TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 nov 2007, 11:58

@Tom: Exact.

Daarnaast gebeuren er ook echt wel dodelijke ongelukken buiten de baan. Helaas van beide situaties diverse malen getuige geweest.

Laatste dodelijke auto ongeluk op de Ring was toen die Ferrari bij Schwedenkreuz over de kop en in de fik vloog denk ik? Ik volg het TF-en al een tijdje niet meer, maar die kan ik me nog herinneren.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 12:21

SteV6 schreef:Ik ken iemand die dit seizoen al door de TÜV-meester van de Ring is gehaald. Dat gaat om een speciaal opgebouwde Golf I ...

Op dit moment kan ik niet inschatten hoe heet deze soep gegeten moet worden :roll:

SteV6
Uitgaande van een smurfblauwe is het een prachtig opgebouwde Golf maarrrr het zou me verbazen als het vermogen op het kenteken overeenkomt met wat het motorblok levert en daar gaat het ze natuurlijk (deels) om. Er knalt vanalles met een stevige gang over de baan heen waarvan er genoeg niet zijn gekeurd (behalve de niets zeggende apk dan..) of het allemaal wel goed in elkaar zit enz. enz. De Ring blijft een stuk openbare weg en dan wordt het gewoon lastig met bijvoorbeeld een E30 met een 3.2 M motor erin en met 92kw op het kenteken. Je hebt gewoon verzekering technisch een probleem als je betrokken bent bij een ongeluk met een dergelijke wagen.

Vanuit dat standpunt kan ik het nog begrijpen (al zal het zonde zijn van de goedgebouwde creaties) maar het moet niet veel gekker worden dan dat :wink:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 nov 2007, 14:34

Elmar schreef:Wordt zo wel een Walhalla voor de motorrijders.

Hmm, toch maar een jaarkaart en er dan met de Supermotard gaan knallen. :o
Wanneer kunnen we afscheid nemen Elmar? :lol:
Met de motor over de ring: Zou het nooit doen in mijn situatie.
Maar daar heb jij meer motorrij-ervaring in. :D

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 nov 2007, 14:57

Na alles gelezen te hebben:
- Discussie over doden lijkt mij vrij onzinnig want daar gaat het hier niet over. Maar het valt enorm mee: gemiddeld 1 automobilist per 2 jaar (laatste inderdaad wat Dennis zei en dat is zeker 2 tot 3 jaar terug) en het zijn er meer dan een paar per jaar bij motorrijders.
- Volgens mij word de soep niet zo heet gegeten als hij word opgediend.
Tuv voor buitenlandse auto's volgens mij alleen wanneer je geweigerd word. Je kunt zo aantonen dat je auto technisch WEL voldoet waar door ze je niet kunnen weigeren. Dit begrijp ik wel: je moet ergens een streep trekken, zeker met al die zelfbouw en ombouw.
- Geluid zal moeilijk zijn voor veel auto's. Als voorbeeld: mijn Scooby maakt onder redelijk hoog toerental 104.5 Db. Uitlaat is niet origineel (helemaal niet) om dit in orde te krijgen (onder wettelijk 95Db) of volgens de papieren vastgelegde norm onder de 90Db is niet leuk en kost veel vermogen.
- Velgen, banden, remmen en onderstellen mogen in NL vervangen worden en/of gemodificeerd dus zal in praktijk geen problemen geven als je auto apk goedegekeurd is.

Op zichzelf ben ik wel voor het systeem van "eintragen"van onderdelen.
Als het goedgekeurd is dan kun je er ook geen gezeik over krijgen.
Verzekering, polizei, Nurburgring GmBh enz. staan dan met de bek vol tanden want het is goedgekeurd.
Jammer is wel dat je dan minder speelruimte hebt als nu.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 19 nov 2007, 15:42

Niels schreef:
Uitgaande van een smurfblauwe is het een prachtig opgebouwde Golf maarrrr het zou me verbazen als het vermogen op het kenteken overeenkomt met wat het motorblok levert en daar gaat het ze natuurlijk (deels) om.
In 1978 stond het vermogen nog niet gemeld op het kenteken :roll:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 nov 2007, 16:19

Wel goed om dit tegenover de scepsis jegens strengere overheidsregels op De Ring te zetten. Al heb ik bijna standaard een hekel aan overheidsregels, ik begrijp ook wel dat sommigen tegen zichzelf moeten worden beschermd.
Ik neem overigens aan dat vrijwel iedereen voor de snelheidskick en bijbehorende adrenaline en slechts weinigen vanwege de kick van overlijdensrisico op de Nordschleife rijden?

Niels

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 16:47

Jorrit schreef:
Niels schreef:
Uitgaande van een smurfblauwe is het een prachtig opgebouwde Golf maarrrr het zou me verbazen als het vermogen op het kenteken overeenkomt met wat het motorblok levert en daar gaat het ze natuurlijk (deels) om.
In 1978 stond het vermogen nog niet gemeld op het kenteken :roll:
Dat klopt Jorrit en toen werden ze ook nog niet geleverd met 16V's :wink: In NL heb je (misschien) nog een poot om op te staan zeg maar alleen in D is dat allemaal stukken beter geregeld ten spijt voor de Golf eigenaar. Vanuit NL visie bekeken doet de eigenaar niets illegaals aangezien er niets op het kenteken staat maar vanuit Duitse visie is het wel illigaal omdat er niets op papier is aan te tonen. Ik denk dat dat nu een beetje de insteek is.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 19 nov 2007, 17:03

Nauw wat het probleem eigenlijjk is, is dat het onmogelijk is om dergelijke onbouw op het NL-kenteken vermeld te krijgen.

De enige oplossing voor de eigenaar is de Golf in Duitsland in te voeren, daar te laten keuren, alle keurings papieren bewaren, en de auto weer in NL in te voeren. Staat het alleen nog niet op zijn kenteken.
(en dan heb ik het niet alleen over de 16v, maar over de auto in zijn geheel. Na het zuur bad is er vrijwel geen orgineel onderdeel meer terug geplaatst)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 nov 2007, 17:08

Sorry, ik vind het kansloos politiek correct gelul.

Bij de serieuze ongelukken die ik heb zien gebeuren op de Ring was in 90% van de gevallen een motorrijder de klos, de overige 10% waren voornamelijk onervaren rijders, gekken en Engelsen (die laatste twee stel ik voor het gemak aan elkaar gelijk).
Dingen als grotere remmen, kuipjes, zespuntsgordels en rolkooien zijn allemaal dingen die bedoeld zijn om de veiligheid van de rijder te verbeteren, met name omdat je niet alle situaties zelf in de hand hebt, juist niet op de Ring. Dus nu moeten de veiligheidsitems weer van de auto's af, lekker die rolkooi uitslijpen want daar wordt het veiliger van, jaja.

Het is heel simpel: wil je minder doden en zwaar gewonden op de Ring, verbied het dan voor motorrijders.
Helpt dat niet genoeg, verbied het dan voor Engelsen.
Moet onder de huisregels allemaal kunnen.
Helpt dat niet genoeg, schaf de hele Touristenfahrten dan af.
Maar opties die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen verbieden om de veiligheid te verhogen; daar snap ik de logica niet van.

Na ja, zullen eens kijken of we het baantje volgend jaar niet eens een dag kunnen huren, kunnen de DF'ers met aangepaste auto's toch nog eens over de Ring knallen, alles voor het goede doel. :mrgreen:

Carl Coussens

Bericht door Carl Coussens » 19 nov 2007, 17:09

Interessante topic.

Bedankt voor de vertaling Eric.

Elmar

Bericht door Elmar » 19 nov 2007, 17:13

Peter snapt het...voorjaar of najaar? :mrgreen:

Tom V

Bericht door Tom V » 19 nov 2007, 17:25

Peter Tunissen schreef: Maar opties die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen verbieden om de veiligheid te verhogen; daar snap ik de logica niet van.
Dat had gevoel kreeg ik er ook meteen van, rare jongens daar.

Niels

Bericht door Niels » 19 nov 2007, 17:30

Jorrit schreef:Nauw wat het probleem eigenlijjk is, is dat het onmogelijk is om dergelijke onbouw op het NL-kenteken vermeld te krijgen.

De enige oplossing voor de eigenaar is de Golf in Duitsland in te voeren, daar te laten keuren, alle keurings papieren bewaren, en de auto weer in NL in te voeren. Staat het alleen nog niet op zijn kenteken.
(en dan heb ik het niet alleen over de 16v, maar over de auto in zijn geheel. Na het zuur bad is er vrijwel geen orgineel onderdeel meer terug geplaatst)
Ik snap het geheel Jorrit. Je ziet niet voor niks een hoop Duitsers met hele waslijsten aan "Tüv eingetragen" zaken en in NL is weer eens niets geregeld. Genoeg dingen die niet mogen maar wat dan wel mag is onbekend....

Peter heeft vanzelfsprekend gelijk :wink:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 nov 2007, 18:01

Peter Tunissen schreef:Na ja, zullen eens kijken of we het baantje volgend jaar niet eens een dag kunnen huren, kunnen de DF'ers met aangepaste auto's toch nog eens over de Ring knallen, alles voor het goede doel. :mrgreen:
Whahahahahahahahahaha. [img:29:25]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/rofl.gif[/img] En wat denk je dat dat kost?
Wat zal meer op brengen? Een paar uur touristenfahrt of een cluppie dat de baan wil huren?

Vind het een leuk idee, maar denk dat het vrijwel onmogelijk is, tenzij je een cursus zoals scuderia gaat geven waar Nurburgring Gmbh een dikke vinger in de pap heeft. Als we nou eens met zijn allen de scuderia kapen? :wink:

Zoals ik al eerder zei denk ik dat het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen. Zou me gewoon aan de poort melden en zien of je de baan op mag. In het verleden hebben ze al eens aangekondigt dat ze vrijwel iedere auto op geluid gaan testen. Praktijk is dat ze de echte verdachten eruit pakken. 8)

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 nov 2007, 18:17

Peter Tunissen schreef:Sorry, ik vind het kansloos politiek correct gelul.

Bij de serieuze ongelukken die ik heb zien gebeuren op de Ring was in 90% van de gevallen een motorrijder de klos, de overige 10% waren voornamelijk onervaren rijders, gekken en Engelsen (die laatste twee stel ik voor het gemak aan elkaar gelijk).
Dingen als grotere remmen, kuipjes, zespuntsgordels en rolkooien zijn allemaal dingen die bedoeld zijn om de veiligheid van de rijder te verbeteren, met name omdat je niet alle situaties zelf in de hand hebt, juist niet op de Ring. Dus nu moeten de veiligheidsitems weer van de auto's af, lekker die rolkooi uitslijpen want daar wordt het veiliger van, jaja.

Het is heel simpel: wil je minder doden en zwaar gewonden op de Ring, verbied het dan voor motorrijders.
Helpt dat niet genoeg, verbied het dan voor Engelsen.
Moet onder de huisregels allemaal kunnen.
Helpt dat niet genoeg, schaf de hele Touristenfahrten dan af.
Maar opties die bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen verbieden om de veiligheid te verhogen; daar snap ik de logica niet van.

Na ja, zullen eens kijken of we het baantje volgend jaar niet eens een dag kunnen huren, kunnen de DF'ers met aangepaste auto's toch nog eens over de Ring knallen, alles voor het goede doel. :mrgreen:
Over politiek correct en kansloos gesproken: Duitser die Engelsen toegang verbieden, omdat het Engelsen zijn??
Misschien toch beter om alle knakenbakken te verbieden en alle huisvlijt zeer streng te keuren. Gewoon alleen goed spul toelaten en prutsers weren is vast niet politiek correct, maar werkt natuurlijk wel.
:wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2007, 18:56

Het probleem met die zelfbouwspullen is dat een hoop zelf niet stil staan bij de diverse haken en ogen die daar aan zitten.

Het is wel leuk dat iedereen betere gordels koopt die veiliger zouden zijn, maar hoe vaak zie je niet dat er van de gordel montage niks klopt. Stoelen die er gammel in staan. Kooien die in elkaar gelast zijn op maandagmorgen bij de beunhaas en de lassen niet eens hechten etc etc.

Maar in de waan dat het prima voor elkaar is gewoon door rammen. Je kan er op wachten dat zoiets een keer verkeerd afloopt.

Ik kan me wel voorstellen dat ze daar een beetje klaar mee zijn, alleen moeten de goeden in dit geval wel onder de kwaden lijden, degenen die hun spullen wel voor elkaar hebben worden dus geweerd :(

Fabian

Bericht door Fabian » 19 nov 2007, 19:50

Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Veel van wat hier overal staat geschreven zijn allemaal aannames/zelf verzonnen bedenkingen/voor waarheid aangenomen dingen etc etc heb ik het idee.

Eerst maar es afwachten wat er officieel allemaal wordt bekendgemaakt voordat iedereen de gekste dingen bedenkt, auto's gaat verkopen/verbouwen etc etc.

Maar goed, ik ben een buitenstaander tegenwoordig :P

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 nov 2007, 20:29

Je kan misschien wel onder een hoop regeltjes uitkomen, maar wat als je bij een klapper betrokken raakt en ze gaan alles ff checken.

Ben benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben...

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 nov 2007, 22:04

[quote="Fabian"]Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Veel van wat hier overal staat geschreven zijn allemaal aannames/zelf verzonnen bedenkingen/voor waarheid aangenomen dingen etc etc heb ik het idee.

Eerst maar es afwachten wat er officieel allemaal wordt bekendgemaakt voordat iedereen de gekste dingen bedenkt, auto's gaat verkopen/verbouwen etc etc.

Fabian,
Je hebt hierin op zich wel gelijk. Maar is dat niet ook een beetje het plezier van een forumdiscussie? Als je het echt exact wilt weten is er best een officiele website te vinden waar alles haarfijn uitgelegd staat.
Evengoed blijft toch wel overeind dat het niet slim is om te denken dat je je niet aan de nieuwe regels hoeft te houden zolang je maar niet "gesnapt" wordt. Aansprakelijkheidsrisico kan daardoor ongemerkt wel eens onacceptabel groot zijn. Ook dat is iets wat je je moet realiseren. Uiteraard kan je aan elke regel maling hebben, zolang je ook deze risico's maar bewust neemt en niet achteraf de verdrukte onschuld bent. Verder is het natuurlijk best leuk een beetje stoer te doen en elkaar een beeje gelijk te vinden hier op een forum met "lotgenoten". Ik vind dat in elk geval best aardig. Komen zo toch ook wel nuttige opmerkingen langs.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 nov 2007, 22:12

Fabian schreef:Volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Maar goed, ik ben een buitenstaander tegenwoordig :P
En alweer een ringdino die dezelfde mening heeft over de soep als ik. :wink:

Fabian: Waarom ben je tegenwoordig een buitenstaander? Doe je geen streckecontrolle meer?

Fabian

Bericht door Fabian » 19 nov 2007, 22:16

Tuurlijk Jan, maar het raakt afentoe kant nog wal. Discussie is gezond, maar hier worden zoveel aannames gedaan en zon beetje heel Ring-rijdend Nederland gaat er nu al vanuit dat ze volgend jaar de baan niet meer opkomen. Dat is nutteloze stemmingsmakerij wat mij betreft.

Zo komen ook de verhalen in de wereld van elk weekend een dode etc etc.

Als je in het "Ring-wereldje" zit dan weet je hoe de klok slaat, net zoals Andre ons inmiddels haarfijn weet te vertellen hoe de BMW 130i-Cup inelkaar steekt......

Verzekeringstechnisch heb je nooit een probleem als je auto netjes aan de APK-eisen voldoet. Dat je er dan toevallig niet mocht rijden van de GmbH, so be it. Geven ze je maar een boete ofzo, no problemo. Dat ze een TUV-keuring vorderen mag volgens het Hausrecht wat ze hebben (net zoals je weigeren te gaan rijden omdat ze je kleur ogen niet mooi vinden), maar verder heeft dat geen gevolgen voor je verzekeringsdekking. Voor een Duitser is dat allemaal weer heel anders met aansprakelijkheid, maar voor een NL-er niet!

Fabian

Bericht door Fabian » 19 nov 2007, 22:18

Ruud Hulsegge schreef:
En alweer een ringdino die dezelfde mening heeft over de soep als ik. :wink:

Fabian: Waarom ben je tegenwoordig een buitenstaander? Doe je geen streckecontrolle meer?
Geen tijd, en geen geld meer voor helaas :( Denk dat de motor er ook uitgaat deze winter :shock:

Maar ben inpricipe nog wel Streckencontrolle hoor :wink:

Elmar

Bericht door Elmar » 19 nov 2007, 22:48

Fabian schreef: Denk dat de motor er ook uitgaat deze winter :shock:
Poeh, weet je dat wel heel zeker, doe toch die geile BMW weg man.

Paul

Bericht door Paul » 20 nov 2007, 00:37

Meneer ADOLF TUV, ik heb 2.4 bar in mijn banden, hoe lijkt dat mag ik nog de Ring op??????????

Fabian

Bericht door Fabian » 20 nov 2007, 09:27

Elmar schreef:
Fabian schreef: Denk dat de motor er ook uitgaat deze winter :shock:
Poeh, weet je dat wel heel zeker, doe toch die geile BMW weg man.
ik heb toch niet gezegd dat er eventueel geen hele leuke SM voor terug zou kunnen komen? :wink: :D

Plaats reactie