Het grote 'DF racefiets' topic
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dan ga je achteruit 

- Petrolhead Tom
Wat zouden jullie doen bij de keuze voor een andere fiets. Compact of triple?
- RobS
Beide hebben voors en tegens en als je hierover gaat lezen dan komt er ook geen eenduiding antwoord uit. Ik heb zelf een compact en met een los 39 blad erbij, wisselen is in een paar minuten gebeurd. Ik gebruik de 34 alleen in de Alpen, Ardennen/Limburg gaat prima op de 39 (en 28 als grootste achter).Petrolhead Tom schreef:Wat zouden jullie doen bij de keuze voor een andere fiets. Compact of triple?
Als je niet wil sleutelen en graag met Shimano rijdt dan neem je een triple, in alle andere gevallen zou ik voor een compact gaan

- Petrolhead Tom
Duidelijk antwoord Rob. Ik weet eigenlijk niet of ik echt veel in de bergen te vinden zal zijn. Ik vind fietsen nu wel heel erg leuk maar het speelt zich hier allemaal in de buurt af. Nog wel natuurlijk.
Dit leek me wel heel veel bang for the buck. Het is natuurlijk niet volledig Ultegra maar wel een frame met leuke specs en een afmontage die je bijna niet beter ziet in die prijscategorie. Met compact 999 en met tripple 1049. Die laatste vijf tientjes zijn dan natuurlijk ook het probleem niet meer.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2921
Dit leek me wel heel veel bang for the buck. Het is natuurlijk niet volledig Ultegra maar wel een frame met leuke specs en een afmontage die je bijna niet beter ziet in die prijscategorie. Met compact 999 en met tripple 1049. Die laatste vijf tientjes zijn dan natuurlijk ook het probleem niet meer.

- RobS
Full Ultegra voor < 1000€ moet ook wel lukken. Als je nog even geduld hebt dan gaan de 2013 modelletjes voor weinig weg. Mijn vorige fiets, een Trek 1.9, heb ik ook op die manier gekocht voor 949€ bij Salden.Petrolhead Tom schreef:Duidelijk antwoord Rob. Ik weet eigenlijk niet of ik echt veel in de bergen te vinden zal zijn. Ik vind fietsen nu wel heel erg leuk maar het speelt zich hier allemaal in de buurt af. Nog wel natuurlijk.
Dit leek me wel heel veel bang for the buck. Het is natuurlijk niet volledig Ultegra maar wel een frame met leuke specs en een afmontage die je bijna niet beter ziet in die prijscategorie. Met compact 999 en met tripple 1049. Die laatste vijf tientjes zijn dan natuurlijk ook het probleem niet meer.![]()
En zo einde zomer wordt er ook veel voor weinig, vaak met weinig km's, op marktplaats gezet.
- ///Joost
Volledig eens met Rob. Ik heb zelf een CAAD 9-5 double met 38/52 en 12/25, maar dat zou ik volgende keer anders doen. Deze fiets kocht ik echter in 2010 en toen wist ik nog weinig van racefietsen.
Hier in Nederland kun je 99% van de tijd perfect vooruit met een compact 50/34 en dan een losse 39 voor in de bergen. Achter kun je 12/25 of zelfs 12/27 doen.
Als je realistisch bent is een 52 of 53 blad gewoon echt te groot als je geen snelle sprinter bent. Een triple kun je eventueel nemen als veel de bergen in wil. Maar ik heb deze bewust niet genomen om mezelf te motiveren om harder te trainen.
Hier in Nederland kun je 99% van de tijd perfect vooruit met een compact 50/34 en dan een losse 39 voor in de bergen. Achter kun je 12/25 of zelfs 12/27 doen.
Als je realistisch bent is een 52 of 53 blad gewoon echt te groot als je geen snelle sprinter bent. Een triple kun je eventueel nemen als veel de bergen in wil. Maar ik heb deze bewust niet genomen om mezelf te motiveren om harder te trainen.

- Petrolhead Tom
Ik heb gisteren even gekeken naar wat andere fietsen. Ik staar me niet blind op een volledige Ulegra groep. Ik besef dondersgoed dat het niet bepalend is voor mijn prestaties (hence mijn voorliefde voor singlespeed) Ik wil gewoon een leuke racefiets waar ik de komende tijd geen omkijken naar heb en waar ik blij van wordt. Ik denk dat ik hem gevonden heb. Hij viel me gisteren al op en spookt sinds die tijd door mijn hoofd. Op een Trek zit ik op de één of andere manier lekkerder dan een Cannondale.RobS schreef:Full Ultegra voor < 1000€ moet ook wel lukken. Als je nog even geduld hebt dan gaan de 2013 modelletjes voor weinig weg. Mijn vorige fiets, een Trek 1.9, heb ik ook op die manier gekocht voor 949€ bij Salden.Petrolhead Tom schreef:Duidelijk antwoord Rob. Ik weet eigenlijk niet of ik echt veel in de bergen te vinden zal zijn. Ik vind fietsen nu wel heel erg leuk maar het speelt zich hier allemaal in de buurt af. Nog wel natuurlijk.
Dit leek me wel heel veel bang for the buck. Het is natuurlijk niet volledig Ultegra maar wel een frame met leuke specs en een afmontage die je bijna niet beter ziet in die prijscategorie. Met compact 999 en met tripple 1049. Die laatste vijf tientjes zijn dan natuurlijk ook het probleem niet meer.![]()
En zo einde zomer wordt er ook veel voor weinig, vaak met weinig km's, op marktplaats gezet.
Ik denk dat het deze gaat worden. Al ga ik er uiteraard nog even over nadenken.
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/ty ... schrijving
Edit: ik zie net dat de bovenbuis wit is. Dat vind ik niet mooi. Dit wordt hem dus niet.
- RobS
Ik zou het andersom doen///Joost schreef:Hier in Nederland kun je 99% van de tijd perfect vooruit met een compact 50/34 en dan een losse 39 voor in de bergen.

Een dubbel zou ik inderdaad niet nemen, kleinste wat je dan kunt rijden is een 38, op een compact kun je tot 33.
- Petrolhead Tom
-
Ik zou een fiets kopen die bij je past kwa geometrie, dat is zo veel belangrijker dan een 105 of een Ultegra groepje. Als het je eerste racefiets is, dan is dat moeilijk te bepalen (dat snap ik).
- RobS
Mooi karretje, met 34x30 moet je overal boven kunnen komen. Nog een losse 39 en evt een 12-25 cassette erbij en je bent klaar.
- Petrolhead Tom
Het is niet mijn eerste racefiets. Ik heb in het verleden best veel gefietst. Ik weet inmiddels dus wel wat ik een fijne zit vind. Uit mijn oude aantekeningen kan ik opmaken dat de geometrie van de trek wel past bij wat ik een aantal jaar terug zocht. En sindsdien ben ik niet meer gegroeid dus dat komt wel overeen.k33z schreef:Ik zou een fiets kopen die bij je past kwa geometrie, dat is zo veel belangrijker dan een 105 of een Ultegra groepje. Als het je eerste racefiets is, dan is dat moeilijk te bepalen (dat snap ik).
-
Dan maak je zowieso een goede keuze. Mooie fiets die Trek, dik in orde. Zoals eerder gezegd zou ik alleen kijken of je niet een andere achterkrans erbij kan krijgen. Die 12-30 vind ik wel wat extreem.
Ik rij op dit moment altijd met een compact en een 12-27 (Campa 11-speed) en kan daarmee overal uit de voeten. Dus niet wisselen en geen extreme sprongen in de vertanding op het vlakke. Het blijft een compromis, maar voor mij een prima compromis.
Ik rij op dit moment altijd met een compact en een 12-27 (Campa 11-speed) en kan daarmee overal uit de voeten. Dus niet wisselen en geen extreme sprongen in de vertanding op het vlakke. Het blijft een compromis, maar voor mij een prima compromis.
- ///Joost
Ja, dat dus...RobS schreef:Ik zou het andersom doen///Joost schreef:Hier in Nederland kun je 99% van de tijd perfect vooruit met een compact 50/34 en dan een losse 39 voor in de bergen.![]()

@Tom: Hele mooie fiets, die Trek.

- RobS
Ik zie dat iedereen tijdens Rad am Ring op een ander tijdstip gaat starten
Ik wil zelf zo vroeg mogelijk op de fiets zitten. Wat is handig om af te spreken? Bv om 10:00 op een centrale plek?
Echt lang samen fietsen zal toch niet gaan omdat iedereen z'n eigen tempo zal rijden, als ik voor mezelf spreek dan vind ik het in ieder geval vervelend om me in te houden of boven m'n kunnen te moeten presteren tijdens een afdaling of klim.
Hierbij trouwens het Strava segment, wie gaat er voor de KOM
http://www.strava.com/segments/3436897" onclick="window.open(this.href);return false;

Echt lang samen fietsen zal toch niet gaan omdat iedereen z'n eigen tempo zal rijden, als ik voor mezelf spreek dan vind ik het in ieder geval vervelend om me in te houden of boven m'n kunnen te moeten presteren tijdens een afdaling of klim.

http://www.strava.com/segments/3436897" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- weer.png (43.01 KiB) 2627 keer bekeken
- RobS
Ik heb tevens een DF cycling club aangemaakt op Strava:
http://www.strava.com/clubs/driving-fun-cycling-club" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.strava.com/clubs/driving-fun-cycling-club" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joop
Joined...
Dus denk ik even een plekje en tijd afspreken bijv. bij de entree van de Tourenfahrten (ofwel begin pits, vlak voordat je bij T13 de Ring op rijdt)? Of bij de sportdrankentent van Erdinger:
Vooral tijdens het klimmen wil ik ook meestal lekker mijn eigen tempo rijden; weet anders zeker dat ik me op ga blazen.RobS schreef:Ik zie dat iedereen tijdens Rad am Ring op een ander tijdstip gaat startenIk wil zelf zo vroeg mogelijk op de fiets zitten. Wat is handig om af te spreken? Bv om 10:00 op een centrale plek?
Dus denk ik even een plekje en tijd afspreken bijv. bij de entree van de Tourenfahrten (ofwel begin pits, vlak voordat je bij T13 de Ring op rijdt)? Of bij de sportdrankentent van Erdinger:
- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
Het is wel leuk om met elkaar af te spreken maar samen rondrijden lijkt me ook niet verstandig. Ik ga jullie sowieso ophouden en/of mezelf na 1 rondje opblazen!RobS schreef:Ik zie dat iedereen tijdens Rad am Ring op een ander tijdstip gaat startenIk wil zelf zo vroeg mogelijk op de fiets zitten. Wat is handig om af te spreken? Bv om 10:00 op een centrale plek?
- Joop
Rij zelf ook met een compact (Ultegra 10-speed), na eigenlijk te hebben lopen dubben tussen een klassieke dubbel en een compact in een wat heuvelachtige omgeving (en toch de mogelijkheid willen houden de fiets een keer mee te nemen naar de Eifel of zelfs de Alpen zonder de fiets te hoeven verbouwen). Uiteindelijk gekozen om achter een 11-28 te steken met een 50-34 voor. Zo toch maximaal bereik zonder op het vlak al te veel in te leveren op een klassieke dubbel van 53/39 met bijv. een 12-25/12-27 en bij het klimmen toch net iets lichter te kunnen draaien en zo de knieën een beetje sparend vergelijkend met een triple.k33z schreef:Dan maak je zowieso een goede keuze. Mooie fiets die Trek, dik in orde. Zoals eerder gezegd zou ik alleen kijken of je niet een andere achterkrans erbij kan krijgen. Die 12-30 vind ik wel wat extreem.
De laatste paar verzetten 21-24-28 gaat inderdaad wel gepaard met wat hoge sprongen in de vertanding, maar die heb ik maar voor lief genomen, aangezien die paar uitstapjes naar het klimwerk niet hoofdzakelijk gebruik is.
-
Leuk, ik heb me aangemeld op Strava bij de DF club. Net een heerlijk rondje na het werk gereden, wat een schitterend weer.
- Joop
Wel snel donker....
...net ook nog weggeweest; in de planning 17.30u op de fiets te zitten, maar ik moest eerst nog even een lekke band wisselen...
Toch nog bijna 90km weggetrapt en door de 1000km-grens voor deze maand gereden.
...net ook nog weggeweest; in de planning 17.30u op de fiets te zitten, maar ik moest eerst nog even een lekke band wisselen...

Toch nog bijna 90km weggetrapt en door de 1000km-grens voor deze maand gereden.
- RobS

http://app.strava.com/segments/4548752" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier kun je de verschillen mooi zien:
http://raceshape.com/strava-segments/45 ... 0|75169647" onclick="window.open(this.href);return false;
ps. Werk aan de winkel dus!
Ik heb vandaag maar een klein rondje gedaan:
http://app.strava.com/activities/77988083" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Auto: M3P, 130i
Fanatieke wielrenners hier!
Ben sinds kort begonnen met wielrennen, voorheen meer MTB. Nu moet ik eerst 10-15 km pendelen naar een dichstbijzijnste MTB-route waardoor de lol er af ging.
Heb tijdje terug een Bianchi Impulso met Veloce gekocht:

Dit jaar wat km's maken en volgend jaar de Biggen in Benelux rijden.

Ben sinds kort begonnen met wielrennen, voorheen meer MTB. Nu moet ik eerst 10-15 km pendelen naar een dichstbijzijnste MTB-route waardoor de lol er af ging.
Heb tijdje terug een Bianchi Impulso met Veloce gekocht:
Dit jaar wat km's maken en volgend jaar de Biggen in Benelux rijden.
-
Gave fiets! En de juiste afmontage op een Italiaanse fiets 

- RobS
Mooie fiets inderdaad, alleen wat hangt er allemaal onder je zadel?