Speedster (fin...)
- Tommy
Re: Speedster (update 08112008)
Allen zegt:
HET SPIJT ME>> VERGEEF ME>>
HET SPIJT ME>> VERGEEF ME>>
- Bert ///M3
Niet zo hard insturen? Waarom koop je dan een auto met een middenmotorMaik schreef:60%!!!!! Het is geen poetsbak!!!!!! (de speedster turbo heeft bijna 65%).
Allen moet gewoon niet zo hard insturen, daar kunnen die dingen ook niet zo goed tegen 8)
Hardere veren kosten bijna niets heb ik uit betrouwbare bron, dus dat wordt de weg te gaan...
Camber staat achter standaard op -2graden, voor op 0graden. Ik rij met ongeveer -2.7graden en -1graad. En dat geeft bij mijn rijstijl nog steeds mooie bandenslijtage.
Gewoon een beetje spelen met wagenhoogte en dempersettings, daarna die mooie nog strakkere veren voor mij bestellen Allen, dan krijg jij mijn oudjes, altijd binnengestaan en rustig mee gereden

Hij mag idd volgens mij ook wel meer negatief camber voor hebben idd.
-
Even een stukje uit een van m'n mailtjes. Bert, mag ik jouw licht hier eens op. Dus dikkere stabi voor op gooien en achter standaard laten? Waarom zou ik 'meer camber' voor willen als ik al geen onderstuur meer heb en de voorkant duidelijk beter gript dan de achterkant? Heb gewoon geen onderstuur in de bochten...
The spring rates of 375/450 offer a good compromise between road and track, but on good quality track like Zolder the extra cornering grip results in more roll meaning higher spring rates can be used. With 888s grip levels will be much higher again and you should consider increasing spring rates by 50-75lbs all round.
I couldn’t tell you which would be the better way forward in terms of springs vs ARB, I would suggest [asking piiiiieeeeep] on [sales@piiieeeep.com]
What I would say however is generally if you are losing traction you need to soften something at the rear whether it be damper setting or spring. We can see that you don’t want to reduce spring rate as roll is already high, so uprating your anti roll bar will improve roll and turn in but without the loss of traction.
- GTRene
Wat heeft die oranje speedster dan allemaal verandert? die lag wel een stukkie beter althans zo leek het, maja die ligt ook net wat breder op de weg volgens mij? anyway dat ding leek mooi vlak te liggen, kon alleen wat meer sticky tires gebruiken... 

- Bert ///M3
Omdat je zo te zien de hele band niet benut
Dat betekend dus dat je meer grip hebben kan en dat je niet harder kan moet je vervolgens aan de achterkant gaan zoeken. Geeft ook een beter allround slijtagepatroon waardoor je banden langer meegaan. Let wel dat is wat je op racewagens zou doen. Als jij 98% straat rijd en veel minder hard dan is dat argument misschien niet zo interressant.
Dikkere ARB voor verplaatst meer gewicht naar buiten en dus lever je daar grip in. Zou ik nog niet doen tenzij je er aan de achterkant niet uit komt.
Veren rondom stijver doen als je op R888 gaat is idd vaak wel handig, je krijgt dan meer roll en dat moet je opvangen.
Tractieprobleem/overstuur achter kan je idd in je demping of veren zoeken.
Als het steady state overstuur zou zijn dan moet je de achterveer slapper zetten, of de achter ARB slapper zetten. Maar als het hobbelige bochten zijn dan kan het ook je demping zijn, pas dus goed op dat je eea wel uit elkaar houd.
Als het tijden de transities is bij insturen of uitacceleren dan kan je je demping lager draaien. Als je de mogelijkheid hebt low speed compression omlaag. Daardoor verplaats je het gewicht naar buiten en overload je de achterband als het ware waardoor overstuur ontstaat. Als je overstuur door bumps en oneffenheden komt kan je aan je hi speed demping gaan sleutelen. Heb je dat niet gescheiden kan je gewoon je demping omlaag proberen te draaien.
Heeft zo'n badkuip een sperdiff? Type diff heeft namelijk ook veel invloed op je afstelling dat vergeten een hoop nog wel eens.

Dikkere ARB voor verplaatst meer gewicht naar buiten en dus lever je daar grip in. Zou ik nog niet doen tenzij je er aan de achterkant niet uit komt.
Veren rondom stijver doen als je op R888 gaat is idd vaak wel handig, je krijgt dan meer roll en dat moet je opvangen.
Tractieprobleem/overstuur achter kan je idd in je demping of veren zoeken.
Als het steady state overstuur zou zijn dan moet je de achterveer slapper zetten, of de achter ARB slapper zetten. Maar als het hobbelige bochten zijn dan kan het ook je demping zijn, pas dus goed op dat je eea wel uit elkaar houd.
Als het tijden de transities is bij insturen of uitacceleren dan kan je je demping lager draaien. Als je de mogelijkheid hebt low speed compression omlaag. Daardoor verplaats je het gewicht naar buiten en overload je de achterband als het ware waardoor overstuur ontstaat. Als je overstuur door bumps en oneffenheden komt kan je aan je hi speed demping gaan sleutelen. Heb je dat niet gescheiden kan je gewoon je demping omlaag proberen te draaien.
Heeft zo'n badkuip een sperdiff? Type diff heeft namelijk ook veel invloed op je afstelling dat vergeten een hoop nog wel eens.
- Maik
Bert, lees je mijn smileys wel? 8)
GTRene, Dat is de speedster van Maarten. Die zou nu wel aardig wat grip moeten hebben met z'n nieuwe R888's, alhoewel ik betwijfel of hij ze wel een beetje op temperatuur kreeg met het relatief koude weer laatst op Zolder...
Had hij last van veel overstuur? Dat kan ook te maken hebben met de 250pk in dat gekke ding

GTRene, Dat is de speedster van Maarten. Die zou nu wel aardig wat grip moeten hebben met z'n nieuwe R888's, alhoewel ik betwijfel of hij ze wel een beetje op temperatuur kreeg met het relatief koude weer laatst op Zolder...
Had hij last van veel overstuur? Dat kan ook te maken hebben met de 250pk in dat gekke ding

- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Onder de Speedster van Maarten zitten Öhlins volgens mij? En ik dacht dat Maarten en R888 onder had zitten 
@Bert, Speedster heeft standaard geen sper.

@Bert, Speedster heeft standaard geen sper.
-
Die heeft 100 paardjes meer, hardere veren, lagere et waarde, bredere velgen en rijdt op semi's. En een voor mij onbetaalbaar meervoudig verstelbaar onderstel. Semi's moet je overigens wel eerst warm krijgen willen ze 'sticky' worden en dat kan nog weleens lastig worden op een vochtige baan zonder kilo's.
Overigens dat precies waar mijn probleem ligt, want harde veren zijn niet 'altijd' in het voordeel. Ik grip voor m'n gevoel aardig, zeker voor. De achterzijde wil nog weleens tricky zijn.
@Bert: helaas enkelvoudig verstelbaar. Mijn overstuur komt vooral als ik in de lange bochten achterin over die twee bulten na de chicanes het gas er vol op wil houden. Dan voel je dat de achterkant het liefste de voorkant inhaalt. Het zou wel moeten kunnen met mijn weinige vermogen. Ik heb er zelf geen sper in zitten.
Je camber verhaal snap ik nu dan. Thnx!
--
en ik kap met het aanpassen van m'n teksten op iedere reactie tussendoor voor ik het kan plaatsen. Jullie blijven evenwel allemaal schatjes.
Overigens dat precies waar mijn probleem ligt, want harde veren zijn niet 'altijd' in het voordeel. Ik grip voor m'n gevoel aardig, zeker voor. De achterzijde wil nog weleens tricky zijn.
@Bert: helaas enkelvoudig verstelbaar. Mijn overstuur komt vooral als ik in de lange bochten achterin over die twee bulten na de chicanes het gas er vol op wil houden. Dan voel je dat de achterkant het liefste de voorkant inhaalt. Het zou wel moeten kunnen met mijn weinige vermogen. Ik heb er zelf geen sper in zitten.
Je camber verhaal snap ik nu dan. Thnx!
--
en ik kap met het aanpassen van m'n teksten op iedere reactie tussendoor voor ik het kan plaatsen. Jullie blijven evenwel allemaal schatjes.

- atomchris
allen schreef:Het word nu denk tijd om Caroline Tensen in te schakelen...

Caroline tensen is helemaal zijn type niet......

- Stefan R
We vinden jou ook wel aardigen ik kap met het aanpassen van m'n teksten op iedere reactie tussendoor voor ik het kan plaatsen. Jullie blijven evenwel allemaal schatjes

Laatst gewijzigd door Stefan R op 10 nov 2008, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maik
Bert, niet snel tussendoor posten he
Speedster heeft geen sper.
En de veren achter slapper zetten, hoe zie je dat precies? Veren wisselen lijkt me dan?
Ik weet niet hoe de slijtage van je achterbanden er nu uit ziet Allen, maar je kan daar ook nog wel een halve graad extra camber zetten, zal je ook helpen tegen overstuur door die hellende bak van je....

Speedster heeft geen sper.
En de veren achter slapper zetten, hoe zie je dat precies? Veren wisselen lijkt me dan?
Ik weet niet hoe de slijtage van je achterbanden er nu uit ziet Allen, maar je kan daar ook nog wel een halve graad extra camber zetten, zal je ook helpen tegen overstuur door die hellende bak van je....
- GTRene
Die speedster was wel vrij stil, misschien mede door de compressor? verder had hij wel aardig wat grip in lange bochten, maar zag bij die chicanes als hij wat opgejaagd was dat hij net niet die stuuracties kon doen en bv die BMW 1 serie (race) kon het wel makkelijk, die stuurde zelfs nog ff wat scherper in terwijl hij ook nog wat sneller reed...toen dacht ik huh? maar kunnen ok momenten zijn
Zag er in elk geval voor de rest mooi uit, een strak karretje
@Allen, zow...vandaar...hij heeft nogal wat gewijzigd...
Trouwens volgend mij had de speedster van Jansen? wel een soor van sper? of was dat een soort tractie controle

Zag er in elk geval voor de rest mooi uit, een strak karretje

@Allen, zow...vandaar...hij heeft nogal wat gewijzigd...

Trouwens volgend mij had de speedster van Jansen? wel een soor van sper? of was dat een soort tractie controle
- Stefan R
De Speedy van Jans had op het laatst een Quaiffe.
- Bert ///M3
Klopt, bij de meeste schokdempers moet je je veren wisselen.
Wat je eigenlijk veranderd is je rolstijfheid.
Dus als je met een bepaalde hoeveelheid rake rijd kan je ook de achterkant nog omlaag schroeven. Dan verlaag je je roll centre iets en dan krijg je ook minder rolweerstand. Maar dat gaat dus meestal niet op als je al waterpas staat. Ik zie ook een diffuser, je rijhoogte heeft ook invloed op de werking van de diffuser.
Wat je eigenlijk veranderd is je rolstijfheid.
Dus als je met een bepaalde hoeveelheid rake rijd kan je ook de achterkant nog omlaag schroeven. Dan verlaag je je roll centre iets en dan krijg je ook minder rolweerstand. Maar dat gaat dus meestal niet op als je al waterpas staat. Ik zie ook een diffuser, je rijhoogte heeft ook invloed op de werking van de diffuser.
- Maik
Aha, dan hebben we het over hetzelfde. Sommigen denken dat je je veerstijfheid verandert met het veranderen van je rijhoogte/voorspanning van je veren, maar dat verandert dus alleen je rijhoogte...
- Bert ///M3
Idd. Je hebt wel systemen die je veerconstante veranderen kunnen, maar er zijn niet veel merken die dat hebben. Je zet dan gewoon de onderste ring vast, je maakt dus je veer korter en dan krijg je een hogere veersterkte.
- SteV6
Hoi Allen,
Zoals ik al op het Speedsterforum schreef, bedenk je goed wat hardere veren voor je doen op de openbare weg. Het advies van Nitron om je huidige veersterkte te behouden en een sterkere antirollbar te nemen is zo gek nog niet. In Duitsland zijn hele mooie verstelbare rollbars te koop voor de vooras.
En wat was de afstelling van je dempers op de betreffende foto? Het kan best zijn dat je de dempers 1 of 2 klikjes te zacht had staan. Op de openbare weg rijd ik met 15 kliks vanaf hard voor en 13 achter. Voor het circuit gaat dat naar 8 kliks vanaf hard voor en 6 achter :!:
Het Lotusconcept is volgens mij zo bijzonder dat niet alle algemeen geldende onderstel-oplossingen werken. Hier wordt nu namelijk gespoken over het camber van je voorwielen mbt onderstuur. Maar volgens mij heeft toe- of uitspoor bij de Speedster veel meer invloed. Maik, klopt dit?
Zelf heb ik 0 graden camber voor en 2,5 of zelfs 3 achter. De losse achterkant heeft ook meer te maken met je banden en de spanning ervan dan met hardere of zachtere veren ...
SteV6
Zoals ik al op het Speedsterforum schreef, bedenk je goed wat hardere veren voor je doen op de openbare weg. Het advies van Nitron om je huidige veersterkte te behouden en een sterkere antirollbar te nemen is zo gek nog niet. In Duitsland zijn hele mooie verstelbare rollbars te koop voor de vooras.
En wat was de afstelling van je dempers op de betreffende foto? Het kan best zijn dat je de dempers 1 of 2 klikjes te zacht had staan. Op de openbare weg rijd ik met 15 kliks vanaf hard voor en 13 achter. Voor het circuit gaat dat naar 8 kliks vanaf hard voor en 6 achter :!:
Het Lotusconcept is volgens mij zo bijzonder dat niet alle algemeen geldende onderstel-oplossingen werken. Hier wordt nu namelijk gespoken over het camber van je voorwielen mbt onderstuur. Maar volgens mij heeft toe- of uitspoor bij de Speedster veel meer invloed. Maik, klopt dit?
Zelf heb ik 0 graden camber voor en 2,5 of zelfs 3 achter. De losse achterkant heeft ook meer te maken met je banden en de spanning ervan dan met hardere of zachtere veren ...
SteV6
-
Ik reed met 10-12. toe en uitspoor staan goed bij mij. Heb de cijfers even doorgespeeld naar Maik.
Het is overigens niet zozeer de vraag of ik iets uiteindelijk wil, ja of nee. Nieuwe veren van Nitron zelf hebben dezelfde prijs als oud ijzer bij de sloop, dus in het voorjaar even uitproberen is dan alleen maar leerzaam. Helemaal omdat, zoals je zelf ook aangeeft, niet alles op onze badkuipjes strookt met de theorie. Rustig iemands auto mogen uitproberen is een mooi startpunt, maar daar horen verantwoordelijkheden bij die ik bij mijn wagen niet heb.
Het hele gespin over het onderstel en de daarbij horende veren, dat is hetzelfde verhaal als semi's en / of slicks. Nooit nieuwsgierig geweest watvoor effect ze hebben tov je straatbanden? Of race regenbanden zelfs? Toen ik een setje van Bas achterin mocht gooien om eens te kijken hoe je volle polle door het water kon plenzen op CPZ heb ik nog een week lang gebaald dat de baan, itt de weerberichten, niet in een zwembad veranderde. Tot op de dag van vandaag blijf ik nieuwsgierig naar het effect op die regenbanden. Die race / regenbanden zijn uiteraard een brug te ver voor een hobbyrijder maar semi's weer niet. Tuurlijk zijn die niet ideaal voor de straat. Maar weten hoe lang je het daarmee kunt uithouden op het circuit. Dat lijkt me leuk om te ontdekken. En dat is ook precies waarom ik een Speedster heb. De één test verschillende dingen op z'n gitaar, de ander op z'n badkuipje. Enige spelregel is dat je altijd moet proberen objectief te blijven. Het worden leuke leerzame lessen voor me.
Het is overigens niet zozeer de vraag of ik iets uiteindelijk wil, ja of nee. Nieuwe veren van Nitron zelf hebben dezelfde prijs als oud ijzer bij de sloop, dus in het voorjaar even uitproberen is dan alleen maar leerzaam. Helemaal omdat, zoals je zelf ook aangeeft, niet alles op onze badkuipjes strookt met de theorie. Rustig iemands auto mogen uitproberen is een mooi startpunt, maar daar horen verantwoordelijkheden bij die ik bij mijn wagen niet heb.
Het hele gespin over het onderstel en de daarbij horende veren, dat is hetzelfde verhaal als semi's en / of slicks. Nooit nieuwsgierig geweest watvoor effect ze hebben tov je straatbanden? Of race regenbanden zelfs? Toen ik een setje van Bas achterin mocht gooien om eens te kijken hoe je volle polle door het water kon plenzen op CPZ heb ik nog een week lang gebaald dat de baan, itt de weerberichten, niet in een zwembad veranderde. Tot op de dag van vandaag blijf ik nieuwsgierig naar het effect op die regenbanden. Die race / regenbanden zijn uiteraard een brug te ver voor een hobbyrijder maar semi's weer niet. Tuurlijk zijn die niet ideaal voor de straat. Maar weten hoe lang je het daarmee kunt uithouden op het circuit. Dat lijkt me leuk om te ontdekken. En dat is ook precies waarom ik een Speedster heb. De één test verschillende dingen op z'n gitaar, de ander op z'n badkuipje. Enige spelregel is dat je altijd moet proberen objectief te blijven. Het worden leuke leerzame lessen voor me.
- SteV6
Wilde je nu mijn foto's plaatsen? Of iets van jezelf toevoegen aan je topic Allen?
Foto's van mijn alcantara zie ik graag hoor, dus ga gerust je gang
SteV6
Foto's van mijn alcantara zie ik graag hoor, dus ga gerust je gang

SteV6
-
Zag dat alle foto's verdwenen zijn. Wilde die linkjes aanpassen maar daarna zag ik dat je onder andere die twee foto's van jou ineens gequote onderaan stonden. Gezien het feit dat ik vast nog wel 10 keer op de verkeerde knop zou drukken heb ik het opgegeven. Dan maar een fotoloos draadje. 

-
Zucht, was er eindelijk 100% over uit om de 3 serie te verkopen. Begon een project zonder einde te worden. Lijstje opgemaakt (nou ja, joy dan) en Bas gebeld. Auto kon ik wel bij hem laten staan. Vandaag voor de tweede maal een lege accu omdat ik er bijna niet meer in zit. Gestart en even een rondje wezen knallen over de landwegen. Heerlijk blokje en bak. Mist wat stuurgevoel, maar verder m'n lach niet kunnen onderdrukken. Foute boel natuurlijk, want nu ben ik weer aan het twijfelen geslagen. En zo kom ik nooit van dat hok af.
Gaat zich nog maar een nachtje beraden of hij misschien een stalling moet zoeken.

Gaat zich nog maar een nachtje beraden of hij misschien een stalling moet zoeken.

- Peric
Verkoop dat ding toch Allen. Als je 'm houdt zal je er te weinig gebruik van maken. Je gaat toch liever met de Speedy naar een circuit.
- Niels
- Auto: Prius+
Tja verkopen....je moet je afvragen wat je nog terugvangt voor zo'n ding en of je het de moeite vindt. Mijn situatie met de VR6 is vergelijkbaar maar als ik kijk naar de circuitdagen draadjes bekijk dan kriebelt het toch.
- Joy
Zelfs het verkopen gaat stroef.
FAIL
FAIL