Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rupie

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Rupie » 25 mei 2012, 15:15

smiley schreef:
Wouter81 schreef:Als ik lees dat de zorgkosten in Nederland in 6 jaar van 55 naar 75 miljard zijn geexplodeerd, dan moet daar toch iets gigantisch mis aan het gaan zijn.
Vergrijzing. Gewoon pil van drion in het basispakket doen.
Lol. :thumbup:

Mooi verwoord Wouter, heerlijke vergelijking.
Nee, ik zou dan gewoon mijn tarieven richting klant met 30% verhogen en de voorwaarden van onze diensten steeds verder versoberen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 mei 2012, 10:16

Rebel schreef:
Maus335i schreef:
Als je als roverheid het in een land met zóveel welvaart nóg niet voor elkaar krijgt om een begrotingstekort weg te poetsen, moet je je achter de oren gaan krabben wat je verkeerd doet.

Misschien zijn we te sociaal? Misschien willen we te veel van het beste voor iedereen?
Ik heb 5 jaar geleden ooit eens een post geplaatst, waarin ik opperde dat "de klagers" hun heil misschien elders moeten zoeken? Waar dat promised land ook mag zijn...
Het slaat niet op jou persoonlijk Maurice. Maar ik vind Nederland een prima land. Ik woon en leef er graag. Tuurlijk lijkt het gras aan de overkant groener, maar als je dan verder kijkt valt dit wel mee. Sommigen hebben niet door hoe goed ze het hebben. We moeten het nu eenmaal met zijn allen doen.
Verder blijft het jammer dat enkele visionairs op dit forum kiezen voor het geld ipv de politiek...
En die crisis, ach, die waait wel weer over
Of in DF-termen...na iedere bocht komt altijd wel weer een recht stuk
Er zijn er ook zat die dat doen. En niet alleen uit Nederland. Ik zit momenteel tijdelijk in Azie en elke expat die ik spreek zegt nooit van zijn leven weer terug te willen naar Europa. Daarbij word mij vrij vaak gevraagd wat er in vredesnaam loos is in de politiek in Nederland, internationaal zijn ze daar in Den Haag echt het toppunt van vermaak geworden. Er word wel eens gezegd dat 98% van de wereld in Nederland zou willen wonen maar elke local die een beetje weet hoe de wereld in elkaar steekt wil voor geen goud naar Europa. Leven is hier ook niet bepaald goedkoop alleen gewoon anders geregeld. Iemand die hier werkt betaald 7% belasting alleen qua zorg en pensioen moet je het gewoon zelf regelen dat is de keerzijde.

Maar dat Europa 'the promised land' is in andere werelddelen dat gaat in elk geval al lang al niet meer op.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 mei 2012, 10:23

+ 1 Maurice en Wouter.

dvh

Bericht door dvh » 26 mei 2012, 10:24

Jij komt nog eens ergens Bert :-)

Maar wat denk je er zelf van ?
Volgens mij heb jij al behoorlijk wat van de wereld gezien, en dan bedoel ik niet de touristische plekjes.
Ben jij al eens ergens geweest waar het plaatje zodanig klopte dat je overwoog te verhuizen ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 mei 2012, 10:48

Hm op meerdere plaatsen, waar ik nu zit zou ik ook wel kunnen wonen. Maar het is een beetje van alles wat, overal waar je komt is wel iets. Als je niet tegen corruptie kan bijvoorbeeld dan moet je hier niet wezen, daarbij is de wet zo ongeveer elke dag van de week anders en dan ligt het er ook nog eens aan wie je vraagt en of je buitenlander bent ja of nee :lol: Maar de leefomgeving is hier wel prettig en in principe is alles voorhanden. Je moet een hoop dingen zelf regelen dat wel. Voor mij geld in principe dat ik eigenlijk nergens moeite heb om me tussen de locals te mengen, afgelopen 10 jaar ben ik in 85 verschillende landen geweest en daarnaast heb ik altijd nog gewerkt met buitenlands personeel, ook niet Europees.

Waarom zit je dan nog in Nederland zou je zeggen, op dit moment ben ik niet afhankelijk van Nederland qua belastingen, pensioenen etc etc. Alleen mijn huis staat er toevallig omdat mijn familie er woont. Maar in principe is het niet uitgesloten dat ik in de toekomst permanent overzees ga wonen. Het is voor mij toch al zo dat ik altijd reizen moet vanwege werk dus of ik dat nou uit Nederland doe of uit een ander land dat maakt ook niet uit.

Ik ben dit hele jaar denk ik een week of 6 in Nederland geweest alles bij elkaar, en behalve wat bekenden etc mis ik het ook totaal niet eigenlijk. Ik lees de internet forums nog een beetje als ik hier ben maar verder niet.

Natuurlijk zijn er ook plaatsen waar ik voor werk kom en waar ik nooit heen zou verhuisen. Venezuela vond ik wel leuk maar je hoeft s'nachts niet buiten je eigen buurtje te komen zeg maar. Nigeria en dat soort landen don't even ask.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mei 2012, 11:27

Goed verhaal @ Wouter op vorige pagina. Mee eens.

En @ bert. Ook interessant. En inderdaad. Die 98% die in NL zou willen wonen. Ben je mal. Alleen kansloze armoedzaaiers om het cru uit te drukken willen in NL/West Europa wonen. En omdat we hier geboren/getogen zijn moeten we dat maar voor lief nemen ofzo. Mij best. Nou ja...

Maar ik vind dit dus no way het land/gebied van melk en honing voor figuren als ik.

En dat zeg ik al jaren en ben hier gesetteld en gebonden met m'n bedrijfje dus bij dezen:Neen het is niet zo envoudig om de pijp aan Maarten te geven voor mij en te emigreren....

Nou wil en ga ik de NL maatschappij als zodanig daar de schuld niet zozeer van geven. Maar nu lekker wel :kikker:
Ik vind het hier wel 'n incompetente buraucratische ambtenarenzooi eerste klas. Huisartsen/leraren/politie wat gaat demonstreren/staken. Dat kan alleen in Nederland. *trekt broek weer op*

Denk eens aan die echt totaal loaded multimilionairs(pleonasme) all over the world. Denken die gasten:Hee gezellig dat Nederland, dáár wil ik wonen. Mooiste landje op de wereld(?)

GTFOH man. Alleen met voetbal straks ben ik 'voor' Nederland. :D

Het hoeft als je toch al wat van de wereld gezien hebt, zoals ik zei de gek (niet in die mate van Bert, maar toch) geen betoog dat je NL dan anders gaat zien. Maar in de rest van de wereld is ook altijd wel wat natuurlijk. Maar de mentaliteit hier ben ik vaak wel meer beu dan dat ik denk ja leuk...

Mijn vrouw komt uit Colombia en die is hier op haar manier ook wel klaar met dit landje, kun je nagaan....

Shakes

Bericht door Shakes » 26 mei 2012, 11:39

Leraren Robin? Ik moet zeggen dat de werkdruk toch meer dan gemiddeld is toegenomen en dat de afgelopen jaren elk jaar wat meer.

De vakanties zijn lekker, daar ga ik niet over klagen, maar ze zijn ook best nodig. Elke eerste week van de vakantie ben ik niet aanspreekbaar.

Als ik een dag half ziek ben hebben de kids dat al door voor ik naar binnen loop. Geloof me daar maken ze graag misbruik van. Je moet altijd 100% scherp zijn en dat kost energie. Zet 25 pubers op 50 vierkante meter amsterdam zuidoost en plezier gegarandeerd. Voor hen, jou, het liefst beide. Ooh ja en dan moeten ze ook nog wat leren. Elk jaar hogere eisen aan de resultaten en wat staat daar tegenover?
In mijn geval een incompetent bestuur en bange leidinggevenden, een salaris dat bevroren is en een procent of 8 inflatie p.j. en de wetenschap dat ik 1 dag in de week werk voor dat klote ABP waar ik eigenlijk niets mee te maken wil hebben.

Gelukkig zijn kinderen leuk.

Robin

Bericht door Robin » 26 mei 2012, 11:57

Nandor, laat jij nou net die uitzondering zijn. :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 26 mei 2012, 11:59

Dat zeggen die kids nou ook :wink:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 26 mei 2012, 14:09

Wouter81 schreef:
Maus335i schreef:.... Ha, de spijker op de kop Maurice. :) Dat is precies mijn punt, in 1 zin samengevat, waarom ik wel eens zure gefrustreerde reacties in dit topic post (volgens sommigen :)). Ik begrijp werkelijk niet dat je met zulke bizarre belastinginkomsten, zo'n torenhoge belastingdruk in dit land... waar werkelijk ALLES zo enorm zwaar belast is... nog een gigantisch begrotingstekort hebt. Ik snap dat niet. Dan doe je iets fout. Niet zomaar fout, maar bizar enorm gigantisch fout.

Zal wel komen omdat ik denk en redeneer als ondernemer. Een onderneming is ook een mini-samenleving waarbij de balans moet kloppen tussen inkomsten en uitgaven. Stel, ik kom structureel geld tekort terwijl ik genoeg inkomsten/omzet heb. Dan doe ik dus iets verkeerd. Dan gooi ik blijkbaar geld over de balk met verkeerde uitgaven, werk ik niet efficiënt genoeg, heb ik medewerkers (ambtenaren in deze vergelijking) zitten die meer kosten dan ze opleveren enzovoorts. Dan ga ik daar aan werken, om dat te optimaliseren. Maar als ik net zo te werk zou gaan als de overheid, dan keek ik niet naar mezelf. Nee, ik zou dan gewoon mijn tarieven richting klant met 30% verhogen en de voorwaarden van onze diensten steeds verder versoberen. Nog niet genoeg? Jaar erop gewoon weer 20% erbij, wat maakt het uit......
-1 én ook ik ben ondernemer.
Een samenleving = geen onderneming. De BV Nederland is een verkeerde uitdrukking voor een samenleving. Een samenleving = geen inkomsten vs. uitgaven. De vergrijzing = geen kostenpost. Een samenleving is een samenleving. Het gaat om het woord 'samen'. Ik heb mijn prachtige onderneming kunnen opbouwen dankzij de samenleving, dankzij de mensen die mijn produkten kopen, de samenleving faciliteert mijn ondernemerschap, in goede en slechte tijden.

Let op, ook ik vind vaak dat met belastinggelden onzorgvuldig wordt omgesprongen en dat deze verkeerd worden besteed. Ik heb daarvan een prachtig verhaal over de zgn. deeltijd WW. Even terzijde: ook dat is bijv. een maatregel ten gunste van ondernemers die gedragen wordt door de samenleving, de belastingbetaler. Maar daar hoor je de ondernemer dan weer niet over :).

Wat ik vervelend vind is die kleinburgelijke kijk, 'zij doen alles fout, ik doe alles goed'. 'zullie graaien maar, terwijl ik zo hard werk en die ander niet'. Dat mensen profiteren komt voor, en dat is slecht. Maar maak je druk om jezelf, kijk niet zo naar een ander. Gewoon niet doen, word je groot van. Maar zolang mensen met kleinburgelijke - annex angstige - kijk op het leven rondlopen, kun je alleen maar in 'kampen' blijven denken.

Dit kneuterkijken zorgt voor rare opkomende populistische conservatieve politieke stromingen, die roepen 'zoals het vroeger was, dat was goed'. Een dergelijke visie staat haaks op ondernemerschap trouwens.

Maar goed, veranderen zal het niet. De wereld is zo groot als de rijkwijdte van je eigen beeld.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mei 2012, 14:25

Bert heeft nu eenmaal een job waarbij je die overweging makkelijker kunt nemen. Als ondernemer vertrek je niet zo eenvoudig. Robin, deze discussie hadden we ooit eerder 5 jaar geleden in het "emigreren" topic. Jij was ook een fervent voorstander om te vertrekken. Je bent er nog, en je blijft ook nog wel even.... ;-)
Neem Maurice, hij zou een soortgelijk bedrijf in Azie of Amerika moeten beginnen, vanaf nul. Ik geef het je te doen... Emigreren buiten Europa als ondernemer is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig.

Luco

Bericht door Luco » 26 mei 2012, 14:43

Het gras bij de buren is altijd groener.
Tot je het zelf moet maaien :kikker:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 mei 2012, 15:57

Rebel schreef:Bert heeft nu eenmaal een job waarbij je die overweging makkelijker kunt nemen. Als ondernemer vertrek je niet zo eenvoudig. Robin, deze discussie hadden we ooit eerder 5 jaar geleden in het "emigreren" topic. Jij was ook een fervent voorstander om te vertrekken. Je bent er nog, en je blijft ook nog wel even.... ;-)
Neem Maurice, hij zou een soortgelijk bedrijf in Azie of Amerika moeten beginnen, vanaf nul. Ik geef het je te doen... Emigreren buiten Europa als ondernemer is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig.
Weet ik niet in Maus zijn geval, je moet weten dat de economie hier jaarlijks met dubbele cijfers groeit en dat zaken als internet en 3G netwerken hard in opkomst zijn. Dus als je genoeg kapitaal hebt dan kan je hier best een leuke boterham verdienen denk ik. Je moet jezelf alleen afvragen of je dat risico wilt nemen als je bedrijf in Nederland goed draait.

Maar de meeste ondernemers die ik hier tegenkom hadden voorheen een bedrijf in Nederland of ander land welke over gegaan is op familie of gewoon verkocht is. Zijn mensen die al binnen zijn, of werknemers van grote multinationals, of andere mensen die niet plaats gebonden zijn, bijvoorbeeld beurshandelaren etc.

Je moet weten dat emigraties ook heel vaak fout gaan, bij veel collega's gezien vooral als het om stellen gaat. In je eentje is het makkelijker. Wat er meestal gebeurd is dat manlief een job vind maar dat vrouwlief thuis zit, slecht mengt met de lokale bevolking, langzaam heimwee krijgt enz. Vaak komt het dan toch na een paar jaar neer op echtscheiding, terug naar het moederland etc.

In Robin zijn geval zou het ook veel moeilijker zijn tenzij hij middels zijn zaak al binnen is, verkoopt en onder een palmboom gaat zitten :)

Persoonlijk, als ik ergens anders ga wonen dan zorg ik wel dat ik niet direct alle schepen achter mij zou verbranden, dan zou ik wel zorgen dat ik terug kan. Ik zou bijvoorbeeld mijn huis in Nederland gewoon aanhouden etc. Jobwise maakt het bij mij niet zo heel veel uit daarin ben ik niet plaatsgeboden.

HansD

Bericht door HansD » 26 mei 2012, 17:42

Wat ik vervelend vind is die kleinburgelijke kijk, 'zij doen alles fout, ik doe alles goed'. 'zullie graaien maar, terwijl ik zo hard werk en die ander niet'. Dat mensen profiteren komt voor, en dat is slecht. Maar maak je druk om jezelf, kijk niet zo naar een ander. Gewoon niet doen, word je groot van. Maar zolang mensen met kleinburgelijke - annex angstige - kijk op het leven rondlopen, kun je alleen maar in 'kampen' blijven denken.
Volkomen mee eens Ferdi

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 mei 2012, 19:44

Partieel mee eens;

Nu klinkt het als of alles maar goed gepraat moet/ mag worden en kritiek not done danwel klagerig is.........das dan te makkelijk IMHO

Voorts is het zo, als je naar Ferdi`s standpunt kijkt, dat dat meestentijds van mensen komt die zich ook niet meer (heel erg) druk hoeven te maken, kortom, geheel dan wel grotendeels geslaagd in het leven.

Ik heb kritiek op beide, de graaiers, zonder scrupules aan de top, maar ook de onderkant waar aangeleerde hulpeloosheid hoogtij viert al dan niet gefaciliteerd door betuttelende politieke partijen.

Druk maken om je zelf, daar sta ik volledig achter, met name om dan het beste uit je zelf en uit je leven te halen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 mei 2012, 20:01

Rebel schreef:Bert heeft nu eenmaal een job waarbij je die overweging makkelijker kunt nemen. Als ondernemer vertrek je niet zo eenvoudig. Robin, deze discussie hadden we ooit eerder 5 jaar geleden in het "emigreren" topic. Jij was ook een fervent voorstander om te vertrekken. Je bent er nog, en je blijft ook nog wel even.... ;-)
Ligt er aan in welke tak je zit, maar dat heeft Bert al netjes uitgelegd volgens mij. Ik zit in de internetwereld, en veel ondernemers in onze branche slaan de vleugels al uit naar buiten Europa. Met name Amerika en Azië liggen erg in trek momenteel, waarbij Amerika een voorsprong heeft omdat het kwa cultuur meer op ons lijkt.

Robin kan niet zo makkelijk verhuizen omdat hij een fysieke winkel heeft, ik verhuis niet makkelijk omdat ik hier vrienden en familie heb. Beide zijn redenen die verder niets te maken hebben met de leefomgeving (of politiek) in Nederland, maar met je persoonlijke situatie.

Ik zou het net zo aanpakken als Bert: zorgen dat je terugkan. Je ouders worden ook een dagje ouder en je wilt toch eens iets terugdoen voor die 20 jaar horror dat je ze bezorgt hebt, om maar even iets te noemen :)

Wat voor de een een goed land is met goede regels en afspraken, kan voor de ander juist frustrerend zijn. Ik ben klaar met de bemoeienis in de woonkamer en op de bedrijfsvloer, en dan heb ik het nog niet over het moordere tempo waarin Nederlanders asocialer en arroganter worden.

Bovendien hebben we bijvoorbeeld altijd genoeg te zeggen over privacy-schendingen in Amerika, maar ondertussen slaan wij als enige land ter wereld vingerafdrukken op in ons paspoort die direct doorgestuurd wordt naar Justitie. En was Nederland haantje de voorste om de dataretentiewet in te voeren. Een wetgeving die ISP's en telecomproviders verplicht om alle data over de lijnen op te slaan en te bewaren voor een periode van 12 maanden. Nederland vraagt _met afstand_ het vaakst in Europa deze gegevens per jaar op. Hier zijn wettelijke richtlijnen voor, maar die worden vaak genegeerd.

En zo zijn er vast nog andere voorbeelden.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2012, 20:49

romo schreef:Partieel mee eens;

Nu klinkt het als of alles maar goed gepraat moet/ mag worden en kritiek not done danwel klagerig is.........das dan te makkelijk IMHO

Voorts is het zo, als je naar Ferdi`s standpunt kijkt, dat dat meestentijds van mensen komt die zich ook niet meer (heel erg) druk hoeven te maken, kortom, geheel dan wel grotendeels geslaagd in het leven.

Ik heb kritiek op beide, de graaiers, zonder scrupules aan de top, maar ook de onderkant waar aangeleerde hulpeloosheid hoogtij viert al dan niet gefaciliteerd door betuttelende politieke partijen.

Druk maken om je zelf, daar sta ik volledig achter, met name om dan het beste uit je zelf en uit je leven te halen.
beter :D

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 26 mei 2012, 21:13

+ 200% mee eens, zo ist precies.

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2012, 09:58

:beer:

Luco

Bericht door Luco » 27 mei 2012, 11:46

En als toevoeging.
Als je weer eens op iets of iemand aan te merken hebt, kijk eens in de spiegel wat je er zelf van gemaakt hebt en je even afvragen of je echt niet beter kan??

dvh

Bericht door dvh » 28 mei 2012, 09:26

Mooi debat in de Oekraïne over het EK.
http://www.skoften.net/index/video/rell ... _parlement

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mei 2012, 09:50

witte boord hooligans :lol:

PD power

Bericht door PD power » 28 mei 2012, 12:03

Mooie post, waar ik me 100% in kan vinden.

Heb er trouwens geen moeite mee, als er gewoon dingen benoemd worden.
Verandering begint bij bewustwording.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 29 mei 2012, 13:12

Geert Wilders begint mogelijk een bodemprocedure als de voorzieningenrechter hem geen gelijk geeft in het kort geding over het Europees noodfonds. 'Dat zullen we dan overwegen', zei hij na afloop van de zaak. Wilders wees er wel op dat zoiets jaren kan duren.

De voorzieningenrechter in Den Haag doet vrijdag om 10.00 uur uitspraak in het kort geding dat Wilders heeft aangespannen over het Europees noodfonds ESM. Dat zei hij dinsdagochtend nadat Wilders en de Nederlandse Staat hun standpunten duidelijk hadden gemaakt.

Democratisch
Wilders wil dat een besluit over de Nederlandse bijdrage aan het ESM wordt uitgesteld tot na de verkiezingen. Landsadvocaat Bert-Jan Houtzagers wees erop dat de Tweede Kamer al op democratische wijze heeft ingestemd.

Wilders zei goede hoop te hebben op een goede afloop van de zaak. 'Anders zouden we hier niet staan.' De PVV-politicus verwacht dat de rechter vrijdag met een inhoudelijk oordeel komt, nu de landsadvocaat niet om de niet-ontvankelijkheid van de zaak heeft gevraagd.

Dat deed Bert-Jan Houtzagers niet omdat Wilders als burger voor de rechter stond. 'We zijn daar erg blij mee. Iedere Nederlandse burger heeft hier recht op.' Op de vraag of Wilders wel vertrouwen heeft in de rechtspraak antwoordde hij: 'Ik heb vertrouwen in het geweldige pleidooi van mijn advocaat.'

RVV

Bericht door RVV » 29 mei 2012, 14:14

Anders wat, moest er wel om lachen, kamerleden boycotten de EK kopte de de Telegraaf. Argument mensenrechten in The Ukrain.. anyway.. nu blijkt dat de ze de reis en verblijfkosten zelf moeten dokken (en terecht natuurlijk), en dan vinden ze 1600 euro toch wel veel geld.. vuile huichelaars.. als ze konden inreizen op kosten van de KNVB stonden ze allemaal met hun bek vooraan daaro.

Plaats reactie