Dennis Cavallino schreef:Ik kan echt heel goed tegen drank en zou ook nog prima auto kunnen rijden. Want ik blijf altijd heel bewust van alle gevaren e.d., maar dat is juist de ellende bij die brokkenpiloten, dat zijn lui die niet meer precies weten wat ze doen.
En ik kom weer met mijn stokpaardje: alcohol gebruik gaat vaak gepaard met vermoeidheid, maar die vermoeidheid, daar hoor je nooit iemand over en je hoeft ook niet te blazen als je vermoeid bent. Dat vind ik raar.
Liever 2 biertjes of wijntjes tijdens het eten en daarna in de auto stappen, dan tot 6 uur 'ochtends stappen in Amsterdam zonder alcohol en daarna naar huis rijden.
Maar als je zoiets zegt wordt 't altijd een zinloze discussie.
Ben het me je eens hoor Dennis. Ik denk zelf dat vermoeidheid gevaarlijker is dan drank. Vorig jaar nog een auto 's nachts voor me gespind op de snelweg terwijl ik er met gangetje 160 aankwam. Ik stoppen, zijn auto op de vluchtstrook tot stilstand gekomen (mazzelpik, niets geraakt). Militair terug van oefening, in slaap gevallen.
Heb eens (dacht in Fifth Gear ofzo?) een test gezien, van iemand met behoorlijk wat drank op tegen iemand die oververmoeid was. Die lieten ze rondjes rijden op een oval tussen 2 lijnen. De bezopen persoon wist er precies tussen te blijven, erg netjes. De vermoeide persoon ging constant over de lijn en moest constant corrigeren. De verklaring was geloof ik dat je met drank weliswaar een soort van tunnelvisie krijgt maar je binnen die tunnel wel vrij goed kunt concentreren nog.
Desondanks is drank natuurlijk erg fout in het verkeer maar er zijn veel meer aspecten die de rijvaardigheid ernstig aantasten. Wat denk je van stress, ruzies, mist, zenuwen, afleiding in de auto enzovoorts?