Aankoopkeuring BMW 330i

Dit is ons algemene autoforum.
Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 18:43

Dat spul is pas aan het licht gekomen na die keuring he. Die aanbetaling zou in principe geen probleem moeten zijn, we leven in Nederland waar de consument vaak het voordeel van de twijfel krijgt. Dat geld komt wel terug, met een juridische procedure of niet.

HSR

Bericht door HSR » 24 jan 2008, 18:44

Rico v Velzen schreef:
Als laatste tip kan ik je alleen maar meegeven dat je dergelijke auto's bij een officiele bmw consessiehouder moet kopen, het liefst nog met 2 jaar garantie welke bmw geeft op wagens tot 150K kilometers op de klok.
Alleen mogen ze dan niet ouder zijn dan 5 jaar, en dan zit je toch rond de 26 a 28k te shoppen. (goedkoopste huisselectie 330i is momenteel 27500)
Tja, dan zoeken naar een 325i? Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten gaat helaas niet. ( Iets waar ik mezelf ook vaak op betrap )

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 18:44

Een 325i is inderdaad ook een goede optie als sedan.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 24 jan 2008, 18:45

hugo schreef: Waarom 1750 Eu aanbetalen voor een wagen waar je op voorhand toch wel had kunnen aanvoelen dat er iets mee zou zijn. Zichtbare! roest op een wagen van 2000 duidt alleen maar op zeer onvakkundig gerepareerde schade. Let wel, we hebben het over zichtbare roest wat 9 van de 10 keer duidt op nog heel wat meer roest op de minder zichtbare plaatsen.
Ik heb de auto niet zeer grondig geïnspecteerd, maar vanaf de 'buitenkant' was er geen roest zichtbaar. En hoe had ik anders moeten aanvoelen dat er iets mis was met deze auto?

Ik ging er juist vanuit omdat deze auto bij een garage én met garantie aangeboden werd dat dit wel een goede koop zou zijn.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 18:50

Tja een 325i is ook zeker een leuke auto.. maar als je goed kijkt kan je voor deze prijs wel de nodige 330i's vinden. Zou jij tevreden zijn met minder voor meer (geld?)? :P

Een handelaar laat zijn auto niet keuren voor er een soort van koopovereenkomst gesloten is. De enige uitweg die je hebt is kopen onder voorbehoud van goedkeuring. Nu blijkt die auto niet goed te zijn, wordt de koop geannuleerd en is't klaar.

Je kan wel een monteur of "buurman met verstand van zaken" meenemen maar die had niet gezien of die koppakking zou zweten bijvoorbeeld. Daar was je achtergekomen nadat je de auto had gekocht en meegenomen. Juist voor deze situaties zijn die aankoopkeuringen verstandig en je ziet wel weer waarom.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 18:57

Zolang de autohandelaar er "sportief" mee omgaat hoeft het inderdaad geen probleem te zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 19:54

hugo schreef: Als laatste tip kan ik je alleen maar meegeven dat je dergelijke auto's bij een officiele bmw consessiehouder moet kopen, het liefst nog met 2 jaar garantie welke bmw geeft op wagens tot 150K kilometers op de klok. Vanzelfsprekend ben je meer kwijt, maar je hebt ook wel veel zekerheid.
Of gewoon bij een Bovag bedrijf met goede garantie voorwaarden :wink:

Maar wees blij dat je een AKK hebt laten doen Erik. Misschien een hoop gezeik om je geld terug te krijgen (al zou dat belachelijk zijn) maar beter dan voor 18K het schip in :roll:

Erik335i

Bericht door Erik335i » 24 jan 2008, 20:58

Niels schreef: Maar wees blij dat je een AKK hebt laten doen Erik. Misschien een hoop gezeik om je geld terug te krijgen (al zou dat belachelijk zijn) maar beter dan voor 18K het schip in :roll:
Zo zie ik het inderdaad ook. Maar ook omdat in de koopvoorwaarden onder voorbehoud van die AKK staat ga ik er vanuit dat ik die aanbetaling zonder problemen terugkrijg. Anders heb ik altijd nog rechtsbijstand :twisted:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 jan 2008, 21:01

Nou, succes iig!

Peric

Bericht door Peric » 24 jan 2008, 21:23

Ik zou zweten van de koppakking bij een BMW van 2000 die 'maar' 117.00 gelopen heeft genoeg reden vinden om 'm tot zware afkeuring om te dopen.. :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 jan 2008, 09:27

no go!

Adres icm. auto en kilomterstand en prijs kan gewoon niet een top auto zijn.

Wat is je verwachting als je een hele goedkope 330i ziet staan als iets te goedkoop is kan die niet goed zijn!

117.000km en zweten is no-go
roest = schadeverleden!

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jan 2008, 11:59

Dat deze auto dubieus is staat wel vast. Ik kijk naar de km stand en de magere foto´s en ik zie een semi-versleten stoel op zitvlak schuiving en zijwangen. Voorts zie ik een M-pakket, terwijl het M-stuurtje er niet meer op zit.

Verder zie ik een enorm lage prijs voor een zeer goede auto met weinig kilometers. Dit klopt toch niet ?

Maar goed.

Wat betreft rechtsbijstand moeten mensen zich niet vergissen met garagebedrijven die malafide zijn. Ik zeg niet dat dit bedrijf dat is, maar weet dat áls het bedrijf malafide is, dat je kunt fluiten naar je geld.

Dat soort bedrijven zijn vaak een lege BV met wie het koopcontract wordt gesloten en de handelsvoorraad is vaak in eigendom van andere bedrijven (consignatiecontracten).

Dat betekent dat je wel kunt dagvaarden en van de rechter gelijk krijgt en recht op geld, maar de deurwaarder kan dan nooit executeren.

De bestuurders aansprakelijk stellen is alleen mogelijk, maar moeilijk te bewijzen en alleen bij succesvolle vervolging kan je pogen om via de Wet Terwee je geld alsnog te krijgen (als ie al vermogend is, wat je dus kan vergeten, maar 1700 is niet zoveel) . Reken op een procedure van dag 1 tot je geld van minimaal 5 jaar...

Dit garagebedrijf lijkt overigens wel betrouwbaarder dus ik hoop dat je je geld terugkrijgt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 jan 2008, 13:07

Wat Macboy neerschrijft bedoel ik alleen is hij kwa text wat precieser.

Ik zag namelijk niet dat dit adres onbetrouwbaar is maar het zou zo kunnen zijn :-)

ps. aanbetalen NOOOOOIIIIIIIIIIITTTTTTTTTT doen!!!!!!! zeker niet wanneer je nog geen koopcontract hebt getekend, hier gaat in NL behoorlijk wat fout!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 jan 2008, 13:35

Klopt van die aanbetaling.

Toen ik die gele M3 kocht vroeg die handelaar ook om een aanbetaling.

Ik zeg euh ik weet het niet maar ik ben gewend om mijn auto's gewoon normaal te betalen als het koopcontract getekend is, bedrag overschrijven en klaar. Zegt ie jamaar als nu morgen iemand hem meenemen wil terwijl jij hem overmorgen pas ophaalt. Ik zeg dat zal niet als hij al 3 maanden te koop staat oid, en dan nog dan kan je die ene dag toch nog wel wachten?

Vind dat ook de grootste flauwekul die aanbetalingen en als ze er niet mee akkoord gaan ben ik ook gewoon meteen weg.

allen

Bericht door allen » 25 jan 2008, 14:43

Het kan nog gekker. Hoeveel bedrijven er nog bestaan die eerst willen dat je een contract tekend alvorens je er een testrit in kunt maken. :?

Luco

Bericht door Luco » 25 jan 2008, 14:56

allen schreef:Het kan nog gekker. Hoeveel bedrijven er nog bestaan die eerst willen dat je een contract tekend alvorens je er een testrit in kunt maken. :?
Hebben wij een keer meegemaakt bij een grote handelaar bij Hoevelaken.
Stond een Ferrari te koop, netjes gebeld en een afspraak gemaakt voor een gesprek en een proefrit.
Komen we daar op de afgesproken datum aan, lopen naar de auto, bordje erop, verkocht.
Wij helemaal verbaasd en vragen hoe dat kan?
Ja meneer wie het eerst komt het eerst maalt.
Ow en dan bel je niet even dat die verkocht is? Nee dus.
Wij weer naar huis.
Dinsdag telefoon, ja met......... de financiering van de Ferrari is niet doorgegaan, heeft u nog interesse?
Ikke: euhhhhhh ja als er wat van de prijs afgaat vanwege voor niks komen afgelopen zaterdag, ja meneer sorry daarvoor, voor u doen we er wat extra's af. (jaja)
Wij er zaterdag weer naartoe.
Gaan netjes zitten en eerst even aftasten naar de mogelijkheden, er was dus niks mogelijk en er ging niks af.
Ikke: en het telefoongesprek van de week dan?
Wist die niks meer van.
Ik wilde graag zijn baas spreken, maar die had zogenaamd geen tijd.
Wij weer weg, maar ja we wilden hem toch graag hebben, dus wij weer terug (stomstomstom)
Ok terug aan de tafel, gesprek gehad, en het eens geworden onder de voorwaarde dat de auto beviel tijdens de proefrit. (hij stond er zeer netjes bij)
OK. rijbewijs inleveren voor proefrit.
Auto werd buiten klaargezet en de proefrit kon beginnen.
Hij stonk vreselijk naar benzine, ja met tanken had die wat gemorst, o kan gebeuren.
Wij netjes rijden, rustig aan, eerst warmdraaien.
Even ramen enzo proberen, raam bleef hangen wilde niet meer omhoog, ruitenwissers aan, rubber viel eraf, remmen, heel de achterbank kwam los, enz enz enz.
En bleef stinken naar benzine.
Auto warm, dus ik zeg tegen de vrouw, hou je vast nu komt het.
Terug van vier naar twee en vol het gas erop, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz een panda was nog sneller.
Flink de pest erin (ff over modderige wegen terug) :D
Dus auto weer teruggezet, naar binnen en weer naar de verkoper.
Die zat al klaar om de deal te sluiten.
Ik dus netjes uitgelegd wat er was en dat de koop niet doorging omdat de proefrit tegenviel.
Werd die me daar kwaad en ineens had zijn baas dus wel tijd om erbij te komen.
Kreeg ik dus mijn rijbewijs niet terug want ik zou de auto kopen.
Uiteindelijk heb ik toen de politie moeten bellen en pas toen die kwamen kreeg ik mijn rijbewijs terug.

Knot

Bericht door Knot » 25 jan 2008, 15:08

Luco,

Wat een verhaal zeg... moet je die auto wel echt graag willen als je na deze acties nog terug gaat daarheen.

Kon je niet meteen tegen zn meerdere beginnen met wat je die eigenlijk wilde vertellen toen ie geen tijd had? ;)

Luco

Bericht door Luco » 25 jan 2008, 15:15

Knot schreef:Luco,

Wat een verhaal zeg... moet je die auto wel echt graag willen als je na deze acties nog terug gaat daarheen.

Kon je niet meteen tegen zn meerdere beginnen met wat je die eigenlijk wilde vertellen toen ie geen tijd had? ;)
Achteraf hebben we er wel om gelachen, heel die auto hebben we dus onder de modder gereden, een beetje als die fietsreclame.
Alleen op dat moment was het minder leuk
En we wilden hem heel graag ja (toen)

Rupie

Bericht door Rupie » 25 jan 2008, 15:20

allen schreef:Het kan nog gekker. Hoeveel bedrijven er nog bestaan die eerst willen dat je een contract tekend alvorens je er een testrit in kunt maken. :?
Dat meen je niet Luco. Ik ken Jonker wel, maar ik wist niet dat het zo erg was.

Ik heb overigens bij Vaartland occasions nog naar een 530i gekeken en ook zij wilden eerst een koopcontract. Toen gezegd, ok onder voorbehoud van een keuring van mijn dealer. Nu de dealerkeuring stelde niet veel voor maar wel kwam wat lichte schade naar boven. Ik terug met de auto en aangegeven dat ik de auto toch niet wilde hebben. Deden niet moeilijk. Kan dus ook goed aflopen.

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2008, 15:39

Eerst een koopcontract tekenen voordat je hem überhaupt mag rijden :? ja daaagggg geen handvol (autoverkopers/dealers) maar een landvol..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 jan 2008, 17:01

Ik wil niet iedereen over een kam scheren maar duifjes.com, snap je waarom je vaak de schijn (onterecht) tegen hebt als handelaar nu? :P

Topfuel

Bericht door Topfuel » 25 jan 2008, 17:48

Ik zou zowieso nooit aanbetalen op een auto. Eerst keuren en als dat goed is kopen. Nooit een aanbetaling geven op een product waar je nog niet 100% zeker van bent dat je hem wilt kopen. Maarja er is ook nog ziets als ''emotie'' bij het kopen van een auto en dat doet je vaak de das om...

Floris

Bericht door Floris » 25 jan 2008, 21:59

Wat een geklooi weer met zo'n handelaar, bevestigd voor mij voor de zoveelste keer dat ik bij een merkdealer in eerste instantie wel wat meer kwijt ben maar daarmee veel problemen en gezeik voorkom.

Algehele professionele houding van een merkdealer ten opzichte van een klant spreekt mij zoveel meer aan dan dat gedoe met van die 'foute' korte termijn bedrijfjes. Om ineerste instantie een paar euro te besparen die je achteraf vaak dubbel in kosten terugkrijgt.

Succes met de afwikkeling!

RVV

Bericht door RVV » 26 jan 2008, 10:50

Hier verder met Jacco's nieuwe avontuur:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8529

Erik335i

Bericht door Erik335i » 27 jan 2008, 14:45

Nou, het verhaal krijgt zoals te verwachten inderdaad nog een staartje. Telefonisch laten weten dat ik de auto niet meer wou hebben op basis van het keuringsrapport. Ze boden aan alle punten (wat zij dan onder alle punten verstaan) te verhelpen en een nieuwe keuring uit te laten voeren. Maar ik heb gezegd dat ik om de volgende redenen de auto sowieso niet meer wou hebben:

- schade gehad, roest op de plek waar dit gebeurt is
- zwetende/lekkende koppakking met deze kmstand (en kapotte radiateur)

Daar konden ze het niet echt mee eens zijn. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de verkoper begon over het koopcontract waarin staat 'zware afkeur'. Zeg ik dat in het keuringsrapport geen goedkeuring of afkeuring of zware afkeur staat, maar alleen wat er mis is met de auto. En dat ik op basis van dit rapport de auto zwaar afgekeurd vind. Vervolgens zegt de verkoper dat zij bepalen wat zware afkeur is.

Uiteindelijk het gesprek afgesloten met de mededeling dat ik verwacht voor maandagavond teruggebeld te worden. De verkoper zou met zijn compagnon gaan overleggen.

Niet echt te verwachten dat ze gaan meewerken dus. Het gaat om een bedrag van 1500 euro wat ik nog terug moet krijgen.

Plaats reactie