Geloof je altijd alles wat je vader zegt?Tristan schreef:Mijn pa geeft eerlijk toe dat mijn rijkunsten beter zijn dan de zijne.

Juist een auto zonder electronische hulpjes en airbags met goede uitleg van ervaren ouder, waarbij te wijzen op gevaren, niet alleen door eigen onervarenheid van de jonge bestuurder, doch ook van mede weggebruikers, zullen wellicht de gezonde drang om te leven tijdens het rijden boven laten komen. Wat yourtube clipjes tonen met heftige ongevallen, ook eenzijdige geeft ook genoeg gespreksstof.Casper schreef:Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.
Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.
Ik snap je verhaal, en ben het er ook volledig mee eens. Maar toen ik 16 was kon je mij zoveel fimpjes laten zien van ongelukken en invalide mensen, maar daarna stapte ik achteloos weer met 120km/u op m'n scootertje.Michel Pol schreef:Juist een auto zonder electronische hulpjes en airbags met goede uitleg van ervaren ouder, waarbij te wijzen op gevaren, niet alleen door eigen onervarenheid van de jonge bestuurder, doch ook van mede weggebruikers, zullen wellicht de gezonde drang om te leven tijdens het rijden boven laten komen. Wat yourtube clipjes tonen met heftige ongevallen, ook eenzijdige geeft ook genoeg gespreksstof.Casper schreef:Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.
Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.
Iedere (jonge) bestuurder beoordeelt zijn eigen rijcapaciteiten als goed! En die van een ander als slecht!!
Zoals je hier ook leest hebben velen toen met net het rijbewijs had dingen gedaan die je nu als toch wel onverantwoord zou kunnen betitelen, en we hebben eigenlijk domweg geluk gehad! Durf dat ook te zeggen tegen je kinderen, wees ook zo rieeel dat ook je eigen kids wel eens wat zullen proberen (trail en error) en we moeten hopen dat ze er net zoals ons zonder enige schade vanaf komen.
Vergelijk het met fietsen, als je dat net kan, doe je even erg voorzichtig, daarna ga je hard fietsen enz, enz, maar als je nu als automobilist die capriolen van fietsers ziet, dan schrik je, terwijl we dat allemaal zelf ook hebben gedaan. Als fietser zag je het gevaar niet tot nauwelijks!
Michel
Vooral dat laatste, als ik kijk in mijn vrienden kring, meeste goed gestudeerd maar toch stomme dingen doen. Dus ook verstandige en goed luisterende kids, doen dingen die niet horen. Ben zelf ook nog relatief jong met 24.Rico v Velzen schreef:Wat je vaak ziet in het nieuws.. een auto ligt in de kreukels.. inzittende of zwaar gewond of dood... 95 van de 100 keer een oudere auto, klein, zonder fatsoenlijke veiligheidsitems zoals airbags.
Ik denk ook dat je als ouder niet je kind qua luisteren/verantwoordelijkheid TE hoog moet inschatten. Ook al is het een heel verstandig en slim kind.
Ik begrijp je standpunt, maar is ook enigzins vanuit ons eigen (Met de nodige ervaring) perspectief.. Een simpele oude rammelbak zal je in veel gevallen toch een andere rijbeleving geven, en je zeker minder superieur laten voelen. Juist moderne auto's geven veel mensen het gevoel onkwetsbaar te zijn
Je onderschat trekkerrijden naar mijn mening. Ik heb nog maar 1 jaar mijn trekkerrijbewijs, maar ben al diverse superidiote acties van automobilisten tegengekomen. Let wel: met een trekker ben je met heel wat ander materiaal onderweg. Je hebt zomaar een combinatie van 10 of meer ton. Die moet je overal omheen loodsen, op tijd af kunnen remmen voor domme automobilisten in hun S-klasse die even snel denken over te steken terwijl JIJ voorrang hebt.Jan Ozephius schreef:Zoho.....Flatline schreef:OP mijn 16de leeftijd reed ik al elke dag een trekker...
Op 17-jarige leeftijd mocht ik vaak van mijn oude heer al rijden in zijn Range Rover. Uiteraard wel als hij ernaast zat... Mijn pa is nooit een moeilijke vent geweest. 8)
En hoe hard reed die trekker?
precies mijn punt, moderne auto's hebben een betere passieve en actieve veiligheid dan oudere auto's maar bestuurders van moderne auto's verleggen hun grenzen tot het punt waarop ze dezelfde interactie voelen als vroeger, en dan is de snelheid waarbij het misgaat snel hoger dan vroeger en moet er tegen dezelfde boom veel meer energie worden afgeschud dan vroeger...Powertje schreef:Mee eens, maar als ik in 2001 een E30 reed, zoals ik nu doe, was het wel overgeweest.
Snelheid is altijd een issue. Maar niemand kan beweren dat er weinig verschil zit tussen nieuwere autos en oudere kwa veiligheid.
@Michel: Hoe lang moet dat verhaal zijn?De zwakste schakel in het autorijden zijn wij zelf. Een seconde niet opletten kan fataal zijn, en die afleiding hebben we allemaal wel eens. Gelukkig is de mens zo opertunistisch dat men zichzelf als ubermensch kwalificeert
Wellicht kan Cav, vanuit zijn Prodive periode wat tekst ophoesten over defensief rijden, denk dat dit voor iedereen erg leerzaam kan zijn.
Michel
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten