dave van marion schreef: 21 mar 2026, 19:23
Hoi
Hoop dat iemand mij kan helpen op weg
Ik heb al jaar een vast contract bij vatenfall
En mij er nooit druk om gemaakt omdat we altijd konden salderen
En het altijd redelijk gelijk was verbruik en opgewekt
Maar nu kregen je het bericht van hun dat we nu een ander contract moesten afsluiten de laatste was uit 2016
Maar wat kan ik nu het beste doen en bij wie
Afwachten en kijken wat er gaat gebeuren in 2027 want ze kunnen je niet zomaar afsluiten blijkt dat ze alles terug draaien
Of wat anders afsluiten en waar dat
Mijn huidige verbruik is volgens de meter 7200 kw en opgewekt 4678kw
Wat er voor zorgde dat we 2522kw nog moeste betalen
Wat nu straks doen en bij wie
Best een lastige vraag op dit moment Dave gezien de oorlog en de gestegen prijzen van gas en hoe je eigen kijk is op het verloop van de oorlog in Iran en de daarmee samenhangende gasprijs.
Je hebt wel een aantal keuzes:
- Vast contract voor 1, 2 of 3 jaar?
Dan is het inderdaad het handigste om even een vergelijkingssite erbij te pakken, let dan goed op de wijzigingen per 1-1-2027 als de saldering eraf gaat.
- Model contract
Iedere energieleverancier moet dit contract verplicht aanbieden, van de ACM, en deze contracten waren altijd zonder terugleverkosten (wel even nakijken of dat nog steeds zo is.
Voordeel is dat je vrij kunt opzeggen.
- Variabel contract
Als je huidige vaste contract afloopt, dan zal Vattenfall je omzetten naar een variabel contract
- Dynamisch contract
Wisselende prijs per uur,
frankenergie heeft de prijzen handig op hun website staan (incl./excl. kosten)
Niet slim in de zomermaanden, want bij negatieve prijzen moet je betalen voor iedere kWh die je teruglevert en dat kan flink oplopen.
Zou voor de winterdag wel een idee kunnen zijn.
Je kunt ook de zomermaanden op een modelcontract uitzingen en dan in het najaar overstappen op een dynamisch contract. In het voorjaar (in maart is er al sprake van negatieve prijzen) dan weer overstappen uiteraard.