Wouter81 schreef:Maus335i schreef:.... Ha, de spijker op de kop Maurice.

Dat is precies mijn punt, in 1 zin samengevat, waarom ik wel eens zure gefrustreerde reacties in dit topic post (volgens sommigen

). Ik begrijp werkelijk niet dat je met zulke bizarre belastinginkomsten, zo'n torenhoge belastingdruk in dit land... waar werkelijk ALLES zo enorm zwaar belast is... nog een gigantisch begrotingstekort hebt. Ik snap dat niet. Dan doe je iets fout. Niet zomaar fout, maar bizar enorm gigantisch fout.
Zal wel komen omdat ik denk en redeneer als ondernemer. Een onderneming is ook een mini-samenleving waarbij de balans moet kloppen tussen inkomsten en uitgaven. Stel, ik kom structureel geld tekort terwijl ik genoeg inkomsten/omzet heb. Dan doe ik dus iets verkeerd. Dan gooi ik blijkbaar geld over de balk met verkeerde uitgaven, werk ik niet efficiënt genoeg, heb ik medewerkers (ambtenaren in deze vergelijking) zitten die meer kosten dan ze opleveren enzovoorts. Dan ga ik daar aan werken, om dat te optimaliseren. Maar als ik net zo te werk zou gaan als de overheid, dan keek ik niet naar mezelf. Nee, ik zou dan gewoon mijn tarieven richting klant met 30% verhogen en de voorwaarden van onze diensten steeds verder versoberen. Nog niet genoeg? Jaar erop gewoon weer 20% erbij, wat maakt het uit......
-1 én ook ik ben ondernemer.
Een samenleving = geen onderneming. De BV Nederland is een verkeerde uitdrukking voor een samenleving. Een samenleving = geen inkomsten vs. uitgaven. De vergrijzing = geen kostenpost. Een samenleving is een samenleving. Het gaat om het woord 'samen'. Ik heb mijn prachtige onderneming kunnen opbouwen dankzij de samenleving, dankzij de mensen die mijn produkten kopen, de samenleving faciliteert mijn ondernemerschap, in goede en slechte tijden.
Let op, ook ik vind vaak dat met belastinggelden onzorgvuldig wordt omgesprongen en dat deze verkeerd worden besteed. Ik heb daarvan een prachtig verhaal over de zgn. deeltijd WW. Even terzijde: ook dat is bijv. een maatregel ten gunste van ondernemers die gedragen wordt door de samenleving, de belastingbetaler. Maar daar hoor je de ondernemer dan weer niet over

.
Wat ik vervelend vind is die kleinburgelijke kijk, 'zij doen alles fout, ik doe alles goed'. 'zullie graaien maar, terwijl ik zo hard werk en die ander niet'. Dat mensen profiteren komt voor, en dat is slecht. Maar maak je druk om jezelf, kijk niet zo naar een ander. Gewoon niet doen, word je groot van. Maar zolang mensen met kleinburgelijke - annex angstige - kijk op het leven rondlopen, kun je alleen maar in 'kampen' blijven denken.
Dit kneuterkijken zorgt voor rare opkomende populistische conservatieve politieke stromingen, die roepen 'zoals het vroeger was, dat was goed'. Een dergelijke visie staat haaks op ondernemerschap trouwens.
Maar goed, veranderen zal het niet. De wereld is zo groot als de rijkwijdte van je eigen beeld.