Maar net zoals met alle andere dingen, als elektricien A het maakt en B controleert deugt er niks van, en andersom
Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
-
OnlineLuco
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Klopt, bij een NEN 3140 of scope 8 en 10 meten ze zelfs de hitte met belasting.
Maar net zoals met alle andere dingen, als elektricien A het maakt en B controleert deugt er niks van, en andersom
-
OnlineMartijn_bmw
Hahah dat is idd in bouw ook een wetmatigheidLuco schreef: 22 mar 2026, 18:46 Klopt, bij een NEN 3140 of scope 8 en 10 meten ze zelfs de hitte met belasting.
Maar net zoals met alle andere dingen, als elektricien A het maakt en B controleert deugt er niks van, en andersom![]()
- Elise
Als er fouten in zitten hoor ik het graag.dave van marion schreef: 22 mar 2026, 18:43 Klopt
En weet niet helemaal zeker maar volgens mij zit er ook een paar foutjes in je tekening
Want is inmiddels veel veranderd door loadbalancing
Maar denk ook niet dat je een systeem 55 kast wil gebruiken met deze dikte draden
Ik kom ook veel geknoei tegen met zonnepanelen met automaten in de meterkast
Is gewoon goed dat je het laat uitzoeken en eventueel laten doen
Want kunnen echt wel serieus stromen lopen met een beetje pech loopt er zo 50Ampere bij jou
Klopt, je moet alle vermogens bij elkaar optellen en dat kan in mijn geval inderdaad de 50A te boven gaan, daarvoor zijn ook de rem automaten (max 40A naar de huisaansluiting en 25A teruglevering), die ervoor moeten zorgen dat het maximale ampèrage van de groepenkast of de hoofdzekering van Stedin niet overschreden wordt.
Tja met zonnepanelen is er natuurlijk veel mis gegaan door de jaren heen. Vandaag servicemonteur bij Ziggo, morgen aan de slag als installateur voor zonnepanelen.
Maar ook hier zijn door officiële bedrijven aanpassingen gemaakt in de groepenkast die volgens NEN1010 gewoon niet mogen.
- Elise
Laat staan dat ze zien dat hobby-bob bezig is geweest: afkeurLuco schreef: 22 mar 2026, 18:46 Klopt, bij een NEN 3140 of scope 8 en 10 meten ze zelfs de hitte met belasting.
Maar net zoals met alle andere dingen, als elektricien A het maakt en B controleert deugt er niks van, en andersom![]()
- Elise
Ja die potentiaalverdeelblokken heb je gewoon nodig, zeker voor 16mm2 want dat is stugger dan stug.dave van marion schreef: 22 mar 2026, 18:43 Daar kun je een klemmen strook voor krijgen voor dikke draden
16mm2 erin op het verdeelblok en dan met h07v2-k 10mm2 de boel op de automaten aansluiten.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Zo zou ik het ook doen.