M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 15 jun 2009, 22:29

2 sets, 1x 240 slicks en 1x 240 regen.

Mooier zou zijn 2x slicks op 9J en regen op 8J. Alleen dan moet ik eerst weer gaan zitten wisselen. Ook makkelijk dat er nu nog slicks op 8J zitten trouwens, als de 25e blijkt dta het toch aanloopt is het alleen een kwestie van wielen wisselen.

Qua gewicht zit ik op 1150-1160 KG droog. Bij Intrax kwam hij op 1150 zonder benzine maar ondertussen is er al weer wat zooi bij geschroefd dus denk dat ik 10 KG er bij heb sinds toen.

Motorkap en kofferklep polyester, deuren zijn nog gewoon staal, glas is ook nog origineel.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Sjef » 15 jun 2009, 22:46

Mooie auto geworden hoor bert! :roflol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2009, 11:37

Gisteren weer even gereden op een BDC dag op Zandvoort.

Snelste tijd 2:04,1 dus tijd van DF CPZ VII niet kunnen verbeteren. Wel wat meer usefull data. De vijf snelste ronden van de auto hebben een plot wat griezelig overeen komt, er moet dus iets structureel anders om verder te komen qua rondetijden. Ik ga toch wat dingen veranderen aan de setup van het onderstel, kijken of ik de turn in op sommige plaatsen wat hoger krijgen kan bijvoorbeeld.

Remmen blijven het nu wel doen met een iets gemodificeerde remkoeling, en de motorkap bleef ook zitten :lol:

Alleen om 15.30 vond mijn koppeling dat hij toch echt lang genoeg geleefd had, ik kreeg hem nog net met een grote rookwolk de trailer op. Dat word dus zoeken naar een oplossing voor een andere koppeling :?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: M3 3.0 racer

Bericht door frank de jonge » 30 jul 2009, 16:44

ff mailtje naar Clutchmasters voor een dubbele :)

Die dingen schijnen een erg goeie bite te hebben met extreme lange levensduur.
Albert heb toen dat spul in zn CSL compressor gezet en dat bleef onder zware belasting gewoon perfect werken (550PK 530NM)

Dus ze zullen voor de E36 ook wel wat moois hebben denk ik.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 30 jul 2009, 16:48

Denk dat een goeie Sachs race (sinter) koppeling ook wel voldoet. Opzich heeft de 3.0 geen shitload aan Nm's. :wink: Heb zelf in de E30 ook een Sachs racekoppeling en is zeker niet zwaar en blijf onder volle belasting gewoon z'n werk doen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2009, 16:54

Idd Tristan, Sachs had ik al op het oog, versterkte drukgroep met sinterplaat koppeling. Ik zit alleen nog even te kijken voor een vliegwiel, ik denk Fidanza oid.

Het zit hem niet zo zeer in de NM's die zo'n koppeling voor zijn flikker krijgt, maar gewoon in de warmteopbouw volgens mij.

Paul

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Paul » 31 jul 2009, 00:12

UUC Stage 2 LTW vliegwiel met de Segmented Kevlar koppeling Bert.... fluwelenpedaaltje,MEGA BITE en geloof me knappe kerel als je deze eruit trapt (820nm+)

het LTW vliegwiel is een supermod en zon ding hoort gewoon standaard in een ///M3, 1 en 2 is motorfiets idee..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 31 jul 2009, 03:23

Het zit hem niet zozeer in de NM's die zo'n koppeling hebben kan maar meer in de warmteopbouw als je heel snel schakelt. Je bent al bezig met gasgeven terwijl de koppeling op komt, dus vaak wel wat slip. Dus daarom gewoon meteen sintermetaal er in, met een versterkte drukgroep zodat de koppeling sneller aan grijpt. Is een beetje net als remblokken, dat frictiemateriaal kan gewoon veel hogere temperaturen hebben, niet zozeer veel NM's.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tom V » 31 jul 2009, 08:43

Inderdaad kun je beter voor een sinterplaatje gaan, veel sterker en juist niet gemaakt voor slip. Overigens wel mee leren rijden, niet slippen want dan sloop je die ook zo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Knot » 31 jul 2009, 09:56

Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?

Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 31 jul 2009, 09:58

Knot schreef:Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?

Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.
Heel and toe :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Knot » 31 jul 2009, 10:03

Ja, sowieso lastig om dat perfect te doen en ik had nogal last van een voet die niet helemaal 100 was, maar zo'n koppeling moet je dus wel extra alert zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 31 jul 2009, 10:14

Knot schreef:Ja, sowieso lastig om dat perfect te doen en ik had nogal last van een voet die niet helemaal 100 was, maar zo'n koppeling moet je dus wel extra alert zijn lijkt me.
Met zo'n koppeling heb je daar idd sneller last van omdat hij was meer abrupt aangrijpt. Maar zou altijd heel and toe doen, scheelt enorm veel slijtage aan bak, koppeling, aandrijving etc. Bv, de koppeling in de E30 gaat nu 3e seizoen in.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: M3 3.0 racer

Bericht door @iko » 31 jul 2009, 22:31

Knot schreef:Heb je dan ook last van shiftlocken met zo'n koppeling?

Ik had op Assen pas ook last hiervan met de Koopman auto's, een scheen zo'n koppeling te hebben en toen ik wat agressiever ging aanremmen shiftlockte ik de auto bijna de muur in doordat ik te wild was met de koppeling.
Ik heb mijn racelicentie in Assen gehaald met die Koopman auto. Had er idd ook veel last van. Volgens mij was het de "2"

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tom V » 01 aug 2009, 00:10

Het shiftlocken kun je makkelijk tegengaan met tussengas inderdaad. De een, zoals Tristan, doet heel-toe, de ander, waaronder ikzelf, doet side-flip ( remmen met bal van voet en tussengas met de andere kant, vandaar de naam. ). Kwestie van kiezen wat je fijner vind. Is overigens iets wat je prima kan leren op de openbare weg, al vind ik het persoonlijk makkelijk op snelheid.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2009, 03:57

Qua pedaalstand is sideflip het makkelijkste in een E36 denk ik.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 01 aug 2009, 11:41

Tom V schreef:Het shiftlocken kun je makkelijk tegengaan met tussengas inderdaad. De een, zoals Tristan, doet heel-toe, de ander, waaronder ikzelf, doet side-flip ( remmen met bal van voet en tussengas met de andere kant, vandaar de naam. ). Kwestie van kiezen wat je fijner vind. Is overigens iets wat je prima kan leren op de openbare weg, al vind ik het persoonlijk makkelijk op snelheid.
Idd, op de openbare weg dagelijks doe ik het ook in de 1-serie, pedalen staan daar perfect voor. En idd op snelheid gaat het sneller (lees: automatisch) dan op lage snelheid.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 16:53

Bert dit ben jij toch op de foto?
Gele M3

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 24 aug 2009, 16:54

Sinds wanneer is een M3 weer een bus? Dat hele boot/bus gedoe wordt met de dag erger. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Fernando » 24 aug 2009, 16:56

Tristan schreef:Sinds wanneer is een M3 weer een bus? Dat hele boot/bus gedoe wordt met de dag erger. :mrgreen:
Dat was wel het eerste wat ik dacht. Ik zag de titel, klikte erop en het eerste wat ik zag was een foto van Bert in actie.... :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2009, 17:17

:lol:

Yep dat ben ik idd, tijdens de shakedown op een VBT dag.

M@rcel vertelde mij al eerder dat diezelfde foto ook in 'oranje-boven' staat, een gratis blad verspreid in oa supermarkten :)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: M3 3.0 racer

Bericht door M@rcel » 25 aug 2009, 11:17

En nee, ik rij niet voor de Oranjes....
Laatst gewijzigd door M@rcel op 25 aug 2009, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 4125
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Eric Z » 25 aug 2009, 11:46

Bert ///M3 schreef::lol:

Yep dat ben ik idd, tijdens de shakedown op een VBT dag.

M@rcel vertelde mij al eerder dat diezelfde foto ook in 'oranje-boven' staat, een gratis blad verspreid in oa supermarkten :)
Klopt ligt bij de bas, zit ik dat ding door te bladeren, he bekende foto. Staat bij een artikel over de plaats zandvoort 8)
Je word zo nog eens bn'er als het zo doorgaat :hmmm:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2009, 17:06

Die gasten bij Sachs zijn wel snel.

Eergisteren om 17.00 besteld en vanmiddag al op de mat. Even een screenshotje mailen dat je betaald hebt en ze zijn happy :)

Afbeelding

Nieuw vliegwiel moet uit de USA komen, dus die is wat langer onderweg.

Als die spullen allemaal binnen zijn dan heeft ie wel even wat werkplaatstijd nodig, zwikkie inbouwen en er staat ook nog een voorruit die er in moet, plus nog wat electronica werk.

Verder nog iets veranderd aan het motormanagment, ik zou nu bovenop het scheivlak nog iets meer km/u moeten kunnen pakken, daarvoor zat ik steeds een paar sec in de begrenzer.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 racer

Bericht door Tristan » 27 aug 2009, 17:22

Heb goede ervaring met Sachs. :thumbup: Met wat voor management ga je rijden? Ik zit nl. te denken om het management van de 325i (E36) aan te passen voor ca. 500 rpm meer. Dan kom ik ook wat beter uit met de versnellingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], MarcelV, Streetfighter232323 en 3 gasten