Leon Cupra tuned by JD
- Wilbert
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34
Ik heb van het weekend even gereden met de leon! Ondanks ik met een voorwaardelijkje rondrij heb ik even de leon flink de sporen gegeven echt super zeker als je weer moet afremmen want dat heeft de cupra met de mods van edwin er goed voor me kaar. Voor de rest wet kees al schreef als je wagen gaat chippen moet er zeker een bilstein set onder.
Blijf het leuk vinden wat edwin altijd met de VDV specials doet.
Blijf het leuk vinden wat edwin altijd met de VDV specials doet.
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Nu rij ik nog origineel, kan ik dus beter 95 of v-power tanken??Edwin van der Velden schreef:Na het chippen, kan er nog steeds 95 in, alleen kun je dan niet te lang topsnelheid rijden.
Ga je voor het maximale, dan moet je 98 of meer tanken.
V-power kan ook wel met een chip, maar is ook niet echt aan te bevelen.

Edwin; het wordt waarschijnlijk de APEX-set.

Even kijken wanneer het uitkomt om de afspraak te maken.
Wil je idd een speciale seat dan moet je idd bij VdV zijn :!:
- Erminio
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Orgineel kan je 95 of V-Power NL (97) tanken..., maar zelfs dan is 98 beter voor t blokkie.
Gechipped, altijd 98 tanken imo
ps als je de auto chip wordt ie bij normale constante snelheden (100 t/m 160km/h) echt niet minder zuinig...,
het probleem zit hem bij volgas tot max. toeren..., dan moet je de 1 op 2,5 wel kunnen halen denk ik zo
Dus een kwestie van jezelf controleren 8)
Gechipped, altijd 98 tanken imo

ps als je de auto chip wordt ie bij normale constante snelheden (100 t/m 160km/h) echt niet minder zuinig...,


- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
s3 nemen als basis, kan je rwd van maken (tenminste kan bij de oude s3/tt/r32)Dutch schreef:O, ik dacht dat JD nog even een RWD-conversie ging doorvoeren. Alleen om 't af te maken, hoor.
@edwin; wat voor benzine gooi jij er eigenlijk in ?
hoorde gisteren dat jd inmiddels bp afraad (terwijl hij dit eerst altijd aanraadde)
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Lars Bouten
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
- Locatie: Den Haag
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Uhm, hier zijn al aardig wat draadjes over te vinden:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=octaan
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=vpower
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ght=octaan
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
S3 is toch fiks duurder ? 50 ruggen ofzo, met wat extras 5 a 6 K erbij zit je 56K..DDX schreef:s3 nemen als basis, kan je rwd van maken (tenminste kan bij de oude s3/tt/r32)Dutch schreef:O, ik dacht dat JD nog even een RWD-conversie ging doorvoeren. Alleen om 't af te maken, hoor.
Dan is de Seat een bargain, dan maar geen RWD (kortere route is via een 135i lijkt me als je toch 56K wilt uitgeven)
Heeft de Seat Cupra nu 100pk meer dan standaard ?
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
dan maar ff copy pasten voor jullie 
Meer dan 250pk op de voorwielen van een Seat Leon Cupra ? Zijn ze helemaal gek geworden daar bij Autoservice Van Der Velden in Benthuizen ? Goed, de middelen zijn al langere tijd voorhanden, kwestie van goed tunen en het vermogen is daar. Echter, als de tunings inspanning daar eindigt verval je in het bevestigen van de vooroordelen omtrent vermogens van meer dan 250pk op de voorwielen. Autoservice Van Der Velden besloot een traditie in ere te houden, en deed er een schepje bovenop : 345pk op de voorwielen zonder de bekende vooroordelen!
VOOROORDELEN
Wat zijn dan die vooroordelen? Nou, wat dacht u van enorme reacties in de aandrijflijn, getrek aan het stuur, grote blauwe rookpluimen veroorzaakt door naar grip snakkende voorbanden, onderstuur in de gloria en ga zo maar door. Een gedurfde keuze dus, om juist een voorwielaandrijver zover te tunen naar een vermogen dat in een achterwiel aangedreven Porsche niet zou misstaan. Maar is dat wel zo gedurfd?
LEON CUPRA
De basis van de Van Der Velden (VdV) Cupra is de Seat Leon Cupra, standaard geleverd met 240pk. Met de standaard Cupra is op zich niets mis. Hij is aantrekkelijk geprijsd, ziet er goed uit, heeft enorm goede remmen, en biedt veel rijplezier. Een hele complete en volwassen wagen. Maar vandaag de dag is dat niets bijzonders. In eigen huis kan hij nog wel eens last hebben van concurrentie van zijn puberende broertje, de Leon FR TFSI, standaard geleverd met 200pk, maar met de druk op de knop door VAG-tunings specialist Jeroen Dik (JD) om te toveren tot een heuse bom op wielen : 245pk. Buitenshuis zal de Cupra moeten wedijveren tegen de Focus ST of de Subaru Impreza, en de Golf GTI. U leest het al, de Cupra bevindt zich in een segment dat redelijk onder druk staat. Toch kiest VdV ervoor om de Cupra als basis te nemen om een VdV editie Seat af-dealer te leveren met een pretpakket dat zijn weerga niet kent. Alleen de autofielen onder ons zijn op de hoogte van het feit dat de Cupra feitelijk dezelfde motor bezit als de Audi S3. De S3 motor wordt gekenmerkt tov de “normale TFSI” door sterker drijfstangen, gesmede zuigers, en een hele grote turbo. Kortom een motor met enorm tuningspotentieel. Hiermee is de Cupra direct een verstandige keuze om te dienen als tuningsproject.
OPERATIE “VAN DER VELDEN PAKKET”
Motorisch wordt er ten behoeve van het VdV pakket niet eens zo heel veel gemodificeerd. Daar waar je bijvoorbeeld bij een Subaru Impreza WRX met andere spruitstukken, uppipes, intercoolers, turbo’s en benzinepompen met bijbehorende injectoren aan de slag moet, is het tunen van de Cupra in een handomdraai gereed. Een compleet nieuwe uitlaatlijn met uiteraard een katalysator en ten behoeve van de inlaat een speciale airbox voor het luchtfilter en de Cupra is technisch gereed. Slechts een bezoek aan de tuner restte nog voordat de orgie van trappelende hoeven kon gaan beginnen.
Full stop. Wat waren de vooroordelen ook alweer? Bandenrook. Geruk aan je stuur. Onderstuur.
Zonder een full package is de VdV Cupra gedoemd te mislukken in een project dat het slechts goed doet tijdens de vrijdagmiddag borrel. JanJaap FlorisKarel kan dan met de aardappel in de keel gaan melden dat zijn wagen meer vermogen heeft dan de 996 Porsche Carrera. De niet oplettende luisteraar zal dan onder de indruk zijn, de autofiel denkt dan maar 1 ding: Bandenrook en Onderstuur ! Echter voor de borrelpraat doelgroep wordt de VdV Cupra niet gebouwd. De VdV Cupra zal een rijders auto zijn die zijn weerga niet kent.
Wit is hip, dus de kleurkeuze is snel gemaakt. Het onderstel van de Cupra wordt onder handen genomen, een Bilstein sport onderstel wordt gemonteerd met uitgekiende demping/veer karakteristiek. De remmen worden aangepast aan het vermogen door middel van 330mm geboorde schijven op de vooras, en er worden jetsers van velgen gemonteerd : 19” BBS velgen in de kleur matzwart. Uiteraard wordt de uitlijning aangepast aan de grotere wielen en de lagere rijhoogte. Nu pas is de Cupra gereed om naar de tuner te worden gereden.
Het bezoek aan Jeroen “doktor” Dik (JD) was kort maar krachtig. JD, zelf sinds jaar en dag professioneel tuner van alle merken uit de VAG groep (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, maar ook Spyker, BMW, noem maar op) heeft heel veel ervaring opgedaan met het 2.0 turbo blok. Zijn eigen GTI DSG heeft sinds kort het onvoorstelbare motorvermogen van 450pk. Wat zegt u ? 450pk. Op de voorwielen. Juist, op de voorwielen. De Cupra is de rollenbank opgereden, aan de navelstreng gehangen, er is een nulmeting verricht waarbij te zien was dat slechts de montage zonder aanpassing van het motormanagement systeem al tot een behoorlijke vermogensstijging heeft geresulteerd. Het tunen kon beginnen. Al snel werden waardes gemeten van meer dan 330pk. Wat zegt u, meer dan 330pk. Yep. Vervolgens wordt de wagen van de rollenbank gehaald en worden enkele road dyno’s gemaakt waarbij essentiële zaken als bijvoorbeeld de drivability (het oppakken van de motor in hoge versnelling bij lage toerentallen) goed worden gecontroleerd. Tevens wordt het JD traction control systeem van JD aan een praktijktest onderworpen. Om bandenrook in de eerste versnellingen te voorkomen wordt het koppel en vermogen begrensd, en mochten de wielen toch grip verliezen dan grijpt het geoptimaliseerde traction control systeem (tcs) zijdezacht in door zonodig 1 of 2 cilinders geen brandstof meer in te spuiten. Een systeem dat in de Formule 1 ook wordt gebruikt, en waar JD als tuner uniek mee is in Europa door dit systeem voor de consument toe te passen. Een super racy geluid is het gevolg, met als belangrijkste pluspunt dat na de tcs ingreep direct motorvermogen voorhanden is. Dit in tegenstelling tot het standaard Flinstone systeem waarbij je eerst met je kin op het stuur slaat omdat alle 4 de cilinders geen brandstof meer krijgt, je vervolgens je cursus Spaans kunt doen tijdens het daarop volgende turbogat, en je daarna met een klap in je stoel wordt gesmeten omdat alle 4 de cilinders weer de loftrompet spelen. En als je pech hebt begin het daarna weer van voren af aan. Feitelijk is het onbegrijpelijk dat de JD TCS niet standaard wordt toegepast. Na de road dyno vinden nog enkele fijnafstellingen plaats en is de Cupra het predikaat VdV uitvoering waardig.
HET UITERLIJK
Dik, vet, stoer, gedrongen, krachtpatser, dat zijn de eerste woorden die bij me opkomen bij het zien van de VdV Cupra. Ongekend wat is deze auto af. Na de introductie van de Leon 2 was ik 1 van de sceptici die zeker geen last had van liefde op het eerste gezicht. Echter wat ben ik die gekke spaanse peper gaan waarderen. Het exterieur is gewoon af. Met name de autos geleverd in de lichte kleuren als luna grijs en wit laten een fantastisch lijnenspel zien. Een leuke eigen smoel, en met de matzwarte 19” BBS-en, de verlaging, de xenon verlichting, de witte kleur in combinatie met zwarte details zijn ubergeil, op zijn Duits gezegd. Critici zullen zeggen : Dat is afgekeken van de Golf Gti Edition zoals hij tijdens de recente autoRAI werd gepresenteerd. So what?
Het interieur is standaard Cupra. Goed, functioneel, met heerlijke stoelen. Voor echt lange mensen zijn de voorstoelen niet super, maar dat is zo met elke auto met sportstoelen. Vaak gehoord minpunt van een Seat interieur is de materiaalkeuze en de afwerking. Persoonlijk ben ik van mening dat je deze wagen zeker niet voor het interieur koopt, en dat wanneer je dat al wel zal doen, je alle waar naar zijn geld krijgt. Niets mis mee.
RIJDEN
Starten dat hok, we hebben er nu lang genoeg over geluld. Wat ikzelf wilde weten is hoe de wagen zich gedraagt in extreem snelle bochten, liefst op slecht wegdek, hoe het JD TCS werkt, en hoe 345pk op die vooras nu voelt. Oké, sleutel omdraaien, reutel reutel, niets bijzonders, klinkt als een ordinaire 4cylinder waarmee tante Bep naar de plattelandsvrouwenvereniging hobbelt.. Netjes warm rijden en je voelt al snel dat er iets niet in de haak is. Deze wagen wil maar 1 ding. Vooruit. En snel ook. Na 10 minuten onder de 4000rpm te zijn gebleven en zo alle olie in het blok op 90 grd te hebben gebracht waagde ik het er maar eens op. Ik kroop vanachter een Daiwoo Matiz met 160jaar op de voorbank, schakelde terug naar 3 en strekte mijn oppermachtig rechterbeen. Adembenemend. Waarschijnlijk ook voor de 160jaar in de Matiz. Voor ik het wist moest ik naar zijn 4, en 5 en toen ik eindelijk weer ademde reden we hoogst illegale snelheden. Als men zou zeggen dat de wagen de teller uit loopt (280km/u) geloof ik dat direct. Wat een gevoel van macht krijg je in je rechterbeen, met name de voet. Strekken=vertrekken en wel belachelijk hard ook. Omdat het rijbewijs me lief is beperkten we ons nu maar tot de tussensprints. Het geweld is zo groot dat het niet vanuit de hand van de passagier te filmen is. Slechts een opname van een brullende motor in combinatie met een plafondverlichting is alles wat we op de camera kregen. Tot ca 4000rpm is de motor rustig, goed te rijden door de vrouw des huizes, daarboven bijna explosief met een redline op 7200rpm. De klappen boven de 5000rpm zijn zo hevig dat je het gevoel hebt een computerspel te spelen. Ik rijd zelf een FR TDI en in een TDI moet je vaak schakelen vanwege de smalle powerband. De VdV Cupra heeft eenzelfde schakelinterval (in tijd gemeten). Alleen heb je dan wel de volle porrie met veel langere verzetten doorlopen. Mwoap Mwoap Mwoap en men zit aan de 140. Het is een kwestie van continue bij de les blijven om niet steeds de begrenzer in te vliegen. En dat allemaal met het grootste gemak, zonder morren, gewoon gaan met die banaan.
De motor levert zijn vermogen via het aangepaste onderstel aan de voorwielen die daar gek genoeg helemaal geen problemen mee hebben. Absoluut geen geruk aan het stuur. En dankzij de JD TCS een heel klein beetje bandenrook in zijn 1 maar vanaf 2 is het een kwestie van gaan met die banaan. 2 vooroordelen geëlimineerd. Dan nu het onderstuur. U mag mij een mietje noemen, maar ik heb niet gedurfd de onderstuur grens op te zoeken. In krappe bochten is onderstuur eenvoudig op te wekken, maar dat lukt alleen met lomp rijden. Nee, ik was op zoek naar het grensbereik bij hogere snelheden. En al snel liep ik tegen een probleem aan. U mag mij een mietje noemen, maar ik durfde niet. Dankzij het Bilsteinonderstel kleeft deze Seat aan de weg alsof er Formule 1 achtige downforce toestanden aan de orde zijn. Ik heb van alles geprobeerd. Slecht wegdek, hobbel in de bocht, 4 wieltjes van de vloer in de bocht, telkens weer communiceerde de VdV Cupra zoals ik verwachtte. Neutraal scherp en direct sturend. Heel even heb ik 1x een lampje zien knipperen dat de vorm had van een TCS systeem waarschuwing. Dit vond plaats tijdens in lift-oversteer situatie, echter bij een dermate hoge snelheid dat het maar goed was dat dit systeem slapend op de achtergrond aanwezig is. Plaatsen we dit in de juiste context dan moeten we beginnen bij mijn eigen rijkunsten. Als ik aangeef dat ik een iets bovengemiddelde sportieve rijder ben ben dan ligt de grens van de VdV Cupra in ieder geval een stuk hoger dan de bekwaamheid die daarbij hoort. Rondkijkend in mijn kennissenkring zit het wel snor met de VdV Cupra. Die zullen hem zeker niet gebruiken zoals ik dat deed.
Heeft de VdV Cupra dan ook nadelen = Natuurlijk. Hij is een potentiële rijbewijs verslinder. Maar dat is elke snelle bak. Daarnaast lust hij een slok benzine. Ook hier geldt, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Gas geven = benzine verstoken. Qua motorkarakteristiek is deze motor onderhevig aan emissie-eisen dus er is een specifiek naijl periode na elke volgas sessie. Dwz dat bij het lossen van het gaspedaal en het intrappen van de koppeling de gasklep vertraagd sluit. In het begin irritant, na 10 minuten vergeten. Wellicht overbodig te noemen, maar 345pk op de vooras betekent regelmatig een bezoekje brengen aan de bandenboer.
RESUME
Van der Velden is er in haar laatste creatie, de VdV Cupra, in geslaagd alle vooroordelen betreffende grote vermogens op de vooras te elimineren. Het resultaat is zeer geslaagd, een heel erg dik uiterlijk, met dito prestaties, die voor 99% van de doelgroep betaalbaar en toereikend zal zijn. Voor diegene die nog meer power en wegligging willen zal de knip open moeten. Dan resten de BMW´s M3, Audi´s RS4´s, de Porsches 997, de getunede Subaru´s Sti´s. Met andere woorden:
De VdV Cupra is your last stop before the top.
EXTRA INFO :
Seat Leon Cupra
VdV pakket bestaande uit:
Milltek turbo-back uitlaat
Airbox
JD tuning
Bilstein onderstel
330mm National schijven met Ferrodo DS2500 blokken
19” velgen (in overleg)
VdV pakket prijs normaal: 5.500 euro
Vdv pakket bij bestelling nieuwe Cupra: 3.000 euro
Meer info www.vandervelden.nl / 079- 3517281

Meer dan 250pk op de voorwielen van een Seat Leon Cupra ? Zijn ze helemaal gek geworden daar bij Autoservice Van Der Velden in Benthuizen ? Goed, de middelen zijn al langere tijd voorhanden, kwestie van goed tunen en het vermogen is daar. Echter, als de tunings inspanning daar eindigt verval je in het bevestigen van de vooroordelen omtrent vermogens van meer dan 250pk op de voorwielen. Autoservice Van Der Velden besloot een traditie in ere te houden, en deed er een schepje bovenop : 345pk op de voorwielen zonder de bekende vooroordelen!
VOOROORDELEN
Wat zijn dan die vooroordelen? Nou, wat dacht u van enorme reacties in de aandrijflijn, getrek aan het stuur, grote blauwe rookpluimen veroorzaakt door naar grip snakkende voorbanden, onderstuur in de gloria en ga zo maar door. Een gedurfde keuze dus, om juist een voorwielaandrijver zover te tunen naar een vermogen dat in een achterwiel aangedreven Porsche niet zou misstaan. Maar is dat wel zo gedurfd?
LEON CUPRA
De basis van de Van Der Velden (VdV) Cupra is de Seat Leon Cupra, standaard geleverd met 240pk. Met de standaard Cupra is op zich niets mis. Hij is aantrekkelijk geprijsd, ziet er goed uit, heeft enorm goede remmen, en biedt veel rijplezier. Een hele complete en volwassen wagen. Maar vandaag de dag is dat niets bijzonders. In eigen huis kan hij nog wel eens last hebben van concurrentie van zijn puberende broertje, de Leon FR TFSI, standaard geleverd met 200pk, maar met de druk op de knop door VAG-tunings specialist Jeroen Dik (JD) om te toveren tot een heuse bom op wielen : 245pk. Buitenshuis zal de Cupra moeten wedijveren tegen de Focus ST of de Subaru Impreza, en de Golf GTI. U leest het al, de Cupra bevindt zich in een segment dat redelijk onder druk staat. Toch kiest VdV ervoor om de Cupra als basis te nemen om een VdV editie Seat af-dealer te leveren met een pretpakket dat zijn weerga niet kent. Alleen de autofielen onder ons zijn op de hoogte van het feit dat de Cupra feitelijk dezelfde motor bezit als de Audi S3. De S3 motor wordt gekenmerkt tov de “normale TFSI” door sterker drijfstangen, gesmede zuigers, en een hele grote turbo. Kortom een motor met enorm tuningspotentieel. Hiermee is de Cupra direct een verstandige keuze om te dienen als tuningsproject.
OPERATIE “VAN DER VELDEN PAKKET”
Motorisch wordt er ten behoeve van het VdV pakket niet eens zo heel veel gemodificeerd. Daar waar je bijvoorbeeld bij een Subaru Impreza WRX met andere spruitstukken, uppipes, intercoolers, turbo’s en benzinepompen met bijbehorende injectoren aan de slag moet, is het tunen van de Cupra in een handomdraai gereed. Een compleet nieuwe uitlaatlijn met uiteraard een katalysator en ten behoeve van de inlaat een speciale airbox voor het luchtfilter en de Cupra is technisch gereed. Slechts een bezoek aan de tuner restte nog voordat de orgie van trappelende hoeven kon gaan beginnen.
Full stop. Wat waren de vooroordelen ook alweer? Bandenrook. Geruk aan je stuur. Onderstuur.
Zonder een full package is de VdV Cupra gedoemd te mislukken in een project dat het slechts goed doet tijdens de vrijdagmiddag borrel. JanJaap FlorisKarel kan dan met de aardappel in de keel gaan melden dat zijn wagen meer vermogen heeft dan de 996 Porsche Carrera. De niet oplettende luisteraar zal dan onder de indruk zijn, de autofiel denkt dan maar 1 ding: Bandenrook en Onderstuur ! Echter voor de borrelpraat doelgroep wordt de VdV Cupra niet gebouwd. De VdV Cupra zal een rijders auto zijn die zijn weerga niet kent.
Wit is hip, dus de kleurkeuze is snel gemaakt. Het onderstel van de Cupra wordt onder handen genomen, een Bilstein sport onderstel wordt gemonteerd met uitgekiende demping/veer karakteristiek. De remmen worden aangepast aan het vermogen door middel van 330mm geboorde schijven op de vooras, en er worden jetsers van velgen gemonteerd : 19” BBS velgen in de kleur matzwart. Uiteraard wordt de uitlijning aangepast aan de grotere wielen en de lagere rijhoogte. Nu pas is de Cupra gereed om naar de tuner te worden gereden.
Het bezoek aan Jeroen “doktor” Dik (JD) was kort maar krachtig. JD, zelf sinds jaar en dag professioneel tuner van alle merken uit de VAG groep (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, maar ook Spyker, BMW, noem maar op) heeft heel veel ervaring opgedaan met het 2.0 turbo blok. Zijn eigen GTI DSG heeft sinds kort het onvoorstelbare motorvermogen van 450pk. Wat zegt u ? 450pk. Op de voorwielen. Juist, op de voorwielen. De Cupra is de rollenbank opgereden, aan de navelstreng gehangen, er is een nulmeting verricht waarbij te zien was dat slechts de montage zonder aanpassing van het motormanagement systeem al tot een behoorlijke vermogensstijging heeft geresulteerd. Het tunen kon beginnen. Al snel werden waardes gemeten van meer dan 330pk. Wat zegt u, meer dan 330pk. Yep. Vervolgens wordt de wagen van de rollenbank gehaald en worden enkele road dyno’s gemaakt waarbij essentiële zaken als bijvoorbeeld de drivability (het oppakken van de motor in hoge versnelling bij lage toerentallen) goed worden gecontroleerd. Tevens wordt het JD traction control systeem van JD aan een praktijktest onderworpen. Om bandenrook in de eerste versnellingen te voorkomen wordt het koppel en vermogen begrensd, en mochten de wielen toch grip verliezen dan grijpt het geoptimaliseerde traction control systeem (tcs) zijdezacht in door zonodig 1 of 2 cilinders geen brandstof meer in te spuiten. Een systeem dat in de Formule 1 ook wordt gebruikt, en waar JD als tuner uniek mee is in Europa door dit systeem voor de consument toe te passen. Een super racy geluid is het gevolg, met als belangrijkste pluspunt dat na de tcs ingreep direct motorvermogen voorhanden is. Dit in tegenstelling tot het standaard Flinstone systeem waarbij je eerst met je kin op het stuur slaat omdat alle 4 de cilinders geen brandstof meer krijgt, je vervolgens je cursus Spaans kunt doen tijdens het daarop volgende turbogat, en je daarna met een klap in je stoel wordt gesmeten omdat alle 4 de cilinders weer de loftrompet spelen. En als je pech hebt begin het daarna weer van voren af aan. Feitelijk is het onbegrijpelijk dat de JD TCS niet standaard wordt toegepast. Na de road dyno vinden nog enkele fijnafstellingen plaats en is de Cupra het predikaat VdV uitvoering waardig.
HET UITERLIJK
Dik, vet, stoer, gedrongen, krachtpatser, dat zijn de eerste woorden die bij me opkomen bij het zien van de VdV Cupra. Ongekend wat is deze auto af. Na de introductie van de Leon 2 was ik 1 van de sceptici die zeker geen last had van liefde op het eerste gezicht. Echter wat ben ik die gekke spaanse peper gaan waarderen. Het exterieur is gewoon af. Met name de autos geleverd in de lichte kleuren als luna grijs en wit laten een fantastisch lijnenspel zien. Een leuke eigen smoel, en met de matzwarte 19” BBS-en, de verlaging, de xenon verlichting, de witte kleur in combinatie met zwarte details zijn ubergeil, op zijn Duits gezegd. Critici zullen zeggen : Dat is afgekeken van de Golf Gti Edition zoals hij tijdens de recente autoRAI werd gepresenteerd. So what?
Het interieur is standaard Cupra. Goed, functioneel, met heerlijke stoelen. Voor echt lange mensen zijn de voorstoelen niet super, maar dat is zo met elke auto met sportstoelen. Vaak gehoord minpunt van een Seat interieur is de materiaalkeuze en de afwerking. Persoonlijk ben ik van mening dat je deze wagen zeker niet voor het interieur koopt, en dat wanneer je dat al wel zal doen, je alle waar naar zijn geld krijgt. Niets mis mee.
RIJDEN
Starten dat hok, we hebben er nu lang genoeg over geluld. Wat ikzelf wilde weten is hoe de wagen zich gedraagt in extreem snelle bochten, liefst op slecht wegdek, hoe het JD TCS werkt, en hoe 345pk op die vooras nu voelt. Oké, sleutel omdraaien, reutel reutel, niets bijzonders, klinkt als een ordinaire 4cylinder waarmee tante Bep naar de plattelandsvrouwenvereniging hobbelt.. Netjes warm rijden en je voelt al snel dat er iets niet in de haak is. Deze wagen wil maar 1 ding. Vooruit. En snel ook. Na 10 minuten onder de 4000rpm te zijn gebleven en zo alle olie in het blok op 90 grd te hebben gebracht waagde ik het er maar eens op. Ik kroop vanachter een Daiwoo Matiz met 160jaar op de voorbank, schakelde terug naar 3 en strekte mijn oppermachtig rechterbeen. Adembenemend. Waarschijnlijk ook voor de 160jaar in de Matiz. Voor ik het wist moest ik naar zijn 4, en 5 en toen ik eindelijk weer ademde reden we hoogst illegale snelheden. Als men zou zeggen dat de wagen de teller uit loopt (280km/u) geloof ik dat direct. Wat een gevoel van macht krijg je in je rechterbeen, met name de voet. Strekken=vertrekken en wel belachelijk hard ook. Omdat het rijbewijs me lief is beperkten we ons nu maar tot de tussensprints. Het geweld is zo groot dat het niet vanuit de hand van de passagier te filmen is. Slechts een opname van een brullende motor in combinatie met een plafondverlichting is alles wat we op de camera kregen. Tot ca 4000rpm is de motor rustig, goed te rijden door de vrouw des huizes, daarboven bijna explosief met een redline op 7200rpm. De klappen boven de 5000rpm zijn zo hevig dat je het gevoel hebt een computerspel te spelen. Ik rijd zelf een FR TDI en in een TDI moet je vaak schakelen vanwege de smalle powerband. De VdV Cupra heeft eenzelfde schakelinterval (in tijd gemeten). Alleen heb je dan wel de volle porrie met veel langere verzetten doorlopen. Mwoap Mwoap Mwoap en men zit aan de 140. Het is een kwestie van continue bij de les blijven om niet steeds de begrenzer in te vliegen. En dat allemaal met het grootste gemak, zonder morren, gewoon gaan met die banaan.
De motor levert zijn vermogen via het aangepaste onderstel aan de voorwielen die daar gek genoeg helemaal geen problemen mee hebben. Absoluut geen geruk aan het stuur. En dankzij de JD TCS een heel klein beetje bandenrook in zijn 1 maar vanaf 2 is het een kwestie van gaan met die banaan. 2 vooroordelen geëlimineerd. Dan nu het onderstuur. U mag mij een mietje noemen, maar ik heb niet gedurfd de onderstuur grens op te zoeken. In krappe bochten is onderstuur eenvoudig op te wekken, maar dat lukt alleen met lomp rijden. Nee, ik was op zoek naar het grensbereik bij hogere snelheden. En al snel liep ik tegen een probleem aan. U mag mij een mietje noemen, maar ik durfde niet. Dankzij het Bilsteinonderstel kleeft deze Seat aan de weg alsof er Formule 1 achtige downforce toestanden aan de orde zijn. Ik heb van alles geprobeerd. Slecht wegdek, hobbel in de bocht, 4 wieltjes van de vloer in de bocht, telkens weer communiceerde de VdV Cupra zoals ik verwachtte. Neutraal scherp en direct sturend. Heel even heb ik 1x een lampje zien knipperen dat de vorm had van een TCS systeem waarschuwing. Dit vond plaats tijdens in lift-oversteer situatie, echter bij een dermate hoge snelheid dat het maar goed was dat dit systeem slapend op de achtergrond aanwezig is. Plaatsen we dit in de juiste context dan moeten we beginnen bij mijn eigen rijkunsten. Als ik aangeef dat ik een iets bovengemiddelde sportieve rijder ben ben dan ligt de grens van de VdV Cupra in ieder geval een stuk hoger dan de bekwaamheid die daarbij hoort. Rondkijkend in mijn kennissenkring zit het wel snor met de VdV Cupra. Die zullen hem zeker niet gebruiken zoals ik dat deed.
Heeft de VdV Cupra dan ook nadelen = Natuurlijk. Hij is een potentiële rijbewijs verslinder. Maar dat is elke snelle bak. Daarnaast lust hij een slok benzine. Ook hier geldt, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Gas geven = benzine verstoken. Qua motorkarakteristiek is deze motor onderhevig aan emissie-eisen dus er is een specifiek naijl periode na elke volgas sessie. Dwz dat bij het lossen van het gaspedaal en het intrappen van de koppeling de gasklep vertraagd sluit. In het begin irritant, na 10 minuten vergeten. Wellicht overbodig te noemen, maar 345pk op de vooras betekent regelmatig een bezoekje brengen aan de bandenboer.
RESUME
Van der Velden is er in haar laatste creatie, de VdV Cupra, in geslaagd alle vooroordelen betreffende grote vermogens op de vooras te elimineren. Het resultaat is zeer geslaagd, een heel erg dik uiterlijk, met dito prestaties, die voor 99% van de doelgroep betaalbaar en toereikend zal zijn. Voor diegene die nog meer power en wegligging willen zal de knip open moeten. Dan resten de BMW´s M3, Audi´s RS4´s, de Porsches 997, de getunede Subaru´s Sti´s. Met andere woorden:
De VdV Cupra is your last stop before the top.
EXTRA INFO :
Seat Leon Cupra
VdV pakket bestaande uit:
Milltek turbo-back uitlaat
Airbox
JD tuning
Bilstein onderstel
330mm National schijven met Ferrodo DS2500 blokken
19” velgen (in overleg)
VdV pakket prijs normaal: 5.500 euro
Vdv pakket bij bestelling nieuwe Cupra: 3.000 euro
Meer info www.vandervelden.nl / 079- 3517281
Laatst gewijzigd door Erik op 14 okt 2007, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV02.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV03.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV04.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV05.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV06.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV07.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV08.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV09.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV10.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV11.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV12.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV13.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV14.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV03.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV04.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV05.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV06.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV07.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV08.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV09.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV10.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV11.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV12.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV13.jpg[/img]
[img:576:768]http://www.gummen.org/images/artikel/Leon2VDV14.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Hielke en 5 gasten