vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Ik heb de M3 gekocht voor DF. Dat betekent in beginsel geen woon/werk verkeer en niet in NL rijden.
Dat lukt in de praktijk niet en helaas worden ook kilometers in NL gereden waarvoor ik de auto niet heb gekocht.
Bij PureTurbos in BE is de auto scherp en veilig gemapt met 102. Deze is bedoeld als de daily rijmap.
Voorts zit er een tamme 98 map voor als het echt niet anders kan, dwz als er geen 102 voorhanden is.
De 98 mapping heeft Peter van PureTurbos eerst gedaan met Shell 98 omdat mijn zoon had getankt (ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek bij 98 in NL tanken alleen Ultimate of Excillium te doen)
Met de 98 van Shell kwam er amper 600 whp uit. En dit was natuurlijk veel te weinig voor een hybride Pure Turbo. Nadat Peter hoorde dat er Shell in de tank zat wist hij de oorzaak. Shell en uit gepompt en opnieuw gemapt met Excillium met een dyno meting van 670 whp. Now we are talking. Met buitenlucht temperatuur van 30 graden plus.
Daarna brandstof gewisseld voor Aral 102 met 740 whp voor wat meer DF. Wederom ondanks hoge temperatuur.
Koppel weliswaar dik 900 nm van 3800 tot 6200 tpm maar nog binnen toleranties van stock blok.
Met nog ruimte voor meer vermogen maar met behoud van de genoemde max. koppel.
Extra vermogen dient dan behaald te worden door bij hoge toeren het vermogen tot max. tpm door te laten stijgen.
En koppel vlakt dan niet af maar blijft rechte lijn tot 7k tpm.
Dat kan met plug en play scherpere S58 nokke-assen van Kelford. Dan komt er sowieso 60 whp bij.
Meer vermogen en koppel adviseert Peter de bak en het blok te versterken. Maar dat is peperduur.
Er rijden (natuurlijk niet in NL) vele M3's rond met 1000 tot 1500 whp. Sommige nog met stock blok maar dat is geluk.
Dan wordt 100-200 gedaan in 2,4 seconden dus niet echt handig voor straat gebruik.
Maar S58 platform van de M2/3/4 biedt diehards heel veel potentieel.
Moet nu wat anders doen.
Wordt vervolgd.
Dat lukt in de praktijk niet en helaas worden ook kilometers in NL gereden waarvoor ik de auto niet heb gekocht.
Bij PureTurbos in BE is de auto scherp en veilig gemapt met 102. Deze is bedoeld als de daily rijmap.
Voorts zit er een tamme 98 map voor als het echt niet anders kan, dwz als er geen 102 voorhanden is.
De 98 mapping heeft Peter van PureTurbos eerst gedaan met Shell 98 omdat mijn zoon had getankt (ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek bij 98 in NL tanken alleen Ultimate of Excillium te doen)
Met de 98 van Shell kwam er amper 600 whp uit. En dit was natuurlijk veel te weinig voor een hybride Pure Turbo. Nadat Peter hoorde dat er Shell in de tank zat wist hij de oorzaak. Shell en uit gepompt en opnieuw gemapt met Excillium met een dyno meting van 670 whp. Now we are talking. Met buitenlucht temperatuur van 30 graden plus.
Daarna brandstof gewisseld voor Aral 102 met 740 whp voor wat meer DF. Wederom ondanks hoge temperatuur.
Koppel weliswaar dik 900 nm van 3800 tot 6200 tpm maar nog binnen toleranties van stock blok.
Met nog ruimte voor meer vermogen maar met behoud van de genoemde max. koppel.
Extra vermogen dient dan behaald te worden door bij hoge toeren het vermogen tot max. tpm door te laten stijgen.
En koppel vlakt dan niet af maar blijft rechte lijn tot 7k tpm.
Dat kan met plug en play scherpere S58 nokke-assen van Kelford. Dan komt er sowieso 60 whp bij.
Meer vermogen en koppel adviseert Peter de bak en het blok te versterken. Maar dat is peperduur.
Er rijden (natuurlijk niet in NL) vele M3's rond met 1000 tot 1500 whp. Sommige nog met stock blok maar dat is geluk.
Dan wordt 100-200 gedaan in 2,4 seconden dus niet echt handig voor straat gebruik.
Maar S58 platform van de M2/3/4 biedt diehards heel veel potentieel.
Moet nu wat anders doen.
Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Tot zover heeft niets met onderwerp van topic te maken maar ik wil wat helderheid verschaffen gezien het onbegrip, onwetendheid en wilde veronderstellingen die mijn topic blijkbaar opgeroept.
Back on topic.
Ik heb dus een wel een 98 map maar omdat ik tot op heden zonder problemen ook in NL 102 kon rijden is deze heel weinig gebruikt.
De reden is dat er veel tijd, inspanning en geld is gaan zitten in tuning van de auto en ik daarva gewoon van het maximale rendement wil genieten. Ook als het in de praktijk er op neer komt dat ik sowieso in NL eigenlijk nooit alle 740 paarden kan gebruiken en ook in DE en op de Ring ook slechts enkele keren. Eigenaren van de echte sportauto's Porsche GT2RS en GT3RS zijn helaas ook niet in staat om te genieten van het volledige potentieel van hun auto zoals wegligging, geluid en vermogen, maar toch kopen en rijden ze deze auto's.
En eerlijk gezegd zijn ook de doorsnee auto's al met zulke superieure rij eigenschappen en vermogens uitgerust dat ook dat potentieel niet allemaal bruikbaar zijn op de openbare weg. In feite zijn alle auto's met meer dan bv 100 pk en meer dan een normaal onderstel overkill.
We zijn al aardig op weg naar verkeers regulatie waarbij we niets anders kunnen doen dan in colonne met niet meer dan een centraal vastgestelde snelheid achter elkaar te rijden.
Niettemin blijft het glimmend blik met sportieve rijkwaliteiten en extra peekaas gekocht worden.
De psychologie van auto's en auto rijden is een wetenschap op zich. Het zit allemaal tussen de oren.
Zoals die 102 bij mij ook tussen de oren zit dan in de realiteit op de weg.
Als ik me zou neerleggen bij het feit dat ik in NL geen (goede) 102 kan kopen en 98 zou rijden, dan betekent dat dat ik als ik de M3 voor DF wil rijden ik eerst nog bv 250 kilometer aan 98 in de tank moet leeg rijden. Om daarna nog eens 102 te tanken om de 102 map te kunnen activeren.
Dan is mijn schaarse vrije tijd met het 98 oprijden al voorbij. En is ben ik naast een halve tank zinloos oprijden ook nog kostbare euro's uit de uitlaat laten verdampen.
Als ik altijd 102 in de tank heb ben ik na een klein uurtje de grens over en kan direct DF'en.
Zo simpel is mijn reden om geen 98 te willen rijden.
Iedereen is natuurlijk anders en iedereen heeft wat anders tussen zijn oren.
Inmiddels antwoord ontvangen van DAS Rechtsbijstand. Particuliere rijders met een particuliere auto hebben onverkort het recht maximaal 240 liter brandstof in de auto te vervoeren in de daarvoor geschikte brandstof jerrycans.
Zulks onder verwijzing naar de Europese regels (oa uit 1957
) die ook voor NL en DE gelden.
Dus probleem is opgelost.
Als ik die die dienders weer tegenkom dan stuur ik ze terug naar de (lagere) schoolbanken.
Back on topic.
Ik heb dus een wel een 98 map maar omdat ik tot op heden zonder problemen ook in NL 102 kon rijden is deze heel weinig gebruikt.
De reden is dat er veel tijd, inspanning en geld is gaan zitten in tuning van de auto en ik daarva gewoon van het maximale rendement wil genieten. Ook als het in de praktijk er op neer komt dat ik sowieso in NL eigenlijk nooit alle 740 paarden kan gebruiken en ook in DE en op de Ring ook slechts enkele keren. Eigenaren van de echte sportauto's Porsche GT2RS en GT3RS zijn helaas ook niet in staat om te genieten van het volledige potentieel van hun auto zoals wegligging, geluid en vermogen, maar toch kopen en rijden ze deze auto's.
En eerlijk gezegd zijn ook de doorsnee auto's al met zulke superieure rij eigenschappen en vermogens uitgerust dat ook dat potentieel niet allemaal bruikbaar zijn op de openbare weg. In feite zijn alle auto's met meer dan bv 100 pk en meer dan een normaal onderstel overkill.
We zijn al aardig op weg naar verkeers regulatie waarbij we niets anders kunnen doen dan in colonne met niet meer dan een centraal vastgestelde snelheid achter elkaar te rijden.
Niettemin blijft het glimmend blik met sportieve rijkwaliteiten en extra peekaas gekocht worden.

De psychologie van auto's en auto rijden is een wetenschap op zich. Het zit allemaal tussen de oren.
Zoals die 102 bij mij ook tussen de oren zit dan in de realiteit op de weg.
Als ik me zou neerleggen bij het feit dat ik in NL geen (goede) 102 kan kopen en 98 zou rijden, dan betekent dat dat ik als ik de M3 voor DF wil rijden ik eerst nog bv 250 kilometer aan 98 in de tank moet leeg rijden. Om daarna nog eens 102 te tanken om de 102 map te kunnen activeren.
Dan is mijn schaarse vrije tijd met het 98 oprijden al voorbij. En is ben ik naast een halve tank zinloos oprijden ook nog kostbare euro's uit de uitlaat laten verdampen.
Als ik altijd 102 in de tank heb ben ik na een klein uurtje de grens over en kan direct DF'en.

Zo simpel is mijn reden om geen 98 te willen rijden.

Iedereen is natuurlijk anders en iedereen heeft wat anders tussen zijn oren.

Inmiddels antwoord ontvangen van DAS Rechtsbijstand. Particuliere rijders met een particuliere auto hebben onverkort het recht maximaal 240 liter brandstof in de auto te vervoeren in de daarvoor geschikte brandstof jerrycans.
Zulks onder verwijzing naar de Europese regels (oa uit 1957


Dus probleem is opgelost.
Als ik die die dienders weer tegenkom dan stuur ik ze terug naar de (lagere) schoolbanken.

-
Online
- Berichten: 4124
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
En bij de grens geef je het netjes aan, of sta je de volgende keer met een NL’se agent die even de accijns wil innen.
Je zou ook minder 98 kunnen tanken op de momenten dat je onverhoopt toch niet anders kan.

Je zou ook minder 98 kunnen tanken op de momenten dat je onverhoopt toch niet anders kan.
- Philipoo
- Berichten: 4967
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Dikke nieuwe M3 kopen, voor veel geld er andere turbo's etc op laten schroeven en dan droevig in Duitsland je jerrycans staan vol tanken. je moet het maar willen
- Arthur
- Berichten: 43034
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Verrassend verloop van het draadje... of nee, toch niet 

- Sabberjoch
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Als straks blijkt dat het een zwarte M3 is op zwarte wielen is het cirkeltje weer rond!

-
- Berichten: 55066
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Even doorgelezen en buiten alle grapjes; Gewoon 'n prima 98 map laten maken voor 't geval(?)
98 problems but the bitch ain't one:)
98 problems but the bitch ain't one:)
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Bij de douane staan idd van die minne mannetjes die de minne regeltjes van de minne mannetjes van de overheid uitvoeren.Eric Z schreef: 14 jan 2025, 23:11 En bij de grens geef je het netjes aan, of sta je de volgende keer met een NL’se agent die even de accijns wil innen.![]()
Je zou ook minder 98 kunnen tanken op de momenten dat je onverhoopt toch niet anders kan.

De NL grens is in dit geval toevallig hemelsbreed nog geen kilometer weg. En als ik een grote hoeveelheid in een x aantal keren opgedeeld net over de grens zou brengen dan geen heffing verschuldigd zijn. En dan na de grens alles in de koffer dan is het dus wel goed.
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Dank je wel Martijn voor de Link.Martijn_bmw schreef: 11 jan 2025, 16:51 https://www.jerrycanshop.nl/nl/blogs/ke ... vervoeren/
240L max in juiste jerrycans.
Vind ik persoonlijk idioot veel trouwens als je ziet hoe betuttelend allerlei andere wegenverkeerswet regels zijn…
Maargoed het mag dus prima![]()

- MParallel
- Berichten: 8728
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Of het nou in de tank zelf zit, vaak ook van plastic, of een plastic jerrycan met dop. Ik zie het verschil zo niet. Zeker als je ze met een spanband oid verankerd.
- Philipoo
- Berichten: 4967
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
theo300pk+ schreef: 15 jan 2025, 18:00Bij de douane staan idd van die minne mannetjes die de minne regeltjes van de minne mannetjes van de overheid uitvoeren.Eric Z schreef: 14 jan 2025, 23:11 En bij de grens geef je het netjes aan, of sta je de volgende keer met een NL’se agent die even de accijns wil innen.![]()
Je zou ook minder 98 kunnen tanken op de momenten dat je onverhoopt toch niet anders kan.![]()
De NL grens is in dit geval toevallig hemelsbreed nog geen kilometer weg. En als ik een grote hoeveelheid in een x aantal keren opgedeeld net over de grens zou brengen dan geen heffing verschuldigd zijn. En dan na de grens alles in de koffer dan is het dus wel goed.

-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
lol goddamn...Philipoo schreef: 15 jan 2025, 09:03 Dikke nieuwe M3 kopen, voor veel geld er andere turbo's etc op laten schroeven en dan droevig in Duitsland je jerrycans staan vol tanken. je moet het maar willen


Zoals op vakantie gaan en dan een uur in de rij wachten in Luxemburg omdat je 35 euro kan sparen op de volgende etappe van je reis naar Camping Avare Hollandais
- Arthur
- Berichten: 43034
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
^^^ Idd ook nooit begrepen 

-
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Ja maar.....je moet toch even rusten en je benen strekken?HSR schreef: 16 jan 2025, 09:08 Zoals op vakantie gaan en dan een uur in de rij wachten in Luxemburg omdat je 35 euro kan sparen op de volgende etappe van je reis naar Camping Avare Hollandais
(excuus geleend van de EV rijders

- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Antwoorden heb ik niet, maar toch altijd weer leuk leesvoer die topics van Theo 

-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Is het niet mogelijk (buiten de vraag of je het moet willen) om een grotere hoeveelheid in speciale veilige tanks gewoon thuis te laten afleveren ?
Zoals je een kuub haardhout besteld je ook 500 liter 102 kan laten bezorgen?
Dan heb je enkel een opslagprobleem maar geen vervoersprobleem.
Zoals je een kuub haardhout besteld je ook 500 liter 102 kan laten bezorgen?
Dan heb je enkel een opslagprobleem maar geen vervoersprobleem.
- veejay
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
idd, gewoon voor 85 euro jezelf kvk inschrijven en dan brandstof laten bezorgen door https://fulltank.nl/nl/brandstoffen/
Voor spoed 24/7 bereikbaar
24 uurs levering
Levering in heel Nederland en België, maar ook daarbuiten
24/7 bestellen via Fulltank.nl/bestellen
Uitgebreid wagenpark voor iedere klus
Specialist in bijzondere projecten
Inhoud- en GPS sensor
Automatische bevoorrading
Vaste afvulfrequentie
Eigen technische dienst op locatie

Voor spoed 24/7 bereikbaar
24 uurs levering
Levering in heel Nederland en België, maar ook daarbuiten
24/7 bestellen via Fulltank.nl/bestellen
Uitgebreid wagenpark voor iedere klus
Specialist in bijzondere projecten
Inhoud- en GPS sensor
Automatische bevoorrading
Vaste afvulfrequentie
Eigen technische dienst op locatie

- JP
- Berichten: 34214
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Laten bezorgen vanuit Duitsland zal wel niet mogen ivm accijnzen...... 

- veejay
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Het gaat toch niet om de prijs maar om de octaan (+kwaliteit)?
Als tijd ook geld is, dan laat je het toch gewoon bezorgen ipv zelf de moeite doen?
Als tijd ook geld is, dan laat je het toch gewoon bezorgen ipv zelf de moeite doen?
-
Online
- Berichten: 4124
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Maar dan moet je een tank kopen. Die gasten komen echt niet leveren in je jerrycan mag ik hopen.
Tank is wel makkelijk als die een vulpistool heeft. Beter dan geklooi met jerrycans.
Tank is wel makkelijk als die een vulpistool heeft. Beter dan geklooi met jerrycans.
- JP
- Berichten: 34214
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
veejay schreef: 16 jan 2025, 11:55 idd, gewoon voor 85 euro jezelf kvk inschrijven en dan brandstof laten bezorgen door https://fulltank.nl/nl/brandstoffen/
(...)
Heeft Theo300liter+ een trekhaak ?


- veejay
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Ik denk dat we hier samen een mooie oplossing hebben bedacht 

- JP
- Berichten: 34214
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Nu alleen nog aan de grens die minne mannetjes in van die busjes ontwijken......



- HJ2
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Nou... Als die tank kapot gaat heb je buiten de auto een probleem. Een explosieve atmosfeer zal minder snel ontstaanMParallel schreef: 15 jan 2025, 18:58 Of het nou in de tank zelf zit, vaak ook van plastic, of een plastic jerrycan met dop. Ik zie het verschil zo niet. Zeker als je ze met een spanband oid verankerd.
Een explosieve atmosfeer in de auto heb je daarentegen al heel snel te pakken... , maar dat kan ook al met een hoeveelheid van 100 ml.
240 liter is bezopen veel om in een auto zonder aanvullende veiligheidsvoorzieningen te vervoeren. (aarding bijvoorbeeld?) Ik zou het zelf niet doen iig.
DAT je het wilt lijkt me dan weer dikke prima. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet toch?
- Arthur
- Berichten: 43034
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland
Mwoah, dat laatste zal toch ergens enigszins chaos geven?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten