VdV Leon op autoblog

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 01:22

Ja bizar.. maar nogmaals het paketje is 100% in verhouding..

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 19 jul 2007, 01:32

En toch moet zo een 75pk vermogenswinst zich eerst nog maar eens bewijzen in betrouwbaarheid op de langere termijn.
En dan heb ik het niet alleen over de motor, maar alles wat nog meer sneller slijt door de extreme toename van vermogen.


Ik blijf erbij dat ze op de S3 en de straks te leveren TT-S (beide met 275 pk) niet voor niks diverse draaiende onderdelen hebben versterkt aan de motor.
Doen ze daar echt niet voor niks.

Niet iedereen ruilt zijn auto in binnen de 2 jaar fabrieksgarantie en ik kan me een groot aantal onderdelen indenken die ook sneller slijten door de enorme vermogenstoename.

Ik vind het als projectje een fraaie auto, maar om hem als tegenhanger van een M3 te zien totaal onvergelijkbaar.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 19 jul 2007, 01:38

Rebel schreef:En toch moet zo een 75pk vermogenswinst zich eerst nog maar eens bewijzen in betrouwbaarheid op de langere termijn.
En dan heb ik het niet alleen over de motor, maar alles wat nog meer sneller slijt door de extreme toename van vermogen.


Ik blijf erbij dat ze op de S3 en de straks te leveren TT-S (beide met 275 pk) niet voor niks diverse draaiende onderdelen hebben versterkt aan de motor.
Doen ze daar echt niet voor niks.

Niet iedereen ruilt zijn auto in binnen de 2 jaar fabrieksgarantie en ik kan me een groot aantal onderdelen indenken die ook sneller slijten door de enorme vermogenstoename.

Ik vind het als projectje een fraaie auto, maar om hem als tegenhanger van een M3 te zien totaal onvergelijkbaar.
Ben ik het wel mee eens.
Na 100.000km beginnen de problemen met de gechipte 1.8t en 2.0t

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 jul 2007, 01:38

Trouwens wat Rico zegt klopt ook niet. Als jij zelf een VDV pakket in elkaar sleutelt dan kan jij mij niet wijsmaken dat je 7500 kwijt bent.

Schatting:
Setje losse Bilstein dempers en veren kost je misschien 700 euro
Chip systeem van JD met uitlaatsysteem: 2400
Formel schijven 150-250
Remblokken 250

Kom ik aan een 3600 euro.

Let wel dat dit dus retail prijzen zijn waar al marge voor de verkoper overheen zit. Edwin kan ze waarschijnlijk al goedkoper krijgen.

Alleen montage trekt dat waarschijnlijk recht. Laat het daarmee 4000 euro zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 01:43

Bert was een beetje een wilde gok omdat ik de marges niet ken. Maar je moet denk ik uitgaan van iemand die alles moet laten doen. Dan kan het qua kosten weleens tegen gaan vallen.. zoals de kosten van tunen altijd tegenvallen.. (ene gat met het andere gat vullen)

Laat ik het zo zeggen ik heb noog nooit gelezen dat tunen "goedkoop" is .. de goedkoopste manier is nog altijd een dikkere/vermogende auto te kopen (in dezelfde range) of anders een stapje hoger.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 19 jul 2007, 01:46

Ach, tunen hoeft helemaal niet zo verschrikkelijk duur te zijn.....er zijn ook veel 2e hands spullen voor op de markt[rvs-uitlaten, FMIC's, wielen, remmen] en als je een beetje de weg kent dan valt 't allemaal best wel mee. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 jul 2007, 01:55

Rico v Velzen schreef:Bert was een beetje een wilde gok omdat ik de marges niet ken. Maar je moet denk ik uitgaan van iemand die alles moet laten doen. Dan kan het qua kosten weleens tegen gaan vallen.. zoals de kosten van tunen altijd tegenvallen.. (ene gat met het andere gat vullen)

Laat ik het zo zeggen ik heb noog nooit gelezen dat tunen "goedkoop" is .. de goedkoopste manier is nog altijd een dikkere/vermogende auto te kopen (in dezelfde range) of anders een stapje hoger.
Voor ons ja omdat wij atmo's hebben. maar zoals die 2400 komt gewoon uit de prijslijst van JD. Setje schokbrekers baseer ik op de gangbare prijzen.

Kijk het kan altijd gekker, als je de 130i Dre edition er naast zet dan heb je het over een onderstel van 3500 euro en een sper van 2000 euro? Zijn spullen die van een andere orde zijn maar niet evenredig beter. 5 keer meer geld voor een set veren en schokbrekers geeft niet 5 keer zo veel grip zeg maar.

Als wij met M3's er 50 PK bij willen dan zit je ongeveer aan het volgende:
Inlaatsysteem: 2500 euro
Nokkenassen + toebehoren 1500 euro
Uitlaatsysteem 2000 euro
Custom software voor dat alles met verhoogde begrenzers 2000 euro

Dat is 8000 euro aan tuning, maar is er nog niks aan zo'n blok gedaan om te zorgen dat het wat langer heel blijft.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 19 jul 2007, 01:59

Ja en als je in de Sub 50 pk meer wilt hebben dan koop je een 2e hands rvs open uitlaat voor €400 en je gooit er een zenerdiode en een ander sproeiertje in voor €5,-. :wink:

Ok, het is dan wel verstandig om er een turbodrukmeter van €50,- in te bouwen. :mrgreen:

Rutger
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35

Bericht door Rutger » 19 jul 2007, 06:45

We verzanden in de eeuwenoude 'Impreza/Leon/Fiat Panda/Whatever vs twee/drie keer zo dure auto' ellende die we al 100000000 keer gehad hebben.

In de basis:
Een M3 is een hoogvermogende atmo met racegenen, standaard stug afgeveerd, standaard dik stuur, 8k RPM redline etc.

Een Leon is een normaal presterende auto voor standaard gebruik. Normaal afgeveerd, turbo die normale druk levert, uitlaat die niet teveel herrie maakt etc.

Dat je beide kunt aanpassen voor een ander doel is duidelijk. Dat de een 3x zo veel kost als de ander ook.

Leon Vdv biedt bijzonder veel bang for the buck maar is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een E46 M3.

Net zoals je geen getunede Impreza moet vergelijken met een M3. Want dit zijn zinloze discussies.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 19 jul 2007, 08:26

LOL, het duurde weer niet lang om de bmw-fetishjisten op de kast te krijgen.
Kees stelde het simpel: de Leon in VDV trim is een M3 (standaard) killer op het circuit, nou, dat hebben we allemaal kunnen zien. Klaar toch? 8)
En ja, semi's eronder, dat kost je een whopping 300 euro meer dan straatbanden laten monteren...

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Bericht door Jeroen Bosman » 19 jul 2007, 08:26

Een Leon met een M3 vergelijken is onzin, punt. De prestaties (sprint enz.) komen bij elkaar in de buurt, verder raakvlak is er niet, andere prijsklasse, ander materiaalgebruik enz. enz. Moet de eerste nog tegenkomen die met droge ogen kan beweren dat beide auto’s kwalitatief op dezelfde hoogte staan.

Maar dat maakt ook verder niet uit, waar een hoop mensen geen rekening mee houden is de Lease markt…. Voor een normale sterveling is een M3 in de lease niet te doen, en de Leon natuurlijk wel. En dan is de Leon een hele aardige aanbieding, qua betrouwbaarheid denk ik dat het wel aardig snor zit, Edwin levert gewoon a/d lease markt en weet dondersgoed dat als er geouwehoer van komt hij er midden in zit. Ik denk dat het wel losloopt met kapotte bakken enz, de demo krijgt ook regelmatig op zijn donder (zei ik nu hardop, afgetrapt?) en doet het nog probleemloos .Tenminste zover ik weet, tijdens proefrijden voelt de auto nog heel fris en laat geen steek vallen (qua misschakelen, ploffen of zo)

Maar goed, hoe de auto zich na verloop van tijd zal gaan houden zal ik van dichtbij gaan meemaken, de 25e krijgen wij er 1tje geleverd en de berijder daarvan heeft het pakket niet genomen voor de velgen zeg maar :-D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 19 jul 2007, 08:56

Mike schreef:
Ben ik het wel mee eens.
Na 100.000km beginnen de problemen met de gechipte 1.8t en 2.0t
Was een bull.....

Ik ken een jongen die ruim 130K heeft gereden met chip + Milltek. Had zo'n 245pk. Auto was niet aan de hand, en de bestuurder reed altijd hard. Ikzelf had met dezelfde setup 90K gereden, zonder mechanische problemen.

Denken jullie nou echt dat men niet gekeken heeft naar de betrouwbaarheid? Dat er zomaar 'wat' gedaan wordt?

Kom op, ga geen dingen roepen waar je geen weet van hebt. Ik ken JD er goed, en ik weet hoeveel uur aan ontwikkeling in de auto heeft gezeten. Moet je voor de gein is vragen hoeveel ABT problemen hij opgelost heeft (Edwin kan daar ook nog een boekje voor open doen). Dit is echt maatwerk!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 09:02

Maik schreef:LOL, het duurde weer niet lang om de bmw-fetishjisten op de kast te krijgen.
Kees stelde het simpel: de Leon in VDV trim is een M3 (standaard) killer op het circuit, nou, dat hebben we allemaal kunnen zien. Klaar toch? 8)
En ja, semi's eronder, dat kost je een whopping 300 euro meer dan straatbanden laten monteren...
eh ik heb niks gezien hoor. Ik lees een verhaal met 2 kanten van rutger en van hielke, gek genoeg heb ik beide even hoog. Dus zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. op zijn minst zouden de autos beide semi's moeten hebben om maar een beetje een eerlijk vergelijk te maken.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 19 jul 2007, 09:18

Test gelezen en moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd is.....
De looks zijn goed, het vermogen is okay, het onderstel is zoals het zijn moet en je kunt er zelfs DSG op laten zetten.
Kortom, veel waar voor je geld!
Mijn complimenten aan Ed voor een geslaagde aanvulling op een al even geslaagde basisauto.
Want zeg nou zelf, voor dat geld koop je geen BMW of Audi met dezelfde prestaties toch? (over kwaliteitsniveau gaan we het even niet hebben want dat is in dit geval niet van toepassing, het gaat hier om een auto met extra performance)
En dat je er zelfs een M3 mee voor kan blijven of voorbij kan is extra leuk als je je aankoopmotivatie op een verjaardagsfeestje kwijt wil aan de mannelijke familieleden die dagelijks in een standaard leasebak naar hun werk tuffen in de file....:wink:
Nee, helemaal niks mis mee met zo'n VdV editie.

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 19 jul 2007, 09:31

Jeroen Bosman schreef:Een Leon met een M3 vergelijken is onzin, punt. De prestaties (sprint enz.) komen bij elkaar in de buurt, verder raakvlak is er niet, andere prijsklasse, ander materiaalgebruik enz. enz. Moet de eerste nog tegenkomen die met droge ogen kan beweren dat beide auto’s kwalitatief op dezelfde hoogte staan.

Maar dat maakt ook verder niet uit, waar een hoop mensen geen rekening mee houden is de Lease markt…. Voor een normale sterveling is een M3 in de lease niet te doen, en de Leon natuurlijk wel. En dan is de Leon een hele aardige aanbieding, qua betrouwbaarheid denk ik dat het wel aardig snor zit, Edwin levert gewoon a/d lease markt en weet dondersgoed dat als er geouwehoer van komt hij er midden in zit. Ik denk dat het wel losloopt met kapotte bakken enz, de demo krijgt ook regelmatig op zijn donder (zei ik nu hardop, afgetrapt?) en doet het nog probleemloos .Tenminste zover ik weet, tijdens proefrijden voelt de auto nog heel fris en laat geen steek vallen (qua misschakelen, ploffen of zo)

Maar goed, hoe de auto zich na verloop van tijd zal gaan houden zal ik van dichtbij gaan meemaken, de 25e krijgen wij er 1tje geleverd en de berijder daarvan heeft het pakket niet genomen voor de velgen zeg maar :-D
Ik dank dat de manier waarop de dema van Edwin wordt gebruikt een hele goeie test is of de auto het aankan en heel blijft.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 19 jul 2007, 09:33

Je zag het op CPZ. Hij bleef maar rondjes rijden, zonder problemen. Bak, remmen en motor hielden het prima vol. En Ed reed bepaald niet zachtzinnig. :shock:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 19 jul 2007, 09:38

Rico v Velzen schreef:
Maik schreef:LOL, het duurde weer niet lang om de bmw-fetishjisten op de kast te krijgen.
Kees stelde het simpel: de Leon in VDV trim is een M3 (standaard) killer op het circuit, nou, dat hebben we allemaal kunnen zien. Klaar toch? 8)
En ja, semi's eronder, dat kost je een whopping 300 euro meer dan straatbanden laten monteren...
eh ik heb niks gezien hoor. Ik lees een verhaal met 2 kanten van rutger en van hielke, gek genoeg heb ik beide even hoog. Dus zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. op zijn minst zouden de autos beide semi's moeten hebben om maar een beetje een eerlijk vergelijk te maken.
Er staat toch nergens dat het een eerlijk vergelijk zou zijn, het is een droog vergelijk zoals ze daar op de baan reden, vergelijk de "rondetijd" en de M3 was langzamer, punt.
Dat je de M3 "helemaal" moet verbouwen doet niet ter zake. Out-of -the box voldoet hij dus niet, als je als een mietje moet gaan remmen om ze niet te laten koken bv :wink:

Dus... toppertje die VDV leon 8)

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 19 jul 2007, 09:49

Fantastisch dat je gewoon al van tevoren kan voorspellen dat dit topic minimaal 3 pagina's zou halen, met vooral veel posts van de BMW fappers.

De term 'M3 killer' gebruik ik natuurlijk alleen om even de aandacht te trekken. Natuurlijk zijn de auto's niet te vergelijken, ander concept, andere prijsklasse, enz enz.

Feit is, zoals iedereen zegt, dat je voor een relatief lage prijs een bommetje op wielen krijgt.

Dat we hier een standaard M3 vergelijken met een 'zwaar getunde' Seat, zoals Rico aangeeft vind ik de grootste onzin. Volgens mij heeft de M3 van Rutger een compleet ander onderstel dan standaard (correct me if I am wrong) en motorisch is er voor een m3 weinig winst te behalen zonder grof geld te investeren.

Het tuningspotentieel van de Seat is vele malen groter en goedkoper, dus dit mag je niet vergelijken met het tunen van een M3. Het pakket kost denk ik inderdaad retail iets van 4.000 euro en daarvoor doe je bij een M3 lang niet zoveel.

Mooie van dit draadje is wel weer dat de BMW fappers reageren als een stier op een rode deken. Op de een of andere manier moet er keer op keer iets bewezen worden, terwijl ze zelf maar hard roepen dat de auto's niet te vergelijken zijn.

Natuurlijk gaat er een pluim richting de Leon door de BMW fapper waarna er een dikke komma komt met het woord MAAR..............

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 19 jul 2007, 09:50

Het zal altijd zo blijven dat als mensen met een goedkope auto een dure eruit rijden, of dit nou op het circuit is of niet de mensen met de dure auto beginnen over betrouwbaarheid, gebruikte materialen kwaliteit enz enz.

Daar gaat het helmaal niet om. Het gaat er gewoon om de prestaties en dat het gewoon schitterend is dat zo'n Leon van 35k op het circuit beter z'n mannetje staat als een E46 M3 van 85k...

Zeg nou zelf, als je een M3 hebt en je moet ''rustig aan'' doen om je smg en de remmen te besparen dan straalt het kwaliteits gevoel er ook niet bepaald aan af. Als je met een M3 rondje na rondje de SMG bak zijn werk laat doen gaat het gewoon naar de klote in standje 6. Om over de remmen al helemaal niet te spreken, ik denk niet dat ze het 10 rondes vol houden zonder fading.

Ik ben een echte BMW liefhebber, maar eerlijk is eerlijk. De meeste M modellen zijn niet geschikt voor langdurig circuit gebruik. Terwijl er bij een geüpgrade Leon of een standaard Celica rondje na rondje na rondje geen vuiltje aan de lucht is...

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 19 jul 2007, 10:01

In de basis vind ik het ook niet kloppen dat je getunede auto's vergelijkt met fabrieksauto's, maar deze set is ZO goedkoop en toch betrouwbaar, dan kan zo'n vergelijk prima. We praten tenslotte ook over getunede 335i's en 130i's met wat aanpassingen.

Een Leon VDV van 34k die een M3 van 85k op circuit gek kan maken is toch wel een prestatie, daar kun je niet onderuit. Petje af :)

Wat zou de Leon VDV doen tegen de 130i Dre-edition? Beide zijn met aanpassingen en ongeveer hetzelfde vermogen...

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 19 jul 2007, 10:07

Maar die M3 was toch niet standaard? Onderstel is compleet aangepast als ik het goed heb. Natuurlijk, met andere remblokken en semislicks zou de M3 een klap sneller gaan. Maar dan nog zal het verschil niet groot zijn.

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 19 jul 2007, 10:10

Eigenlijk moet er gewoon een goed vergelijk komen:
130i Dre-edition
335i van Robin
E46 M3
Leon VDV
Opel Speedster ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 19 jul 2007, 10:10

Andre rijdt op Intrax, dus dat is nog een stapje beter als de Bilstein's. Intrax kan je afstellen op het circuit, Bilstein is niet instelbaar (maar wel goed).

Mocht mijn volgende auto weer een VDV-editie worden, ga ik eens informeren wat Intrax kan doen voor de Leon.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 19 jul 2007, 10:18

auto's op straatbanden en semi slicks vergelijken op circuit performance is natuurlijk complete flauwekul heren.

dus deze vergelijking gaat daar al op mank. het scheelt potdorie al >10 seconden op de ring. 10 seconden!

doe dan een vergelijk met een 130i dre of hee doe eens gek een 135 coupe. afgang voor de coupe natuurlijk. allemaal op straatbandjes. for good measure een megane F1 R23455666, wat nu de snelste fwd hot hatch is.

trouwens wat zijn autojournalisten een stel homo's zeg. alles wat lekker op de weg licht vinden ze al te hard.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 19 jul 2007, 10:27

Francisco schreef:auto's op straatbanden en semi slicks vergelijken op circuit performance is natuurlijk complete flauwekul heren.

dus deze vergelijking gaat daar al op mank. het scheelt potdorie al >10 seconden op de ring. 10 seconden!
10 sec op de ring en een sec of 3 op Zandvoort. Geen ring en Zandvoord door elkaar halen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Wimo en 5 gasten