Vandaag gereden in de 545 en ik hem hem maar gekocht. Hij voelt wat logger aan dan mijn 6 (logisch ook, hij is ruim 100 kg zwaarder) maar is ook iets comfortabeler, ondanks 19" wielen en een sportonderstel. 't is maar net wat je gewend bent - als je regelmatig in een Mini rijdt is alles comfortabel.
Buiten de fors beschadigde velgen (wordt voor aflevering hersteld) en voorbanden (de vorige eigenaar kon echt niet parkeren of het kon hem niks schelen, ik heb nog nooit banden gezien waar serieus stukken rubber vanaf gereden waren - maar ik krijg nieuwe en de ophanging gaf geen vreemde verschijnselen) en wat kleine dingetjes op afwerkingsgebied (knop van stoelverstelling zit los, bekerhouder met een los frontje, wat vlekjes in de bekleding) is hij in prima staat. Op wat steenslag na geen lakschade of krassen, het leer viel me bij nadere beschouwing erg mee, alleen een verfvlek (?) op de achterbank en de hoofdsteun aan de passagierskant is aan de bovenkant nogal versleten. Hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel.
Qua rijden dus niet zo scherp als een GT zoals de 6 is, stuurt ook wat lichter maar zoals gezegd ook wat comfortabeler afgeveerd. De roffel van de V8 is ook wat gedempter, het uitlaatsysteem is duidelijk afgestemd om meer isolatie en minder herrie. Bij het starten geeft mijn 6 altijd een brul, de 5 doet dat niet. Hij trekt wel wat naar links maar dat kan goed aan de brakheid van de velgen liggen. Dat fixen ze maar.
Stoelen zitten zeer goed, het zijn de comfort-stoelen met het lekker zachte Nappa-leer, waarbij echt alles elektrisch verstelbaar is, o.a. het bovenste deel van de rugleuning apart verstelbaar.
Ik heb nog overwogen om mijn M6-wielen over te laten zetten maar ik vind het met de Alpina Classic's wat beter staan op dit model...de M6-velgen zijn iets te sportief. Wel wordt er een M-sportstuur gemonteerd (is iets kleiner en dikker dan het standaard stuur) en wordt de iPod-interface overgezet. De enige verdere mods in de planning is het monteren van facelift-achterlichten en (later) het M-aerodynamica-pakket.
Nu nog drie weekjes wachten