Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!)

Dit is ons algemene autoforum.
DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 30 jan 2008, 11:31

Tristan schreef:Mijn pa geeft eerlijk toe dat mijn rijkunsten beter zijn dan de zijne.
Geloof je altijd alles wat je vader zegt? :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jan 2008, 11:38

Ken me vader heel goed. :wink:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 30 jan 2008, 11:50

Flatline schreef:OP mijn 16de leeftijd reed ik al elke dag een trekker...

Op 17-jarige leeftijd mocht ik vaak van mijn oude heer al rijden in zijn Range Rover. Uiteraard wel als hij ernaast zat... Mijn pa is nooit een moeilijke vent geweest. 8)
Zoho.....
En hoe hard reed die trekker? :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2008, 11:52

Casper schreef:Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.

Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar :D) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.
Juist een auto zonder electronische hulpjes en airbags met goede uitleg van ervaren ouder, waarbij te wijzen op gevaren, niet alleen door eigen onervarenheid van de jonge bestuurder, doch ook van mede weggebruikers, zullen wellicht de gezonde drang om te leven tijdens het rijden boven laten komen. Wat yourtube clipjes tonen met heftige ongevallen, ook eenzijdige geeft ook genoeg gespreksstof.

Iedere (jonge) bestuurder beoordeelt zijn eigen rijcapaciteiten als goed! En die van een ander als slecht!!

Zoals je hier ook leest hebben velen toen met net het rijbewijs had dingen gedaan die je nu als toch wel onverantwoord zou kunnen betitelen, en we hebben eigenlijk domweg geluk gehad! Durf dat ook te zeggen tegen je kinderen, wees ook zo rieeel dat ook je eigen kids wel eens wat zullen proberen (trail en error) en we moeten hopen dat ze er net zoals ons zonder enige schade vanaf komen.

Vergelijk het met fietsen, als je dat net kan, doe je even erg voorzichtig, daarna ga je hard fietsen enz, enz, maar als je nu als automobilist die capriolen van fietsers ziet, dan schrik je, terwijl we dat allemaal zelf ook hebben gedaan. Als fietser zag je het gevaar niet tot nauwelijks!

Michel

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 11:56

Ook goeie post Michel.

Casper

Bericht door Casper » 30 jan 2008, 12:06

Michel Pol schreef:
Casper schreef:Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.

Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar :D) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.
Juist een auto zonder electronische hulpjes en airbags met goede uitleg van ervaren ouder, waarbij te wijzen op gevaren, niet alleen door eigen onervarenheid van de jonge bestuurder, doch ook van mede weggebruikers, zullen wellicht de gezonde drang om te leven tijdens het rijden boven laten komen. Wat yourtube clipjes tonen met heftige ongevallen, ook eenzijdige geeft ook genoeg gespreksstof.

Iedere (jonge) bestuurder beoordeelt zijn eigen rijcapaciteiten als goed! En die van een ander als slecht!!

Zoals je hier ook leest hebben velen toen met net het rijbewijs had dingen gedaan die je nu als toch wel onverantwoord zou kunnen betitelen, en we hebben eigenlijk domweg geluk gehad! Durf dat ook te zeggen tegen je kinderen, wees ook zo rieeel dat ook je eigen kids wel eens wat zullen proberen (trail en error) en we moeten hopen dat ze er net zoals ons zonder enige schade vanaf komen.

Vergelijk het met fietsen, als je dat net kan, doe je even erg voorzichtig, daarna ga je hard fietsen enz, enz, maar als je nu als automobilist die capriolen van fietsers ziet, dan schrik je, terwijl we dat allemaal zelf ook hebben gedaan. Als fietser zag je het gevaar niet tot nauwelijks!

Michel
Ik snap je verhaal, en ben het er ook volledig mee eens. Maar toen ik 16 was kon je mij zoveel fimpjes laten zien van ongelukken en invalide mensen, maar daarna stapte ik achteloos weer met 120km/u op m'n scootertje.
Toen ik 18 was en net m'n rbw had net zo. Pubers zijn niet vatbaar voor dit soort informatie. Zeggen 3x ja als je ze zoiets laat zien, maar doen vervolgens 6x nee.
En een ongeluk hoeft niet altijd (volledig) hun schuld te zijn (zie verhaal met de GT3), dan vind ik het denk ik toch wel geruststellend dat ALS er wat gebeurd, IK er tenminste alles aan gedaan heb, het zo goed mogelijk af te laten lopen....
Er is altijd een risico dat je kroost niet meer thuis komt als hij in de auto stapt, maar ik denk dat je die risico's een stuk beperkt met een veilige auto....

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 12:13

Wat je vaak ziet in het nieuws.. een auto ligt in de kreukels.. inzittende of zwaar gewond of dood... 95 van de 100 keer een oudere auto, klein, zonder fatsoenlijke veiligheidsitems zoals airbags.

Ik denk ook dat je als ouder niet je kind qua luisteren/verantwoordelijkheid TE hoog moet inschatten. Ook al is het een heel verstandig en slim kind.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 30 jan 2008, 12:41

Rico v Velzen schreef:Wat je vaak ziet in het nieuws.. een auto ligt in de kreukels.. inzittende of zwaar gewond of dood... 95 van de 100 keer een oudere auto, klein, zonder fatsoenlijke veiligheidsitems zoals airbags.

Ik denk ook dat je als ouder niet je kind qua luisteren/verantwoordelijkheid TE hoog moet inschatten. Ook al is het een heel verstandig en slim kind.
Vooral dat laatste, als ik kijk in mijn vrienden kring, meeste goed gestudeerd maar toch stomme dingen doen. Dus ook verstandige en goed luisterende kids, doen dingen die niet horen. Ben zelf ook nog relatief jong met 24.

Goed ja en amen zeggen tegen je ouders helpt ook.. ze houden tenslotte van je, en geloven in je. Ze vergeven je dingen ook na schade en schande!

Mijn ouders waren en zijn nooit te beroerd om hun auto’s uit te lenen. Ik heb leren rijden in hun Astra Di Station (gelukkig gechipt) van 2000, was de familie auto. Die was al best vlot, voor mij met net mijn rijbewijs.. heb er best capriolen mee uitgehaald.

Ik wilde het eerst niet in dit topic neerzetten. Doe het toch om Caspers verhaal te ondersteunen. Ik heb hem totaalloss gereden op een Boom, bomen geven niet mee. Weet ik nu uit ervaring. (was eind 2001)

Airbags en relatief nieuwe auto’s zorgen ervoor dat je uit kunt stappen. Ik had wel wat dingen, maar goed het ging ook vrij hard. Oorzaak was een fout van een monteur. Maar mijn les is wel. Als ik kids krijg rijden ze in een nieuwere auto met airbags, ABS en ESP..

Natuurlijk mogen ze samen met papa in een snellere auto rijden en vertrouwen op bouwen, maar ik zou ze zelf laten leren rijden in een auto met een lichtere motor denk aan een relatief jong gebruikte Astra of een Golf ofzow.

En al eerder gezegd, slipcursus en fatsoenlijke rijvaardigheidstraining helpt.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2008, 13:19

@Casper,

Tuurlijk zal een moderne auto veiliger zijn dan een auto die 10 of 15 jaar ouder is. Maar de EURONCAP marketing verkopen een vals gevoel van veiligheid. Bij een serieuze klapper in welke auto ook is geluk of pech hebben bij een even grote klap de factor die bepalend is. Ofwel het spreekwoordelijke engeltje op je schouder of niet. Hoeveel gemiddelde moderne gezinsauto's zoals bijvoorbeeld een Golf 4 of 5 geven je geen gevoel van snelheid, ofwel je hebt snel een te hoge snelheid te pakken zonder dat je dit gevoel als bestuurder hebt. Die snelheid bepaald de inpact van de klap, en de beperkte reaktie tijd die je is gegund. Een simpele oude rammelbak zal je in veel gevallen toch een andere rijbeleving geven, en je zeker minder superieur laten voelen. Juist moderne auto's geven veel mensen het gevoel onkwetsbaar te zijn, mede door de mooie marketing er omheen. Ik weet wel dat een frontale botsing op een boom met 100km/h voor elke auto vaak iets te veel van het goede is, en of zwaar letsel of zelfs overlijden te betreuren valt.

Michel

Luco

Bericht door Luco » 30 jan 2008, 13:26

Kijk maar naar die M5
Voorzien van alle denkbare veiligheidseisen
Toch zijn de inzittenden dood

Kazimir

Bericht door Kazimir » 30 jan 2008, 13:39

Mee eens, maar als ik in 2001 een E30 reed, zoals ik nu doe, was het wel overgeweest.

Snelheid is altijd een issue. Maar niemand kan beweren dat er weinig verschil zit tussen nieuwere autos en oudere kwa veiligheid.

Ik heb met díe Astra frontaal (net uit het midden rechts) een boom geramd met ruim 75, mocht er iemand naast me gezeten hebben had die dat waarschijnlijk niet overleefd. Misschien met veel letsel, zo klopt ook deels wat Michel zegt, geluk is belangrijk.

Maar die extra veiligheid weegt voor mij absoluut hoger dan meer gevoel van snelheid. Want ook dat gevoel daar wen je aan.

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 13:45

Michel Pol schreef:
. Een simpele oude rammelbak zal je in veel gevallen toch een andere rijbeleving geven, en je zeker minder superieur laten voelen. Juist moderne auto's geven veel mensen het gevoel onkwetsbaar te zijn
Ik begrijp je standpunt, maar is ook enigzins vanuit ons eigen (Met de nodige ervaring) perspectief.

Ik denk dat vermogen/snelheid ook een een grote rol speelt. Waar kick je op als kind (vooral als jongen)? Op snelheid, achtbanen, karts, sccooters.. snelle rausbakkies VTECGTIGSI en consorten..en ultiem natuurlijk een supersnelle sportwagen maar die zijn vaak niet binnen handbereik. (bij sommige forumbezoekers wel weer)

Hoe grotere de snelheidssensatie, des te grotere de risico's die men neemt voor nog meer snelheidsensatie. Daar zie je het ook fout gaan met die M5.. maar ook bv met dat ongeluk van die jongens een paar jaar geleden met die M3.

Vergelijk een snelle auto met een groot scherp jacht mes.. waarmee je kind laat zwaaien.. de kans is aanzienlijk groter dat die daarmee eerder zijn vingers snijd als met een aardappelschil mesje. Alleen al omdat zo'n jachtmes veel leuker is om mee te "spelen".. Een saai aardappel schil mesjes ben je snel mee klaar.

Een aardappel schil mesje als auto voor kinderen is eigenlijk de beste oplossing.. een 1.3/1.4 met 50 a 60pk in een relatief grote koets, zoals een golf IV ofzo.. 0-100 in 16 seconden.. en toch nog een goed stuk veiligheid.

stefan740

Bericht door stefan740 » 30 jan 2008, 14:14

Mijn ouders hebben de Peugeot 106 verkocht omdat de kinderen hun rijbewijs kregen. So far so good maar dan koopt ie een Cooper S :lol:

Maar ik heb altijd mogen rijden in mijn ouders auto's. Mijn pa weet dat ik respect voor auto's heb en geen gekke dingen op een industrieterrein ga doen of met koude motor flink gassen.
Op de snelweg wel ff invoegen met 160 en dan cruistempo van 140 ofzo maargoed dat is relatief veilig mijn inziens

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2008, 14:41

@Rico,

De verzekeringsmaatschappijen maken o.b.v. van statistieken die hun ter beschikking staat de premie tabellen, waarbij leeftijd en type auto of zelfs specifieke modellen worden gewogen.

Je voorbeel van de 60pk golf is erg mooi, maar ook kan los van de in onze ogen trage acceleratie snelheden ontwikkelen voor de locatie onverantwoord hoog liggen. Juist een auto die een minder gevoel van veiligheid geeft door weggedrag en/of ontbreken van hulpmiddelen e.d. zal een bestuurder meer op zijn hoede laten zijn.

Ik ben ooit wel eens met een AE86 die snoeihard was geveerd, en voor de 975kg gruwelijk brede 205 banden had, starre achteras met 60% sperr, over een niet gestrooide, besneeuwde weg van Deventer naar Nijverdal gereden, dit zorgt ervoor dat echt je kop er meer dan bij blijft houden. De zelfde route met SpecB en 4wd en goede winterbanden kun je met al dan niet terecht 2x zo'n hooge snelheid rijden zonder een onveilig gevoel te krijgen. Maar als massa gaat schuiven.....

Ik ben dan ook voorstander dat een beginnende automobilist wellicht net zoals de motorrijder qua PK's zal worden beperkt tot dat men meer ervaring heeft.

De zwakste schakel in het autorijden zijn wij zelf. Een seconde niet opletten kan fataal zijn, en die afleiding hebben we allemaal wel eens. Gelukkig is de mens zo opertunistisch dat men zichzelf als ubermensch kwalificeert :wink:

Wellicht kan Cav, vanuit zijn Prodive periode wat tekst ophoesten over defensief rijden, denk dat dit voor iedereen erg leerzaam kan zijn.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 14:59

Michel point taken, maar ook al zijn ze nog zo voorzichtig een ongeluk is niet altijd te vermijden.

Michel P

Bericht door Michel P » 30 jan 2008, 15:17

Rico v Velzen schreef:Michel point taken, maar ook al zijn ze nog zo voorzichtig een ongeluk is niet altijd te vermijden.
Mooi topic, dit, ook voor de jonge en onervaren automobilisten hier op het forum.

Dit onderwerp houd mij, gezien de leeftijd van mijn oudste zoon al even bezig.

Michel

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 30 jan 2008, 17:35

Jan Ozephius schreef:
Flatline schreef:OP mijn 16de leeftijd reed ik al elke dag een trekker...

Op 17-jarige leeftijd mocht ik vaak van mijn oude heer al rijden in zijn Range Rover. Uiteraard wel als hij ernaast zat... Mijn pa is nooit een moeilijke vent geweest. 8)
Zoho.....
En hoe hard reed die trekker? :lol:
Je onderschat trekkerrijden naar mijn mening. Ik heb nog maar 1 jaar mijn trekkerrijbewijs, maar ben al diverse superidiote acties van automobilisten tegengekomen. Let wel: met een trekker ben je met heel wat ander materiaal onderweg. Je hebt zomaar een combinatie van 10 of meer ton. Die moet je overal omheen loodsen, op tijd af kunnen remmen voor domme automobilisten in hun S-klasse die even snel denken over te steken terwijl JIJ voorrang hebt.

Jij moet maar eens een hele dag, van 9 uur smorgens tot 12 uur savonds op een trekker zitten een kuilbult in te rijden, op 3 meter hoogte, helemaal donker, waarbij je de zijkanten van een bult niet ziet! Ook niet met werklampen en dergelijke aan. Dan leer je wel hoe je een trekker kunt beheersen!

en trouwens, een trekker gaat op dit moment ongeveer 43 km/h :wink:

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 17:42

Hendrik je mag best meer ervaringen posten betreffende het trekker rijden, ik denk dat mening automobilist hier op dit forum daar flink wat kan opsteken qua anticiperen.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 30 jan 2008, 17:47

net nog even remmen voor een uitrit van een restaurant, waar een vrouw in een opel corsa me ziet aankomen met 30km/h + nwe schudder erachter. Ze stopt eerst, maar dan wil ze er nog net voor komen(laat de auto 2 meter verder rijden). Ik trap VOL op de rem, want ik denk dus dat ze er echt voor wil. Nee dus. Kan ik weer verder. Even later rijdt ze op de parralelweg (terwijl ze beter op de grote weg kan) achter me aan. wil ze inhalen :? dom wijf

Ook heb je van die figuren die de auto op zo'n k*t plek neerzetten als jij daar net met de trekker+kipper in wilt. :evil:
kun je weer een heel verhaal vertellen zodat zij erachter komen dat de aanhanger een kortere bocht neemt :roll:

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 30 jan 2008, 20:25

Mijn ouders hebben er nooit een probleem van gemaakt. Heel wat rondgereden in hun toenmalige Lancia Kappa. Aardig king of the road gevoel als je net je rijbewijs hebt. Heb ook wel wat momentjes gehad ermee, als zo'n wagen gaat schuiven in de sneeuw, schuift ie wel even door. Beginnersgeluk dat dat goed ging. En niet het sport-knopje vergeten bij het inleveren en even tanken bij overmatig benzine-verbruik :lol:
Had geluk dat ze boven hun werk woonden, dus ze hadden hem niet zoveel nodig. Ook nadat ik m'n eerste leasebakkie had, de kappa nog wel eens meegenomen voor de fun. Nu hebben ze een Mercedes S320, ook die neem ik nog steeds wel eens mee voor de gein. Even ruilen in het weekend :D
Volgens mij hebben ze het toendertijd wel gemeld aan de verzekeringsmaatschappij dat ik er ook in ging rijden.

frankv

Bericht door frankv » 30 jan 2008, 20:33

Powertje schreef:Mee eens, maar als ik in 2001 een E30 reed, zoals ik nu doe, was het wel overgeweest.

Snelheid is altijd een issue. Maar niemand kan beweren dat er weinig verschil zit tussen nieuwere autos en oudere kwa veiligheid.
precies mijn punt, moderne auto's hebben een betere passieve en actieve veiligheid dan oudere auto's maar bestuurders van moderne auto's verleggen hun grenzen tot het punt waarop ze dezelfde interactie voelen als vroeger, en dan is de snelheid waarbij het misgaat snel hoger dan vroeger en moet er tegen dezelfde boom veel meer energie worden afgeschud dan vroeger...

dat is een hoop "vroeger", niet dat alles toen beter was [maar de M3 wel...]

frank

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 jan 2008, 20:39

Ik ben het net nog even meer met Michel eens dan met Casper al zit ook in zijn visie zeker een punt. Waar het in dit draadje nog net even meer om draait dan om jonge en onervaren bestuurders is het rijden van deze bestuurders in auto's die emotie bieden en die uitnodigen gas geven. Een auto met minder vermogen zoals Michel aanhaalt nodigt natuurlijk minder uit wat het risico aanzienlijk verminderd. Een snelle maar veilige auto nodigt uit met alle risico's van dien. Alle veiligheden zijn geen garantie en brengen nog meer risico's met zich mee omdat overmoedige -en onervaren bestuurders alleen nog maar meer vertrouwen op de techniek. Puur de visie zoals ik em heb :wink:

Heb ik een snelle wagen (later als ik groot ben) en een zoon die helemaal gek van auto's is, dan komt ie er op de openbare weg niet in te rijden als ik ie net zijn rijbewijs heeft. Wel zal ik inversteren in slip en drift cursussen e.d. en ook zou ik circuit sessie met hem rijden. Ten eerste kan zo'n jongen ook van jouw snelle auto genieten, ten tweede kan hij leren zijn grenzen te verkennen en ten derde kan ie hopelijk verleidingen op de openbare weg weerstaan omdat ie elders al gas genoeg kan geven. Ik trek deze theorie naar mijn eigen gedrag in het verleden. Rijdend in de 1.6 Golf van mijn ouders nooit risico's genomen met hard rijden want daar was ook geen lol aan :lol: Maar als ik kijk naar de wijze waarop ik op de motor reed mag ik blij zijn dat ik nog leef :oops: Wil mijn zoon per se motor rijden dan alleen een ding zonder kenteken en op de baan :!:

Risico's kun je nooit helemaal wegnemen maar wel proberen te minimaliseren natuurlijk :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2008, 22:17

De zwakste schakel in het autorijden zijn wij zelf. Een seconde niet opletten kan fataal zijn, en die afleiding hebben we allemaal wel eens. Gelukkig is de mens zo opertunistisch dat men zichzelf als ubermensch kwalificeert

Wellicht kan Cav, vanuit zijn Prodive periode wat tekst ophoesten over defensief rijden, denk dat dit voor iedereen erg leerzaam kan zijn.

Michel
@Michel: Hoe lang moet dat verhaal zijn? :)

Ik ben me in de loop der jaren heel erg bewust geworden van oorzaken en gevolgen van schades, aanrijdingen en de zo-dat-ging-maar-net-goed acties van mezelf, cursisten en medeweggebruikers (en mensen in allerlei filmpjes). Ik zeg niet dat ik altijd defensief rijd, als iemand met 60 km/u door een bocht rijd waar je met gemak met 160 doorheen kan (maar je toch gewoon aan de max. snelheid houd) dan zit ik wel op diens bumper uit frustratie. Dat had ik toen ik 18 was ook, maar toen ging er nog over de vluchtstrook voorbij (ook dat is geen geheim voor mijn ouders). Ik kan daar gewoon niet tegen, die mensen kunnen simpelweg niet auto rijden. Die vind ik gevaarlijker dan mezelf, ik wil daar zsm voorbij en een veilig afstand creeeren, zonder dat ik word wordt gedwongen NOG langzamer te rijden. :)

Elmar maakt trouwens allerlei opmerkingen hier. En als ik dan naar de auto kijk, dan zou ik een M3 wel durven meenemen aan iedereen die ik vertrouw. Maar die Viper dus absoluut niet. Dat is gewoon een levensgevaarlijke auto die ik zelfs niet aan mijn racemaatje zou toevertrouwen (en die kan best een potje sturen). Ik denk dat het soort auto wel erg belangrijk is voor je afwegingen. Niet zozeer de waarde, maar de risico's die je in een oogwenk kunt opwekken.

En ook ik ben voorstander van eerst in langzame auto's beginnen en rustig opbouwen naar meer pk's, maar moderne 'supercars' zijn zoooo makkelijk te rijden. Maar wat Michel goed zegt, uiteindelijk zijn we toch afhankelijk van hoe we omgaan met alles wat tussen onze oren zit én we zijn afhankelijk van medeweggebruikers. En in die laatste groep heb ik GEEN vertrouwen, dus maakt 't niet uit in wat voor auto je je kroost stopt, het is buiten sowieso niet veilig. Laat ze dan maar wat lol hebben.

Hoe denken jullie over je koters op jonge leeftijd actief te laten worden in de autosport (karten, racecursus voor het behalen van rijbewijs, etc.?). Bij ons was er geen geld voor autosport, maar ik heb nooit één woord gehoord toen ik een redelijk snelle auto kocht en later op circuits ging rijden. Mijn ouders waren daar trots op. Dat er altijd een bepaalde angst is geweest, dat schuiven ze echter ook niet onder stoelen of banken.

Casper

Bericht door Casper » 30 jan 2008, 22:44

Ik wilde met bovenstaande overigens niet zeggen dat je een 18-jarige meteen in een "veilige" GT3, M3 e.d moet zetten. Maar ik dat net als Rico, meer aan een Golf IV 1.6 dacht ofzo, daar moet je menig aanrijding in kunnen overleven...:)

Macboy

Bericht door Macboy » 30 jan 2008, 23:04

Off Topic :)

Plaats reactie