Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
SlowCo

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door SlowCo » 31 mei 2024, 22:56

Heel benieuwd hoe dit gaat werken. Updates met foto's graag :tooth:

JagOnTrack
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 01 jun 2024, 10:15

SlowCo schreef: 31 mei 2024, 22:56 Heel benieuwd hoe dit gaat werken. Updates met foto's graag :tooth:
Ik ook🤣.
Alles in mijn trage tempo. Pas gisteren spullen besteld.
Adaptor moet ik nog even op broeien (en in mijn rommelschuur zoeken naar passende materialen)
Zal proberen unsprung weight toename te beperken..
20240601_101656.jpg
20240601_101656.jpg (517.74 KiB) 3297 keer bekeken

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 02 jun 2024, 11:20

Verder onderzoek (in afwachting van testmogelijkheid) geeft nog wat vragen/onzekerheden.
Ben geen expert op dit gebied, maar leer graag (ook mijzelf) dingen bij🤣..

De ESC modulators hebben mogelijk wat fragiele eigenschappen.
Als de spanningsbron op enig moment een lagere spanning kan leveren dan wat gevraagd word, komt er een "ripple" (tekort) in de spanningscurve van de ESC, wat op termijn de ESC om zeep zal helpen.
Screenshot_20240601_191441_Gallery.jpg
Screenshot_20240601_191441_Gallery.jpg (602.02 KiB) 3241 keer bekeken
Waarom kan dat een probleem worden:
Omdat de autodynamo (gelijkgerichte alternator?) een pulserende gelijkspanning geeft, kan de hoogfrequente ESC dat mogelijk op bepaalde momenten in het spanningsverloop als te lage spanning zien..

Verder:
Electro Magnetic Interference.
De output draden van de ESC naar de borsteloze motor is waar dit storende verschijnsel schijnbaar hoofdzakelijk ontstaat. (High power en frequency) Dus daar komen minimaal ferriet cores om dat te dempen.

En:
Het aan/uit schakelen van hoofdspanning kan waarschijnlijk alleen als de regelaar op lage toeren staat. Anders mogelijk een piekstroom die die de 40A van de ESC overstijgt?

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 jun 2024, 15:27

Apart accupakket maken of kopen ervoor? Dus elektrische systemen volkomen gescheiden houden van elkaar.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 02 jun 2024, 22:06

Zou technisch werken ja.
Maar nog meer kilo's..
Ik probeer het ruim onder 2 kilo totaal te houden..

Joy

Bericht door Joy » 02 jun 2024, 22:45

Zou je zoiets nog kunnen wegwerken achter de remklauw? Ik lees dat met zulke directe flow de temperatuur 90 tot 150 graden lager kan uitvallen.
Lappi-cat19-arrow-scaled.jpg
Lappi-cat19-arrow-scaled.jpg (534.04 KiB) 3140 keer bekeken
IMG_1691-rotated.jpg
IMG_1691-rotated.jpg (367.99 KiB) 3140 keer bekeken

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 02 jun 2024, 23:10

Joy schreef: 02 jun 2024, 22:45 Zou je zoiets nog kunnen wegwerken achter de remklauw? Ik lees dat met zulke directe flow de temperatuur 90 tot 150 graden lager kan uitvallen
Bedoel je koeling van de remklauw zelf, i.p.v. in het hart van de schijf?

Mijn bedoeling nu is om de lucht in het hart van de schijf te krijgen met een adaptor plate o.i.d..
Maar ik denk dat de fan die ik nu besteld heb veel overcapaciteit blijkt te hebben dus er kan nog wel wat bijbedacht worden😉..

Als het spul binnen is eerst maar eens kjjken of het doet wat ik denk dat zal doen..

Luco

Bericht door Luco » 02 jun 2024, 23:18

remkoeling2.JPG
remkoeling2.JPG (208.63 KiB) 3124 keer bekeken

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 03 jun 2024, 08:20

Luco schreef: 02 jun 2024, 23:18remkoeling2.JPG
Dat idd👍.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 03 jun 2024, 11:13

SlowCo schreef: 02 jun 2024, 15:27 Apart accupakket maken of kopen ervoor? Dus elektrische systemen volkomen gescheiden houden van elkaar.
Weer stukkie verder met inlezen..
Alternator output "ripple" op een auto met netwerken etc..is als de alternator goed is rond de 0,1V max..
Daar zou een ESC geen last van moeten hebben. (Is binnen de marge)

Blijft over...theoretisch risico m.b.t. piekspanningen bij aan/af schakelen op full speed :bag: en EMI..

yorick

Bericht door yorick » 03 jun 2024, 21:32

Interessant experiment. Waarom makkelijk als het ook heel moeilijk kan :rolling:

Als het echt goed werkt wel patent aanvragen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 jun 2024, 11:18

yorick schreef: 03 jun 2024, 21:32 Interessant experiment. Waarom makkelijk als het ook heel moeilijk kan :rolling:

Het gaat niet goed werken :lol: om genoeg lucht te verplaatsen moet je gigantische fans erop zetten..

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 11:32

yorick schreef: 03 jun 2024, 21:32 Interessant experiment. Waarom makkelijk als het ook heel moeilijk kan :rolling:

Het kan niet makkelijk😉

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 11:33

Philipoo schreef: 04 jun 2024, 11:18

Het gaat niet goed werken :lol: om genoeg lucht te verplaatsen moet je gigantische fans erop zetten..
Leg eens uit?
Wat is gigantisch?
Bepaar me niet jouw enorme expertise 😂.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 04 jun 2024, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 11:37

Patent is waarschijnlijk al gedeponeerd.
https://www.steeleracingproducts.com/pr ... nt-20-1001

De fans van dit bedrijf zijn slechts max 15A..

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 jun 2024, 11:51

De fans van dit bedrijf maken gebruik van rijwind die ze nog verder versnellen. Jij wil, voor zover ik heb begrepen, gebruik maken van (voor het gemak genomen) stationaire lucht in de wielkast die je naar de rotor toe wil blazen. De luchtdruk op een 20cm2 aanvoeropening bij 100kmh geeft al zoveel luchtverplaatsing dat je serieus je best moet doen om dit met een ventilator na te bootsen.

Maar hee, bewijs mij, en elk raceteam dat geforceerd rijwind naar de remklauwen stuurt, maar ongelijk!

yorick

Bericht door yorick » 04 jun 2024, 12:37

Het oem spul is niet bestand tegen circuit gebruik. Dus een eenvoudige manier is het monteren van Remblokken die daar wel voor ontworpen zijn. Waarschijnlijk zijn de schijven de volgende zwakste schakel. Daar moet toch wel wat voor te krijgen zijn. Zo niet kan een machine fabriek iets bestaands aanpassen.

Om geforceerde luchtkoeling te laten werken vergroten ze de oppervlakte (koelvinnen) waar de lucht langsstroomt. Dat principe kun je met een remschijf niet toepassen. Daarom denk ik dat zelfs een hoge luchtstroom niet het gewenste resultaat oplevert.

Prutser
Auto: Ford

Bericht door Prutser » 04 jun 2024, 13:17

Philipoo schreef: 04 jun 2024, 11:51 De fans van dit bedrijf maken gebruik van rijwind die ze nog verder versnellen. Jij wil, voor zover ik heb begrepen, gebruik maken van (voor het gemak genomen) stationaire lucht in de wielkast die je naar de rotor toe wil blazen. De luchtdruk op een 20cm2 aanvoeropening bij 100kmh geeft al zoveel luchtverplaatsing dat je serieus je best moet doen om dit met een ventilator na te bootsen.

Maar hee, bewijs mij, en elk raceteam dat geforceerd rijwind naar de remklauwen stuurt, maar ongelijk!
Zo’n RC EDF fannetje zijn best serieus qua output hoor. De fans van bovenstaand bedrijf zijn voor zo ver ik zie buiten het marketingsausje niet veel anders.

Buiten dat denk ik alleen dat je meer verschil gaat met een setje fatsoenlijke pads en vloeistof, en niet met fans.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 jun 2024, 13:40

JagOnTrack schreef: 31 mei 2024, 20:12 Dus ik wil gewoon kijken hoever ik kom met OEM remblokken en schijven.
Wat zit erachter dat je graag met oem remblokken op het circuit wilt rijden?
Je topic gaat om symptoombestrijding tegen iets wat gecreëerd is door niet trackday blokken te gebruiken.

90% van verbeterde remmen komt uit de juiste remblokken gebruiken. Op doodordinaire (lees goedkope) oem schijven.
Daarnaast blijf je warmte opbouwen hebben op die lokatie, dus het tweede is de remvloeistof die in de caliper zit die op zijn donder krijgt.
Daarvoor pak je vloeistof met een zo hoog mogelijke dry ERBP (325 of hoger), zodat de kans op koken minimaal is.
Als dat nog niet genoeg is (meten is weten https://www.rematech.nl/product/thermische-hitte-strips ) is de koelslang ideaal.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 13:54

Je hebt gelijk.
Maar v.w.b. opbouwen van warmte niet dus.
En ik hoef niet meer remvertraging.
Motul 660 ligt voor de hand ja.

Ik wil gewoon dat de OEM remmen niet te heet worden. Want dan voldoen ze.
Verder is het gewoon nieuwsgierigheid.
Ik ben niet helemaal verstoken van technische kennis overigens, en vind het leuk om op basis van wat inzicht dingen te proberen die niet tot de mogelijkheden geacht worden, zonder hopen geld over de balk te gooien.
Is een andere drijfveer dan bij anderen wellicht.
Moet kunnen toch?
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 04 jun 2024, 14:07, 3 keer totaal gewijzigd.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 14:02

Philipoo schreef: 04 jun 2024, 11:51 De fans van dit bedrijf maken gebruik van rijwind die ze nog verder versnellen. Jij wil, voor zover ik heb begrepen, gebruik maken van (voor het gemak genomen) stationaire lucht in de wielkast die je naar de rotor toe wil blazen. De luchtdruk op een 20cm2 aanvoeropening bij 100kmh geeft al zoveel luchtverplaatsing dat je serieus je best moet doen om dit met een ventilator na te bootsen.

Je zou luchtsnelheid aan remschijfkant van zo'n ribbelslang eens moeten meten (ga je teleurgesteld van worden), dan kun je wat zeggen over of zo'n fan het beter doet...
Van die deflectors op de draagarmen werken volgens mij beter dan zo'n slang met tig bochten.

De track georiënteerde schijven hebben "aanzuigende" schoepen on de schijf. Dan valt de weerstand van zo'n slang minder op.
Mijn schijven zijn gewoon symetrisch qua schoepen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 jun 2024, 14:20

JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 13:54 Verder is het gewoon nieuwsgierigheid.
Ik ben niet helemaal verstoken van technische kennis overigens, en vind het leuk om op basis van wat inzicht dingen te proberen die niet tot de mogelijkheden geacht worden, zonder hopen geld over de balk te gooien.
Moet kunnen toch?
Uiteraard. Het enthousiasme over de engineering spat eraf, dus ga zeker door.
Ik bekijk dit natuurlijk door mijn eigen bril, waar ik in het begin van mijn trackday dagen bergen geld heb weggepist door oververhitte remmen waardoor ik tegen de middag al naar huis kon, en voor de volle dag betaald had.
Ik was zelf erg gelukkig toen het kwartje viel wat ik fout deed. Daarna lekker 10 jaar kunnen rammen met die auto, zonder dat ie een steek liet vallen. Alleen door de pads en vloeistof.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 14:26

smiley schreef: 04 jun 2024, 14:20
JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 13:54 Verder is het gewoon nieuwsgierigheid.
Moet kunnen toch?
Uiteraard. Het enthousiasme over de engineering spat eraf, dus ga zeker door.
Ik bekijk dit natuurlijk door mijn eigen bril, waar ik in het begin van mijn trackday dagen bergen geld heb weggepist door oververhitte remmen waardoor ik tegen de middag al naar huis kon, en voor de volle dag betaald had.
Ik was zelf erg gelukkig toen het kwartje viel wat ik fout deed. Daarna lekker 10 jaar kunnen rammen met die auto, zonder dat ie een steek liet vallen. Alleen door de pads en vloeistof.
Eerlijk is eerlijk, 17-1800kg is waanzin.
De OEM blokken kunnen ermee overweg maar niet lang genoeg.
Ik kan idd het systeem bestand maken tegen die hogere temperaturen.
Blokken is de simpelste oplossing idd. maar mij niet zeker of OEM zoveel slechter is op een standaard 500+ pk GT.
Blijft over: zorgen dat ze in de juiste heat enveloppe blijven.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 04 jun 2024, 14:29

JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 14:26
Blokken is de simpelste oplossing idd. maar mij niet zeker of OEM zoveel slechter is op een standaard 500+ pk GT.
Heel simpel, ja, het is een oem remblok dus bij voorbaat een enorme compromis. Moet koud ook een goeie bite hebben, stil zijn en niet extreem stoffen.

Een set goeie blokken gaat hier echt een heel groot verschil maken.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 04 jun 2024, 14:42

Sabberjoch schreef: 04 jun 2024, 14:29
JagOnTrack schreef: 04 jun 2024, 14:26
Heel simpel, ja, het is een oem remblok dus bij voorbaat een enorme compromis. Moet koud ook een goeie bite hebben, stil zijn en niet extreem stoffen.

Een set goeie blokken gaat hier echt een heel groot verschil maken.
Voordeel daarvan is dat ze slechts 1 muisklik van de deurmat liggen😅.
Setje blokjes voor kost wel wat meer dan deze testopstelling.

Ik moet mijn stelling een beetje aanpassen denk ik.
Met OEM remmen moet ik misschien OEM remsysteem aanduiden, incl schijven.
Ik wil alleen geen "upgrades" van remklauwen en schijven.

EBC gele blokkies zijn niet eens duurder dan OEM, en toch nodig na een dagje gek doen. (Maar eerst deze optesten😉)
Motul 600-660 is ook logisch en al eerder door mij toegepast.

Plaats reactie