Waarom niet in 1x goed doen..? Koop een NSX-Rm@rco schreef:Koop dan wel even een CTR of een ITR Jan..
pk, topsnelheid (km/h)
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-
stefan van der burgh
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Zo, ik maak nog es een grafiekje.
Maanden zo niet jarenlang maken sommige van jullie mij uit voor iemand die wel praat maar niet doet. Wat totale onzin is, maar waarschijnlijk net als de meeste dingen aan hun bekrompen blikveld ontsnapt.
Dan heb ik het na verschrikkelijk veel moeite en tijd zover dat ik mijn grafiekjes voor fokking heel driving-fun.cum man kan vertellen, iets wat niemand anders mij hier na doet.
Dan heb ik fokking de ballen om het km/h-pk verhaal, wat in de Nederlandse pers een compleet taboe is, mainstream te trekken, mijn eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten, omdat het belangrijk is en dan krijg je die kruiperige kutmongolen die nog steeds er geen aandacht aan besteden.
Wat een kutmentaliteit.

Maanden zo niet jarenlang maken sommige van jullie mij uit voor iemand die wel praat maar niet doet. Wat totale onzin is, maar waarschijnlijk net als de meeste dingen aan hun bekrompen blikveld ontsnapt.
Dan heb ik het na verschrikkelijk veel moeite en tijd zover dat ik mijn grafiekjes voor fokking heel driving-fun.cum man kan vertellen, iets wat niemand anders mij hier na doet.
Dan heb ik fokking de ballen om het km/h-pk verhaal, wat in de Nederlandse pers een compleet taboe is, mainstream te trekken, mijn eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten, omdat het belangrijk is en dan krijg je die kruiperige kutmongolen die nog steeds er geen aandacht aan besteden.
Wat een kutmentaliteit.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8388
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, sorry hè, maar het is ook dat dit een autofo...... euh, wacht, sorry, denkfoutje. 
Mooie grafiekjes hoor Stefan! 8)
Als je ze nou de topsnelheid eens uit zou zetten tegen een grootte waar zowel vermogen als luchtweerstand in zitten (vermogen x luchtweerstand(2) of zoiets denk ik), dan zou het misschien nog beter kloppen (en ook voor auto's die hier niet gauw langs zullen komen als Citroën Picasso's en andere lijnbussen en zo
).
Dan nog meetellen dat bakverhoudingen een factor kunnen zijn (280pk Impreza die 210 loopt lijkt me zoiets?) en dan ben je wel redelijk klaar volgens mij. Oh ja, moet je wel wiel-pk's nemen, voor het verlies in de aandrijflijn maakt het natuurlijk nog uit of je awd, rwd of fwd hebt.
Mooie grafiekjes hoor Stefan! 8)
Als je ze nou de topsnelheid eens uit zou zetten tegen een grootte waar zowel vermogen als luchtweerstand in zitten (vermogen x luchtweerstand(2) of zoiets denk ik), dan zou het misschien nog beter kloppen (en ook voor auto's die hier niet gauw langs zullen komen als Citroën Picasso's en andere lijnbussen en zo
Dan nog meetellen dat bakverhoudingen een factor kunnen zijn (280pk Impreza die 210 loopt lijkt me zoiets?) en dan ben je wel redelijk klaar volgens mij. Oh ja, moet je wel wiel-pk's nemen, voor het verlies in de aandrijflijn maakt het natuurlijk nog uit of je awd, rwd of fwd hebt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Niet helemaal mee eens, omdat je aandrijfverlies ook deels bepaald word door de versnelling waarin je staat en de brakeload van de rollebank (acceleratie van de engine internals) buiten dat vind ik om die redenen een waarde voor PK's aan de wielen volkomen flauwekul maar dat is een andere discussie
Punt is hierin dat je op een rollebank acceleratieverliezen in de aandrijflijn en van de wielen etc hebt terwijl die nagenoeg niet meer accelereren als je tegen topsnelheid aan rijd.
Bak en diff verhoudingen tellen mee in die zin dat de vermogenstheorie eerder gepost alleen op gaat als je koppelkromme compleet vlak is. Stel dat je een 6e overdrive versnelling gebruikt en op 6000 RPM 280 km/u rijd, dan kan je door een iets korter diff een hogere top halen als je maar meer koppel aan de wielen wint als dat je koppelcurve inzakt. Bijvoorbeeld een E36 M3 3,2L met een 3,62 diff ipv 3,23 wint door het diff te veranderen 12% meer koppel aan de aandrijfassen maar rijd wel op een hoger toerental als voorheen. Pak je de rollebank uitdraai er bij en dan kom je op +/- 5% welke het koppel inzakt naarmate het toerental omhoog gaat. Netto win je dus iets wat zich zou moeten uiten in een paar km extra topsnelheid. Dit alles even voorop gesteld dat je versnellingen nog steeds lang genoeg zijn om je aerodynamische top te halen, als je auto redline limited is klopt het natuurlijk al niet meer.
Bak en diff verhoudingen tellen mee in die zin dat de vermogenstheorie eerder gepost alleen op gaat als je koppelkromme compleet vlak is. Stel dat je een 6e overdrive versnelling gebruikt en op 6000 RPM 280 km/u rijd, dan kan je door een iets korter diff een hogere top halen als je maar meer koppel aan de wielen wint als dat je koppelcurve inzakt. Bijvoorbeeld een E36 M3 3,2L met een 3,62 diff ipv 3,23 wint door het diff te veranderen 12% meer koppel aan de aandrijfassen maar rijd wel op een hoger toerental als voorheen. Pak je de rollebank uitdraai er bij en dan kom je op +/- 5% welke het koppel inzakt naarmate het toerental omhoog gaat. Netto win je dus iets wat zich zou moeten uiten in een paar km extra topsnelheid. Dit alles even voorop gesteld dat je versnellingen nog steeds lang genoeg zijn om je aerodynamische top te halen, als je auto redline limited is klopt het natuurlijk al niet meer.
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
Paul
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9426
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
stefan van der burgh schreef:Zo, ik maak nog es een grafiekje.
Maanden zo niet jarenlang maken sommige van jullie mij uit voor iemand die wel praat maar niet doet. Wat totale onzin is, maar waarschijnlijk net als de meeste dingen aan hun bekrompen blikveld ontsnapt.
Dan heb ik het na verschrikkelijk veel moeite en tijd zover dat ik mijn grafiekjes voor fokking heel driving-fun.cum man kan vertellen, iets wat niemand anders mij hier na doet.
Dan heb ik fokking de ballen om het km/h-pk verhaal, wat in de Nederlandse pers een compleet taboe is, mainstream te trekken, mijn eigen geloofwaardigheid op het spel te zetten, omdat het belangrijk is en dan krijg je die kruiperige kutmongolen die nog steeds er geen aandacht aan besteden.
Wat een kutmentaliteit.
![]()
![]()
Sorry ste, jou grafiek helemaal gemist
-
stefan van der burgh
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
- EricYellow
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
