Volgens mij heb ik jou gisteren zien lopen bij Alexandrium. Vroeg me al af welke idioot er met een D3 (s/x) naar een woonboulevard/winkelcentrum zou gaan. Maar dat kan er maar 1 zijnmarkk schreef:Mijn probeersel met Yaro.
Verder vandaag zelf nog even wezen uitwaaien in de BoxsterS + GF. Vond het namiddag licht + uitzicht op het dak van de parkeergarage bij Alexandrium wel leuk.
Mark.
Fotografie
- Joh@n
Re: Fotografie
- markk
Yep, that's me 
Mark.
Mark.
- Joh@n
Lachen
Ik had mijn camera niet mee, wel over getwijfeld in verband met de lucht en het winterweertje. Mooi resultaat bij jou!
- MartijnGizmo
Daarom heb ik dus een PEN gekocht die in m'n jaszak kan... 
- markk
Klein test fotootje tussen een Nikon af-d 50 f1.8 (al een ragscherpe lens) en m'n zojuist aangeschafte af-d 50 f1.4.
Beiden genomen onder gelijke omstandigheden op f1.8 en vervolgens ernstig gecropped.
Dus af-d 50 f1.8 wijd open en af-d 50 f1.4 dichtgedraaid tot f1.8.

Foto's van de objectieven (genomen met een ander objectief
)

en

Edit: Zie zojuist dat ik "auto-iso" nog aan had staan. Dus de afd 1.8 foto is genomen met 1/80 - f1.8 - iso 2000 en afd 1.4 foto is genomen met 1/80 - f1.8 - iso 1800. Is volgens mij verwaarloosbaar. Ik heb in ieder geval geen zin meer om het over te doen...
Mark.
Beiden genomen onder gelijke omstandigheden op f1.8 en vervolgens ernstig gecropped.
Dus af-d 50 f1.8 wijd open en af-d 50 f1.4 dichtgedraaid tot f1.8.
Foto's van de objectieven (genomen met een ander objectief
en
Edit: Zie zojuist dat ik "auto-iso" nog aan had staan. Dus de afd 1.8 foto is genomen met 1/80 - f1.8 - iso 2000 en afd 1.4 foto is genomen met 1/80 - f1.8 - iso 1800. Is volgens mij verwaarloosbaar. Ik heb in ieder geval geen zin meer om het over te doen...
Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 17 jan 2011, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Xave30
Ik vind de onderste het leukst.
- markk
Yes, EINDELIJK, m'n Abarth Punto Evo foto's zijn vrijgegeven...
Zie: http://www.driving-fun.com/1542/home/te ... laagd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaarne in dit draadje feedback op de foto's. Met name suggesties voor verbeteringen, bewerking, andere stijl,
hoeken, andere samenstelling van de serie, etc. , etc.
Mark.
Zie: http://www.driving-fun.com/1542/home/te ... laagd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaarne in dit draadje feedback op de foto's. Met name suggesties voor verbeteringen, bewerking, andere stijl,
hoeken, andere samenstelling van de serie, etc. , etc.
Mark.
-
Xave30
Allereerst congrats Markk. Serie vind ik zeker niet slecht en dus weinig om aan te merken.
Soms vond ik de achtergrond wat druk. En dan enkele foto's die net wat beter konden:
a) Vieze sneeuw op de bumper doet hier een beetje afbreuk.

b) Deze foto vind ik persoonlijk iets te standaard uitzien

En dan de uitschieters:
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15188.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15178.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15191.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15201.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Soms vond ik de achtergrond wat druk. En dan enkele foto's die net wat beter konden:
a) Vieze sneeuw op de bumper doet hier een beetje afbreuk.
b) Deze foto vind ik persoonlijk iets te standaard uitzien
En dan de uitschieters:
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15188.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15178.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15191.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/15201.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- frankv
En met welk objectief heb je deze dan gemaakt, want deze bokeh lijkt heel goed, beter dan die van de batterijen met de Nikon 50mm van boven. Alhoewel daar de 1.4 er iets prettiger uit ziet dan die van de 1.8. Maar deze zwart-wit foto's hebben een hele mooie egale bokeh. Toch niet de panasonic 20/1.7markk schreef:Foto's van de objectieven (genomen met een ander objectief)
Mark.
- markk
@xave30: Thanx, is duidelijk.
@frankv: De zwart wit foto vd 50mm lenzen zijn gemaakt met de afs 24-70 f2.8
Mark
@frankv: De zwart wit foto vd 50mm lenzen zijn gemaakt met de afs 24-70 f2.8
Mark
-
Rupie
Moet zeggen dat ik de foto's van de Punto erg geslaagd vind.
- Thom
Goed bezig Mark, mooie foto's!!!
- Petrolhead Tom
Ik ook, ik vind ze prachtig!Ruben schreef:Moet zeggen dat ik de foto's van de Punto erg geslaagd vind.
- marcokers
Vandaag mn nieuwe statief binnengekregen een Vanguard Alta+ 263AP met PH32 3-way panhead.
Had hem donderdag in de hand bij Mediamarkt, maar vond €179,95 nog wel een hoop centjes, ben dus thuis op internet nog maar ff verder gaan zoeken en vond hem bij Kamera Express voor €109,- das toch nog wel een vrij fors prijsverschil. Gelijk besteld en vandaag had ik m al in huis.
Ik was echter gister al geïnspireerd om ochtendopnames te maken van de Boulevard Toren hier in Enschede, vanaf de snelweg was stak hij zo mooi boven de "skyline" uit met een geweldige mooie oranjegloed van de opkomende zon. Echter op de bewuste locatie aangekomen was het te heiïg om een mooie plaat te schieten, kon alleen een flauwe schim van de toren herkennen. Ben dus doorgereden naar de binnenstad om es te kijken hoe het daar was. Hieronder het resultaat... moest het helaas nog zonder mn eigen statief doen, en heb het van waaiplastic gemaakte statief van mn pa maar ff geleend.
Resultaat.
(Ps. Oh ja, bruikbare hints en tips zijn uiteraard welkom)
#1 Boulevard Toren

#2 Boulevard Toren

#3 Boulevard Toren

#4 Het Twentec gebouw aan de overkant

#5 Vanuit een andere hoek

#6 Boulevard toren vanuit de Batjanstraat (je ziet hier goed dat het heiïg is, de zwarte vlekken zijn vogels)

#7 Wederom Batjanstraat

#8 Vanaf de Boulevard 1945

Had hem donderdag in de hand bij Mediamarkt, maar vond €179,95 nog wel een hoop centjes, ben dus thuis op internet nog maar ff verder gaan zoeken en vond hem bij Kamera Express voor €109,- das toch nog wel een vrij fors prijsverschil. Gelijk besteld en vandaag had ik m al in huis.
Ik was echter gister al geïnspireerd om ochtendopnames te maken van de Boulevard Toren hier in Enschede, vanaf de snelweg was stak hij zo mooi boven de "skyline" uit met een geweldige mooie oranjegloed van de opkomende zon. Echter op de bewuste locatie aangekomen was het te heiïg om een mooie plaat te schieten, kon alleen een flauwe schim van de toren herkennen. Ben dus doorgereden naar de binnenstad om es te kijken hoe het daar was. Hieronder het resultaat... moest het helaas nog zonder mn eigen statief doen, en heb het van waaiplastic gemaakte statief van mn pa maar ff geleend.
Resultaat.
(Ps. Oh ja, bruikbare hints en tips zijn uiteraard welkom)
#1 Boulevard Toren
#2 Boulevard Toren
#3 Boulevard Toren
#4 Het Twentec gebouw aan de overkant
#5 Vanuit een andere hoek
#6 Boulevard toren vanuit de Batjanstraat (je ziet hier goed dat het heiïg is, de zwarte vlekken zijn vogels)
#7 Wederom Batjanstraat
#8 Vanaf de Boulevard 1945
- markk
Vind het altijd erg moeilijk foto's van gebouwen maken. Er staat altijd wel wat in de weg (lantaarnpaal ofzo) of thuisgekomen blijkt dat er erg veel vertekening / vervorming is opgetreden.
#5 en daarna #1 vind ik het mooiste.
#6/#7 vind ik ook mooi qua compositie maar vind het jammer dat de "toren" een beetje in de mist hangt / vager is dan de huizen die ernaartoe leiden. Nu lijkt het net of de huizen het hoofdonderwerp zijn ipv de toren.
Ik denk dat als het andersom was geweest de foto beter tot z'n recht was gekomen. Dus scherpstelpunt op de toren ipv de huizen, groot diafragma om de huizen onscherp te maken en qua bewerking de toren aanscherpen en de huizen/voorgrond wegdraaien.
Mark.
#5 en daarna #1 vind ik het mooiste.
#6/#7 vind ik ook mooi qua compositie maar vind het jammer dat de "toren" een beetje in de mist hangt / vager is dan de huizen die ernaartoe leiden. Nu lijkt het net of de huizen het hoofdonderwerp zijn ipv de toren.
Ik denk dat als het andersom was geweest de foto beter tot z'n recht was gekomen. Dus scherpstelpunt op de toren ipv de huizen, groot diafragma om de huizen onscherp te maken en qua bewerking de toren aanscherpen en de huizen/voorgrond wegdraaien.
Mark.
- marcokers
Dat klopt inderdaad. Ik had het scherpstelpunt wel op de toren gezet, maar omdat het heiïg was valt het tegen. De volgende keer zal ik idd eens proberen wat meer te spelen met het diafragma.
-
Obbe
- Auto: M2
Bezig geweest met interne flitser van de D300. Best lastig. Gebruik mijn hand om het licht te geleiden.
- markk
@Obbe: Grappig die belichting / heeft wel wat. Vind wel het contrast tussen links en rechts wat veel (linksonder is erg donker)
Ik ga vanavond een shoot doen op de Ijsbaan in Haarlem. Dochter van een goede collega van me gaat daar schaatsen en het lukt hem niet om daar met het beschikbare licht leuke foto's te maken. Kortom "grote broek aangetrokken" en gezegd: "wil ik best eens proberen".
Iemand nog tips anders dan:
- D3S en 70-200 f2.8 VR2 mee
- ISO omhoog
- AF-C selectie (Continue Autofocus)
- AF-C focus prioritiy (ipv release)
- Focuspunt instelling twijfel ik nog over: 21 punts ? 51 punts ? 3D-tracking ?
- Ik twijfel ook nog of (A)perture of (S)hutter priority mode:
- A mode -> F2.8 selecteren geeft veel licht / snellste sluitertijd en een mooie onscherpte achtergrond
- S mode -> A la panning met auto's op circuit. Beweging / onscherpte in achtergrond komt door de panning
Qua foto's heb ik net even wat zaken ge-googled:
- Je ziet veel close-up foto's van een schaatser schuin in de bocht. Zo close-up dat zeg maar in de ene hoek de schaatser z'n hoofd zit en in de andere diagonaal er tegenover nog net beide schaatsen te zien zijn. Achtergrond is dan vaag / onscherp.
- Dat soort foto's wel ik dus ook maken, maar lijkt wel wat standaard
- Ik denk ook aan een foto waarbij iemand in de verte als enige de bocht uitkomt en de schaatsbaan als perspectief lijn er helemaal naar toe leidt. Zal wel erg lastig zijn met erg veel schaatsers en publiek.
- Verder denk ik ook aan foto's, als het mogelijk is, waarbij de fotograaf in de binnenbocht / binnen in de ovaal zit van de ijsbaan. Meeste foto's zijn nl. gemaakt vanaf een standpunt waarbij de fotograaf in de buitenbocht / buiten de ovaal zit.
Als iemand tips heeft voor vanavond zeg 17.00 uur -> GRAAG.
Ik twijfel met name nog over de genoemde A-priority vs S-priority en de focus-veld (enkelpunt/21 punt dynamic area/51 punt dynamic area/3D-tracking) instellingen...
Mark.
Ik ga vanavond een shoot doen op de Ijsbaan in Haarlem. Dochter van een goede collega van me gaat daar schaatsen en het lukt hem niet om daar met het beschikbare licht leuke foto's te maken. Kortom "grote broek aangetrokken" en gezegd: "wil ik best eens proberen".
Iemand nog tips anders dan:
- D3S en 70-200 f2.8 VR2 mee
- ISO omhoog
- AF-C selectie (Continue Autofocus)
- AF-C focus prioritiy (ipv release)
- Focuspunt instelling twijfel ik nog over: 21 punts ? 51 punts ? 3D-tracking ?
- Ik twijfel ook nog of (A)perture of (S)hutter priority mode:
- A mode -> F2.8 selecteren geeft veel licht / snellste sluitertijd en een mooie onscherpte achtergrond
- S mode -> A la panning met auto's op circuit. Beweging / onscherpte in achtergrond komt door de panning
Qua foto's heb ik net even wat zaken ge-googled:
- Je ziet veel close-up foto's van een schaatser schuin in de bocht. Zo close-up dat zeg maar in de ene hoek de schaatser z'n hoofd zit en in de andere diagonaal er tegenover nog net beide schaatsen te zien zijn. Achtergrond is dan vaag / onscherp.
- Dat soort foto's wel ik dus ook maken, maar lijkt wel wat standaard
- Ik denk ook aan een foto waarbij iemand in de verte als enige de bocht uitkomt en de schaatsbaan als perspectief lijn er helemaal naar toe leidt. Zal wel erg lastig zijn met erg veel schaatsers en publiek.
- Verder denk ik ook aan foto's, als het mogelijk is, waarbij de fotograaf in de binnenbocht / binnen in de ovaal zit van de ijsbaan. Meeste foto's zijn nl. gemaakt vanaf een standpunt waarbij de fotograaf in de buitenbocht / buiten de ovaal zit.
Als iemand tips heeft voor vanavond zeg 17.00 uur -> GRAAG.
Ik twijfel met name nog over de genoemde A-priority vs S-priority en de focus-veld (enkelpunt/21 punt dynamic area/51 punt dynamic area/3D-tracking) instellingen...
Mark.
- markk
Niemand tips ? Help, ik moet zo weg...
Mark
Mark
- marcokers
Sorry... maar als ik al lees waar je zelf al rekening mee houdt... dan weet ik dat ik echt nog een groentje ben op dat gebied.... 
- markk
Zo, dat viel nog tegen zeg. Ben nog druk aan het sorteren en bewerken, maar hier in iedergeval al drie:
1 - De ijsbaan

2 - Oefenen voor de wedstrijd

3 - De 100m finish

Mark.
1 - De ijsbaan
2 - Oefenen voor de wedstrijd
3 - De 100m finish
Mark.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Mark, foto 1 vind ik een nette foto, niks op aan te merken.
Foto 2 was je helaas te laat volgens mij, alleen d'r linkerhand is scherp, dus de hand die achter d'r rug zit.
Foto 3 zou ik nog wat croppen, omdat er teveel om haar heen is wat afleidt van 't onderwerp.

Foto 2 was je helaas te laat volgens mij, alleen d'r linkerhand is scherp, dus de hand die achter d'r rug zit.
Foto 3 zou ik nog wat croppen, omdat er teveel om haar heen is wat afleidt van 't onderwerp.
- markk
Foto 3 moet ik idd nog wat croppen. En scherpte foto 2, tsja das beweging krijgen in de foto heOpa schreef:Mark, foto 1 vind ik een nette foto, niks op aan te merken.![]()
Mark.
- frankv
foto 1 is prima lijkt me
foto 2 vind ik niet zo goed gelukt, je hebt geprobeerd er snelheid in te krijgen denk ik, maar hij lijkt bewogen, ik zou denken dat je een langere sluitertijd had moeten nemen met meer scherptediepte en meebewegen
foto 3 is ok, maar met nog meer tele zou de scherptediepte nog wat minder hebben kunnen zijn, of je kunt hem nog wat croppen idd
maar ik vind het zelf altijd erg moeilijk om de scherptediepte perfect te krijgen, op je cameraschermpje ziet het er altijd weer anders uit dan full res op je monitor
foto 2 vind ik niet zo goed gelukt, je hebt geprobeerd er snelheid in te krijgen denk ik, maar hij lijkt bewogen, ik zou denken dat je een langere sluitertijd had moeten nemen met meer scherptediepte en meebewegen
foto 3 is ok, maar met nog meer tele zou de scherptediepte nog wat minder hebben kunnen zijn, of je kunt hem nog wat croppen idd
maar ik vind het zelf altijd erg moeilijk om de scherptediepte perfect te krijgen, op je cameraschermpje ziet het er altijd weer anders uit dan full res op je monitor
- MartijnGizmo
Ik zou ook nog even met de witbalans pielen (tenzij het ijs echt geel was)...