Stefan's BMW 114i F21 / Ring p2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Stefan's BMW 114i F21

Bericht door MParallel » 05 jun 2026, 12:02

NickM5 schreef: 22 dec 2025, 10:29
...Betreffende je Carplay module....is dit zo'n module dan niet niet op de most zit? Want dan wordt het denk ik wel erg lastig om het netjes werkend te krijgen qua geluid. Bij mijn weten doet eigenlijk alleen Mr 12 volt dit fatsoenlijk.
...
Correct. Misschien dat de F21 anders ia, maar bij oudere modellen heb je alleen audio over MOST (glasvezel) indien je het Premium Audio/Harman-Kardon systeem hebt.
Zo niet dan heb je al analoog en elke carplay/Android MMI unit gaat dan over analoge AUX verbinding, met drastisch mindere kwaliteit.

En zover ik heb kunnen vinden is nog steeds de Mr12Volt de enige unit die een unit heeft die op de MOST zit (emuleert een CD wisselaar of TV Tuner). Nadeel daarvan is alleen als je dan Apple Maps wilt gebruiken, je niet tegelijk naar je muziek op USB stick kunt luistern. Van je USB en CD Changer zijn andere bronnen. Ook via de USB aansluiting van de Mr12Volt zelf kan dit niet, want binnen de module zijn Apple Carplay, Android Auto, Screen Mirroring and USB ook aparte bronnen.
Maar heb je audio over MOST, dan wil je geen muziek over een AUX hebben lopen, want het is beduidend slechter.

Mathijs46
Auto: F20 116i / Chrysler Crossfire

Re: Stefan's BMW 114i F21 / Ring p2

Bericht door Mathijs46 » 05 jun 2026, 15:55

StefanW schreef: 05 jun 2026, 08:41 Ja klopt, dat is ook een bekend probleem van de N13 motor, de slang van de carterontluchting en de inlaatslang. Membraam van de carteronluchting was bij aankoop vervangen, ze hebben een nieuwe kleppendeksel gemonteerd en dan pak je automatisch het membraam van de carterventilatie en de olie vuldop mee. Inlaatslang was nog in goede staat, wellicht al een keer vervangen.
Motorisch heb ik nog geen enkel probleem gehad. Rij ook niet heel veel, heb er nu 10k mee gereden in ruim 7 maanden.

Overigens in de post hierboven lees ik dat ik postte over het slechte geluid na montage van de carplay, maar dat is later opgelost. Toen ik de auto kocht werkte de bluetooth in de armsteun niet. Na het installeren van de carplay werkte dat ineens wel, maar daar kwam ik pas weken later achter :) Met een simpele bluetooth adapter en instelling in de carplay werd het geluid weer perfect. Tenminste, de kwaliteit van de radio. Drie maanden terug de speakers vervangen en daardoor werd het echt een stuk beter. Dat is ook echt een goede update als je de standaard speakers hebt.

Ik wil nog wel bitumen gaan plakken aan de binnenkant van de deuren. Niet zozeer voor een beter geluid, maar kijken of de auto ook stiller wordt. Heb niet het idee dat je in de auto veel last hebt van rijgeluiden, maar ik ben er wel benieuwd naar of ik het stiller kan krijgen. Op Youtube zie ik dat je daar toch wel wat winst mee ga behalen, dus nog iets meer comfort op lange afstanden en bijkomend voordeel nog iets betere klank van de audio.

Ik denk dat ik kwa modden wel bijna klaar ben met de auto. De auto is voor mij zo goed. Begin dit jaar had ik bij de dealer de M-performance schakelpook met alcantara hoes besteld, maar kreeg de melding dat deze niet meer geproduceerd wordt. Volgens mij past de schakelpook/hoes van een handgeschakelde M2 F87 competition ook op een F20, maar weet ik niet helemaal zeker. Misschien weet iemand dat hier? De hoes heeft een oranje stiksel met alcantara, dat staat perfect bij de auto.
Je kan nog kijken voor wat OEM upgrades;
- Op diverse fora zijn mensen met een getunede 114i/116i N13 die een oliefilterhuis met warmtewisselaar van een N13 118i toepassen;
Afbeelding

Ook een intercooler van een M135i of N20 lijkt ook redelijk plug en play te zijn om de inlaat temperaturen naar beneden te krijgen en daarmee ook de temperaturen van olie/kvs wat weer ten goede komt voor de betrouwbaarheid bij langere belasting op bijvoorbeeld de Ring of circuitdagje.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & BMW 114i F21

Re: Stefan's BMW 114i F21 / Ring p2

Bericht door StefanW » 05 jun 2026, 16:30

Goeie tip! Die zal ik met het volgende onderhoud meenemen.

Plaats reactie