Import auto uit DE zelf overrijden? / iemand hier met een vervoers "service"?

Dit is ons algemene autoforum.
JP

Re: Import auto uit DE zelf overrijden? / iemand hier met een vervoers "service"?

Bericht door JP » 11 dec 2024, 19:01

Düsseldorf is ook een milieuzone, heeft de oprijwagen een Umweltplakette ? Oh en winterbanden, ? Heb je nog zin om te gaan ? :tooth:

MParallel
Auto: BMW

Re: Import auto uit DE zelf overrijden? / iemand hier met een vervoers "service"?

Bericht door MParallel » 11 dec 2024, 19:07

Ja heeft winterbanden. Staat er expliciet bij vermeld.

En die milieuzone is alleen voor stadscentra, daar kom ik niet in de buurt.

Ik heb er zin in :hungry:

A110_Bleu_Sierra
Auto: Alpine A110 (2023)

Bericht door A110_Bleu_Sierra » 11 dec 2024, 19:25

Ik was van plan aanstaande zaterdag een Laguna coupé uit Mannheim op te gaan halen met een oprijwagen. De verhuurder (taxi Dortmans) vroeg mij bij het reserveren expliciet hoe zwaar de auto is die ik op wil gaan halen. Op mijn antwoord "circa 1400 kg" kwam het antwoord dat dat op de grens is van wat op de oprijwagen toegestaan is. Zwaarder kan (technisch) wel, maar het is dan voor je eigen risico.

Nou had ik dat risico wel aangedurfd maar uiteindelijk ga ik niet omdat de Duitse verkoper ineens komt met de vraag om cash te betalen.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 11 dec 2024, 19:37

MParallel schreef: 11 dec 2024, 18:30 Nee met BE mag dan ook niet. Dan is het C (meer dan 3500kg)

Elise schreef: 11 dec 2024, 13:48
MParallel schreef: 11 dec 2024, 12:52 Er is geen ideale manier, dat is wel duidelijk.
Als je BE hebt een ambulance?
Dan geldt toch nog steeds dat als trekauto+bak+auto op bak nog steeds niet meer dan 3500kg?

Elise schreef: 11 dec 2024, 14:15
MParallel schreef: 10 dec 2024, 18:08 Maar de oprijwagen zelf is 2400kg.
Als je dan met 2 man op pad gaat en 50ltr diesel in de tank hebt (totaal zeg 250kg) dan mag je dus een auto van 850kg legaal vervoeren.
Maar ik vermoed dat wat je op gaat halen de 850kg wel te boven gaat.

Heb je het met de verhuurder ook gehad over wat je gaat ophalen?
Want het kan/mag wel met B rijbewijs, maar dan alleen kleine auto'tjes.
Ik heb zéér duidelijk gezegd wat ik ga halen en dat ook dat het totaal dan boven de 3500kg komt. 3x doorgevraagd, 3x was het antwoord dus dat het geen enkel probleem is. Met genoemde redenen in me post genoemd.

Ik zal toch echt niet de eerste zijn die met een oprijwagen een andere auto gaat ophalen met B(E) rijbewijs. Dan heeft die constant klant met boetes. Kan het me niet voorstellen, maar ja, ik weet verder ook niet.

En nogmaals, 11 jaar geleden dus precies hetzelfde scenario, van ook dezelfde verhuurder. Toen dus uiteindelijk in NL aan de kant gezet, maar niet vanwege een check rijbewijs of gewicht, dat was dus alleen omdat ze wat wilde weten over de auto zonder kenteken die vervoerd werd. En in 2013 gold ook al C voor 3500+. Dus toen dom geluk gehad?
2652918E-C9BE-464D-A902-EDD0791BD91A.jpeg
2652918E-C9BE-464D-A902-EDD0791BD91A.jpeg (569.47 KiB) 2946 keer bekeken

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20kilo%20(lege%20gewicht%20%2B%20laadvermogen,(lege%20gewicht%20%2B%20laadvermogen)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 dec 2024, 19:46

Volgens mij ging het, in 1e instantie, over een oprijwagen. Geen aanhanger. Dus C ipv B en niet BE ipv B.

Elise

Bericht door Elise » 11 dec 2024, 19:56

MParallel schreef: 11 dec 2024, 18:30
Elise schreef: 11 dec 2024, 13:48 Als je BE hebt een ambulance?
Dan geldt toch nog steeds dat als trekauto+bak+auto op bak nog steeds niet meer dan 3500kg?
Heb je een B rijbewijs en rij je met een aanhanger, dan geldt dat de "toegestane maximum massa" van de trekauto + de "toegestane maximum massa" van de aanhanger samen niet hoger dan 3500kg mag zijn. Let wel, dit zijn dus de massa's die op de kenteken bewijzen staan onder categorie F.2 (Is eenvoudig te checken door een agent bij staandehouding en rijbewijs B).
Daarnaast heb je ook F.1 op je kentekenbewijs, dat is de "technisch toegestane maximummassa", dat is de opgave volgens de fabrikant.
Zo was van de LT die ik had F.1 4600kg en F.2 3500kg.
(Enige uitzondering hierop is het treingewicht, categorie F.3 wat kan weer lager kan zijn. Maar daar heb je eigenlijk alleen problemen mee als je de trekauto ook helemaal afgeladen hebt tot de maximale massa)
Eventueel kun je met gewichtsaanpassingen spelen (aanpassen bij RDW) zodat je onder de 3500kg blijft voor een B rijbewijs, dus heb je een trekauto met een maximaal toegestane massa van 2500kg en daar hang je een 3 assige aanhanger achter die normaliter 3 ton mag hebben maar teruggezet is naar een maximale toegestane massa van 1000kg, kom je samen op 3500kg op papier en mag je daarmee de weg op met je B rijbewijs.
Dat neemt niet weg dat je natuurlijk wel weer overbeladen kunt zijn op de aanhanger, maar daarvoor moet je dan de weegbrug op om te wegen.

Heb je BE, dan is het grotendeels wat de aanhanger mag laden en wat de trekauto mag trekken.
Ik geloof tot een maximum van 7,5Ton, maar dat is weer afhankelijk van wanneer als je E achter B hebt gekregen.
Voor de boomers (voor 1984 rijbewijs gehaald) geldt dat ze ongeveer de hele wereld mogen trekken en rijden, ook zo'n BE-trekker (das met een schotel) mogen de boomers rijden, maar heb je je rijbewijs (je E achter B) later gehaald zitten daar wel meer restricties aan vwb gewichten.

MParallel schreef: 10 dec 2024, 18:08 Dus toen dom geluk gehad?
Als je niet op de weegbrug bent geweest niks aan de hand, maar als ze vermoeden dat je te zwaar beladen bent nemen ze je mee naar de dichtstbijzijnde weegbrug, dan weten ze precies hoe zwaar als je bent.

Elise

Bericht door Elise » 11 dec 2024, 20:16

A110_Bleu_Sierra schreef: 11 dec 2024, 19:25 Ik was van plan aanstaande zaterdag een Laguna coupé uit Mannheim op te gaan halen met een oprijwagen. De verhuurder (taxi Dortmans) vroeg mij bij het reserveren expliciet hoe zwaar de auto is die ik op wil gaan halen. Op mijn antwoord "circa 1400 kg" kwam het antwoord dat dat op de grens is van wat op de oprijwagen toegestaan is. Zwaarder kan (technisch) wel, maar het is dan voor je eigen risico.
Houdt er rekening mee dat het laadvermogen inclusief bestuurder + bijrijder(s) + brandstof in de tank is. Heb je een gereedschapskist mee, gaat die ook ten koste van je laadvermogen.

Crookie

Bericht door Crookie » 11 dec 2024, 22:41

Arthur schreef: 11 dec 2024, 19:46 Volgens mij ging het, in 1e instantie, over een oprijwagen. Geen aanhanger. Dus C ipv B en niet BE ipv B.
Klopt maar vervoeren met een trailer is een middenweg voor rijbewijs be met max massa aan de kogel van 3500kg die anderzijds met een B rijbewijs met een oprijwagen al in de buurt van de max van 3500kg zit.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 12 dec 2024, 08:29

MParallel schreef: 11 dec 2024, 18:48 Ik dacht ik bel voor de gein een willekeurig ander bedrijf die aangeeft B rijbewijs en in dit geval tot 1600kg laadvermogen.

Nou volgens deze ook geen probleem. Maak er van wat je wilt, maar dat was het antwoord.

Welk rijbewijs heb je nodig om een oprijwagen te huren?
Welk rijbewijs heb je nodig als je een oprijwagen gaat huren? Voor de meeste oprijwagens die te huur zijn heb je rijbewijs B+E nodig. Er zijn echter ook oprijwagens te huur waar je alleen in mag rijden met rijbewijs C.
Dan zijn er ook verhuurbedrijven die autotransporters verhuren waar mensen met alleen een rijbewijs B in mogen rijden, erg handig dus. Let wel op, dit soort oprijwagens zijn wat lichter, en kunnen daarom niet al te zware of grote auto’s vervoeren. Het verhuurbedrijf naar keuze kan je goed inlichten over het soort rijbewijs dat je nodig hebt om een oprijwagen te huren. :lol:
Waarom bel je je verzekeraar niet?

Elise

Bericht door Elise » 15 dec 2024, 07:31

MParallel schreef: 10 dec 2024, 15:03 Ik was van plan a.s. zaterdag een auto over te rijden
Zaterdag is geweest, dus benieuwd hoe het is afgelopen :)

bartb

Bericht door bartb » 15 dec 2024, 07:49

Staat nog op de weegbrug?

Baboulah

Bericht door Baboulah » 15 dec 2024, 10:12

Altijd zelf de grens over gereden, ff bij de belastingdienst een vrijstellingsformulier invullen en klaar....

MParallel

Bericht door MParallel » 15 dec 2024, 14:13

bartb schreef: 15 dec 2024, 07:49 Staat nog op de weegbrug?
Haha bijna, ik ben op dit moment nog steeds met oom agent in discussie. :lol:
Baboulah schreef: 15 dec 2024, 10:12 Altijd zelf de grens over gereden, ff bij de belastingdienst een vrijstellingsformulier invullen en klaar....
Dat deel is ook niet zo moeilijk. Duitse exportplaten is schier onmogelijk om te regelen. En de makkelijk(er) te krijgen platen met gele bies mag je niet mee in NL, ook niet met een ontheffing. Al heeft de belastingdienst het alleen over "buitenlands kenteken".

Voor alle nieuwsgierigen heb ik helaas geen smeuïg verhaal. Afspraak ging op het laatst niet door, daar komt een nieuwe afspraak voor.

Ondertussen verder aan het kijken. Mogelijk dat zo'n tijdig DE kenteken icm met ontheffing toch een optie is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

"Het gaat om een motorrijtuig dat een buitenlands kenteken heeft en dat in het buitenland aan u ter beschikking is gesteld."

Een tijdig Duits kenteken is een (geldig) buitenlands kenteken. Als oom agent moeilijk doet, zoiu zeggen kijk zelf wat op de site van onze eigen belastingdienst staat.

Hier ook nog handige info, inclusief sites waar je online kenteken en verzekering kunt regelen.

https://vdstoel.nl/2022/12/31/het-impor ... itsland-2/

Elise

Bericht door Elise » 15 dec 2024, 15:15

MParallel schreef: 15 dec 2024, 14:13 "Het gaat om een motorrijtuig dat een buitenlands kenteken heeft en dat in het buitenland aan u ter beschikking is gesteld."
Verhuur/uitlenen interpreteer ik als "ter beschikking stellen", maar eigendom valt daar mijns inziens niet onder.

Crookie

Bericht door Crookie » 15 dec 2024, 15:17

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... nnzeichen/

Ist ein Kurzzeitkennzeichen rot?
Das Kurzzeitkennzeichen zählt damit zu den sogenannten Überführungskennzeichen. Im Gegensatz zu roten Kennzeichen dürfen Kurzzeitkennzeichen auch Privatpersonen nutzen. Ein rotes Kennzeichen können dagegen nur gewerbliche Händler und Sachverständige beantragen.

Dus een tijdelijk geel kenteken aanvragen als je de oversteek zonder oprijwagen oid gaat doen.

Edit: Nederland doet weer moeilijk over een kortdurend kenteken.

https://easyimport.nl/auto-importeren/5 ... -kenteken/

Eindstand: Trailer of Oprijwagen gebruiken 😂

Arthur

Bericht door Arthur » 15 dec 2024, 16:47

Crookie schreef: 15 dec 2024, 15:17 Eindstand: Trailer of Oprijwagen gebruiken 😂
Met voor rijbewijs rijd je dat eigenlijk? :sealed: :angel: :whistle:

MParallel

Bericht door MParallel » 15 dec 2024, 17:14

Crookie: haha ja precies dat.

Eigenlijk is het ban de zotte om een auto die je nog geen 250km wilt verplaatsen, zowel gedoe geeft omdat er een EU, een EEEE UUUU landsgrens tussen zit. Vrij verkeer mensen en goederen, maar nee een AUTO....

de tandjes :rofl:

Arthur

Bericht door Arthur » 15 dec 2024, 18:12

Ja, asiel zoeken lijkt simpeler, en die komen niet eens uit de EU :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 15 dec 2024, 18:12

En dan mogen wij ons nog gelukkig prijzen met hoe de RDW hier gekentekende voertuigen uit een ander EU land, zonder veel problemen, accepteert. Dat is in andere landen wel andere koek, zeker als er geen COC bij zit :coffee:

Crookie

Bericht door Crookie » 15 dec 2024, 19:12

Arthur schreef: 15 dec 2024, 16:47
Crookie schreef: 15 dec 2024, 15:17 Eindstand: Trailer of Oprijwagen gebruiken 😂
Met voor rijbewijs rijd je dat eigenlijk? :sealed: :angel: :whistle:
Ligt aan de oprijwagen :tong:

frankie

Bericht door frankie » 15 dec 2024, 19:28

Het is in de praktijk allemaal niet zo ingewikkeld hoor. Duits tijdelijk kenteken met het rode vakje (dus niet helemaal rood) icm met WA verzekering en je kunt gewoon op pad naar Nederland. Formeel kun je vragen krijgen van de douane/belastingdienst vanwege BPM ontlopen, maar met een recente aankoopnota en binnen bepaalde tijd bpm aangifte doen is dat allemaal geen probleem. Al diverse keren zo gedaan met auto's uit Dld.

Crookie

Bericht door Crookie » 15 dec 2024, 19:58

De informatie van de rdw is echter abracadabra.

Import services pronken met eenvoudige afhandeling door het uit handen te geven.

Maar ik heb nog niet kunnen vinden wat nou geaccepteerd is qua kenteken na aankoop buitenlandse auto.

Vrijstelling BPM en MRB kortdurend gebruik

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

MParallel

Bericht door MParallel » 15 dec 2024, 21:01

Frankie: ja dat kenteken met rode bies, die moet je hebben, echter het verkrijgen van dat exportkenteken is onbegonnen werk.

frankie

Bericht door frankie » 15 dec 2024, 21:41

Online kun je hiervoor de verzekering afsluiten en met die papieren kun je ter plekke in Duitsland de platen laten drukken. Als je particulier koopt kun je vervolgens met die spulletjes en je paspoort de auto over laten schrijven bij het plaatselijke gemeentehuis.

JP

Bericht door JP » 16 dec 2024, 14:26

In heel veel Duitse dorpen zit wel zo'n keet waar ze alles met kentekenplaten doen.

Afbeelding

Plaats reactie