BMW e36 328i racer
-
Re: BMW e36 328i racer
Das behoorlijk licht, de mijne weegt 1270kg. Kost serieus geld om hem zo licht te krijgen.....
-
Behoorlijk ==> serieus! Onder de 1000 kilo met een 6 pitter e36 is serieus werk (en dure spullen).
Dat zal heerlijk rijden!
Dat zal heerlijk rijden!

- Reind
Onder de 1000kg heb ik nog nooit gezien. Ik ben echt benieuwd naar de longlist van delen die zijn verwijderd.
De 328i staat nu bij OBD tuning op de rollenbank. Krijg zo te horen wat het vermogen is. We zitten nog wel even met een gevalletje 30l 1,5jaar oude brandstof in de tank. Dat scheelt qua vermogen wel een slok op een borrel. Maar Derk van OBD gaat gewoon na of alles naar behoren loopt.
De 328i staat nu bij OBD tuning op de rollenbank. Krijg zo te horen wat het vermogen is. We zitten nog wel even met een gevalletje 30l 1,5jaar oude brandstof in de tank. Dat scheelt qua vermogen wel een slok op een borrel. Maar Derk van OBD gaat gewoon na of alles naar behoren loopt.
- Peter Tunissen
Ik zie hem net voorbij komen langs de VIProom van DF.
Die 980kg geloof ik meteen, dat ding gaat heftiger van zijn plek dan onze DF8 (E36 M3 3.0 met gemeten 341pk), die moet het wat meer van de toeren en lange doorhalen hebben, Thomas zijn E36 zie je echt vooruit springen als hij op het gas gaat.
Hij heeft nog geen rondetijden gereden, maar gebaseerd op wat ik tot nog toe gezien heb, denk ik dat 1.50 aan de voorzichtige kant is, dat gekke ding kan nog wel harder…
Die 980kg geloof ik meteen, dat ding gaat heftiger van zijn plek dan onze DF8 (E36 M3 3.0 met gemeten 341pk), die moet het wat meer van de toeren en lange doorhalen hebben, Thomas zijn E36 zie je echt vooruit springen als hij op het gas gaat.
Hij heeft nog geen rondetijden gereden, maar gebaseerd op wat ik tot nog toe gezien heb, denk ik dat 1.50 aan de voorzichtige kant is, dat gekke ding kan nog wel harder…

-
OnlineMartijn_bmw
gaaf! ik kan niet racen maar moet binnenkort toch eens komen kijken bij zo'n df trakcday
wellicht wat offtopic in dit topic maar zijn daar mogelijkheden voor? gewoon even komen kijken bij een df trackday?

wellicht wat offtopic in dit topic maar zijn daar mogelijkheden voor? gewoon even komen kijken bij een df trackday?
-
Natuurlijk, je kan gewoon naar binnen lopen.Martijn_bmw schreef:gaaf! ik kan niet racen maar moet binnenkort toch eens komen kijken bij zo'n df trakcday![]()
(Al moet je tegenwoordig een kijkers bandje hebben als je ook de pits ed in wil dacht ik? €10,- ofzo?)
- Peter Tunissen
Dat is alleen als je mee wil rijden, kijkers zijn altijd welkom (en dat kost niks!
).

-
Kiek, top!
-
OnlineMartijn_bmw
ah top! dan ga ik dat zeker binnenkort eens doen 

-
@martijn_bmw; woensdag 31 augustus ga ik naar Zandvoort. Als je wil mag je eens meerijden....
- Reind
Net de resultaten binnen van de vermogenstest. Hij bleef steken op 215pk/270nm. Niet helemaal wat ik gehoopt had. Nu zal de motor nog wel wat loskomen maar de beoogde 235pk/280nm gaan we denk ik niet zomaar halen.
Er staat nu een lektest op het menu.
Wordt vervolgd
Er staat nu een lektest op het menu.
Wordt vervolgd
- Reind
Ik heb gister de BMW opgehaald. Het vermogen viel mij dus behoorlijk tegen. We hebben nog even gekeken wat vergelijkbare M52B28 haalde met dezelfde configuratie. Allemaal minimaal 230pk/280Nm. Eentje zelfs 242pk/288Nm.
We hebben nog een lektest gedaan en de resultaten waren eigenlijk heel erg goed. 5 cilinders hadden 5% en 1 zat tegen de 10%. Dat zijn voor een gebruikte motor erg goede waarden.
Vermogenskromme is ook er goed (alleen wat aan de lage kant)

Ik ga hem nu uitlijnen, uitwegen en wat kleine dingen afwerken. En dan eerst maar eens een circuitdag doen.

We hebben nog een lektest gedaan en de resultaten waren eigenlijk heel erg goed. 5 cilinders hadden 5% en 1 zat tegen de 10%. Dat zijn voor een gebruikte motor erg goede waarden.
Vermogenskromme is ook er goed (alleen wat aan de lage kant)
Ik ga hem nu uitlijnen, uitwegen en wat kleine dingen afwerken. En dan eerst maar eens een circuitdag doen.
- Bert ///M3
20 PK krijg je er inderdaad niet bij met alleen los komen.
Eigenlijk jammer dat je geen AFR/lambda waarden hebt op die uitdraai.
Jan Willem schrijft 2 pagina's terug dat er een verschil in de uitlaatlijnen van een 325i en een 328i zit. Jij hebt wellicht een 325i systeem, en die anderen hadden 328i systemen?
Eigenlijk jammer dat je geen AFR/lambda waarden hebt op die uitdraai.
Jan Willem schrijft 2 pagina's terug dat er een verschil in de uitlaatlijnen van een 325i en een 328i zit. Jij hebt wellicht een 325i systeem, en die anderen hadden 328i systemen?
- Reind
Lambda meting hoort er normaal wel bij te zitten.
Alle snelle ombouwen zijn met het overzetten van de volledige 325i uitlaatlijn. Zo heb ik het dus ook. Nu heeft de vorige eigenaar bij mij wel de middendemper ertussenuit gehaald en lossen pijpen gelast. Daar ga ik nog weer een originele terugplaatsen. Dat moet ook wel wat schelen. Bij mij M3 scheelde dat trouwens erg veel (15pk).
Oja, de drijfstanglagers zijn ook nieuw. Die moeten ook een beetje loskomen.
Alle snelle ombouwen zijn met het overzetten van de volledige 325i uitlaatlijn. Zo heb ik het dus ook. Nu heeft de vorige eigenaar bij mij wel de middendemper ertussenuit gehaald en lossen pijpen gelast. Daar ga ik nog weer een originele terugplaatsen. Dat moet ook wel wat schelen. Bij mij M3 scheelde dat trouwens erg veel (15pk).
Oja, de drijfstanglagers zijn ook nieuw. Die moeten ook een beetje loskomen.
- Jan-Willem
Jammer dat de pk's tegen vallen, maar de motor is verder dus wel gezond.
Koppel verloop is ondanks het maximale koppel wel erg mooi.
Die bekende van mij waar van ik de vermogens uitdraai had gepost had ook een complete 325i uitlaat lijn.
Maar wel een bami swami spaghetti uitlaat spruitstuk.
Heb je wel de M52 uitlaat spruitstukken gewisseld voor M50 uitlaat spruitstukken?
Die van een M52 zijn echt flink geknepen, als je de inlaat en uitlaat knijpt krijg je meer koppel onderin wat de m52b28 dus ook heeft standaard.
Met een M50 inlaat moet je ook M50 uitlaat spruitstukken gebruiken of direct een spaghetti spruitstuk.
Drijfstanglagers geloof ik niet in, die draaien in een olie film vrij van de krukas.
Wel denk ik na een stukje rijden en verse hoge octaan benzine dat de resultaten beter zijn.
Die bekende van mij waar van ik de vermogens uitdraai had gepost had ook een complete 325i uitlaat lijn.
Heb je wel de M52 uitlaat spruitstukken gewisseld voor M50 uitlaat spruitstukken?
Die van een M52 zijn echt flink geknepen, als je de inlaat en uitlaat knijpt krijg je meer koppel onderin wat de m52b28 dus ook heeft standaard.
Met een M50 inlaat moet je ook M50 uitlaat spruitstukken gebruiken of direct een spaghetti spruitstuk.
Drijfstanglagers geloof ik niet in, die draaien in een olie film vrij van de krukas.
Wel denk ik na een stukje rijden en verse hoge octaan benzine dat de resultaten beter zijn.
- witje
Liever een liniaire vermogensopbouw dan een paar extra piek pk's op bepaalde toerentallen 

- Reind
Jan-Willem schreef:Jammer dat de pk's tegen vallen, maar de motor is verder dus wel gezond.
De uitlaatlijn is inclusief spruitstuk van een M50. Alles is dus zoals het hoort te zijn. Eerst maar eens lekker rijden. Met dit vermogen kun je al prima lol hebben.
- MParallel
- Auto: BMW
Beoogde 280nm? De M52B28 zit standaard op 280nm. Wat mis ik?
- Reind
De 240pk die hij aan vermogen zou moeten halenMParallel schreef:Beoogde 280nm? De M52B28 zit standaard op 280nm. Wat mis ik?
- MParallel
Uh!?
Heb het over nm's niet pk's.

Heb het over nm's niet pk's.
- Jan-Willem
Met een M50B25 inlaat verplaats je de powerband naar hogere toeren en een hoger topvermogen 230 / 240pk.
De winst met het koppel is een stuk minder en eigenlijk minimaal.
Het maximale koppel komt iets later en het koppel houd wat langer vast bovenin de toeren.
De winst met het koppel is een stuk minder en eigenlijk minimaal.
Het maximale koppel komt iets later en het koppel houd wat langer vast bovenin de toeren.
- MParallel
Dat is dus precies me punt. Je verschuift de boel.
Maar hij heeft het over beoogd koppel van 280nm, die zou die sowieso al moeten hebben.
Maar hij heeft het over beoogd koppel van 280nm, die zou die sowieso al moeten hebben.
- Bert ///M3
Captain obvious 
Als je in de dynosheet kijkt dan maakt hij die 280 NM dus niet en daarom maakt hij dus ook zijn vermogen niet.
Koppel is een direct resultaat van verbrandingsdruk in de cylinder. Als de fuelling en ontsteking gewoon goed staat en de compressie is goed dan heb je dus een probleem met je vullingsgraad. Kan dus heel goed zijn dat die katvervanger het vermogen omlaag haalt, of er zit iets anders verkeerd, nokkenastiming of vanos verstelling.

Als je in de dynosheet kijkt dan maakt hij die 280 NM dus niet en daarom maakt hij dus ook zijn vermogen niet.
Koppel is een direct resultaat van verbrandingsdruk in de cylinder. Als de fuelling en ontsteking gewoon goed staat en de compressie is goed dan heb je dus een probleem met je vullingsgraad. Kan dus heel goed zijn dat die katvervanger het vermogen omlaag haalt, of er zit iets anders verkeerd, nokkenastiming of vanos verstelling.
- Reind
We gaan eerst even lekker rijden op het circuit en later weer rollen en kijken wat hij dan doet.
Volgende week woensdag naar Assen om een middagje lekker te rijden. We wouden nog naar Zandvoort om bij DF te gaan rijden maar onze agenda's laten dat helaas niet toe. Misschien Ascari later dit jaar
Vandaag de auto uitgewogen en uitgelijnd. Gewicht kwam uit op 1080kg. En daar ben ik echt blij mee!! Hij is gewoon 140kg lichter dan een Ooperon cup 325i.
Volgende week woensdag naar Assen om een middagje lekker te rijden. We wouden nog naar Zandvoort om bij DF te gaan rijden maar onze agenda's laten dat helaas niet toe. Misschien Ascari later dit jaar

Vandaag de auto uitgewogen en uitgelijnd. Gewicht kwam uit op 1080kg. En daar ben ik echt blij mee!! Hij is gewoon 140kg lichter dan een Ooperon cup 325i.
- GTRene
nice weight