Audi of BMW?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Audi of BMW?

Audi
20
33%
BMW
41
67%

Totaal aantal stemmen: 61

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 sep 2007, 15:19

Auto Union is geen Audi kortweg. Horch/Wanderer/DKW etc die verhalen.Audi is Horch in 't latijn blabla...Wel een voorvader. EMW en Glas behoren ook bij BMW qua geschiedenis maar zijn feitelijk geen BMW. Een Mini is ook geen BMW nu wel familie, RR is onderdeel van...

Zó bedoel ik 't meer. Anyway, dat was een 1979er PROCAR BMW M1 race met Pquet op de voorgrond en Tiff needell(ja die zelfde) d'r driftend achter.

IK heb hier een ingelijste Bergrennwagen Auto Union poster met dubbellucht achter. Schitterend ding, dus zo anti Audi(...) ben ik nu ook weer niet.

Vind bijv de R8 een supercar qua wat ie kan, topper, maar de looks gewoon shit.Voor de prijs dan he. :lol:

Ik vind dat we de geschiedenis NIET moeten ontzien. In de WOII en daarvoor 'gebruikte'Nazi Duitsland Auto Union, Mercedes, Opel, BMW etc. Kan je lang en breed over lulle, de geschiedenis kun je niet veranderen. Ferdinand P. heeft nadien nog een tijdje in de bak gezeten... lullig.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 sep 2007, 18:18

Dexter mooi verhaal. maar uiteindelijk is jouw conclusie tot je toch liever een Audi verkiest. :lol:
Of dit nu met de deurvergrendeling, service, en kwaliteit te maken heeft maakt niks uit.

Ik kan me herrineren dat ik ooit andere punten aandroeg om voor een Audi te verkiezen en die werden weggevaagt omdat een BMW meer driving-fun bied. (waarschijnlijk zijn dat de privileges van een moderator... weinig tegenspraak) :wink:
Iedere auto heeft voor en tegens, maar uiteindelijk weeg je ze allemaal af en maak je een keuze. Zo ook jij.

Ik ben inderdaad geen nachtrijder. En die route waar je me destijds ervandoor ging, ree ik nimmer naar huis. Dus iedere bocht was nieuw.
Ik rij altijd over A1 naar huis en niet via Altenahr. Daarbij had ik een passagier (Cavallino) dus dan rij je altijd met enige reserve. Zeker op een onbekend stuk.
Ik kan hier in het zuiden wel een onbekend parcour voor je uitzetten, mag je eens proberen met je "bestel-diesel" aan te haken :wink:
Maarja allemaal gelul in de ruimte...

Hoe dan ook doet me deugd dat uitgerekent jij toch terugkeert naar Audi. :lol:
Quattro zei je? Je bedoelt het Haldex-systeem dat hier vaker ter sprake komt omdat het geen echte 4 WD is?

Ben reuze benieuwd welke Quattro(haldex) je gaat aanschaffen.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 sep 2007, 18:31

Rebel schreef:Dexter mooi verhaal. maar uiteindelijk is jouw conclusie dat je toch liever een Audi verkiest. :lol:
Of dit nu met de deurvergrendeling, service, en kwaliteit te maken heeft maakt niks uit.

Ik kan me herinneren dat ik ooit andere punten aandroeg om een Audi te verkiezen en die werden weggevaagd omdat een BMW meer driving-fun bood. (waarschijnlijk zijn dat de privileges van een moderator... weinig tegenspraak) :wink:
Iedere auto heeft voor en tegens, maar uieindelijk weeg je ze allemaal af en maak je een keuze. Zo ook jij.

Ik ben inderdaad geen nachtrijder. En die route waar je me destijds ervandoor ging, ree ik nimmer naar huis. Dus iedere bocht was nieuw.
Ik rij altijd over A1 naar huis en niet via Altenahr. Daarbij had ik een passagier (Cavallino) dus dan rij je altijd met enige reserve. Zeker op een onbekend stuk.
Ik kan hier in het zuiden wel een onbekend parcour voor je uitzetten, mag je eens proberen met je "bestel-diesel" aan te haken :wink:
Maarja allemaal gelul in de ruimte...

Hoe dan ook doet me deugd dat uitgerekent jij toch terugkeert naar Audi. :lol:
Quattro zei je? Je bedoelt het Haldex-systeem dat hier vaker ter sprake komt omdat het geen echte 4 WD is?

Ben reuze benieuwd welke Quattro(haldex) je gaat aanschaffen.
Rob,

Ik kan met elke auto Driving Fun hebben, het maakt me eerlijk gezegd niet uit welk merk het dan is.
Aandrijfconcept is ook iets waar ik geen echte voorkeur voor heb, evenals vermogen of 'stumperhulpjes'.
Samengevat: Je kunt met ELKE auto Driving Fun hebben, het hangt er maar vanaf wat je onder Driving Fun verstaat en hoe hoog je de lat legt. :wink:

Voor wat betreft dat weggetje naar huis.....dat was voor mij ook de tweede keer dat ik het reed.
De eerste keer was met Jeroen Watermulder en was ik passagier! :twisted:
Maar zet jij nou maar eens een parcourtje uit en laat me dat twee keer verkennen alvorens ik aanhaak.
Kijken wie er de meeste Driving Fun heeft....:mrgreen:

Echte AWD of Haldex het is me allemaal om het even zolang het doet wat het moet doen.
En wat er hier gaat komen in plaats van de BMW....daar zul je nog even op moeten wachten tot het zover is. :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 25 sep 2007, 19:16

Verkennen? niks ervan. Ik kon die weg destijds ook niet eerst verkennen.
Ik weet een prima parcourtje.... Bochtige B-wegen met veel hoogteverschil en lekker onverlicht, net als die route waar jij me toen doorsleepte.
Winaar ontvangt de auto van de andere rijder.
In jouw geval mag je de "bestel auto" houden, Ik klus maar zelden zelf thuis, laat meestal alles door vakmensen aanbrengen. :wink:

Let's cut the crap...

Zijn er trouwens Audi Quattro rijders die bekend zijn met een simpele tuning-update voor het Haldex-systeem?
Op het engels Audi-forum zijn veel leden die dit hebben laten doen.
Schijnt dat je op een simpele en redelijke goedkope manier 50% van het vermogen op de achteras kunt krijgen.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 sep 2007, 20:31

Audi bestaat dit jaat 75 jaar [img:45:30]http://cache.hyves.nl/images/smilies/de ... leader.gif[/img]

wjn

Bericht door wjn » 25 sep 2007, 21:50

Rebel schreef: Zijn er trouwens Audi Quattro rijders die bekend zijn met een simpele tuning-update voor het Haldex-systeem?
Op het engels Audi-forum zijn veel leden die dit hebben laten doen.
Schijnt dat je op een simpele en redelijke goedkope manier 50% van het vermogen op de achteras kunt krijgen.
Niet echt nodig, zie VAG Selbststudienprogramm 206, Allradantrieb
mit Haldex- Kupplung.

Alleen bij remmen of als de auto/contact uit staat, is de koppeling open. Anders is die Haldex vrijwel 100% gesloten --> 50% aandrijfkracht op de achterwielen.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 sep 2007, 21:57

Wat heeft die Rico dan al die jaren lopen preken over de beruchte "henky haldex" aandrijving?
En waarom is er dan een grote groep quattro rijders dit hebben laten aanpassen?

Robin

Bericht door Robin » 25 sep 2007, 23:00

omdat 't in de praktijk geen 50/50 IS! Het blijft ALTIJD een fwd(Audi S3 Mk1) met achterwielondersteuning wanneer nodig. HOE VAAK moet ik dat nog uitleggen... IK ben er mee op verschillende circuits geweest met DSC etc uit en op droog/nat blijft t aanmodderen. In de sneeuw heeft ie 1 seconde bedenktijd en gooit de kont mooi om.

Sneeuw wanneer hadden we dat voor 't laatst.

:lol:

Johan

Bericht door Johan » 25 sep 2007, 23:25

Robin schreef:Auto Union is geen Audi kortweg. Horch/Wanderer/DKW etc die verhalen.Audi is Horch in 't latijn blabla...Wel een voorvader.
zover ligt dat echt niet uit elkaar... zal hieronder uitleggen hoe het in elkaar steekt, kheb zelf 2 auto's die op kenteken nog "Auto union" heten, die handelsbenaming is tot mid/eind jaren 90 nog voor Audi's gebruikt.

wat de naam betreft August Horch (ex werknemer van benz :lol: ) richte in 1899 het merk "Horch" op echter na 10 jaar kreeg hij een meningsverschil met een partner waardoor ze uit elkaar gingen en waaruit een rechtszaak voort kwam, om een lang verhaal kort te maken hij mocht de merknaam "Horch" niet meer gebruiken. Hij is toen op het idee gekomen om "horch" te vertalen na het latijns en dat is idd "Audi" de merknaam "Audi" stamt dus al uit 1909, (Het merk "Horch" bestond toen dus ook nog want vreemd genoeg mocht die ex-partner van August Horch die merknaam blijven gebruiken)

Audi als "merk" bestond dus al VOOR auto union, namelijk de 4 merken Audi, DKW, Wanderer en Horch fuseerden in 1932 tot 1 holding: "Auto union". echter produceerden de 4 merken toen nog auto's en motoren onder hun eigen merknaam (behlave de race wagens die droegen toen al wel de merknaam "Auto union"), pas NA de 2'de wereld oorlog toen de holding "Auto Union" is overgenomen door vag werd de merknaam Audi voor alle modellen gebruikt en pas in 1984 is de officieele merknaam "Auto union AG" veranderd in "Audi AG"

owww en in 1969 is NSU nog toegevoegd aan de "Auto union" holding... dus als je gaat roepen dat die weinig met de audi geschiedenis te maken heeft dan ben ik dat met je eens :lol:

nog een leuk weetje Mercedes-Benz heeft van 1957 tot 1964 het grootste gedeelte aandelen gehad van de Auto union holding in '64 verkocht Benz deze dus aan volkswagen.

auto union en en audi hebben dus meer met elkaar te maken dan jij aangeeft. "Auto union" is dus vooral de naam van de Holding waarvan Audi 1 vd merken was.... het gros van de persoons auto's droeg de naam DKW, voornamelijk de race wagens droegen de naam auto union.

tot zover deze geschiedenis les. :lol:

wjn

Bericht door wjn » 26 sep 2007, 00:12

Rebel schreef:Wat heeft die Rico dan al die jaren lopen preken over de beruchte "henky haldex" aandrijving?
En waarom is er dan een grote groep quattro rijders dit hebben laten aanpassen?
Omdat er zoals Robin zegt een fractie van een seconde tussen zit, voordat de haldex helemaal spert. Dmv. gegevens als versnelling, gaspedaalstand, toerental wielen, esp gegevens etc.

Als je bijv. met een S3 een sprintje trekt, slaan de voorwielen een gedeelte door (deel van een omwenteling), daarna gaat ie vooruit. (Eigen ervaring dus, mijn S4 tegen de S3 van mn broertje.)

Links remmen --> Haldex schakelt vrij.

Waarschijnlijk heb je voordeel van zo'n kastje als je er extreem mee gaat rijden, want je kunt de haldex dus helemaal laten sperren ongeacht alle andere waarden. Omgekeerd ook, zekering eruit en je hebt FWD.

(Trouwens het is geen quattro, maar 4-motion ;) )

Fluim

Bericht door Fluim » 26 sep 2007, 21:19

Zeer interessante discussies! Jammer alleen dat er een "algemeen" oordeel aan het begin van het topic geveld moet worden terwijl, zo ik lees, iedereen de merken op zijn eigen "prioriteiten" beoordeeld, en niet in de laatste plaats op grond van wat ze momenteel onder hun gat hebben. BMW en Audi hebben beide hun pro's en contra's.... en gelukkig zijn er ook nog vele andere merken kwaliteitsauto's (uit Duitsland :lol: ).

Om niet achter te blijven mijn enigszins genuanceerde mening: op het circuit en voor rijfun/driften rij ik liever een BMW, op de openbare weg hier kom ik je liever tegen in mijn RS4 B5! Maar er zijn ook ander merken die ik in andere omstandigheden liever bij de hand zou hebben.....

Rebel

Bericht door Rebel » 26 sep 2007, 22:25

Kun je ook toelichten waarom je voor Audi kiest op de openbare weg contra BMW op het circuit? Betere stoelen? Mooier getint glas van de Audi? Of toch de deurvergrendeling?

Want met bovenstaande bijdrage kunnen we niet veel, zonder argumentatie.

Fluim

Bericht door Fluim » 27 sep 2007, 18:59

Lekkere positieve vraagstelling Rebel! Maar ik licht, ondanks jouw betuttelende toon, graag mijn mening toe om “jullie” een antwoord te geven, namens wie je dan ook spreekt!?

Op grond van de kennis die hier aanwezig is meen ik dat ik niemand hoef uit te leggen waarom een RWD meer driving fun op het circuit is dan een zwaar onderstuurde Quattro.
Wat ik er voor mij persoonlijk nog aan toe kan voegen is dat ik een beginner ben op het circuit en het onderstuur van de Audi als hinderlijk ervaar, bovendien vind ik driften gewoon fun en dat is voor mij als rookie erg lastig met een Quattro.
Aangezien er 2 keuzemogelijkheden in dit topic geboden worden lijkt me mijn keuze qua circuit wel degelijk voor de hand liggend en heeft dus niets met bijvoorbeeld jouw ramen en stoelen te maken want die kan je vervangen.

Waarom mijn eigen Audi RS4 B5 voor op de openbare weg.
Ten eerste ( omdat ik van sportief (lees: hard) rijden hou, tuning leuk vind, 2 kinderen en een vrouw heb, een hond heb, graag op wintersport ga en omdat het in ons landje erg veel regent. Dus: sportieve auto (lees: flink beest), ruimte (station), veiligheid bij gladheid/slecht wegdek (Quattro).
Ten tweede hou ik van mooie dingen en innovatie, en daarin vind ik Audi de laatste 10 jaar beter wegkomen dan BMW. (specifieke uitzonderingen van modellen daargelaten). De RS4 B5 scoort daar wat mij betreft hoger dan de M3/5 uit die periode. (M6 is een ander verhaal trouwens maar ook een ander prijskaartje).
Ten derde speelt imago voor mij ook een rol. Na drie BMW’s en vier Audi’s is mij opgevallen dat je in een Audi prettiger behandeld wordt in het verkeer dan in een BMW, om nog maar niet te spreken van het imago wat je toebedeeld wordt als snelle BMW rijder, los dus van hoe je in het verkeer behandeld wordt, waar dat dan ook maar door komt (zou een interessant topic zijn).
Ten vierde is het gewoon MIJN auto, ik heb hem mijzelf eigen gemaakt met mijn eigen aanpassingen en ben er nog lang niet op uitgekeken. Super acceleratie, super topsnelheid, super design (op de grote rode achterlichten en de dakrails na dan), wolf in schaapskleren, super comfortabel (zolang je maar uit de buurt blijft van serieuze onderstuursituaties).
Maar zoals alles in het leven, het kan altijd beter, en gelukkig maar want ik moet nog een paar jaartjes mee en heb graag iets om naar uit te kijken.
Ten vijfde, maar ik weet niet of ik daar genoeg ervaring mee heb en of mijn ervaringen wel objectief genoeg zijn, hebben ze me bij de BMW dealer vaker in de luren proberen te leggen dan bij de Audi dealer.

Ik hoop dat ik mijn mening voldoende heb toegelicht Rebel.
8)

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2007, 19:38

Fluim duidelijk verhaal !

Zo'n RS4 B5 is toch wel een mega nekkedraaier voor mij hoor.

Erg leuk dat er zoveel van die lui (RS4 rijders) hiero rondhangen.

Fluim

Bericht door Fluim » 27 sep 2007, 19:44

Dank je Rico, denk dat de meeste RS4 rijders ook wel meer auto gek zijn dan Audi gek, en dan kom je hier vroeg of laat wel terecht...... je moet alleen ff de weg vinden. Ik was voorheen niet zo'n forumbezoeker vanwege bepaalde forumgedragingen op het net, maar ben des te blijer dat er uitzonderingen zijn. Petje (zonder merk) af voor jullie, een forum is niets zonder goede moderators!

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2007, 19:59

Bedankt voor het compliment !

Bij mij heeft de RS4 altijd nog een speciaal plekje..

Indertijd, ik praat over 2000 mocht ik tijdens een Audi S dag waar ik reed met mijn toemalige S3 een stukje mee, dit maakte zo indruk om mij dat in mijn beleving nu het gewoon een halve F1 auto was.
Toen als slot het toetje... meerijden in de RS4. Dat is echt waanzinnig...
Er reden 3 stuks waarvan 1 in raceuitvoering uitgeruste safetycar.

In elke uitvoering heb ik meegereden, de laatste, de safetycar was het snelst een zeer ervaren testrijder van Audi zat achter het stuur, ingesnoerd in de racekuipjes ging het als een kanonskogel. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt wat een snelheidssensatie, de beste man reed bochtsnelheden die ik niet voor mogelijk hield en op het rechte stuk topte hij 225 km/h.
De auto werd vreselijk afgemat, zwaar ruikende remmen en rokende banden,(zonder overdrijven..)
Gruwelijk snel was het. Een achtbaan stelt er weinig bij voor.
Was een echte droomauto voor mij, 3 minuatuurtjes in 3 kleuren, alle autobladen opgespaard waar ook maar iets over de RS4 in stond.. hard cover brochure helemaal grijsgebladerd, had er 2, eentje voor de mooi en eentje voor het fappen :wink:

En zelfs vorige week in Zandvoort mijn complete nek bijna verekt toen ik voor de stoplichten stond en schuin achter me een misanorode RS4 te koop zag staan..

Uit zelfbescherming van de portomonee ben ik maar doorgereden .. :lol:

[img:889:595]http://www.gummen.org/images/evenement/Actie2.jpg[/img]
[img:884:588]http://www.gummen.org/images/evenement/RS4_a.jpg[/img]
[img:889:592]http://www.gummen.org/images/evenement/RS4_b.jpg[/img]
[img:886:591]http://www.gummen.org/images/evenement/RS4_safety.jpg[/img]
[img:878:591]http://www.gummen.org/images/evenement/RS4.jpg[/img]
[img:888:595]http://www.gummen.org/images/evenement/RS4_safety2.jpg[/img]

Fluim

Bericht door Fluim » 27 sep 2007, 20:11

Haha, ik kan me er iets bij voorstellen/herinneren.... Mijn eerste Audi in 2000 was een 2.6 Cabrio met een chippie, voor mijn gevoel toen naast een erg mooie ook echt een een supersnele wagen en dat liet ik op de snelweg ook wel blijken, tot ik per ongeluk in mijn naieve enthousiasme op een RS4 stuitte waarvan ik de specs nog niet kende.... dat ben ik nooit meer vergeten :oops: Vandaar dat toen een tweede auto uitkon ik niet lang hoefde te twijfelen, je kent het wel, zoiets blijft aan je vreten......
Maar vermogen went zo snel, en een RS4 kun je bijna blijven upgraden......

Rebel

Bericht door Rebel » 27 sep 2007, 22:05

Goeie bijdrage Fluim.

Ik vond de RS4 destijds inderdaad ook een fraaie auto, zowel technisch als qua uiterlijk.
Ik heb zelf vrij simpele uitvoeringen gereden van 1995 tot 1999
1.6 en 1.8 -20 v

[img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto28.jpg[/img] [img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto29.jpg[/img]

Ik vind het model inmiddels redelijk verouderd.
Ben zelf iemand die niet hangt aan oudere auto's. Ook niet als ze bakken vol met vermogen hebben.
Het is voor mij een combinatie van ontwerp, techniek, vermogen.
En dan ligt de nadruk toch vaker op een "nieuwe auto".
Mijn eerste auto was een 2e hands Alfa, en meteen ook de laatste "gebruikte" auto in mijn leven.

René130i

Bericht door René130i » 28 sep 2007, 09:02

Koop je altijd nieuw? :shock:

Rebel

Bericht door Rebel » 28 sep 2007, 18:17

Ik was met mijn eerste auto slecht uitgevallen.
Alfa Sprint Veloce

[img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto30.jpg[/img]

Na deze auto heb ik mijn eerste nieuwe auto aangeschaft. Begonnen met een 205 XS, en toen overgestapt op duitse (VAG) auto's.

Als je nieuw rijdt en na 2 jaar inruilt in goede conditie, dan schrijf je betrekklijk weinig af. (althans hier in het zuiden)
Iedere auto stond altijd binnen en was schadevrij bij inruil.
Uiteraard speelt het ook mee welke auto je erna koopt (zonder inruil krijg je immers een aardige korting)
Ik heb nooit "extra" kosten gehad aan auto's.

Deze auto's hebben we nieuw gereden afgelopen jaren.

[img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto27.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto33.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto32.jpg[/img]
[img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto28.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto29.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto31.jpg[/img]
[img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto35.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/foto34.jpg[/img][img:250:160]http://www.ringrebel.nl/images/fotonew.jpg[/img]
[img:250:165]http://www.ringrebel.nl/images/tt.jpg[/img]

Kortom, buiten de normale belastingen doe ik regelmatig netjes mijn "extra" bijdrage om dit land "gezond" te houden.
Zodat we ook hulp kunnen bieden aan de mensen afkomstig uit mindere landen die zich hier willen vestigen.

It's a wonderfull world....

Robin

Bericht door Robin » 28 sep 2007, 18:21

jottem, een stel spannende bolides bij elkaar Rob, toe maar.

:twisted: 8) :D

Rebel

Bericht door Rebel » 28 sep 2007, 18:36

Klopt, niks spannends aan.
Spannende auto's kosten veel geld Robin.
Ik gebruik dat geld liever voor mijn huis en andere mooie dingen in het leven. :wink:

p.s. en daar behoren horloges niet toe. Ik heb nooit een horloge gedragen.
Limburgse "Joi de vivre" ... komt het vandaag niet, dan komt het morgen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 sep 2007, 11:54

Nou, is gewoon een gezond autolijstje hoor Rob.
Daar is menigeen jaloers op.
Er zijn altijd mensen met een meer exotische lijst maar die hoor je ook het meeste klagen :wink:

Joop

Bericht door Joop » 30 sep 2007, 01:17

Blijft een nette lijst toch Rob...

Iig zijn jullie wel merkentrouw.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 sep 2007, 10:45

Van Golf naar TT, de volgende logische stap lijkt me een R8 8) Zou een zeer welkome aanvulling zijn :wink:

of wordt het dan toch een Porsche?

Plaats reactie