pk, topsnelheid (km/h)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 apr 2006, 10:42

m@rco schreef:Koop dan wel even een CTR of een ITR Jan.. :)
Waarom niet in 1x goed doen..? Koop een NSX-R ;)

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 07 apr 2006, 10:45

ACh ja.. moet ook allemaal betaald worden he! :D Een CTR lijkt me een goede opvolger voor de 1.6 vti die hij nu rijdt...

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 07 apr 2006, 17:45

Doe mij maar een Acura RSX, denk Jan ook wel.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 apr 2006, 19:24

Da's ook gaaf, alleen de power van een NSX-R kan net niet op de voorwieltjes denk, zal erom hangen.

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 07 apr 2006, 20:19

Maken we van de RSX gewoon een rwd :D

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 07 apr 2006, 22:19

RSX is zeker leuk maarja.......vind er maar eens 1!!!!Die ook nog betaalbaar is :cry:

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 10 apr 2006, 10:46

Zo, ik maak nog es een grafiekje.

Maanden zo niet jarenlang maken sommige van jullie mij uit voor iemand die wel praat maar niet doet. Wat totale onzin is, maar waarschijnlijk net als de meeste dingen aan hun bekrompen blikveld ontsnapt.

Dan heb ik het na verschrikkelijk veel moeite en tijd zover dat ik mijn grafiekjes voor fokking heel driving-fun.cum man kan vertellen, iets wat niemand anders mij hier na doet.

Dan heb ik fokking de ballen om het km/h-pk verhaal, wat in de Nederlandse pers een compleet taboe is, mainstream te trekken, mijn eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten, omdat het belangrijk is en dan krijg je die kruiperige kutmongolen die nog steeds er geen aandacht aan besteden.

Wat een kutmentaliteit.

:) :) :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 10 apr 2006, 10:52

Ja, sorry hè, maar het is ook dat dit een autofo...... euh, wacht, sorry, denkfoutje. :lol:
Mooie grafiekjes hoor Stefan! 8)

Als je ze nou de topsnelheid eens uit zou zetten tegen een grootte waar zowel vermogen als luchtweerstand in zitten (vermogen x luchtweerstand(2) of zoiets denk ik), dan zou het misschien nog beter kloppen (en ook voor auto's die hier niet gauw langs zullen komen als Citroën Picasso's en andere lijnbussen en zo :wink:).
Dan nog meetellen dat bakverhoudingen een factor kunnen zijn (280pk Impreza die 210 loopt lijkt me zoiets?) en dan ben je wel redelijk klaar volgens mij. Oh ja, moet je wel wiel-pk's nemen, voor het verlies in de aandrijflijn maakt het natuurlijk nog uit of je awd, rwd of fwd hebt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 28 apr 2006, 19:59

Niet helemaal mee eens, omdat je aandrijfverlies ook deels bepaald word door de versnelling waarin je staat en de brakeload van de rollebank (acceleratie van de engine internals) buiten dat vind ik om die redenen een waarde voor PK's aan de wielen volkomen flauwekul maar dat is een andere discussie :wink: Punt is hierin dat je op een rollebank acceleratieverliezen in de aandrijflijn en van de wielen etc hebt terwijl die nagenoeg niet meer accelereren als je tegen topsnelheid aan rijd.

Bak en diff verhoudingen tellen mee in die zin dat de vermogenstheorie eerder gepost alleen op gaat als je koppelkromme compleet vlak is. Stel dat je een 6e overdrive versnelling gebruikt en op 6000 RPM 280 km/u rijd, dan kan je door een iets korter diff een hogere top halen als je maar meer koppel aan de wielen wint als dat je koppelcurve inzakt. Bijvoorbeeld een E36 M3 3,2L met een 3,62 diff ipv 3,23 wint door het diff te veranderen 12% meer koppel aan de aandrijfassen maar rijd wel op een hoger toerental als voorheen. Pak je de rollebank uitdraai er bij en dan kom je op +/- 5% welke het koppel inzakt naarmate het toerental omhoog gaat. Netto win je dus iets wat zich zou moeten uiten in een paar km extra topsnelheid. Dit alles even voorop gesteld dat je versnellingen nog steeds lang genoeg zijn om je aerodynamische top te halen, als je auto redline limited is klopt het natuurlijk al niet meer.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 apr 2006, 00:11

Wat ook geinig is, mijn E36 M3 GT draait 1:1 in zn 5 volgens mij, dus ik moet dan banken in de hoogste versnelling?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 apr 2006, 11:53

Ja in principe altijd in de hoogste versnelling, maar het ligt er een beetje aan hoe hard je op die bank mag, laatste keer bij mij pakten ze zijn 4.

Paul

Bericht door Paul » 02 mei 2006, 11:39

9/10 banken zijn gelimit op 250kmpu.... mijn word ook altijd getest in de 4e versnelling..

zit nu op 327pk, scheelt dus wel wat de kats onder de 3.0 vandaan.. volgend jaar nog maar eens om andere nokkenasjes + een ander diff proberen..

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 12:11

Hmmz, ik las pas dat een Xcats (cross) alleen een paar pk winst gaf, verwijderen niet echt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2006, 12:40

Op een standaard blok niet, ligt er nogal aan wat voor andere modificaties je hebt. Een airboxsysteem geeft bovenin wat meer flow en dan kan het dus nuttig zijn om de kats er onder vandaan te halen. Als je je kat er op een standaard blok onder weg sloopt kan je zelfs wat verliezen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 13:10

Voorlopig ga ik eerst wel voor die Eisenmann einddemper en later misschien een keer voor nocats en airbox.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 05 mei 2006, 18:47

Avensis 206pk top......nog geen idee denk kwa teller 250.
RAV4 152pk top 205
M3GT 295 top 295
Celica Tsport 192 top 225

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 05 mei 2006, 18:59

Loopt een M3 GT 295 op de teller met 295 pk?

Is dat niet een beetje optimistisch?

(dat haalt de mijne met veel pijn en moeite!)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2006, 11:34

Not a chance.... Zal wel typisch geval van 300 km/u platen over 280 km/u platen plakken zijn. 7800 RPM moet je volgens mij al op +/- 285 in de limiter zitten. 7000 RPM haal je net 255-260. En dat is dan nog overdreven, omdat je op die snelheden een kilometer of 10-15 afwijking hebt door wielslip.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 15:04

stefan van der burgh schreef:Zo, ik maak nog es een grafiekje.

Maanden zo niet jarenlang maken sommige van jullie mij uit voor iemand die wel praat maar niet doet. Wat totale onzin is, maar waarschijnlijk net als de meeste dingen aan hun bekrompen blikveld ontsnapt.

Dan heb ik het na verschrikkelijk veel moeite en tijd zover dat ik mijn grafiekjes voor fokking heel driving-fun.cum man kan vertellen, iets wat niemand anders mij hier na doet.

Dan heb ik fokking de ballen om het km/h-pk verhaal, wat in de Nederlandse pers een compleet taboe is, mainstream te trekken, mijn eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten, omdat het belangrijk is en dan krijg je die kruiperige kutmongolen die nog steeds er geen aandacht aan besteden.

Wat een kutmentaliteit.

:) :) :)


Sorry ste, jou grafiek helemaal gemist :oops:

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 10 okt 2006, 15:15

LOL. Ben je een beetje blij met je Arosa, Rico? Niet wat te weinig power imv je S3? :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 okt 2006, 15:20

back to the future :mrgreen:

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Bericht door EricYellow » 10 okt 2006, 17:40

pk's ergens tussen de 450 en 500, top zo rond de 300

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 10 okt 2006, 18:05

Previa 156 - 185
RAV4 152 - 200
M3GT 295 - 285

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 10 okt 2006, 19:36

Volvo 170pk - 210 op de tacho. Harder wil ie niet. Moet volgens Carbase 215 km/h halen. Nou ja met 210 kom ik er ook wel.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 10 okt 2006, 20:51

Laatst eindelijk de ruimte gehad om de 318is naar zijn top te rijden.

140 pk, 224 km/u GPS en toen sloeg ie in de begrenzer bij 6700 tpm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, CRZ, EvdP, KoenM, SlowCo, Wimo en 4 gasten