BMW E36 320i coupé [gerold & klaar voor de 12e] + SAAB 9-5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 25 mar 2009, 20:00

Yes, heb de auto weer terug.

Resultaat ziet er netjes uit.

Peter had, zoals ik eerder poste de M3 3.2 plaatjes besteld. Maar die vielen zijn inziens wat tegen qua dikte en dus ook qua 'vlees' om te lassen. Bovendien was het gat te klein om de AST Topmounts goed bereikbaar te houden, dus dat werd 'm niet.

Overgestapt op plan B. Hij had toevallig nog wat E30's staan :wink: , dus daarvan de veertoppen gepakt en die netjes op maat gemaakt voor de E36. vastgelast onder de originele topjes, randjes mooi afgewerkt, gestraald, gespoten en getectyleerd en hij staat er weer als volgt bij:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen nieuw APKtje halen bij Madeno en we kunnen er weer tegenaan :df:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door yorick » 25 mar 2009, 22:01

Das netjes en snel opgelost :!:

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 30 mar 2009, 21:24

Kleine update:

Auto donderdagavond, na de hele dag in een onvervalste Madeno Racing 155 te hebben rondgestuurd, weer opgehaald. Zonder problemen door de APK dus dat was mooi.

Afgelopen zaterdag samen met Yorick de auto een oliebeurtje gegeven (wederom Castrol Magnatec 10W40 + vers OEM-filtertje) en de auto voorzien van een nieuwe slang tussen de LMM en het gasklephuis (Thanks Robin). Daar aangekomen meteen het gasklephuis voorzichtig schoongemaakt. Auto loopt nu merkbaar mooier stationair. Maar minstens zo belangrijk; bovenin de toeren doet ie het ook nog steeds aardig, wat een ontspannen nek-aan-nek-ritje tegen de 328i van Yorick maar weer mocht uitwijzen :popcorn:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Knot » 30 mar 2009, 21:32

Kies je er expres voor om geen 10W60 Edge te gebruiken trouwens gezien je ook nog wel eens circuit pakt en de olie wat meer opwarmt dan normaal?

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 30 mar 2009, 21:41

Mwa eigenlijk dit keer niet zozeer bij stil gestaan :bag:

Het (helaas) regelmatig korte ritjes-excuus gaat denk ik niet op omdat beide oliën koud (praktisch) dezelfde eigenschappen hebben, of zit ik er nu naast?

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Dutch » 30 mar 2009, 23:23

Christiaan van H. schreef:Tenslotte mijn tip aan alle E36 rakkers hier: zodra je met een wat serieuzer schroefsetje gaat spelen, even de staat van je 'Strut Towers' checken en bij voorbaat al verstevigen dmv die E36 M3 3.2 >96 ringen.
*meldt*

Dus ook maar doen voordat de B14-set erop gaat? Wat is 't partnr.?

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 31 mar 2009, 00:05

Dutch schreef:
Christiaan van H. schreef:Tenslotte mijn tip aan alle E36 rakkers hier: zodra je met een wat serieuzer schroefsetje gaat spelen, even de staat van je 'Strut Towers' checken en bij voorbaat al verstevigen dmv die E36 M3 3.2 >96 ringen.
*meldt*

Dus ook maar doen voordat de B14-set erop gaat? Wat is 't partnr.?
Ha Dutch,

Partnummer volgens http://www.realoem.com is: 31312489795 ( FRONT SPRING STRUT TOWER REINFORCEMENT)

Steviger is nog, zoals bij mij is gedaan, bijvoorbeeld een extra plaat (in mijn geval de bovenkant van een E30 'toren') aan de 'Strut towers' te laten lassen.

Maar mochten de jouwe nog in frisse conditie zijn zou je het ook eerst kunnen proberen met de plaatjes (is bolt-on). Maakt natuurlijk ook een wezenlijk verschil of je gaat rijden met Camberplates met Uniballs of dat je bijvoorbeeld gaat voor de OEM topmounts van een M3 (nog met rubbers).

Hier ook nog wat nuttige info: http://www.bimmerworld.com/html/e36-fro ... plates.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Dutch » 31 mar 2009, 00:37

Christiaan van H. schreef:Maar mochten de jouwe nog in frisse conditie zijn zou je het ook eerst kunnen proberen met de plaatjes (is bolt-on).
Dank! Ik vermoed inderdaad dat de mijne nog erg weinig te lijden hebben gehad... :mrgreen:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door vwk » 31 mar 2009, 00:46

Leuke auto!

Ik heb zelf ook een AST set, de Sportline 1 welliswaar (verstelling zit bij mij onder, da's wat minder ALS je wilt stellen).

Ik zou de versteviging achter ook laten maken. Voor zover ik weet bestaat daar niks voor, maar bij mij is de achterste bout door de toren heen gekomen.

En wat ik nu voor heb: de topmount aan de dempertoren is nog goed, maar de kitrand ervoor is uitgescheurd, precies in het verlengde van het midden van de demper.

E36's zijn idd wat betreft niet de sterkste, en er komt stiekem ook wel wat kracht op te staan waar ze niet voor bedoeld zijn :sealed:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Bert ///M3 » 31 mar 2009, 01:55

Wat je achter nog kan doen is er zo'n Z3 plaatje opschroeven of lassen, daardoor zou het minder uit moeten scheuren :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Tom V » 31 mar 2009, 08:20

vwk schreef:
E36's zijn idd wat betreft niet de sterkste, en er komt stiekem ook wel wat kracht op te staan waar ze niet voor bedoeld zijn :sealed:
Je bedoelt : waar ze bij BMW vergeten zijn rekening mee te houden. :wink:

robin kardux
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2007, 14:45

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door robin kardux » 31 mar 2009, 19:06

-
Laatst gewijzigd door robin kardux op 02 jul 2017, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 31 mar 2009, 19:17

robin kardux schreef:Inderdaad die z3 plaatjes verstevingen wel iets, iig verdelen ze de krachten wat meer.
Die zullen we er dan maar even opschroeven bij jou christiaan.
Ik bestel ze v/d week wel even.

Groeten Robin
Heb onderstaand plaatje even gejat uit Eric's topic :whistle:

Afbeelding

Gaat 'm hier om de plaatjes rechtsonder in beeld; dat zijn de Topmounts voor de achterzijde, die AST bij de Sportline 2-kit mee levert, is dat niet voldoende?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door allen » 31 mar 2009, 19:22

ja.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 31 mar 2009, 19:24

Bedoel je waarschijnlijk nummer 16:

Afbeelding

Reinforcement plate (51718413359) volgens Realoem

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 31 mar 2009, 19:26

allen schreef:ja.
:lol: Ja Allen, dat onzekere pisgedoe met die E36 meuk heb jij nu natuurlijk niet meer :bag:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door allen » 31 mar 2009, 19:41

nee.







:mrgreen:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door yorick » 31 mar 2009, 23:39

Christiaan, jouw set is geen eens coilover aan de achterzijde. Is zo'n versteviging dan zelfs nodig? Dan mag ik toch ook wel eens gaan denken aan verstevigen, mijn RSA is wel coilover.

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door vwk » 01 apr 2009, 00:06

Als ik de keus zou hebben tussen vooraf modificeren (lijkt me zo 10min werk) of achteraf het werk in mijn geval (speakers, versterker, subwoofer, kabels, matten, isolatie eruit halen) om er een fatsoenlijke versteviging overheen te lassen zou ik zonder meer voor die plaatjes gaan!

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 01 apr 2009, 08:33

Plaatjes zijn inmiddels besteld. Komen 'bovenop' de veertorens achter te liggen. Dus het kritieke carosserie-deel wordt als het ware strak getrokken/gespalkt tussen het plaatje en de AST topmounts in. Had ik eerst niet zo begrepen.

Gebruikersavatar
roderick hertog
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 sep 2007, 14:51
Locatie: Strijen

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door roderick hertog » 08 apr 2009, 19:18

Wist helemaal niet dat die platen van een E30 kwamen, maar nice idd, had het nog niet gezien.

Zie je straks!!

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Tommy » 08 apr 2009, 19:51

Nou lijkt een E36 toch beter gebouwd dan die opel meuk van allen. Pist gewoon de bak even een circuit vol olie. elektriek a la great brits finest... altijd stuk :)
Valt nog mee dat je niet achter coilovers hebt, vraag me af wat dat doet met je koets.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Knot » 08 apr 2009, 21:51

Christiaan,

Je zei ergens in dit topic dat iemand creatief met de uitlijning was omgegaan om je auto beter te laten sturen en toch de banden niet al te zwaar te belasten. Heb je toevallig waarden van de uitlijning om te kijken wat er anders is gedaan dan standaard bmw instellingen?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Knot » 15 sep 2009, 15:15

Gisteravond een stuk met deze auto mogen sturen na een vraagje over het onderstel en de hoogte etc.

Erg hulpzaam om iemand even te laten rijden bij twijfel over een onderstel als je het zelf in bezit/setup hebt. De coupe was dus voorzien van een standaard AST Sportline II set. Eerst maar een stukje erachteraan gereden waar meteen opviel hoe strak de auto bleef liggen in bochten en op rotondes, ging op nat zelfs zo hard tijdens warmrijden dat ik tegen het driften aan zat met mn knakenonderstelletje. De hoogte van de auto vond ik prima, geen noodzaam om schuin over drempeltjes te steken etc (waar ik eerst wel bang voor was).

Buitenweg stuurde de auto echt strak, zelfs bij matig rijden (natuurlijk rustig aan gezien nat wegdek en het niet mijn auto was). Reageerde top, geen bodyroll. Hobbeltjes op de snelweg in een enkele demping weggewerkt, kon allemaal precies. Echter toen we voor de gein een woonwijkje reden werd het wel wat stuiterig. Kon ik nu prima mee leven maar het is iets waar je je wel op in moet stellen. Wellicht vind ik het over een paar maanden ineens wel vervelend worden.

Vind het wel erg fijn even met dit onderstel gereden te hebben in straatsetup (ivp een auto met hardcore circuitsetup van Bas bijvoorbeeld) maar maakt voor mij de keuze nog moeilijker. Als je je trackday start of een avondje wil knallen op strakke buitenwegen ben je zeker beter af met de AST set maar voor dagelijks neig ik na een nachtje slapen toch naar de B14 set.

De einddemper vond ik overigens een super geluid geven, mooie diepe brom bij lage toeren die juist afneemt als je hoger in de toeren komt, op de snelweg bij 3500 nog wel aanwezig maar in mindere mate. Prachtige roffel bij rustig wegrijden met lage toeren, dat geluid was ik opslag verliefd op!

Bedankt voor de gastvrijheid Christiaan!

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW E36 320i coupé

Bericht door Christiaan van H. » 15 sep 2009, 17:34

Graag gedaan Rody.

Je moet met zo'n onderstel nou eenmaal niet teveel in woonwijken ed komen, daar wordt je er wel erg stevig :D aan herinnerd dat je ook met je 'hobby' onderweg bent. En vergeet niet dat de demping echt nog wel een stukje soepeler kan, dan dat hij nu is afgesteld. Staat nu op standje 'strak-sturen-zonder-helemaal-gek-te-worden'. Bedenk wel dat je met de B14 straks helemaal geen stelmogelijkheden meer hebt.

Bovendien was ik nog vergeten te vermelden dat de auto ook uitgerust is met 15mm spacers aan de voorzijde. Dat was noodzakelijk ivm de 8J Alpina's aan de voorzijde. Dat verklaart ook enigszins de initiële wolligheid waar we het over hebben gehad. Zodra je er echt voor gaat zitten, stuurt de auto wel voldoende strak en direct.

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt. Voor het straatgebruik kan ik me de B14 keuze prima voorstellen, maar volgens mij ben je wel iemand die het potentieel van de AST-set gaat gebruiken. Dan maar voor straatgebruik wat 'punten' inleveren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordyHulst, Semrush [Bot] en 5 gasten