die DS2500 gewoon drama zijn. Is leuk voor vervanging van straatspul maar verder niet.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bort » 26 aug 2009, 23:09

FreudeamFahren schreef:Ik was er erg tevreden mee, niet alleen op de Nordschleife, maar ook op de Grand Prix Strecke van de Nürburgring. Ik ben benieuwd hoe ze 't op een "remmen killer" als Zolder doen. Ik denk alleen dat er dit jaar geen Zolder meer van gaat komen. We shall see.
Ik kan alvast zeggen dat ze daar super presteren! Ik heb namelijk ook die gele pagids.
Echt heel tevreden van die remblokken, zowel op de NS als op Zolder.
Bij mij piepen ze op het circuit trouwens niet, maar op de openbare weg... wow :lol: Iedereen denkt volgens mij dat ik met een krel rond rij :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 01 sep 2009, 21:50

Nou, we zijn weer een ervaring verder. Probleem zat m dus in de combinatie powerdisc en ds2500. Op een normale schijf had de DS2500 het waarschijnlijk wel goed gedaan.

Na het ringweekendje langs Bas gereden en waar ik hem normaal niet makkelijk aan de telefoon krijg had ie nu meteen zin om even te sturen en te kijken wat er aan de hand was. Even wat geremd vanaf 100 en terug, kijken voelen, krikje eronder..... toen nogmaals verteld dat dit nog vrij mak was die trillingen, een paar keer vanaf 180/200 etc dan is het andere koek... goed wij nog een keer rijden, Bas wachten tot die tamme 200pk bak eindelijk bij de 200 was, in de ankers... nog een keer naar 200, in de ankers... en toen snapte hij het zelf ook niet meteen. Je hebt geen kromme schijven was zijn reactie, pedaal trilt, stoelframe trilt maar het stuur niet.

Op de brug gezet, hele meuk eraf en toen bleek hetvolgende:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De clip was er sowieso vanaf van de binnenste blokken en het buitenste blok was gaan stuiteren op de groeven van de ATE schijven. Waar een standaard blok bijvoorbeeld een schuine aanloopkant heeft is een DS2500 100% recht en dat hapt blijkbaar. Zie het stukje eruit op de 2e foto. De schijf zie je het ook op, na de groef was schavende vorm en daarna pakt het blok weer.

Om niet meteen een set HT10 te verzieken heeft Bas er een setje origineel/oem/tarox op gezet, daar heb ik nu 200km normaal mee gereden, voelt al beter dan de DS2500 die na het ringbezoek ook bij normaal rijden al een trillende auto veroorzaakten. Straks nog eens wat forser remmen en hopelijk is de trilling er dan uit en kan ik me de kosten van een set nieuwe schijven besparen. Gooi er dan straks wel meteen goed spul op, denk de HT10.... en 1 ding is duidelijk, voor mij never nooit meer DS2500, of het nou een 3.2 schijf of een ate powerdisc is!

Verder een airbaglampje aan, was de bezet sensor van de passagiersstoel. Volgens Bas een kutklus om dat sensormatje te vervangen waarbij je stoel er ook niet mooier op wordt. Dan maar kijken naar een andere stoel misschien, lampje aan op het dashbord is ook niet alles.

Volgende bezoek wordt hopelijk een setje HT10 blokken als de schijven goed blijken en blijven en dan meteen even de overweging maken tussen de Bilstein B14 of een AST Sportline. Op de Nordschleife hing de auto weer aardig op 1 oor zag ik op de foto's dus toch maar aanpakken denk ik dan, met het woon/werk/drempels in het achterhoofd, dat wel.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Sjef » 02 sep 2009, 12:00

Goedzo, toch maar modificeren en fun hebben met dat ding!! In oktober verwacht ik toch wel een ander onderstelletje al ;)

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Rickstah » 02 sep 2009, 12:48

Voor je bijrijdersstoel kun je ook zown module bestellen op ebay...die sluit je aan op de bekabeling en geeft gewoon een positief signaaltje af naar de auto..kortom; lampje uit.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Michel P » 02 sep 2009, 16:41

@Knot,

Bij RC06 die ook recht zijn is het advies een randje schuin te veilen zodat je dat afbrokkelen niet krijgt. Wellicht ook een idee voor de DS2500 blokken.

Michel

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Mark » 02 sep 2009, 16:56

Michel P schreef:@Knot,

Bij RC06 die ook recht zijn is het advies een randje schuin te veilen zodat je dat afbrokkelen niet krijgt. Wellicht ook een idee voor de DS2500 blokken.

Michel
Klopt dit wordt al jaren geadviseerd bij de DS2500. Natuurlijk is de DS2500 geen "lekker happend" remblok maar voor sportief straatgebruik goed geschikt en zeker beter dan OEM.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Sjef » 03 sep 2009, 10:05

Opmerkelijk idd met die groeven. Gebruik de ds3000 op de e30 op Gr N schijven (vlakke schijf) en daar heb je dan geen last van. De randjes zien er wel altijd lichtelijk uit zoals bij jou, hangen wat brokjes aan e.d.
Ga binnenkort andere blokken eens proberen. DS3000 doet het goed maar slijten wel enorm hard. Je kunt 3 sets blokken op een schijf doen, ik gooi echter principieel zon schijf weg na 2x blokken. Zit zelf te twijfelen aan hawk en carbon lorraine.

ChrisA
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:32

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door ChrisA » 03 sep 2009, 20:18

Een paar dingen snap ik niet. Als je straks voor een ander blok gaat, RC6/HT10 oid hebben die ook een rechte rand. Gaat dat dan ook niet direct happen op je powerdiscs?? Of als je een schuin randje hebt geveild na een tijdje pas??

Verder nuttige info :thumbup: was zelf ook even aan het kijken voor gegroefde schijven (powerdiscs of sandtler GT) maar wacht nu toch maar even.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door GarreTT » 05 sep 2009, 13:29

Rody, t.a.v. je airbag lampje: Hier klikken voor de Marktplaats advertentie

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 09 sep 2009, 23:16

Bedankt voor de info, dat ga ik zeker proberen die sensor!

Bas rijdt altijd met HT10 op powerdiscs en dat blijkt goed te gaan. Zeker 10x beter dan mijn ds2500 ervaring. Komt bij dat de clips van de binnenste blokken waren afgebroken, dus die set ligt in de container.

Denk dat het sowieso een set HT10 worden, laat ik aan Bas of hij er een schuin kantje aan wil maken. Heb er begin dit jaar nieuwe standaard remvloeistof in gedaan maar vraag me nu af als die HT10 blokken goed werken of er niet meer aangepast moet worden zoals staalomvlochten remleidingen en ATE blue remvloeistof etc. Komt bij dat natuurlijk de rembalans voor/achter wel lichtelijk verstoord is met een standaard set achter. Vraag me af of dat ook niet meteen aangepakt moet worden.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door MartijnGizmo » 13 sep 2009, 16:59

Ik las laatst ergens dat je op zich wel weer wat meer power wilde hebben. Nu je deze E36 zo netjes hebt (gemaakt), is het dan niet misschien een overweging waard om door Offenga of Bas Roos een S50 erin te laten swappen? Moest er ineens aan denken naar aanleiding van dit topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=15946" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een geweldige sleeper, nette E36 sedan zonder M-pakket met een S50. 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 13 sep 2009, 17:06

Tsja... eigenlijk ben ik dom bezig, ik zou de 328i "koppelbeul" eigenlijk standaard moeten laten omdat ie heerlijk is als dialy met power van stationair tot 5000rpm. Als Bas Roos toevallig geen sper had liggen toen ik voor wiellagers, naven en onderstelrubbers kwam was dat waarschijnlijk ook zo gebleven allen nu is er toch al voor dik 2000 aan verspijkerd dat het zonde is om niet verder te gaan.

Dit blok wil ik liever zo laten, M50 mod is een hoop gedoe, airbox kans op arm lopen, dure ecu/computer om het af te stellen enz enz.

Volgende week ga ik een avondje aan tafel zitten om het remmen probleem aan te pakken (ook met standaard blokken trilt de boel nu dus ik vrees dat de remklauwen de boosdoener zijn) en te kijken wat voor AST set eronder moet. Als ik de foto's van de auto van Christiaan zie (de 320i coupe) denk ik dat het voor mij ook de standaard 170-60-70 veren worden, dan is het op straat te doen (drempels) en hangen de spiegels bij ringen en driftdagen niet meer zo aan de grond. Meteen die M3 3.2 verstevigingsringen eronder, AST topmounts en een OMP veerpootbrug voor. Remmen worden dan waarschijnlijk nieuwe klauwen en HT10 blokken als de ATE schijven nog recht zijn.

Auto zou dan strak moeten sturen en remmen, dat vind ik het allerbelangrijkste en daar heb ik nog wel een dikke 2000 euro voor over. Vermogen stuur en rem ik dan wel weer goed t.o.v. anderen :)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door indobesar » 13 sep 2009, 17:08

Waarom M50-mod, als het ook anders kan, zie Z3 van Fabian...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 13 sep 2009, 17:12

Fabian heeft de M52B28TU met dubbel vanos, dat is een iets meer ontwikkeld blok. De inlaat die hij heeft gebruikt past bij mij helaas niet.

Maar wat ik al zei, eerst strak sturen en remmen en dat vermogen komt ooit misschien nog wel. Denk dan te beginnen met een E36 M3 uitlaatlijn.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 13 sep 2009, 17:13

Die snap ik niet Indo?

Fabian heeft ook hetzelfde gedaan met een grotere inlaat etc etc.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door MartijnGizmo » 13 sep 2009, 17:14

Knot schreef:Denk dan te beginnen met een E36 M3 uitlaatlijn.
Als voorbereiding op een S50... ;)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door indobesar » 13 sep 2009, 17:18

frank de jonge schreef:Die snap ik niet Indo?

Fabian heeft ook hetzelfde gedaan met een grotere inlaat etc etc.
Volgens mij heeft hij een M54 inlaat, van een E46 330i. Dan hoef je niet meer aan te passen, volgens mij.

Waar is mijn E36-tuning-back-up-Tommy?! 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bokkepoot, Godspeed, GRzep en 10 gasten