Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
SteV6

Bericht door SteV6 » 09 dec 2007, 13:49

Arthur schreef:Ik heb ze om LM liggen maar da's wel een gokje.
Ik ga nl op wintersport en moet ik dan sneeuwkettingen monteren dan help ik de velgen naar z'n grootje.
Hoi Arthur,

Je hoeft tegenwoordig niet meer echt te vrezen voor je velgen als je kettingen nodig hebt. Ik rij nu al 5 jaar 's winters op winterbanden met V-codering op LMvelgen. Tot nu toe leende ik een setje SpikeSpiders (nog nooit hoeven gebruiken), maar sinds ik recent heb gelezen hoe kwetsbaar die dingen zijn ga ik ze maar niet meer lenen. Ik koop wel een setje kettingen.

Bij mijn zoektocht kwam ik ook deze site tegen: http://www.rimprotec.com/
Geen gevaar meer voor m'n velgen.

SteV6

Hielke

Bericht door Hielke » 09 dec 2007, 13:53

Arthur,

ik beroep me bij het formuleren van mijn mening over het nut van winterbanden in het winterse Nederland op feiten. Te weten, 1. de prestaties van winterbanden tov zomerbanden in andere dan besneeuwde omstandigheden (volgens officiële testen) en 2. het aantal sneeuwdagen in Nederland. Als jij uit die gegevens een andere mening tov winterbanden bent toegedaan, be my guest.

Trouwens, vertel me eens, in hoeverre denk jij dat je ervaringen op het skidvlak van de RDW tijdens de cursus representatief zijn voor de capaciteiten van winterbanden? Was je op de hoogte van de rij-capaciteiten van de andere cursisten? Reden de anderen allemaal op zomerbanden? Waren dat nieuwe of oude zomerbanden, merkbanden of merkloze banden? Is allemaal heel belangrijk om te weten want je bevindingen stroken allerminst met bestaande testresultaten.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 dec 2007, 14:08

Arthur schreef:Afgelopen weekeinde heb ik een cursus gehad op Lelystad (RDW gedeelte).
Of ze hebben ons op marketingtechnische gedeeltes laten rijden of ik stel echt m'n mening bij over winterbanden.
We hebben remproeven gedaan met en zonder winterbanden (ik rijd met winterbanden) maar dat was een megaverschil.
Nooit gedacht.
Ik rijd al jaren op die krengen en gevoelsmatig had ik liever zomerbanden.
Denk er nu toch iets anders over.
Remweg verschil was mega en ook de snelheid op die zogenaamde "rotonde" daar was ook erg groot.
Uitwijkmanouvre en berm rijden, echt verschil.
Ik was duidelijk in het voordeel.
Appeltje eitje tov de zomerbandenbrigade :wink:
Dan is die Mondeo natuurlijk ook een puike wagen :D :lol:
Ik heb enkele weken geleden ook een dergelijke cursus gehad op het testcircuit van ADAC (Duitsland) ism Michelin. En heb dezelfde ervaring op gedaan als jou Arthur.
Het verschil tussen zomer- en winterbanden op (erg/zeik)nat wegdek is giga groot.
Ik heb in diverse auto's mogen rijden, Audi A3 Sportback, Q7, TT, VW Golf, BMW 3-serie.
Nou zo'n grote SUV hoef je na zo'n test ook niet meer, als zo'n ding eenmaal gaat glijden heb je een probleem. En ja zo'n ding glijd sneller dan je denkt.
Was een leuke maar zeer koude dag :lol:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 09 dec 2007, 14:54

Ik ben van mening dat winterbanden alleen in de sneeuw, hele lage temperaturen (meer dan een paar graden onder nul) en misschien in een stortbui meer grip hebben. Voor de rest zijn normale banden gewoon in het voordeel.

Al die testen op speciaal uitgevoerde banen geloof ik niet meer in. Das gewoon pure marketing. Een bandenfabrikant verkoopt natuurlijk liever 2 setjes banden in plaats van 1 set. In de praktijk ben je met normale banden in 99,9% van tijd in het voordeel vind ik.

Peric

Bericht door Peric » 09 dec 2007, 19:51

Arthur,

Ik weet wel dat het slecht na te bootsen is, maar zoals ik in sommige filmpjes zie over Lelystad (zelf er nooit geweest) worden die test gedaan op gecoate stukken wegdek. Ook niet echt representafief natuurlijk. Nu weet ik wel, hoe anders een soortgelijk wegdek simuleren?
Doe deze test nog 's met een temperatuur van rond de nul graden op nat wegdek(gewoon asfalt), kom je denk ik toch tot andere conclusies.

Ik heb even dat stukje van het jeugdjournal zitten kijken (jaja, lekker simpel :)) en daar zie je ook gelijk die Volvo in het spoor springen zodra 'ie van het gecoate stuk afgaat.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 dec 2007, 20:20

Volgens mij worden die banen o.a. gecoate omdat je dan niet met b.v. >120km/u over zo'n hoeft te sjezen om glij partijen zoals aquaplaning op te wekken en zo dus geen gevaarlijk stituaties tegen het lijf loopt.
Op de meeste banen kom je niet boven de 60km/u zodat je genoeg uitloop hebt als het mis gaat.

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 dec 2007, 20:33

Wat nou commercie/marketing? Als ik ga rekenen, dan is winterbanden rijden gewoon goedkoper dan zomerbanden :shock:

Ik rij op Conti SportContact3 225/45ZR17 91Y in de zomer en Conti WinterContact TS810S 205/55R16 94V XL in de winter.

De SportContact3 kosten nu E 518.80 voor een setje en daar doe ik ongeveer 22.000 kilometer mee. De WinterContact kosten nu E 664.40 voor een setje en daar doe ik ongeveer 38.000 kilometer mee.

SportContact3: E 518.80 / 22000 = 0.0236 cent per kilometer [img:18:18]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/a050.gif[/img]

WinterContact: E 664.40 / 38000 = 0.0175 cent per kilometer [img:29:25]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/rofl.gif[/img]

Dus de enige meerkosten die ik heb gehad was een 2e setje lichtmetaal :mrgreen:

SteV6

allen

Bericht door allen » 09 dec 2007, 21:44

Vanmiddag de winterbanden onder gedaan. Zal gelijk m'n rijstijl maar wat aanpassen. Ontdekte dat de lamellen er niet meer uitzagen zoals ze dat behoren te doen. :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 21:46

Tja, Hielke, ik heb geen id hoe het met de capaciteiten van anderen gesteld was.
De meesten reden op zomerbanden, normale auto's met normale (zgan) banden.
Ik baseer mij op mijn eigen constateringen, zoals jij doet met praktijktesten tussen auto's :wink:
Dan zijn de (officiele) testen uit de bladen ook niets waard als ik het mag geloven.
Nu trek ik dat niet eens in twijfel, ik constateer gewoon iets, zoals je uit mijn betoog kunt lezen.
In wezen doen wij dus hetzelfde maar past het niet bij jouw opinie.
Misschien dat de bijdrage van ErikKramer iets helpt, hij rijdt per slot van rekening een M3 :wink:
Jammer natuurlijk dat hij de cursus had bij Audi :o

Anyway, ik kan het verder niet staven en heb totaal geen zin om het allemaal op te zoeken.
Dus zoals ik al zei; je hebt gelijk.
De testen zeggen het idd.
Lees het stukje van ErikKramer nog eens (staat mijn stukje ook nog in) en de ervaringen geven wat anders weer.
Zal allemaal wel gemanipuleerd zijn maar toch...
Ben nog steeds niet 100% overtuigd maar ben toch zeker iets anders over winterbanden gaan denken.

@Stev6: bedankt voor de link, ik heb (helaas?) al conventionele kettingen gekocht.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 dec 2007, 22:55

Mijn constatering was weer heel anders.

2 Impreza's Stars25 MY99.....1 met winterbanden en 1 met Bridgestone S03's.
Temperatuur 5 graden en een beetje miezerig.
1 Impreza[met zomerbanden] met plantje aan boord dat wel rechtop moest blijven staan.
Een rotonde met daarna een flauwe bocht de grote weg op.
De Impreza met zomerbanden[en plantje] voorop en gewoon redelijk rap, maar niet overdreven over de rotonde en daarna de grote weg op, het plantje bleef rechtop staan, dus 't kon harder. :lol:
De 2e Impreza[met winterbanden dus] bleef honderden meters achter, dus 't gas maar gelost bij 200 km/h op de teller en later gevraagd of ie soms iets kapot had of zo.
Toen bleek dus dat ie er op die rotonde al bijna af vloog en boven de 160 km/h op de grote weg voelde ie zich ook niet helemaal veilig meer met die banden. :?

allen

Bericht door allen » 09 dec 2007, 23:39

Lijkt me stug dat je met een auto op winterbanden niet veilig 160 kan. Misschien voelen de lamellen even vreemd aan zodra je begint te sturen maar als je het eenmaal gewend bent kun je ook in doordraaiers gewoon doorgassen. Zelfs rond de 220-230 (Autobahn) is er dan nog niets aan de hand.

Je kunt de test wellicht nog een keer doen en dan wat met de bandenspanning spelen. Bij mij staan ze altijd ietsje harder dan de door de fabriek opgegeven waarden.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 dec 2007, 23:48

Tsja, ik zat niet bij hem in de auto, maar hij had 't over zwabberen boven de 160 km/h.
Hij heeft de Subaru ook inmiddels niet meer, dus dan zou ik die test toch met een ander moeten doen. :wink:
Dit is dus inmiddels al wel weer een paar jaar geleden en misschien zijn de hedendaagse winterbanden een stuk beter, maar mijn 'winterbanden' zijn voorlopig S03's en in de zomer gaan de semi's er weer onder. 8)

RVV

Bericht door RVV » 10 dec 2007, 00:04

Arthur schreef:Tja, Hielke, ik heb geen id hoe het met de capaciteiten van anderen gesteld was.
De meesten reden op zomerbanden, normale auto's met normale (zgan) banden.
Ik baseer mij op mijn eigen constateringen, zoals jij doet met praktijktesten tussen auto's :wink:
Dan zijn de (officiele) testen uit de bladen ook niets waard als ik het mag geloven.

Oef 1-0 @ Arthur :lol:

Ik snap Hielke wel ik onderschrijf zijn ervaringen, maar ik snap Arthur ook heel goed.

Hielke je beoordeeld het teveel vanuit een rijdersgericht perspectief, Arthur beoordeeld het vanuit zijn eigen praktijk die bestaat uit ongeveer 50K km per jaar. Waar een groot gedeelte word gereden in de winter(se) periode. Van locatie naar locatie in het donker, nacht rij je niet als een DF superman rond, elk bochtje flitsend en op het scherpst van de snede willen pakken.. Dan rij je voor je werk en wil je gewoon een stuk zekerheid in winterse omstandigheden. Op de momenten dat je liever geen zomerbanden er op heb liggen. De ellende in NL is dat je van te voren geen wintergarantie krijgt, maar je hebt ook niet de garantie dat je geen winter krijgt.. Het blijft afwachten.. even een setje velgen omwisselen (zoals ik doe als ik echt winterbanden nodig heb) in je garage omdat elk weertype zijn eigen bandje vraagt is ook niet echt handig.

Wil je echt DF tijdens het rijden dan kun je beter je zomerbanden er op houden, wil je gewoon de winterse periode zekerheid dat je niet in de problemen komt, overvallen word door het weer als het heel slecht uitkomt, dan gewoon winterbanden.

Arthur gebruikt zijn zakelijke auto als een stuk gereedschap, niet meer en niet minder, goed gereedschap moet je altijd van op aan kunnen in iedere omstandigheid.

Joop

Bericht door Joop » 10 dec 2007, 00:11

Rico v Velzen schreef:...Arthur gebruikt zijn zakelijke auto als een stuk gereedschap, niet meer en niet minder, goed gereedschap moet je altijd van op aan kunnen in iedere omstandigheid.
Dit gaat voor mij ook op. Uit eerdere reacties van mij blijkt ook wel dat ik op dit moment niet echt te spreken ben op het rijgedrag van de winterbanden, maar ik gebruik de auto daarnaast ook zakelijk en ga niet keer op keer de wielen wisselen: maar heb eigenlijk liever ook een meter sneeuw op extreem nat weer op dit moment; of anders droog en direct de PS2's er weer onder.

Heb daarnaast ook dat vooral op hogere snelheid de auto minder veilig aan voelt: het zwalken zoals eerder door een ander beschreven is heel herkenbaar, zeker de hoge (autobahn)snelheid in combinatie met flinke zijwind is zeker niet prettig. Vooral als je weet dat je zomerbanden deze combinatie moeiteloos aankan.

RVV

Bericht door RVV » 10 dec 2007, 00:16

overigens is het verhaal dat bandenhandel heel veel beter word van winterbanden ook niet waar.

Want het deel van het jaar dat je niet op de zomerbanden rijd slijten deze ook niet, en geld andersom voor de winterbanden.

Als ik mijn klanten 2 matrassen zou verkopen ipv 1 matras duurt het ook 2 keer zolang voordat ik ze weer zie voor vervanging. Met de bandelhandel is het niet anders.

DDX

Bericht door DDX » 10 dec 2007, 00:26

alleen in je matrassen voorbeeld zouden mensen die 2e matras zelf op zolder opslaan en omwisselen in de winter

laat de bandenboer die 2 dingen meestal nou doen :)

RVV

Bericht door RVV » 10 dec 2007, 00:28

DDX schreef:alleen in je matrassen voorbeeld zouden mensen die 2e matras zelf op zolder opslaan en omwisselen in de winter

laat de bandenboer die 2 dingen meestal nou doen :)
Ja is een punt, maat dat is de luiheid in de mens. Ik wissel ze zelf even om, kost me een half uurtje. En die paar bandjes staan me niet in de weg.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 dec 2007, 00:39

Rico v Velzen schreef:overigens is het verhaal dat bandenhandel heel veel beter word van winterbanden ook niet waar.

Want het deel van het jaar dat je niet op de zomerbanden rijd slijten deze ook niet, en geld andersom voor de winterbanden.

Als ik mijn klanten 2 matrassen zou verkopen ipv 1 matras duurt het ook 2 keer zolang voordat ik ze weer zie voor vervanging. Met de bandelhandel is het niet anders.
Je vergeet 1 ding Rico. Een winterband moet je al vervangen als er nog 4mm profiel op zit. Een normale band gaat dan nog duizenden kilometers mee. Tenzij ze bij Andre om de achteras zitten :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 dec 2007, 10:35

Jan Visser schreef:Je vergeet 1 ding Rico. Een winterband moet je al vervangen als er nog 4mm profiel op zit. Een normale band gaat dan nog duizenden kilometers mee. Tenzij ze bij Andre om de achteras zitten :mrgreen:
@Jan, zie mijn bericht: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 464#187464 ;)

En ik vervang mijn zomerbanden bij 2,5 mm en de winterbanden inderdaad bij 4 mm.

Maar goed, algemeen gesproken, iedereen heeft recht op zijn eigen mening en zolang er geen wettelijke verplichting komt is iedereen vrij om te kiezen of hij winterbanden aanschaft ...

SteV6

Dutch

Bericht door Dutch » 10 dec 2007, 13:10

Och, ik ben met de zomerbanden sneller bij die 2,5 mm dan met de winterbanden bij 4 mm. :lol:

Nee, voor mij kost 't ook niet heel veel, vooral omdat ik m'n winterbanden tweedehands heb gekocht à 25 euro per band (één winter gebruikt). Vooral de opslag kost me inderdaad extra, maar bij elkaar opgeteld heb er nog geen dure nieuwe ultrasportband voor in de zomer voor. Waarvan ik de aanschaf zo weer een jaartje uitstel, als ik die winters bij elkaar optel.

Verder kan ik me wel in Joops reactie vinden. Het is vooral de frustatie dat je nu op zomerbanden nog wat lol had kunnen hebben, terwijl je nu wordt beperkt tot simpel meerijden met de stroom.

Hoewel de winterbanden vandaag bij 5 graden het helemaal niet onaardig deden.

wjn

Bericht door wjn » 10 dec 2007, 22:14

- M&S (Mud & Snow) banden zijn officieel geen winterbanden meer, winterbanden hebben een bergje met sneeuwvlokje erin als symbool op de band staan.

- Op een enkele uitzondering na heb je in Nederland echt GEEN winterbanden nodig. En die ene uitzondering (dag) kun je dus ook niet weg (of terug !).

- In het buitenland (Duitsland/Oostenrijk) is het een ander verhaal, ze kunnen je daar bij wet van de weg af halen als je op zomerbanden (of M&S !!) rijdt in de sneeuw. Vraag is hoeveel kans daarop is. Het risico is groter als je juist door sneeuw en ijzel in een (meestal ketting-) botsing terecht komt.

- Winterbanden zijn ook 10x beter dan zomer banden op ijs (ijzel !!)

- Ervaringen van winterbanden verschillen, de meeste nederlandse "experts" vinden winterbanden goed die het goed doen op droge en natte weg. Comfort hebben etc. Wat dus helemaal niet van belang is voor winterbanden, naar mijn mening. Het enige wat telt zijn de rijeigenschappen op sneeuw/ijs(ijzel).

- Er zijn merkbare verschillen tussen hetzelfde type winterband (merk/profiel/type) in de verschillende maten / snelheden (205 vs 225, HR vs VR). Helaas kun je alleen ervaringsgewijs de beste band bepalen.

P.S. Voor het verslijt, winterbanden hebben nieuw ook meer profiel dan zomerbanden (ca. 10 vs. 8 mm). En je zou kunnen beslissen de versleten (< 5 mm) winterbanden in de zomer "op te rijden".

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 dec 2007, 11:00

Van de bandenboer heb ik begrepen dat de nieuwste winterbanden niet meer bij 4mm gewissled hoeven worden.
Gewoon tot 2mm.
Die extra slijtnok zou er daarom ook niet meer inzitten.
Heb je nog de oudere types dan is het idd 4mm.

Dat van dat bergje met sneeuwvlokje dacht ik ook altijd.
Nu hebben mijn "winterbanden" dat niet meer...
Wel M+S en een heleboel sneeuwvlok-achtige symbooltjes.
Nog maar eens weer achteraan bellen.

Frits

Bericht door Frits » 11 dec 2007, 11:23

Ik doe jaarlijks teveel kms om me te kunnen veroorloven van met zomerbanden te blijven rijden. Als ik dan eenmaal die winterbanden heb liggen, vind ik het altijd spijtig dat er niet meer sneeuw valt.

Winterbanden hebben 90% van de tijd dat ze onder de wagen liggen, minder grip dan zomerbanden. Dat hoeft niet altijd vervelend te zijn... Af en toe een driftje op lagere snelheden is ook tof.

En de dagen dat het dan eens WEL sneeuwt, dan is het verschil tussen winterbanden en zomerbanden gigantisch. De wagens met zomerbanden liggen dan te knoeien om het minste heuveltje of stoepje op te geraken, en de wagens met winterbanden rijden bijna alsof er helemaal geen sneeuw ligt.

wooter

Bericht door wooter » 11 dec 2007, 14:26

wjn schreef:Het enige wat telt zijn de rijeigenschappen op sneeuw/ijs(ijzel).
Voor die paar dagen per jaar dat het vriest dat het kraakt, ben ik met je akkoord. Maar het merendeel van de winterbandenrijders rijden vanaf begin november tot april op winterrubber rond, en dat is gewoon onzin. Als je dan tóch en masse iedereen aan de winterband wilt hebben, gaat zo een band ook goed moeten presteren bij droog en regenweer bij temperaturen boven het vriespunt.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2007, 14:46

Interessante draad.

Voordat ik mijn mening geef zou ik van Arthur toch even willen horen wat voor testen er zijn gedaan.

Heb je je eigen auto gereden met 2 soort banden die gelijk aan elkaar zijn, m.u.v. winter/zomer profilering ? Of gaat het om verschillende SOORTEN banden ?

Je kunt Hielke wel afkraken, maar dit lijkt me toch behoorlijk cruciaal. Anders weten we niet of de uitslag van de test ergens anders aan heeft gelegen.

Als de zomerbanden 18" 245 zijn en de winterbanden 16" en 205, dan ligt de uitkomst natuurlijk gewoon aan het formaat banden en niet aan de zomer/winter notering.

Als je 18" 245 zomerbanden hebt en vergelijkt dit met 16" 205 zomerbanden, dan zul je op een nat wegdek met de laatste banden DIK in het voordeel zijn.

Ten onrechte stel je dan dat de winterbanden beter zijn, terwijl het ergens anders aan ligt (formaat banden).

Begrijp me goed: jij komt met de praktijk, maar leg dan ook even uit wat er precies is gebeurd. Uit jouw post kan ik alleen afleiden dat je nogal schrok en de conclusie trok dat winterbanden toch wel heel veilig zijn.

Ik ging er altijd vanuit (en ken de Autobild test ook) dat zomerbanden superieur zijn op winterbanden, behalve bij sneeuw en onder nul. Dit is even zwart/wit gezegd, en volgens mij volgt dat ook uit het bovengenoemde artikel. De meeste mensen hier benadrukken ook dat je in 90% van de tijd niks aan winterbanden hebt (volgens mij nog meer). November/maart is echt onzin lijkt mij.

Daarbij: winterbanden hebben als nadeel dat ze onwijs slijten als het niet nat of sneeuw is en je geeft wat meer gas in de bochten. Ga maar eens op een droge Nordschleife rijden als het 7 graden is met winterbanden ;)

Dat betekent dat voor Nederlandse omstandigheden winterbanden alles behalve noodzakelijk zijn. Die post van Rico over perspectief verschillen tussen Arthur en Hielke is natuurlijk onzin.

De wijze waarop je het wegdek berijdt doet er natuurlijk niet toe. Of je nu hard of zacht rijdt is niet relevant. Of je nu hard of zacht de bochten door gaat ook niet. Grip is grip en snelheid is snelheid. Het gaat niet om het wisselen van de bestuurder, maar om het wisselen van de banden :)

Ben benieuwd naar je reactie Arthur.

Plaats reactie