Interessante draad.
Voordat ik mijn mening geef zou ik van Arthur toch even willen horen wat voor testen er zijn gedaan.
Heb je je eigen auto gereden met 2 soort banden die gelijk aan elkaar zijn, m.u.v. winter/zomer profilering ? Of gaat het om verschillende SOORTEN banden ?
Je kunt Hielke wel afkraken, maar dit lijkt me toch behoorlijk cruciaal. Anders weten we niet of de uitslag van de test ergens anders aan heeft gelegen.
Als de zomerbanden 18" 245 zijn en de winterbanden 16" en 205, dan ligt de uitkomst natuurlijk gewoon aan het formaat banden en niet aan de zomer/winter notering.
Als je 18" 245 zomerbanden hebt en vergelijkt dit met 16" 205
zomerbanden, dan zul je op een nat wegdek met de laatste banden DIK in het voordeel zijn.
Ten onrechte stel je dan dat de winterbanden beter zijn, terwijl het ergens anders aan ligt (formaat banden).
Begrijp me goed: jij komt met de praktijk, maar leg dan ook even uit wat er precies is gebeurd. Uit jouw post kan ik alleen afleiden dat je nogal schrok en de conclusie trok dat winterbanden toch wel heel veilig zijn.
Ik ging er altijd vanuit (en ken de Autobild test ook) dat zomerbanden superieur zijn op winterbanden, behalve bij sneeuw en onder nul. Dit is even zwart/wit gezegd, en volgens mij volgt dat ook uit het bovengenoemde artikel. De meeste mensen hier benadrukken ook dat je in 90% van de tijd niks aan winterbanden hebt (volgens mij nog meer). November/maart is echt onzin lijkt mij.
Daarbij: winterbanden hebben als nadeel dat ze onwijs slijten als het niet nat of sneeuw is en je geeft wat meer gas in de bochten. Ga maar eens op een droge Nordschleife rijden als het 7 graden is met winterbanden
Dat betekent dat voor Nederlandse omstandigheden winterbanden alles behalve noodzakelijk zijn. Die post van Rico over perspectief verschillen tussen Arthur en Hielke is natuurlijk onzin.
De wijze waarop je het wegdek berijdt doet er natuurlijk niet toe. Of je nu hard of zacht rijdt is niet relevant. Of je nu hard of zacht de bochten door gaat ook niet. Grip is grip en snelheid is snelheid. Het gaat niet om het wisselen van de bestuurder, maar om het wisselen van de banden
Ben benieuwd naar je reactie Arthur.