M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
2 sets, 1x 240 slicks en 1x 240 regen.
Mooier zou zijn 2x slicks op 9J en regen op 8J. Alleen dan moet ik eerst weer gaan zitten wisselen. Ook makkelijk dat er nu nog slicks op 8J zitten trouwens, als de 25e blijkt dta het toch aanloopt is het alleen een kwestie van wielen wisselen.
Qua gewicht zit ik op 1150-1160 KG droog. Bij Intrax kwam hij op 1150 zonder benzine maar ondertussen is er al weer wat zooi bij geschroefd dus denk dat ik 10 KG er bij heb sinds toen.
Motorkap en kofferklep polyester, deuren zijn nog gewoon staal, glas is ook nog origineel.
Mooier zou zijn 2x slicks op 9J en regen op 8J. Alleen dan moet ik eerst weer gaan zitten wisselen. Ook makkelijk dat er nu nog slicks op 8J zitten trouwens, als de 25e blijkt dta het toch aanloopt is het alleen een kwestie van wielen wisselen.
Qua gewicht zit ik op 1150-1160 KG droog. Bij Intrax kwam hij op 1150 zonder benzine maar ondertussen is er al weer wat zooi bij geschroefd dus denk dat ik 10 KG er bij heb sinds toen.
Motorkap en kofferklep polyester, deuren zijn nog gewoon staal, glas is ook nog origineel.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: M3 3.0 racer
Mooie auto geworden hoor bert! 

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Gisteren weer even gereden op een BDC dag op Zandvoort.
Snelste tijd 2:04,1 dus tijd van DF CPZ VII niet kunnen verbeteren. Wel wat meer usefull data. De vijf snelste ronden van de auto hebben een plot wat griezelig overeen komt, er moet dus iets structureel anders om verder te komen qua rondetijden. Ik ga toch wat dingen veranderen aan de setup van het onderstel, kijken of ik de turn in op sommige plaatsen wat hoger krijgen kan bijvoorbeeld.
Remmen blijven het nu wel doen met een iets gemodificeerde remkoeling, en de motorkap bleef ook zitten
Alleen om 15.30 vond mijn koppeling dat hij toch echt lang genoeg geleefd had, ik kreeg hem nog net met een grote rookwolk de trailer op. Dat word dus zoeken naar een oplossing voor een andere koppeling
Snelste tijd 2:04,1 dus tijd van DF CPZ VII niet kunnen verbeteren. Wel wat meer usefull data. De vijf snelste ronden van de auto hebben een plot wat griezelig overeen komt, er moet dus iets structureel anders om verder te komen qua rondetijden. Ik ga toch wat dingen veranderen aan de setup van het onderstel, kijken of ik de turn in op sommige plaatsen wat hoger krijgen kan bijvoorbeeld.
Remmen blijven het nu wel doen met een iets gemodificeerde remkoeling, en de motorkap bleef ook zitten

Alleen om 15.30 vond mijn koppeling dat hij toch echt lang genoeg geleefd had, ik kreeg hem nog net met een grote rookwolk de trailer op. Dat word dus zoeken naar een oplossing voor een andere koppeling

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: M3 3.0 racer
ff mailtje naar Clutchmasters voor een dubbele 
Die dingen schijnen een erg goeie bite te hebben met extreme lange levensduur.
Albert heb toen dat spul in zn CSL compressor gezet en dat bleef onder zware belasting gewoon perfect werken (550PK 530NM)
Dus ze zullen voor de E36 ook wel wat moois hebben denk ik.

Die dingen schijnen een erg goeie bite te hebben met extreme lange levensduur.
Albert heb toen dat spul in zn CSL compressor gezet en dat bleef onder zware belasting gewoon perfect werken (550PK 530NM)
Dus ze zullen voor de E36 ook wel wat moois hebben denk ik.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Denk dat een goeie Sachs race (sinter) koppeling ook wel voldoet. Opzich heeft de 3.0 geen shitload aan Nm's.
Heb zelf in de E30 ook een Sachs racekoppeling en is zeker niet zwaar en blijf onder volle belasting gewoon z'n werk doen.

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Idd Tristan, Sachs had ik al op het oog, versterkte drukgroep met sinterplaat koppeling. Ik zit alleen nog even te kijken voor een vliegwiel, ik denk Fidanza oid.
Het zit hem niet zo zeer in de NM's die zo'n koppeling voor zijn flikker krijgt, maar gewoon in de warmteopbouw volgens mij.
Het zit hem niet zo zeer in de NM's die zo'n koppeling voor zijn flikker krijgt, maar gewoon in de warmteopbouw volgens mij.
Re: M3 3.0 racer
UUC Stage 2 LTW vliegwiel met de Segmented Kevlar koppeling Bert.... fluwelenpedaaltje,MEGA BITE en geloof me knappe kerel als je deze eruit trapt (820nm+)
het LTW vliegwiel is een supermod en zon ding hoort gewoon standaard in een ///M3, 1 en 2 is motorfiets idee..
het LTW vliegwiel is een supermod en zon ding hoort gewoon standaard in een ///M3, 1 en 2 is motorfiets idee..
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Het zit hem niet zozeer in de NM's die zo'n koppeling hebben kan maar meer in de warmteopbouw als je heel snel schakelt. Je bent al bezig met gasgeven terwijl de koppeling op komt, dus vaak wel wat slip. Dus daarom gewoon meteen sintermetaal er in, met een versterkte drukgroep zodat de koppeling sneller aan grijpt. Is een beetje net als remblokken, dat frictiemateriaal kan gewoon veel hogere temperaturen hebben, niet zozeer veel NM's.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: M3 3.0 racer
Inderdaad kun je beter voor een sinterplaatje gaan, veel sterker en juist niet gemaakt voor slip. Overigens wel mee leren rijden, niet slippen want dan sloop je die ook zo.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 racer
Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?
Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.
Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Heel and toeKnot schreef:Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?
Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.

- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M3 3.0 racer
Ja, sowieso lastig om dat perfect te doen en ik had nogal last van een voet die niet helemaal 100 was, maar zo'n koppeling moet je dus wel extra alert zijn lijkt me.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Met zo'n koppeling heb je daar idd sneller last van omdat hij was meer abrupt aangrijpt. Maar zou altijd heel and toe doen, scheelt enorm veel slijtage aan bak, koppeling, aandrijving etc. Bv, de koppeling in de E30 gaat nu 3e seizoen in.Knot schreef:Ja, sowieso lastig om dat perfect te doen en ik had nogal last van een voet die niet helemaal 100 was, maar zo'n koppeling moet je dus wel extra alert zijn lijkt me.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: M3 3.0 racer
Ik heb mijn racelicentie in Assen gehaald met die Koopman auto. Had er idd ook veel last van. Volgens mij was het de "2"Knot schreef:Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?
Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: M3 3.0 racer
Het shiftlocken kun je makkelijk tegengaan met tussengas inderdaad. De een, zoals Tristan, doet heel-toe, de ander, waaronder ikzelf, doet side-flip ( remmen met bal van voet en tussengas met de andere kant, vandaar de naam. ). Kwestie van kiezen wat je fijner vind. Is overigens iets wat je prima kan leren op de openbare weg, al vind ik het persoonlijk makkelijk op snelheid.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Qua pedaalstand is sideflip het makkelijkste in een E36 denk ik.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Idd, op de openbare weg dagelijks doe ik het ook in de 1-serie, pedalen staan daar perfect voor. En idd op snelheid gaat het sneller (lees: automatisch) dan op lage snelheid.Tom V schreef:Het shiftlocken kun je makkelijk tegengaan met tussengas inderdaad. De een, zoals Tristan, doet heel-toe, de ander, waaronder ikzelf, doet side-flip ( remmen met bal van voet en tussengas met de andere kant, vandaar de naam. ). Kwestie van kiezen wat je fijner vind. Is overigens iets wat je prima kan leren op de openbare weg, al vind ik het persoonlijk makkelijk op snelheid.
- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: M3 3.0 racer
Bert dit ben jij toch op de foto?
Gele M3
Gele M3
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Sinds wanneer is een M3 weer een bus? Dat hele boot/bus gedoe wordt met de dag erger. 

- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: M3 3.0 racer
Dat was wel het eerste wat ik dacht. Ik zag de titel, klikte erop en het eerste wat ik zag was een foto van Bert in actie....Tristan schreef:Sinds wanneer is een M3 weer een bus? Dat hele boot/bus gedoe wordt met de dag erger.

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer

Yep dat ben ik idd, tijdens de shakedown op een VBT dag.
M@rcel vertelde mij al eerder dat diezelfde foto ook in 'oranje-boven' staat, een gratis blad verspreid in oa supermarkten

-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: M3 3.0 racer
En nee, ik rij niet voor de Oranjes....
Laatst gewijzigd door M@rcel op 25 aug 2009, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4125
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: M3 3.0 racer
Klopt ligt bij de bas, zit ik dat ding door te bladeren, he bekende foto. Staat bij een artikel over de plaats zandvoort 8)Bert ///M3 schreef:![]()
Yep dat ben ik idd, tijdens de shakedown op een VBT dag.
M@rcel vertelde mij al eerder dat diezelfde foto ook in 'oranje-boven' staat, een gratis blad verspreid in oa supermarkten
Je word zo nog eens bn'er als het zo doorgaat

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Die gasten bij Sachs zijn wel snel.
Eergisteren om 17.00 besteld en vanmiddag al op de mat. Even een screenshotje mailen dat je betaald hebt en ze zijn happy

Nieuw vliegwiel moet uit de USA komen, dus die is wat langer onderweg.
Als die spullen allemaal binnen zijn dan heeft ie wel even wat werkplaatstijd nodig, zwikkie inbouwen en er staat ook nog een voorruit die er in moet, plus nog wat electronica werk.
Verder nog iets veranderd aan het motormanagment, ik zou nu bovenop het scheivlak nog iets meer km/u moeten kunnen pakken, daarvoor zat ik steeds een paar sec in de begrenzer.
Eergisteren om 17.00 besteld en vanmiddag al op de mat. Even een screenshotje mailen dat je betaald hebt en ze zijn happy

Nieuw vliegwiel moet uit de USA komen, dus die is wat langer onderweg.
Als die spullen allemaal binnen zijn dan heeft ie wel even wat werkplaatstijd nodig, zwikkie inbouwen en er staat ook nog een voorruit die er in moet, plus nog wat electronica werk.
Verder nog iets veranderd aan het motormanagment, ik zou nu bovenop het scheivlak nog iets meer km/u moeten kunnen pakken, daarvoor zat ik steeds een paar sec in de begrenzer.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M3 3.0 racer
Heb goede ervaring met Sachs.
Met wat voor management ga je rijden? Ik zit nl. te denken om het management van de 325i (E36) aan te passen voor ca. 500 rpm meer. Dan kom ik ook wat beter uit met de versnellingen.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Bjeffindividual, Bokkepoot, Fabian, Godspeed, matthyssie en 4 gasten