Beetje met het dashbord bezig maar het loopt niet soepel, veel zooi zit lastig vast en ik kan het niet duidelijk zien hoe of wat. Hoe dan ook moet het los i.v.m her en der wat zaken die fout zijn of verbeterd moeten worden. Voor vandaag zal het dan voornamelijk op Google en YT zoeken worden en veel meer niet.
Nadat alles gestript is, wil ik mij echt wat meer technisch in de auto gaan verdiepen. Dat zou betekenen dat ik eerst alles eens grondig ga schoonmaken en goed ga kijken waar alle onderdelen zitten en hoe deze lopen. Controleren op kleine punten die aandacht nodig zijn eventueel en etc.
Wat betreft het bovenstaande bericht is het natuurlijk 99% bull met een vleugje logica/vernuft er in, maar iets wat wel een degelijk onderwerp kan zijn is mijn ratio verdeling van de versnellingen. Hoe minder het gewicht begint te worden hoe groter het verschil merkbaar is.
Als het gaat om snelheid is het bij deze motor totaal niet van belang, immers gaat het om een 1.2 die straks al 230000 op de teller heeft staan (vrijwel afgeschreven). Maar gezien met goed onderhoudt en een betere afstelling van de motor kan deze echt nog wel een ton erbij draaien. Er is dus een redelijke afweging om her en der aanpassingen te doen die zeer laag in de kosten zijn en zichzelf met gemak terug kunnen verdienen. Een sportfilter van 100 euro +/- is daar niet 1 van, maar een hitteschild van aluminium en een iets betere doorloop (geen hoeken maar bochten bijvoorbeeld) van lucht is extreem goedkoop. Nu komt de aanvoer vlak bij de radiator weg, dat is niet de meest logische plek gezien warmte.
De error die ik heb zou ik ook moeten aanpakken, maar maak mij weinig zorgen omdat bij dit motorblok er nog speling is bij de kop en de boel niet krom kan slaan. Wel is het zo dat er onnodige slijtage kan ontstaan waardoor de motor alsnog naar de grootje's gaat. Het beter uitlezen zou dan ook op zeer korte termijn moeten gebeuren en is wel een aandachtspunt die ik niet lang kan blijven negeren. Wel is het zo dat wat ik nu kan vinden voor de error allemaal specifiek met de canbus te maken heeft, nu kan ik dit gaan uitmeten met een oscilloscoop maar dat lijkt mij even te onnodig ingewikkeld nu. Dus gewoon eens kijken of ik nu de Dongel kan gebruiken en de eerder gevonden software.
PS: kleine blunder van mijzelf, ik blijk all-season banden te hebben... (niet gezien dat er ook een zon op stond).
Interessant leesvoer:
https://www.torquecars.com/tuning/lower ... -ratio.php