Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Dit is ons algemene autoforum.

Schakelen aan het stuur doe je zo:

Ik heb ervaring en kies voor VAST
12
13%
Ik heb ervaring en kies voor MEEDRAAIEND
28
30%
Ik denk dat VAST beter is
32
35%
Ik denk dat MEEDRAAIEND beter is
20
22%

Totaal aantal stemmen: 92

Turbo

Re: Schakelflippers aan het stuur: vast of meedraaiend?

Bericht door Turbo » 03 jul 2012, 22:30

Ideaal is zo'n systeem met ring onder en ring boven het stuur :

-trekken aan ring onder het stuur = opschakelen

-duwen op de ring op het stuur = terugschakelen

Dit systeem werd oa in de Peugeot 206WRC toegepast , dus denkt dat het zich daar wel bewezen heeft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.rallyevoitures.com/rallye-vo ... -1070.html

Laatst gewijzigd door Turbo op 04 jul 2012, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 04 jul 2012, 00:04

ik heb met beide gereden, maar moet toch wel zeggen dat ik meedraaiend plezieriger vind om 1 of andere reden..

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 04 jul 2012, 01:55

100% vast (maar wel groot) ...

Ben

Tim N

Bericht door Tim N » 04 jul 2012, 07:36

Zo dan loop ik daar gewoon ff op een poll uit 2007 te stemmen koekoek.. goedemorgen archeoloog "Turbo"

Knot

Re:

Bericht door Knot » 04 jul 2012, 08:27

Jan Visser schreef:Kijk naar Ferrari. Staan vast, en toch altijd onder handbereik door het formaat. Ideaal lijkt mij.
Je weet waar ze zitten inderdaad alleen lijkt het mij dat ze bij een beetje driften etc nog wel eens in de weg kunnen zitten en je ze er half af slaat.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 jul 2012, 14:43

Ervaring met Ferrari California (2 dagen, vast)
Ervaring met Porsche Boxster Spyder (8 maanden, meedraaiend)

Ik zeg uiteindelijk: vast
Maar dat heeft een toelichting nodig.

Waar het om gaat is het grensbereik. Theoretisch is meedraaiend de way to go, omdat je altijd je handen aan het stuur hebt met sportief rijden (dus nooit overpakken) en nooit naast grijpt. Maar dan moet het wel zo zijn dat de auto met weinig stuurbeweging, een scherpe bocht kan maken. Dus dat je het overpakken nooit nodig hebt. En dat is in de praktijk niet zo, niet op het circuit en al helemaal niet in het dagelijks verkeer. Als je bijv. een stuur/draairondje moet maken, scherpe bocht in het verkeer, en je moet overpakken, dan raak je de weg met meedraaiende flippers helemaal kwijt. Dat heb ik soms met de Spyder. De Spyder heeft in mijn beleving te veel stuur/draaibeweging nodig om een hoek om te gaan, en dan wil je eerder overpakken en zit je voor je het weet aan de verkeerde flipper. Die knoppen van Porsche, waar we allemaal zo over klagen, hebben dus wél een intuïtief voordeel tov. flippers! Bij de knoppen vervalt het links/rechts idee. (ik heb flippers, geen knoppen). Knoppen heeft andere nadelen, maar dat terzijde..

De schitterende van de Ferrari was (is) het messcherpe insturen en met een (relatief) kleine beweging aan het stuur ging de auto al de hoek om. Dus zeer direct sturen. Sommigen vinden dat té scherp, ik vond het briljant. Omdat de flippers relatief groot zijn van de Ferrari, grijp je nooit 'naast' ook niet bij een superscherpe bocht. Per flipper ong. een half stuur (!) Dus altijd handen aan het stuur en flippers binnen handbereik. Mocht je een keer moeten overpakken, of iets met één hand (weet ik het) in het 'heetst van de strijd' dan grijp je met vaste flippers intuïtief nooit naast, met meedraaiende wél.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jul 2012, 16:08

Sorry Ferdi maar IMHO zit je echt onzin te verkondigen :)

In hele scherpe bochten waar overpakken noodzakelijk zou zijn hoef je namelijk niet te schakelen. Dan praat je namelijk altijd over vrij lage snelheden en als jij nog een paar slagen stuuruitslag hebt dan ga je niet vol op het gas staan en opschakelen. Zit je te kort tegen de toerenbegrenzer dan had je eigenlijk een versnelling hoger moeten zitten.

Op een circuit hoef je doorgaans helemaal niet over te pakken omdat de bochten vrij ruim zijn.

Daarnaast begint het bij de meesten als het over sportief rijden gaat al met stuurhouding. Heb je die goed dan heb je 180 graden stuuruitslag tot je beschikking zonder dat je het stuur los hoeft te laten. Dit is puur een kwestie van controle, mocht er iets verkeerd gaan dan kan je en sneller corrigeren en je hebt direct meer uitslag tot je beschikking als je tegenstuur geeft.

Alleen letten de meesten daar nooit op, hangen wat onderuit in hun stoel en dan ben je sneller geneigd om over te pakken puur omdat je armen anders in de knoop komen te zitten.

IMHO heeft de weg kwijt raken met meedraaiende flippers dus vooral met overige slechte gewoonten achter het stuur te maken als het over sportief rijden gaat. Heb je de basis goed dan werken meedraaiende flippers juist prima.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 jul 2012, 16:49

Ik? Onzin? Dat is dan echt voor het eerst :-) :D

Maar ik denk dat je gelijk hebt Bert. Klopt inderdaad dat ik met 180gr. prima uit de voeten kan ook met de Spyder. Dan rijd je alle bichten zonder je handen los te laten en je meedraaiende flippers altijd bereikbaar met een simpel tikkie. Misschien dat de California de strand houding beter faciliteert :-). Dat scherpe sturen van de Ferrari vond ik wel geniaal.

Dus ik draai mijn mening bij: meedraaiend!!

:kikker:

(nee, aan mijn mening heb je wat ...)
:zwijntje:

Tom

Bericht door Tom » 04 jul 2012, 17:14

op het circuit hoef ik nooit over te pakken

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 04 jul 2012, 18:50

Drie jaar met vast gereden, wel groter dan standaard, maar nooit misgezeten met schakelen.
Voor mij dus vast.

Rebel

Bericht door Rebel » 04 jul 2012, 19:02

4 jaar ervaring met meedraaiend, maar vast (met grote flippers) is natuurlijk een must. Meedraaiend is leuk voor een rondje pm de kerk. Maar hier in het zuiden met alle heuvelachtige en bochtige wegen heeft meedraaiend zijn problemen. Zoals hierboven ook al door anderen is omschreven.

Overigens ben ik blij dat ik weer een handbak heb. Voor mij geen "Doppelkupplungsgetriebe" meer. En al zeker niet met meedraaiende bediening.

PD power

Re:

Bericht door PD power » 05 jul 2012, 08:30

SteV6 schreef:Opvallend dat de tussenstand aangeeft dat mensen die er ervaring mee hebben kiezen voor een meedraaiend systeem en dat de mensen die geen ervaring hebben denken dat een vast systeem prettiger is ...

Ik onthoud mij van stemming omdat ik geen flauw idee heb. Wel weet ik dat in de WRC een tijdje met een volledige ring achter het stuur is gereden. Opschakelen naar je toe en terugschakelen van je af, met diezelfde ring. Dat lijkt mij het meest ideale systeem :roll:

SteV6
Denk dat mensen met name ervaring hebben, met meedraaiend systeem, dit dan ook als '" beter" aangeven.

Moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook bij die groep hoorde, maar heb een tijd terug ook met een vast systeem gereden, dit voelt toch veel logischer, nooit geen vergissing, bij meer stuuruitslag, kom je met een meedraaiend systeem, toch wel ff in de war, het stomme is, je denkt op zo'n moment ook niet meer aan het "pookje" op de vloer.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2012, 08:48

1600....Slag bij Nieuwpoort.

Ik heb anderhalf jaar meedraaiende flippers gehad in de F10 en dat was prima.

Wel was ik eens aan 't hoepelen en ging de telefoon. Als je stuur dan 180 graden staat en je wilt 't telefoon opneemknopje op 't stuur indrukken, druk je op de Cruise control/Radio harder/zachter ofzo. Ergerniswekkend! Dat we daar nog geen draadje over hebben.

:coffee:

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2012, 09:38

Bert ///M3 schreef:Op een circuit hoef je doorgaans helemaal niet over te pakken omdat de bochten vrij ruim zijn.
Niet mee eens :cool:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 05 jul 2012, 09:42

Voordat ik ervaring met die flipper dingen had leek me meedraaiend ook fijner, maar na ervaring heb ik veel liever vaste flippers (maar dan wel van enig formaat).

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 jul 2012, 10:53

Hoe zit dat met de F1, vast of meedraaiend?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2012, 11:20

SpyderFerdi schreef:Hoe zit dat met de F1, vast of meedraaiend?
Afbeelding

Al sla je me dood. Ik zou denken meedraaiend, maar ik volg F1 de laatste 10 jaar amper meer.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 jul 2012, 12:38

Als je je stuur vasthoudt zoals het hoort dan moet je bijna gek zijn om voor vastzittende flippers te kiezen.

Altijd meedraaiend!

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 05 jul 2012, 17:16

Hielke schreef:Als je je stuur vasthoudt zoals het hoort dan moet je bijna gek zijn om voor vastzittende flippers te kiezen.

Altijd meedraaiend!
Na deze argumenten ben ik ineens om!

Rebel

Bericht door Rebel » 05 jul 2012, 20:51

Hielke schreef:Als je je stuur vasthoudt zoals het hoort dan moet je bijna gek zijn om voor vastzittende flippers te kiezen.

Altijd meedraaiend!

Gebaseerd op 24 passengerlaps met Andre' en anderhalf uurtje sturen in een Fiat Panda dynamic duologic?

Nogmaals, als je echt een bochtig en heuvelachtig stukje weg hebt, zoals wij hier in het zuiden dagelijks rijden, dan is het flut.
Bij jullie daarboven in het Noorden is het een grote platte pannenkoek met veel lange rechte stukken. Vandaar dat die Noorderlingen regelmatig op industrieterreinen gaan driften. Want verder is er weinig rijplezier te beleven.

@Ferdi. Formule 1 vergelijking is hylarisch! :D

Hielke

Bericht door Hielke » 05 jul 2012, 21:09

Rebel schreef:

Altijd meedraaiend!

Gebaseerd op 24 passengerlaps met Andre' en anderhalf uurtje sturen in een Fiat Panda dynamic duologic?

Nogmaals, als je echt een bochtig en heuvelachtig stukje weg hebt, zoals wij hier in het zuiden dagelijks rijden, dan is het flut.
Bij jullie daarboven in het Noorden is het een grote platte pannenkoek met veel lange rechte stukken. Vandaar dat die Noorderlingen regelmatig op industrieterreinen gaan driften. Want verder is er weinig rijplezier te beleven.

@Ferdi. Formule 1 vergelijking is hylarisch! :D
Die Noorderlingen kunnen sturen Rebel. Itt de Limbabwanen hebben ze hun schakelopdrachten voltooid VOORDAT ze een bocht insturen.

:angel:

Rebel

Bericht door Rebel » 05 jul 2012, 21:29

Hielke die theorie gaat inderdaad op als het plat is. Als jij in een heuvelachtig gebied rijdt, vergelijkbaar met de Nordschleife, dan zul je ook vaker moeten schakelen als je stuur niet recht staat.
Ik zou voor de aardigheid eens een on-board filmpje moeten maken over welke wegen en bergen ik iedere dag naar de zaak rij. Het stuur staat hier maar zelden recht. Geef nou maar toe..als jullie een leuk potje willen sturen dan moeten jullie naar de Ring, Spa .........of Zandvoort (met zijn 3% heuveltjes) Zelfs mijn oprit is steiler. :lol:

JP

Bericht door JP » 05 jul 2012, 21:45

In het heuvelige land hier in mijn achtertuin mag ik graag al met het stuur meedraaiend flipperen dat het een lieve lust is. Door te schakelen vóór de bocht en het stuur nooit los te laten (dus niet over te pakken) gaat dat niet verkeerd !

Rebel

Bericht door Rebel » 05 jul 2012, 22:34

JP schreef:......en het stuur nooit los te laten (dus niet over te pakken) gaat dat niet verkeerd !

Jij zult vast ook een jetfighter-stuurtje hebben

Afbeelding

WJ

Bericht door WJ » 06 jul 2012, 09:18

Volgensmij is het gewoon gewenning en maakt het weinig uit (ik kan bv blindelings de knoppen vinden in elke stuur uitslag op mijn mee draaiend stuurtje als het zou moeten), beide heeft zijn voor en nadelen die naar voren komen in verschillende "bocht situaties". Maar geen van beide zou echte problemen moeten geven.

Plaats reactie