Bedankt voor alle leuke reacties, vind leuk dat ik ze kan delen met anderen.
Ik ben redelijk veel gewend op steden gebied, en heb bijna alle grote europese steden gezien van Barcalona, Rome, Milaan, Madrid, London, Parijs, Berlijn, etc etc. Verder ben ik al eens In 3 weken in Honolulu (Marathon gelopen op Hawai) en in Vancouver geweest.
Zal paar dingen vertellen die me opvielen deze reis..
Beveiliging begint al op schiphol bij inchecken.
Een vragengesprek 1 op 1 met een man die een lijst invult met je antwoorden. Of je zelf je koffers hebt ingepakt... Hoe je op het vliegveld bent gekomen, Of je de koffers continu onder ogen hebt gehad. Of je vreemde dingen hebt gezien, of je electronische apparatuur bij je hebt, etc etc. Ze vragen je alles.
Dan de controle met poortjes, die bij ieder belangrijk gebouw in New York plaatsvind. Empire state building of een helicoptervlucht overal alles uit wat metaal bevat en de handbagage door een "scanner"
Het meest extreme was op de terugreis waar iedereen de schoenen moest uitdoen en op de band bij de handbage moesten zetten.
Mijn vrouwmoest op blote voeten door het poortje....
Dit alles gebeurd door de instantie TSA...Transport Safety Administration
Ik zou wel eens willen weten hoeveel banen deze instantie heeft opgeleverd, en dan nog de "Marshal's" die undercover op ieder vliegtuig meevliegt?
Ik herriner me de woorden van de Limousine chauffeur die ons van het Hotel naar de Airport bracht...." Amerika creates war, to make money"
Ten tweede...
Heel New York staat vol met tulpen in alle kleuren en soorten. Sterker nog, in New York staan meer tulpen dan in Nederland. Ieder perkje ieder park, ieder hotel, overal staan tulpen.
Wat blijkt, er schenkt een nederlandse bloemenkweker/groothandel, sinds 9/11 ieder jaar 250.000 tulpenbollen aan de stad.
Op ieder gebouw in New York staat een waterreservoir, zoals ik op sommige foto's heb vastgelegd. Dit zijn de buffers, voor als er grotere afname is en zorgen voor een constante druk in de hoge gebouwen.
Vanaf het Empire state building zie je ze overal staan. En allen van hout.
Zoals hierboven genoemd, je hoort en ziet dagelijks brandweerauto's en ziekenauto's met sirene langs vliegen, dag en nacht.
Maar eigenlijk niet gek, aangezien er bijna 20 miljoen mensen wonen.
Taxes.......ook zoiets vreemds.
Duurde ff eer ik dit doorhad. De prijs op een overhemd is niet de prijs die je betaalt. Er komt nog taxes op. En die is per staat verschillend. Dus vandaar dat ze zonder taxes geprijst zijn.
Daarnaast nog iets curieus....Als je een b.v een Boss hemd koopt van 169 Dollar, dan betaal je er nog taxes over.
Maar koop je nu een hemd (kleding schoeisel) van onder de +/-100 dollar dan betaal je er geen taxes over, Omdat men stelt dat boven de 100 dollar het een luxeartikel is en je dan dus ook luxe-belasting betaalt.
En op cd's , boeken juwelen, horloges, eten, electronica zit altijd taxes.
Maar al bij al is er veel goedkoper en loont het zich om de koffers lekker vol te proppen.
Ontbijten in het hotel is zeldzaam en iedereen nuttigd zijn ontbijt dan in een van de duizende zaken in new york. Zeer apart.
Hotels zijn duur, althans duurder dan onze normen in een vergelijkenswaardige metropool. Ons 'Holiday In' lag centraal, zag er perfect uit en in de kamer kon je met een Lupo rondrijden.
Je geeft iedereen die een dienst verricht, of het nu een taxichauffeur of bediende is, 10 a 15% fooi. Dit is gebruikelijk, en hier is hun salaris ook op gebasseerd.
Je hoeft nooit langer dan 5 seconen te wachten als je een bediende iets wilt vragen of nog iets wilt bestellen. In tegenstelling tot hier.
De vrouwen zien er goed uit, en zijn allesbehalve dik. Ik denk dat ze in oklahoma misschien die big mamma's hebben, maar in new york zijn ze zeer modebewust.
Macy's, het grootste warenhuis ter wereld in een gebouw, met op iedere afdeling wel een aantal gelegenheden waar je kunt eten is een waar doolhof.
Gallerie La Fayette (Parijs) Corte Ingle's (Barcalona) Harrod's (London) stellen er niks bij voor.
We gingen de voorlaatste dag shoppen, om 11 uur en kwamen om 18.30 naar buiten. Iedere verkoper probeert zijn conto qua verkopen binnen te halen en doen hun best. Perfect systeem! loon naar werken....
Ik zal straks nog wat apparte foto's plaatsen en tevens de BMW reclame posters niet vergeten