Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 18 feb 2026, 10:12

Bram schreef: 18 feb 2026, 09:40 Ben net gebeld door Groen Wonen. Eén of ander wazig verhaal over dat dit jaar mijn kosten al zouden toenemen. Netbeheer, teruglevering etc. Terwijl ik gewoon een vast contract heb.

Heb het kort gehouden, gezegd dat ik het zelf wel uitzoek en indien nodig, terug bel.
Nee Bram, jij moet aan de thuisbatterij.
En laten zij die nou net verkopen :blink:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 feb 2026, 10:44

Het kon ook haast niet anders dan dat het zoiets was, maar die gast werd totaal niet concreet. Zoek het dan lekker uit :D

Bram

Bericht door Bram » 20 feb 2026, 16:16

Elise schreef: 18 feb 2026, 10:12
Bram schreef: 18 feb 2026, 09:40 Ben net gebeld door Groen Wonen. Eén of ander wazig verhaal over dat dit jaar mijn kosten al zouden toenemen. Netbeheer, teruglevering etc. Terwijl ik gewoon een vast contract heb.

Heb het kort gehouden, gezegd dat ik het zelf wel uitzoek en indien nodig, terug bel.
Werd nu gebeld door 'Duurzaamheid Consult'. Zelfde verhaal, ik ben op jaarbasis vanwege mijn 16 zonnepanelen €1.011,36 extra kwijt vanwege gewijzigde administratie- en terugleveringstarieven.

Zou geen verkoopverhaal voor een thuisbatterij zijn volgens hem.

Elise

Bericht door Elise » 20 feb 2026, 17:22

Bram schreef: 20 feb 2026, 16:16
Elise schreef: 18 feb 2026, 10:12

Werd nu gebeld door 'Duurzaamheid Consult'. Zelfde verhaal, ik ben op jaarbasis vanwege mijn 16 zonnepanelen €1.011,36 extra kwijt vanwege gewijzigde administratie- en terugleveringstarieven.

Zou geen verkoopverhaal voor een thuisbatterij zijn volgens hem.
Hoe komen die mensen aan jouw telefoonnummer en hoe weten zij wat jij extra kwijt bent of waar jij je huidige contract/voorwaarden hebt lopen?

Die namen geven mij ook niet veel vertrouwen eerlijk gezegd, toch geen rare telemarketing waar ze je een contract aansmeren?

Bram

Bericht door Bram » 20 feb 2026, 22:24

Ik vind het ook raar. Ze weten waar ik woon en hoeveel zonnepanelen er op ons dak en garage liggen...

Elise

Bericht door Elise » 22 feb 2026, 08:54

Dan komt bij mij de gedachte op dat het bedrijf dat e.e.a. geïnstalleerd heeft zijn database met klantgegevens verkocht heeft :coffee:

Bram

Bericht door Bram » 22 feb 2026, 09:41

Dat bedrijf is failliet. Komt daardoor het klantenbestand op straat te liggen?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 feb 2026, 09:51

Zou me niks verbazen als er wel delen zijn verkocht (adressenbestand) om schuldeisers af te lossen

Elise

Bericht door Elise » 22 feb 2026, 09:56

Bram schreef: 22 feb 2026, 09:41 Dat bedrijf is failliet. Komt daardoor het klantenbestand op straat te liggen?
Wat denk je zelf? :wink:
Dat je tot 2 keer toe gebeld wordt is geen toeval hé :)

Bram

Bericht door Bram » 22 feb 2026, 11:56

Nee precies. Mijn buurman is ook al gebeld, net als onze achterburen. Wel heel toevallig dat zij ook alles door dat failliete bedrijf hebben laten plaatsen, je zou bijna denken dat dat iets met elkaar te maken heeft :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 feb 2026, 12:02

Bram schreef: 22 feb 2026, 11:56 Nee precies. Mijn buurman is ook al gebeld, net als onze achterburen. Wel heel toevallig dat zij ook alles door dat failliete bedrijf hebben laten plaatsen, je zou bijna denken dat dat iets met elkaar te maken heeft :tooth:
:tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 28 feb 2026, 08:16

smiley schreef: 14 feb 2026, 08:13 Voor de DF'er met zo'n electrische auto; is starten met laden om 22:00 dan problematisch met vol krijgen?
Nope.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 05 mar 2026, 15:22

Laatste tijd ben ik wat actiever bezig wat betreft de opbrengst van de zonnepanelen ivm salderen en 2027. Over heel februari hebben ze een kleine 300 kWh terug geleverd en het totale verbruik was rond de 40 kWh lager. Heel de dag iemand thuis en de redelijk veel in de garage bezig geweest met diverse electrische (las)apparatuur. Van 1-3 t/m- 4-3 hebben ze 136 kWh terug geleverd bij een verbruik van 26 kWh, veel buiten in de tuin en weinig in de garage. 2 aparte groepen: een set van 14 panelen op het huis en een set van 20 panelen op de garage. 435 wp per stuk zo uit m'n hoofd. Vorig jaar is er rond de 9800 kWh terug geleverd, maar ik denk wel dat het goed is dat ik me erin ga verdiepen en welke oplossing me het minst gaat kosten :lezen:

Fabian

Bericht door Fabian » 05 mar 2026, 15:46

Bram schreef: 22 feb 2026, 11:56 Nee precies. Mijn buurman is ook al gebeld, net als onze achterburen. Wel heel toevallig dat zij ook alles door dat failliete bedrijf hebben laten plaatsen, je zou bijna denken dat dat iets met elkaar te maken heeft :tooth:
Ik ook vandaag gebeld door een of andere energie collectief die in onze regio actief zouden zijn en daardoor een collectief interessant aanbod zouden kunnen doen voor zonnepanelen/warmtepomp/accu/energiecontract. Of ik eerst even wat vragen wil beantwoorden zodat ze kunnen inschatten hoeveel ze voor mij :verveeld: kunnen besparen....DOEIIII en nummer verwijderen svp!

Elise

Bericht door Elise » 05 mar 2026, 17:15

Andry schreef: 05 mar 2026, 15:22 Laatste tijd ben ik wat actiever bezig wat betreft de opbrengst van de zonnepanelen ivm salderen en 2027. Over heel februari hebben ze een kleine 300 kWh terug geleverd en het totale verbruik was rond de 40 kWh lager. Heel de dag iemand thuis en de redelijk veel in de garage bezig geweest met diverse electrische (las)apparatuur. Van 1-3 t/m- 4-3 hebben ze 136 kWh terug geleverd bij een verbruik van 26 kWh, veel buiten in de tuin en weinig in de garage. 2 aparte groepen: een set van 14 panelen op het huis en een set van 20 panelen op de garage. 435 wp per stuk zo uit m'n hoofd. Vorig jaar is er rond de 9800 kWh terug geleverd, maar ik denk wel dat het goed is dat ik me erin ga verdiepen en welke oplossing me het minst gaat kosten :lezen:
Je zou eens kunnen kijken hoeveel je zonnepanelen hebben opgewekt en welk percentage daarvan direct verbruikt wordt. Wellicht is daar nog wat te winnen.
1 ding is zeker, die teruggeleverde 9800kWh gaat je, als alles zo blijft met 0,25cnt/kWh, rond de €25 opleveren :coffee:

Uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde bootje.

Elise

Bericht door Elise » 21 mar 2026, 17:16

Ik had het in het gas-draadje al aangegeven, hier bezig met de voorbereidingen voor mocht er in de toekomst een thuisaccu komen.
Tekening aansluitschema ziet er zo uit en met het oog op de toekomst is ook aan de laadpaal gedacht :blink:

aansluitschema.jpg
aansluitschema.jpg (165.28 KiB) 348 keer bekeken

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2026, 19:16

Mooi schema zo :)

dave van marion

Bericht door dave van marion » 21 mar 2026, 19:23

Hoi

Hoop dat iemand mij kan helpen op weg
Ik heb al jaar een vast contract bij vatenfall
En mij er nooit druk om gemaakt omdat we altijd konden salderen
En het altijd redelijk gelijk was verbruik en opgewekt
Maar nu kregen je het bericht van hun dat we nu een ander contract moesten afsluiten de laatste was uit 2016

Maar wat kan ik nu het beste doen en bij wie

Afwachten en kijken wat er gaat gebeuren in 2027 want ze kunnen je niet zomaar afsluiten blijkt dat ze alles terug draaien

Of wat anders afsluiten en waar dat

Mijn huidige verbruik is volgens de meter 7200 kw en opgewekt 4678kw
Wat er voor zorgde dat we 2522kw nog moeste betalen

Wat nu straks doen en bij wie

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2026, 19:33

dave van marion schreef: 21 mar 2026, 19:23 Hoi

Maar nu kregen je het bericht van hun dat we nu een ander contract moesten afsluiten de laatste was uit 2016

Afwachten en kijken wat er gaat gebeuren in 2027 want ze kunnen je niet zomaar afsluiten blijkt dat ze alles terug draaien

https://www.gaslicht.com/

Deze even invullen komt de beste keuze er vanzelf uit rollen

Bram

Bericht door Bram » 21 mar 2026, 19:53

Pfoehee. Hopelijk zijn rond oktober (dan verloopt ons driejarig contract) de tarieven weer een beetje genormaliseerd, nu afsluiten is geen feest...

Elise

Bericht door Elise » 22 mar 2026, 08:15

dave van marion schreef: 21 mar 2026, 19:23 Hoi

Best een lastige vraag op dit moment Dave gezien de oorlog en de gestegen prijzen van gas en hoe je eigen kijk is op het verloop van de oorlog in Iran en de daarmee samenhangende gasprijs.

Je hebt wel een aantal keuzes:

- Vast contract voor 1, 2 of 3 jaar?
Dan is het inderdaad het handigste om even een vergelijkingssite erbij te pakken, let dan goed op de wijzigingen per 1-1-2027 als de saldering eraf gaat.

- Model contract
Iedere energieleverancier moet dit contract verplicht aanbieden, van de ACM, en deze contracten waren altijd zonder terugleverkosten (wel even nakijken of dat nog steeds zo is.
Voordeel is dat je vrij kunt opzeggen.

- Variabel contract
Als je huidige vaste contract afloopt, dan zal Vattenfall je omzetten naar een variabel contract

- Dynamisch contract
Wisselende prijs per uur, frankenergie heeft de prijzen handig op hun website staan (incl./excl. kosten)
Niet slim in de zomermaanden, want bij negatieve prijzen moet je betalen voor iedere kWh die je teruglevert en dat kan flink oplopen.
Zou voor de winterdag wel een idee kunnen zijn.

Je kunt ook de zomermaanden op een modelcontract uitzingen en dan in het najaar overstappen op een dynamisch contract. In het voorjaar (in maart is er al sprake van negatieve prijzen) dan weer overstappen uiteraard.

Elise

Bericht door Elise » 22 mar 2026, 08:19

Martijn_bmw schreef: 21 mar 2026, 19:16 Mooi schema zo :)
Ik ben geen elektricien, dus dit soort dingen teken ik voor mijzelf altijd even uit om overzicht te krijgen.
Bedoeling is wel om, mocht alles doorgaan, de hele thuisinstallatie te laten keuren. Want eigenlijk mag je zelf met je vingertjes helemaal niet in de groepenkast komen :mrgreen:

Kadett

Bericht door Kadett » 22 mar 2026, 17:00

Elise schreef: 22 mar 2026, 08:19
Ik ben geen elektricien, dus dit soort dingen teken ik voor mijzelf altijd even uit om overzicht te krijgen.
Bedoeling is wel om, mocht alles doorgaan, de hele thuisinstallatie te laten keuren. Want eigenlijk mag je zelf met je vingertjes helemaal niet in de groepenkast komen :mrgreen:
Is dat zo?

Volgens mij mag je zelf wel een groep/schakelautomaat erbij zetten of verwisselen.

Voor huis tuin en keuken elektra doe ik ook alles zelf. Boven verdieping nu voor 90% vervangen.

Als ik wel eens offertes op Reddit voorbij zie komen dan kan je grof geld verdienen als elektricien.

Elise

Bericht door Elise » 22 mar 2026, 18:25

Kadett schreef: 22 mar 2026, 17:00
Elise schreef: 22 mar 2026, 08:19
Is dat zo?

Volgens mij mag je zelf wel een groep/schakelautomaat erbij zetten of verwisselen.

Voor huis tuin en keuken elektra doe ik ook alles zelf. Boven verdieping nu voor 90% vervangen.

Als ik wel eens offertes op Reddit voorbij zie komen dan kan je grof geld verdienen als elektricien.
Als je huis affikt vanwege kortsluiting, dan kom je er vanzelf achter of het wel of niet mocht :tooth:

Er zijn veel dingen waarvan je zelf denkt, dikke prima. Maar volgens nen1010 mag dat dan gewoon niet.
Een ander ding zijn die Scope 10 of 12 keuringen. Daarvan hoorde ik laatst al dat ze zelfs de aandraai-momenten controleren :angel:

dave van marion

Bericht door dave van marion » 22 mar 2026, 18:43

Klopt

En weet niet helemaal zeker maar volgens mij zit er ook een paar foutjes in je tekening
Want is inmiddels veel veranderd door loadbalancing
Maar denk ook niet dat je een systeem 55 kast wil gebruiken met deze dikte draden

Ik kom ook veel geknoei tegen met zonnepanelen met automaten in de meterkast

Is gewoon goed dat je het laat uitzoeken en eventueel laten doen
Want kunnen echt wel serieus stromen lopen met een beetje pech loopt er zo 50Ampere bij jou

Zou zelf voor deze kast gaan
https://www.elektramat.nl/f-tronic-lege ... tNEALw_wcB

Daar kun je een klemmen strook voor krijgen voor dikke draden
https://www.elektramat.nl/legrand-aansl ... tNEALw_wcB
Laatst gewijzigd door dave van marion op 22 mar 2026, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie