Ervaring met een pelletkachel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
ErikS
Berichten: 18539
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door ErikS » 26 aug 2022, 12:37

328Ti schreef: 26 aug 2022, 09:59 ik gebruik trouwens RUF brikketten in de houtkachel om de uitstoot/fijnstof te verminderen t.o.v. normaal hout
Dat ziet er goed uit, nooit van gehoord.
Hoe lang brand dat nou tov hout?

Liefst gooi ik deze winter elke dag een blokkie of wat erop om de boel gewoon lekker rustig warm te houden.

Online
Gijzert
Berichten: 5040
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Gijzert » 26 aug 2022, 12:42

ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:37
328Ti schreef: 26 aug 2022, 09:59 ik gebruik trouwens RUF brikketten in de houtkachel om de uitstoot/fijnstof te verminderen t.o.v. normaal hout
Dat ziet er goed uit, nooit van gehoord.
Hoe lang brand dat nou tov hout?

Liefst gooi ik deze winter elke dag een blokkie of wat erop om de boel gewoon lekker rustig warm te houden.
Ik begin nu alvast om een spiegel op te bouwen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3043
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door 328Ti » 26 aug 2022, 13:07

ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:37
328Ti schreef: 26 aug 2022, 09:59 ik gebruik trouwens RUF brikketten in de houtkachel om de uitstoot/fijnstof te verminderen t.o.v. normaal hout
Dat ziet er goed uit, nooit van gehoord.
Hoe lang brand dat nou tov hout?

Liefst gooi ik deze winter elke dag een blokkie of wat erop om de boel gewoon lekker rustig warm te houden.
ligt eraan hoe koud het is. meestal 2 blokjes per 40-50min

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3586
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door RS-Ron » 26 aug 2022, 14:09

In januari dit jaar gaf de Faber gaskachel de geest. Hebben we 17 jaar veel gebruikt vanaf oktober tot april. Was ook te merken in het gasverbruik. Moest een alternatief komen en tijdens de zoektocht naar een alternatief werd het gas wat duur. Uiteindelijk gekozen voor een pelletkachel. Houtkachel was eerst het plan, maar, aangezien we samen zijn en geen kids op de kamers hebben zitten, hij gaat eigenlijk als hoofdverwarming dienen en het leek me wel handig dat ik dat ding maar één keer per dag hoef te vullen. Kan hem met de app vanuit bed aanzetten en ding houdt automatisch heel de benedenverdieping op de door mijn vrouw gewenste temp = 22 graden. In de badkamer een spiegel waarin ze een IR paneel hebben verstopt, Geen idee hoeveel het precies gaat schelen en hoever ik met 1000kg kom met de pelletkachel, Als ze hem verbieden kunnen ze het lazerus krijgen, ik stook gewoon door met gordijnen dicht en deurbel uit. Hebben er eentje gevonden met een enorme glasruit, geeft, vinden wij dan, ook een beetje sfeer.

Gr Ron

ErikS
Berichten: 18539
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door ErikS » 26 aug 2022, 14:28

328Ti schreef: 26 aug 2022, 13:07
ErikS schreef: 26 aug 2022, 12:37
328Ti schreef: 26 aug 2022, 09:59 ik gebruik trouwens RUF brikketten in de houtkachel om de uitstoot/fijnstof te verminderen t.o.v. normaal hout
Dat ziet er goed uit, nooit van gehoord.
Hoe lang brand dat nou tov hout?

Liefst gooi ik deze winter elke dag een blokkie of wat erop om de boel gewoon lekker rustig warm te houden.
ligt eraan hoe koud het is. meestal 2 blokjes per 40-50min
Dat valt me dan weer tegen. 🤔

Online
Richardt.
Berichten: 6522
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Richardt. » 26 aug 2022, 14:39

RS-Ron schreef: 26 aug 2022, 14:09 In januari dit jaar gaf de Faber gaskachel de geest. Hebben we 17 jaar veel gebruikt vanaf oktober tot april. Was ook te merken in het gasverbruik. Moest een alternatief komen en tijdens de zoektocht naar een alternatief werd het gas wat duur. Uiteindelijk gekozen voor een pelletkachel. Houtkachel was eerst het plan, maar, aangezien we samen zijn en geen kids op de kamers hebben zitten, hij gaat eigenlijk als hoofdverwarming dienen en het leek me wel handig dat ik dat ding maar één keer per dag hoef te vullen. Kan hem met de app vanuit bed aanzetten en ding houdt automatisch heel de benedenverdieping op de door mijn vrouw gewenste temp = 22 graden. In de badkamer een spiegel waarin ze een IR paneel hebben verstopt, Geen idee hoeveel het precies gaat schelen en hoever ik met 1000kg kom met de pelletkachel, Als ze hem verbieden kunnen ze het lazerus krijgen, ik stook gewoon door met gordijnen dicht en deurbel uit. Hebben er eentje gevonden met een enorme glasruit, geeft, vinden wij dan, ook een beetje sfeer.

Gr Ron
Toen wij dit huis kochten zat er ook een grote lelijke gashaard in, die eruit gesloopt en ook een pelletkachel geplaatst voor de sfeer en net wat extra warmte als we s avonds op de bank hangen.

In de praktijk bleek dat ding met gemak de hele benedenverdieping te verwarmen en dient hij ook als hoofdverwarming, scheelt ons serieus gas.

Nadeel is wel dat het boven op echte koude dagen wel wat fris is, maar is voor ons een acceptabel nadeel.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3586
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door RS-Ron » 26 aug 2022, 14:58

Ik had eerst dit staan, prima ding, konden we met de afstandsbediening hoger en lager zetten:

Afbeelding

Begin oktober alles wegslopen, muur strakmaken en deze er tegenaan.

Afbeelding

We gaan het meemaken !

Gr Ron

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10465
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 15:00

Richardt. schreef: 26 aug 2022, 14:39
RS-Ron schreef: 26 aug 2022, 14:09 In januari dit jaar gaf de Faber gaskachel de geest. Hebben we 17 jaar veel gebruikt vanaf oktober tot april. Was ook te merken in het gasverbruik. Moest een alternatief komen en tijdens de zoektocht naar een alternatief werd het gas wat duur. Uiteindelijk gekozen voor een pelletkachel. Houtkachel was eerst het plan, maar, aangezien we samen zijn en geen kids op de kamers hebben zitten, hij gaat eigenlijk als hoofdverwarming dienen en het leek me wel handig dat ik dat ding maar één keer per dag hoef te vullen. Kan hem met de app vanuit bed aanzetten en ding houdt automatisch heel de benedenverdieping op de door mijn vrouw gewenste temp = 22 graden. In de badkamer een spiegel waarin ze een IR paneel hebben verstopt, Geen idee hoeveel het precies gaat schelen en hoever ik met 1000kg kom met de pelletkachel, Als ze hem verbieden kunnen ze het lazerus krijgen, ik stook gewoon door met gordijnen dicht en deurbel uit. Hebben er eentje gevonden met een enorme glasruit, geeft, vinden wij dan, ook een beetje sfeer.

Gr Ron
Toen wij dit huis kochten zat er ook een grote lelijke gashaard in, die eruit gesloopt en ook een pelletkachel geplaatst voor de sfeer en net wat extra warmte als we s avonds op de bank hangen.

In de praktijk bleek dat ding met gemak de hele benedenverdieping te verwarmen en dient hij ook als hoofdverwarming, scheelt ons serieus gas.

Nadeel is wel dat het boven op echte koude dagen wel wat fris is, maar is voor ons een acceptabel nadeel.
Knot is al aan het googelen 😅

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13340
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Tristan » 26 aug 2022, 15:02

Heb een pelletkachel in de garage staan om in de winter boven de 16 gr te houden (ivm stalling M3). Werkt erg snel en effectief. Enige was dat rond einde coronaperiode het erg lastig was om aan pellets te komen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3048
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Ferdi » 26 aug 2022, 15:23

Pellets worden op het moment volop aangeboden.
Prijs is wel mee gegaan met de gasprijs...
M'n ouders hebben vorig jaar een pallet met 70+ zakken in de garage gezet en scheelde geloof ik 350 euro met dit jaar voor dezelfde hoeveelheid.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13340
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Tristan » 26 aug 2022, 15:28

Heb helaas niet de ruimte om een pallet op te slaan. Meestal haal ik 10-15 zakken per keer.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3586
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door RS-Ron » 26 aug 2022, 15:56

tomgtr schreef: 26 aug 2022, 15:00
Richardt. schreef: 26 aug 2022, 14:39
RS-Ron schreef: 26 aug 2022, 14:09 In januari dit jaar gaf de Faber gaskachel de geest. Hebben we 17 jaar veel gebruikt vanaf oktober tot april. Was ook te merken in het gasverbruik. Moest een alternatief komen en tijdens de zoektocht naar een alternatief werd het gas wat duur. Uiteindelijk gekozen voor een pelletkachel. Houtkachel was eerst het plan, maar, aangezien we samen zijn en geen kids op de kamers hebben zitten, hij gaat eigenlijk als hoofdverwarming dienen en het leek me wel handig dat ik dat ding maar één keer per dag hoef te vullen. Kan hem met de app vanuit bed aanzetten en ding houdt automatisch heel de benedenverdieping op de door mijn vrouw gewenste temp = 22 graden. In de badkamer een spiegel waarin ze een IR paneel hebben verstopt, Geen idee hoeveel het precies gaat schelen en hoever ik met 1000kg kom met de pelletkachel, Als ze hem verbieden kunnen ze het lazerus krijgen, ik stook gewoon door met gordijnen dicht en deurbel uit. Hebben er eentje gevonden met een enorme glasruit, geeft, vinden wij dan, ook een beetje sfeer.

Gr Ron
Toen wij dit huis kochten zat er ook een grote lelijke gashaard in, die eruit gesloopt en ook een pelletkachel geplaatst voor de sfeer en net wat extra warmte als we s avonds op de bank hangen.

In de praktijk bleek dat ding met gemak de hele benedenverdieping te verwarmen en dient hij ook als hoofdverwarming, scheelt ons serieus gas.

Nadeel is wel dat het boven op echte koude dagen wel wat fris is, maar is voor ons een acceptabel nadeel.
Knot is al aan het googelen 😅
:tooth: Ik heb ook wat zitten rekenen, en wil Knot wel een beetje op weg helpen. De verwachting is dat we er tussen de 1200 - 1500 kub gas mee besparen. Leg dat naast de huidige gasprijs in je contract en je weet ongeveer wat je dat scheelt. In mijn geval alleen deze maand, want variabel dus kan volgende maand weer anders zijn en maand daarna............ enz. Ben nu eenmalig € 600+ kwijt en kan jaar voorruit. Als het bevalt bestel ik venster jaar de pellets im het voorjaar, scheelt ook slok op een borrel (mogelijk) als de prijzen echt op de €4 voor een kub gas blijven deze winter heb ik de kachel er al bijna uit.......

Gr Ron

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10465
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door tomgtr » 26 aug 2022, 15:58

Ja koekoek, dat is uitgaande van woonkamer op elke temperatuur? Nou eens rekenen met woonkamer op 17 graden?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3586
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door RS-Ron » 26 aug 2022, 16:18

Nope de hele benedenverdieping, tis maar gewoon hoekhuis natuurlijk. Heb ook een beetje overbemeten kachel gekozen........ een beetje hetzelfde als een Porsche GT#^@^@% touring die je alleen op de aangegeven max snelheid in Nederland rijdt......... is gewoon lekker om wat over te hebben... voor het geval dat....... :tooth:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2859
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Jan Terwolde » 30 aug 2022, 15:00

RS-Ron schreef: 26 aug 2022, 15:56
tomgtr schreef: 26 aug 2022, 15:00
Richardt. schreef: 26 aug 2022, 14:39

Toen wij dit huis kochten zat er ook een grote lelijke gashaard in, die eruit gesloopt en ook een pelletkachel geplaatst voor de sfeer en net wat extra warmte als we s avonds op de bank hangen.

In de praktijk bleek dat ding met gemak de hele benedenverdieping te verwarmen en dient hij ook als hoofdverwarming, scheelt ons serieus gas.

Nadeel is wel dat het boven op echte koude dagen wel wat fris is, maar is voor ons een acceptabel nadeel.
Knot is al aan het googelen 😅
:tooth: Ik heb ook wat zitten rekenen, en wil Knot wel een beetje op weg helpen. De verwachting is dat we er tussen de 1200 - 1500 kub gas mee besparen. Leg dat naast de huidige gasprijs in je contract en je weet ongeveer wat je dat scheelt. In mijn geval alleen deze maand, want variabel dus kan volgende maand weer anders zijn en maand daarna............ enz. Ben nu eenmalig € 600+ kwijt en kan jaar voorruit. Als het bevalt bestel ik venster jaar de pellets im het voorjaar, scheelt ook slok op een borrel (mogelijk) als de prijzen echt op de €4 voor een kub gas blijven deze winter heb ik de kachel er al bijna uit.......

Gr Ron
Hoeveel van die zakken heb je nodig om 1200-1500 m3 te vervangen dan? zo'n pallet ofzo?

https://www.bol.com/nl/nl/p/plospan-hou ... ZwQAvD_BwE

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Knot » 30 aug 2022, 15:07

Die prijzen gaan straks ook van 735 per pellet naar 1500 of 2000 let maar op. Moet je nu grof inslaan als je de ruimte hebt.

Zolang we nog 2 jaar salderen los ik het grotendeels wel electrisch op. Zit al in de overlevingsmodus, koop en doe alleen het broodnodige.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3043
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door 328Ti » 30 aug 2022, 15:14

Knot schreef: 30 aug 2022, 15:07 Die prijzen gaan straks ook van 735 per pellet naar 1500 of 2000 let maar op. Moet je nu grof inslaan als je de ruimte hebt.

Zolang we nog 2 jaar salderen los ik het grotendeels wel electrisch op. Zit al in de overlevingsmodus, koop en doe alleen het broodnodige.
Voor de sport lijkt me?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3043
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door 328Ti » 30 aug 2022, 15:14

Mooie investering lijkt me. Begin dit jaar nog aan gedacht met 3.- per zakje

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2859
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Jan Terwolde » 30 aug 2022, 15:15

Heb wel 3,5 m3 hout liggen wat vast wel een deuk in mijn gasverbruik kan slaan, maarja of dat nu zo makkelijk is..

En in Duitsland een liter of 800 aan olie :roll:

Wouter81
Berichten: 9097
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Wouter81 » 30 aug 2022, 15:21

Knot schreef: 30 aug 2022, 15:07 Die prijzen gaan straks ook van 735 per pellet naar 1500 of 2000 let maar op. Moet je nu grof inslaan als je de ruimte hebt.

Zolang we nog 2 jaar salderen los ik het grotendeels wel electrisch op. Zit al in de overlevingsmodus, koop en doe alleen het broodnodige.
Ik krijg die kachel pas in oktober maar eergister alvast maar 1000 kg aan pellets besteld (675 euro). Zie de bui al hangen inderdaad. Of peperduur, of niet leverbaar.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3043
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door 328Ti » 30 aug 2022, 15:37

Jan Terwolde schreef: 30 aug 2022, 15:15 Heb wel 3,5 m3 hout liggen wat vast wel een deuk in mijn gasverbruik kan slaan, maarja of dat nu zo makkelijk is..

En in Duitsland een liter of 800 aan olie :roll:
Leuk stoken maar echt niet heel erg gezond voor je (en je gezin). Verder arbeidsintensief om steeds er wat op te gooien.

Zelf doe ik m aan in het weekend om niet teveel fijnstof te produceren

Online
Richardt.
Berichten: 6522
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Richardt. » 30 aug 2022, 15:51

Wouter81 schreef: 30 aug 2022, 15:21
Knot schreef: 30 aug 2022, 15:07 Die prijzen gaan straks ook van 735 per pellet naar 1500 of 2000 let maar op. Moet je nu grof inslaan als je de ruimte hebt.

Zolang we nog 2 jaar salderen los ik het grotendeels wel electrisch op. Zit al in de overlevingsmodus, koop en doe alleen het broodnodige.
Ik krijg die kachel pas in oktober maar eergister alvast maar 1000 kg aan pellets besteld (675 euro). Zie de bui al hangen inderdaad. Of peperduur, of niet leverbaar.
Vorig jaar betaald je daar nog iets van 380eu voor, dus goedkoop is het nu ook niet.
Daar heb je echter weinig aan nu, denk dat 675eu een nette prijs is en als straks het stook seizoen begint wordt het zeker niet goedkoper en/of beter leverbaar idd

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Knot » 30 aug 2022, 17:10

Bedoel maar, van 380 naar 675.... het kan voor de korte termijn maar dan moet je dus nu 3x voor 675 euro laten komen ofzo.

Of voor wie een grote loods heeft.... zet m vol voor de huidige prijs en zet daarna de verdubbelaar in... RJK?

Ik ben ermee gestopt, ga geen gekke sprongen maken, schaf je zo'n ding aan wordt het straks verboden of het spul is ineens 3x zo duur. Alles wat komt schroeven, timmeren en monteren is 2x zo duur... dan maar geen kozijnen, geen nieuwe badkamer, geen jonge BMW etc ben er wel ff klaar mee al die gekheid. Nog nooit zo ver teruggedraaid als dit jaar, denk dat ik zeker 1300kwh extra heb. Met onze zuinigheid kan je daar wel wat mee.

Enige waar ik wat in zou zien is zo'n combi pellet/hout kachel, en dan gewoon hout stoken wat over is (al is het niet 100% gezond voor je zoals eerder genoemd hier). Misschien nog iets van subsidie meepakken.. beetje het plug-in hybride verhaal zonder de stekker te gebruiken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10791
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door Joy » 30 aug 2022, 18:12

Vattenfall heeft het modelcontract voor deze winter op €4,20 per m3 gas en €0,89 voor een kWh gezet. Met mijn verbruik in de koude februari/maart maanden zoals 2021 zou ik een rekening van €1.661,00 krijgen voor 1 maand.
Compleet mesjogge.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10465
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Ervaring met een pelletkachel

Bericht door tomgtr » 30 aug 2022, 18:43

Ugh

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], MartijnS, SlowCo, Wimo en 28 gasten