Mijn 328i rijdt inmiddels 270.000 km op Castrol TWS10W60, en still going strong, dus zo schadelijk kan 't niet zijn.Knot schreef:Erik, sinds ik heb vernomen dat de non M blokken dunnere oliekanelen naar het VANOS hebben is de TWS 10w60 een no-go voorlopig
BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: BMW E36 328i sedan
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Ik zou er ook graag 10W60 in gooien (TWS, in middels Edge), maar ik rij doorgaans woon/werk dus voldoet een 10W40 ook wel.
Trap je de auto continu, dan zou ik het wel doen inderdaad, maar over de oliekanalen, tsja, wie weet daar het fijne van de techniek?
Trap je de auto continu, dan zou ik het wel doen inderdaad, maar over de oliekanalen, tsja, wie weet daar het fijne van de techniek?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW E36 328i sedan
Ik heb er gewoon de voorgeschreven 10W40 inzitten. Castrol.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Heb zaterdag de Sava Intensa eraf gehaald en Roadhog Supreme 5000 gemonteerd.... vanochtend een regenbui, en moet zeggen dat de Roadhog meer grip hebben dan de Sava op nat.... waar het bij de civic griploos was doen de banden het hier nog oke. Verschil is natuurlijk wel dat het bij de FWD een gas los situatie was om te driften en je nu op het gas gaat, dan grippen de banden beter.
Wel merk je dat de banden hard zijn, veel afrolgeluid en minder stabiel bij 240. Voorlopig weer 8,5mm profiel te gaan!
Wel merk je dat de banden hard zijn, veel afrolgeluid en minder stabiel bij 240. Voorlopig weer 8,5mm profiel te gaan!
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Geinig, ik zoeken zoeken met nog 0,5mm remblok te gaan... zijn ATE powerdisc onwijs kut leverbaar... wordt wat anders uitzoeken.
Waar kon je ook alweer goedkoop OEM BMW spul halen, had iemand een adresje voor? Worden dan maar oem originele schijven.....
Als ik bijvoorbeeld kijk bij autopartsonline kost een set OEM voorschijven maar 89 euro!!! Dat kan toch nooit veel soeps zijn?
Waar kon je ook alweer goedkoop OEM BMW spul halen, had iemand een adresje voor? Worden dan maar oem originele schijven.....
Als ik bijvoorbeeld kijk bij autopartsonline kost een set OEM voorschijven maar 89 euro!!! Dat kan toch nooit veel soeps zijn?
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW E36 328i sedan
Gaat het bij de schijven om de voor of achteras? leverancier waar ik het haal heeft beide gewoon op voorraad! levert alleen niet aan particulieren, maar ik kan het evt wel voor je opsturen. Pb anders maar voor de prijs.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Erwin,
Ze zijn binnen zag ik op de mail... ga zo snel eens thuis kijken, bedankt vast!
Ander vraagje... even olie en filtertje halen (castrol magnatec 10w40 a3/b3 en mann filter), is dat online nog ergens veel voordeliger dan bij de lokale autoshop?
Even snel googlen leverde http://www.protex.nl" onclick="window.open(this.href);return false; op... 40 euro voor een 5 liter bun en 9 euro per liter.
Ze zijn binnen zag ik op de mail... ga zo snel eens thuis kijken, bedankt vast!
Ander vraagje... even olie en filtertje halen (castrol magnatec 10w40 a3/b3 en mann filter), is dat online nog ergens veel voordeliger dan bij de lokale autoshop?
Even snel googlen leverde http://www.protex.nl" onclick="window.open(this.href);return false; op... 40 euro voor een 5 liter bun en 9 euro per liter.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Gisteravond even een beetje onderhoud gedaan...
Lampje van de remblokslijtageindicator was al 1500km lang aan, en toch zat er nog best wat op de remblokken, denk dat je er misschien wel 3000km mee kunt doorrijden voordat het echt op is. Zag ook dat het niet helemaal gelijk was afgesleten het binnenste en buitenste remblok, volgens mij een teken dat de remklauw aan revisie of vervanging toe is. Zou het zo kunnen zijn dat de oude schijven daardoor ook krom zijn geworden als de ene kant harder duwt dan de andere (trekt) bij remmen?

De oude schijven waren ook niet al te best meer, binnen en buiten een dikke millimeter eraf, dus onder de 20mm dikte is vervangen.

De ATE powerdiscs erop met DS2500 blokken, lekker 200km inremmen met woon/werk en dan zal ik de boel eens opstoken.

De 0W30 olie heb ik eruit laten lopen, was aardig zwart. Nu zit er Castrol Magnatec 10W40 A3/B3 in, gisteravond nog even warmgereden en een paar keer doorgehaald maar het lijkt zeker of het blokje de iets dikkere olie fijner vind, minder snel metaalachtige geluiden bij doorhalen naar 6500. Kon het natuurlijk nog niet echt testen want er was al sprake van sportief inremmen zoals ik soms op stoplichten aan kwam zetten
Lampje van de remblokslijtageindicator was al 1500km lang aan, en toch zat er nog best wat op de remblokken, denk dat je er misschien wel 3000km mee kunt doorrijden voordat het echt op is. Zag ook dat het niet helemaal gelijk was afgesleten het binnenste en buitenste remblok, volgens mij een teken dat de remklauw aan revisie of vervanging toe is. Zou het zo kunnen zijn dat de oude schijven daardoor ook krom zijn geworden als de ene kant harder duwt dan de andere (trekt) bij remmen?
De oude schijven waren ook niet al te best meer, binnen en buiten een dikke millimeter eraf, dus onder de 20mm dikte is vervangen.
De ATE powerdiscs erop met DS2500 blokken, lekker 200km inremmen met woon/werk en dan zal ik de boel eens opstoken.
De 0W30 olie heb ik eruit laten lopen, was aardig zwart. Nu zit er Castrol Magnatec 10W40 A3/B3 in, gisteravond nog even warmgereden en een paar keer doorgehaald maar het lijkt zeker of het blokje de iets dikkere olie fijner vind, minder snel metaalachtige geluiden bij doorhalen naar 6500. Kon het natuurlijk nog niet echt testen want er was al sprake van sportief inremmen zoals ik soms op stoplichten aan kwam zetten

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Dat ongelijk slijten van de remblokken is wel normaal, komt door vervorming van de klauw. het schuivende deel zit met rubber vast aan de pennen, dus je houd dat altijd wel een beetje tenzij je er bronzen bussen voor in de plaats zet.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Het knak probleem is trouwens ook opgelost.... vorige keer de stabistangen vervangen omdat die er niet fris uit zagen maar dat kon nooit zo een geluid geven bij lastwissel of drempels schuin oprijden.
Inmiddels was het veel erger geworden en nu ook zichtbaar, hoesje gescheurd en toen zag ik het.... breekijzer ertussen en jahoor... KNAK... plop... KNAK.... GVD... draagarm zat niet vast! Daar denk je niet meteen aan, ga er altijd vanuit dat alles vastgezet wordt. Binnenkort dus even terug naar Bas, of hij even de linkerdraagarm wil vervangen voor een nieuwe en die wel goed vast wil zetten. Zag ook dat er verschil was in de kogels tussen rechts en links, heb zelf graag 2 dezelfde als ik beide kanten laat vervangen..


Zit nu goed vast, doorrijden kan prima alleen is het natuurlijk apk afkeur (oktober moet ie) en het gaat roesten zo.
Inmiddels was het veel erger geworden en nu ook zichtbaar, hoesje gescheurd en toen zag ik het.... breekijzer ertussen en jahoor... KNAK... plop... KNAK.... GVD... draagarm zat niet vast! Daar denk je niet meteen aan, ga er altijd vanuit dat alles vastgezet wordt. Binnenkort dus even terug naar Bas, of hij even de linkerdraagarm wil vervangen voor een nieuwe en die wel goed vast wil zetten. Zag ook dat er verschil was in de kogels tussen rechts en links, heb zelf graag 2 dezelfde als ik beide kanten laat vervangen..
Zit nu goed vast, doorrijden kan prima alleen is het natuurlijk apk afkeur (oktober moet ie) en het gaat roesten zo.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Oke, dan maak ik me daar niet te druk over. Eerst eens een paar honderd kilometer inremmen en dan kijken of de ds2500 het beter doen op straat. Zal bezoekjes aan circuit/trackday nog even achterwege laten om het ds2500 verglazingsverhaal in de koelkast te laten. Laatste trackday met de huur E36's op semislicks, strak onderstelletje en RC6 remblokken was toch 10x beter dan de eigen straatauto.Bert ///M3 schreef:Dat ongelijk slijten van de remblokken is wel normaal, komt door vervorming van de klauw. het schuivende deel zit met rubber vast aan de pennen, dus je houd dat altijd wel een beetje tenzij je er bronzen bussen voor in de plaats zet.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: BMW E36 328i sedan
zijn die schijven vergelijkbaar met de Brembo SportMax?
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Geen idee, maar ik heb me laten vertellen dat er 3 mogelijkheden zijn.
.1 = origineel, 90 euro set schijven, 50 euro set blokken
.2 = ate powerdisc 200 euro set schijven, 100 tot 150 euro voor blokken, liefst agressief (Hawk HT10, Ferodo DS3000), ik heb dan de DS2500
.3 = big brake kit, AP, Movit.
Brembo handel, zeker brakemax etc wilde ik niet aan beginnen. ATE hoor en lees ik overal goede verhalen over, dus ik ben benieuwd na het inremmen of ze het op straat een beetje uithouden met stoplichtsprintjes.
.1 = origineel, 90 euro set schijven, 50 euro set blokken
.2 = ate powerdisc 200 euro set schijven, 100 tot 150 euro voor blokken, liefst agressief (Hawk HT10, Ferodo DS3000), ik heb dan de DS2500
.3 = big brake kit, AP, Movit.
Brembo handel, zeker brakemax etc wilde ik niet aan beginnen. ATE hoor en lees ik overal goede verhalen over, dus ik ben benieuwd na het inremmen of ze het op straat een beetje uithouden met stoplichtsprintjes.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Volgens mij maakt het geen ene ruk uit of je nou Brembo koopt, die powerdiscs of OEM etc. Bas raad die ATE dingen gewoon aan omdat die ze zelf verkoopt, zo heeft elke zaak wel zijn eigen merkjes. Zelfde als HT10, alle klanten van Bas rijden ermee, alleen maar omdat "Bas zegt....."
Niet ten nadele van Bas, zijn knappe spullen maar soms moet je ook even verder kijken als wat de tuner zegt.
Die draagarm is wel minder. Om dat echt goed te doen moet zowat het hele subframe er onder vandaan, omdat die bouten vrij gevoelig zijn voor moment, als ze uit de losse pols aangedraaid worden dan zitten ze vaak veel te vast, beetje zelfde verhaal als met wielbouten. Je kan er met een momentsleutel vrij moeilijk tussen dat is het lastige.

Die draagarm is wel minder. Om dat echt goed te doen moet zowat het hele subframe er onder vandaan, omdat die bouten vrij gevoelig zijn voor moment, als ze uit de losse pols aangedraaid worden dan zitten ze vaak veel te vast, beetje zelfde verhaal als met wielbouten. Je kan er met een momentsleutel vrij moeilijk tussen dat is het lastige.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Bert,
Zit wel wat in, maar toch, oem schijven had ik op de M3 2x in no-time krom, dus denk probeer gegroefde schijven en buiten Bas Roos lees ik op internet ook van onbekenden positieve verhalen die met powerdiscs geen last meer hadden van kromtrekken. Die HT10 blokken vind ik niet lekker voor op straat, althans wat ik ervan hoor, piepen, remstof enz. Twijfelde nog om de HP plus te nemen maar het wordt toch nooit zoals een RC6 blok, dus dan maar makke straatblokken zoals nu, de DS2500. Voor mij ook een mooie test of het nou aan de combinatie OEM schijven met DS2500 lag op de M3, dan zou het nu sowieso anders moeten zijn met deze schijven.
Draagarm zat dus los, gewoon met een dop22 vastgezet, vast is vast lijkt me. Denk dat Bas ze niet vast genoeg gezet heeft een paar maanden terug.... kost nu wel een draagarm dus nu de hoes gescheurd is helaas.
Zit wel wat in, maar toch, oem schijven had ik op de M3 2x in no-time krom, dus denk probeer gegroefde schijven en buiten Bas Roos lees ik op internet ook van onbekenden positieve verhalen die met powerdiscs geen last meer hadden van kromtrekken. Die HT10 blokken vind ik niet lekker voor op straat, althans wat ik ervan hoor, piepen, remstof enz. Twijfelde nog om de HP plus te nemen maar het wordt toch nooit zoals een RC6 blok, dus dan maar makke straatblokken zoals nu, de DS2500. Voor mij ook een mooie test of het nou aan de combinatie OEM schijven met DS2500 lag op de M3, dan zou het nu sowieso anders moeten zijn met deze schijven.
Draagarm zat dus los, gewoon met een dop22 vastgezet, vast is vast lijkt me. Denk dat Bas ze niet vast genoeg gezet heeft een paar maanden terug.... kost nu wel een draagarm dus nu de hoes gescheurd is helaas.
- GarreTT
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
- Locatie: Beetsterzwaag
Re: BMW E36 328i sedan
Zitten er E36 draagarmen of E30 draagarmen onder. Ik meen dat bij de E30 versie die kogels los te vervangen zijn.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Heb bij speling op de rechter originele draagarm in maart beide draagarmen vervangen voor E30 exemplaren.
Meen dat een E36 draagarm half vervangen kan worden, 1 van de 2 kogels kan eruit en bij de E30 kan het juist niet toch?
Meen dat een E36 draagarm half vervangen kan worden, 1 van de 2 kogels kan eruit en bij de E30 kan het juist niet toch?
- ArjanR6
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25 mar 2008, 18:25
Re: BMW E36 328i sedan
200EUR voor een setje powerdiscs???? Is dat de gangbare prijs in nederland? Ik heb op mijn e36 328i 300mm powerdiscs, daar heb ik 120,- EUR voor betaalt in Duitsland. Via internet kan het zelfs nog goedkoper, zie ebay.Knot schreef:Geen idee, maar ik heb me laten vertellen dat er 3 mogelijkheden zijn.
.1 = origineel, 90 euro set schijven, 50 euro set blokken
.2 = ate powerdisc 200 euro set schijven, 100 tot 150 euro voor blokken, liefst agressief (Hawk HT10, Ferodo DS3000), ik heb dan de DS2500
.3 = big brake kit, AP, Movit.
Brembo handel, zeker brakemax etc wilde ik niet aan beginnen. ATE hoor en lees ik overal goede verhalen over, dus ik ben benieuwd na het inremmen of ze het op straat een beetje uithouden met stoplichtsprintjes.
Ben benieuwd of die powerdiscs bevallen, voor straatgebruik zijn ze goed genoeg, voor hockenheim helaas niet. Mijn ervaring: BMW 300mm beter dan standaard, en de powerdiscs 300m beter dan BMW 300mm.
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: BMW E36 328i sedan
EUR 91,95 kom ik ze idd voor tegenArjanR6 schreef:200EUR voor een setje powerdiscs???? Is dat de gangbare prijs in nederland? Ik heb op mijn e36 328i 300mm powerdiscs, daar heb ik 120,- EUR voor betaalt in Duitsland. Via internet kan het zelfs nog goedkoper, zie ebay.Knot schreef:Geen idee, maar ik heb me laten vertellen dat er 3 mogelijkheden zijn.
.1 = origineel, 90 euro set schijven, 50 euro set blokken
.2 = ate powerdisc 200 euro set schijven, 100 tot 150 euro voor blokken, liefst agressief (Hawk HT10, Ferodo DS3000), ik heb dan de DS2500
.3 = big brake kit, AP, Movit.
Brembo handel, zeker brakemax etc wilde ik niet aan beginnen. ATE hoor en lees ik overal goede verhalen over, dus ik ben benieuwd na het inremmen of ze het op straat een beetje uithouden met stoplichtsprintjes.
Ben benieuwd of die powerdiscs bevallen, voor straatgebruik zijn ze goed genoeg, voor hockenheim helaas niet. Mijn ervaring: BMW 300mm beter dan standaard, en de powerdiscs 300m beter dan BMW 300mm.

- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Kweetniet, hoorde hier en daar 200 euro, maar ben idd door een forumlid gematst hierzo die ze me voor een gangbare prijs heeft opgestuurd (waarvoor nogmaals dank).
Inmiddels 150km ingeremd, durf nog geen forse remactie aan, blijf nog wel even matig sportief doorrijden zo tot er wat meer kilometers op staan.
Inmiddels 150km ingeremd, durf nog geen forse remactie aan, blijf nog wel even matig sportief doorrijden zo tot er wat meer kilometers op staan.
Re: BMW E36 328i sedan
Lekkere "tuner"die Bas die draagarmen goed vergeet vast te zetten..
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Naja, zal een twijfelgeval zijn.. misschien niet goed vast, misschien te hard gebruikte op het korte lelystad rdw kikkerdrift baantje.... maar wel jammer dat er nu weer een nieuwe arm linksvoor op moet met uitlijnen en de hele shit.
- Pim
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
- Locatie: Achterhoek
Re: BMW E36 328i sedan
Hij word wel lekker verzorgt zo bij je..
Nu is het andersom.. Jij hebt een 328i en ik ben op zoek hahaha
Nu is het andersom.. Jij hebt een 328i en ik ben op zoek hahaha

- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Heb inmiddels ruim 200km gereden met de nieuwe remmen maar ik vraag me af of het (zoals een aantal van mening zijn) nu al verstandig is om de boel goed op temperatuur te trappen en weer af te laten koelen om verglazing tegen te gaan?
Is het beter om nu de remmen al goed heet te stoken of kan je ook gewoon 2000km mak aan remmen en daarna pas harder gaan trappen? Gaat puur om het verhaal van het verglazen van de ds2500 remblokken.
Als ik vanaf 80 naar 20 de pedaaldruk opvoer voelt het prima. Rem ik met matige pedaaldruk van 160 naar 80 voelt het ook ok maar trap ik de rem harder in vanaf 160 dan voel ik een soort van trilling opkomen en trap ik daardoor expres niet door en verlaag meteen de remdruk.
Kan het kwaad om langer de "inremperiode" aan te houden of is het beter om de boel nu al een paar keer heet te stoken omdat het anders in de toekomst gevolgen heeft?
Is het beter om nu de remmen al goed heet te stoken of kan je ook gewoon 2000km mak aan remmen en daarna pas harder gaan trappen? Gaat puur om het verhaal van het verglazen van de ds2500 remblokken.
Als ik vanaf 80 naar 20 de pedaaldruk opvoer voelt het prima. Rem ik met matige pedaaldruk van 160 naar 80 voelt het ook ok maar trap ik de rem harder in vanaf 160 dan voel ik een soort van trilling opkomen en trap ik daardoor expres niet door en verlaag meteen de remdruk.
Kan het kwaad om langer de "inremperiode" aan te houden of is het beter om de boel nu al een paar keer heet te stoken omdat het anders in de toekomst gevolgen heeft?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E36 328i sedan
Na die inrem periode van 200km heb ik bij ongeveer 250 km is een volle polle run gedaan en keer flink op de rem gegaan.
Zag wat rook bij de wielen wegkomen maar verder ook niet, geen verglazing of wat dan ook.
Remt als een malle 8)
Zag wat rook bij de wielen wegkomen maar verder ook niet, geen verglazing of wat dan ook.
Remt als een malle 8)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 11 gasten