RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Riceaux

Re: RBW B, aanhanger, leegewicht auto, trekvermogen etc.

Bericht door Riceaux » 11 jun 2015, 16:15

Ik haal uit de tekst van Martijn alleen dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Niet dat je het trekgewicht mag overschrijden?

daNpy

Bericht door daNpy » 11 jun 2015, 17:40

Riceaux schreef:Ik haal uit de tekst van Martijn alleen dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Niet dat je het trekgewicht mag overschrijden?
Dat mag sowieso niet idd.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 11 jun 2015, 17:41

Arthur schreef:Joël D: dat klopt niet.
Want?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 11 jun 2015, 18:44

Martijn_bmw schreef:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden)
ik hoop dat het nu duidelijk is, tis maar goed dat ik geen leraar ben geworden want ik kan blijkbaar niet helder uitleggen :mrgreen: :mrgreen:
Hier staat niets over het beladen of de maximaal toegestane massa. En dat laatste is waar het om draait. Het mag dus niet.

Edit:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier wordt overal gesproken over leeggewicht + laadvermogen. In het begin staat dan ook Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jun 2015, 01:35

Zo lees ik het ook.
Er wordt steeds gepraat over toegestane maximummassa. En dat is het lege gewicht+het laadvermogen.
Niet het daadwerkelijke.
De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2015, 01:36

Om bovenstaande^^^
Maar dat vind ik, jij bent het daar volgens mij weer niet mee eens :mrgreen:
Joël D. schreef:
Want?

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 09:32

Arthur schreef:Om bovenstaande^^^
Maar dat vind ik, jij bent het daar volgens mij weer niet mee eens :mrgreen:
Joël D. schreef:
Want?
Klopt. :kikker:

Zoals ik lees is er rijbewijstechnisch maar één limiet. Namelijk dat de maximummassa (=leeggewicht + laadvermogen) van de auto + aanhanger de 3500 kg niet mag overschrijden. Is dat niet het geval, dan is een rijbewijs B voldoende.

Dit staat los van het feit dat het werkelijke gewicht van de aanhanger nooit hoger mag zijn dan het trekgewicht van de auto. Maar de maximummassa staat daar weer los van, zolang je de aanhanger maar niet te zwaar belaadt maakt het niet uit wat de maximummassa van de aanhanger is (tenminste, zolang het totaal van auto + aanhanger maar < 3500 kg is).

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jun 2015, 09:36

Bron Joel? Op de sites van het rdw en de overheid zie ik alleen maar staan maximale massa. Nergens staat iets over daadwerkelijke belading.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 jun 2015, 10:01

Ik snap er onderhand helemaal niks meer van :lol:

Peric

Bericht door Peric » 12 jun 2015, 10:12

E halen!!!!! Dan hoef je er niks van te snappen... :P

allen

Bericht door allen » 12 jun 2015, 10:15

Zelf dacht ik echt dat er teruggekeerd moest worden. Inmiddels snap ik het zelf ook echt helemaal niet meer, maar het is bijna weekend.
Ik denk dat ik vanavond daarom een mooie fles Whisky uit de kast pak en zie of het begrijpend lezen daarmee wat makkelijker wordt...

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 10:41

Riceaux schreef:Bron Joel? Op de sites van het rdw en de overheid zie ik alleen maar staan maximale massa. Nergens staat iets over daadwerkelijke belading.
Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jun 2015, 10:51

Dus? Je hebt inderdaad auto's die meer mogen trekken dan hun leeggewicht waarbij de max technische massa van de totale combinatie niet over de 3500 kg gaat. Daar gaat dat voor op. Lees nog steeds niks over daadwerkelijk belading en het daarmee niet overschrijden van de maximaal te trekken massa.

EvdP

Bericht door EvdP » 12 jun 2015, 10:55

Ik vind nergens iets over het trekgewicht, het gaat alleen maar over rijbewijseisen.

Maar ik zou het vreemd vinden dat alles draait om de maximaal toelaatbare massa, maar als dat ding ineens achter je auto hangt het om het daadwerkelijke gewicht gaat. Het zou toch raar zijn als je een lege tandemasser achter je Fiat Uno mag hangen qua trekgewicht maar het niet zou mogen van de RDW (bijvoorbeeld).

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jun 2015, 11:00

Oplossing is simpel. Bram heeft een C rijbewijs, dus koop een vrachtwagen. :tooth:

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 11:12

Riceaux schreef:Daar gaat dat voor op. Lees nog steeds niks over daadwerkelijk belading en het daarmee niet overschrijden van de maximaal te trekken massa.
Dat klopt, want dat is ook niet meer van belang.

zie ook hier:
Afbeelding
https://www.politie.nl/binaries/content ... aravan.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Het maakt geen ene reet uit wat je auto weegt. Voor het rijbewijs kijken ze alleen nog maar naar de totale maximale massa's van de auto en aanhanger. Vroeger mocht de maximale massa van de aanhanger niet hoger zijn dan het leeggewicht van de auto, maar dat is vervallen per 2013.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jun 2015, 11:21

Het gaat volgens mij allang niet meer om het rijbewijs maar om het terugkeuren.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2015, 11:21

Iedereen plukt ergens iets vandaan. Zie ik bovenstaande tekening dan zeg ik; ik heb het bij het verkeerde eind. Pak ik m'n eigen citaten erbij dan zeg ik: ik heb het bij het goede eind. Dus eerlijk gezegd weet ik het nu niet helemaal meer :tooth:
Zou ik zelf moeten rijden met de combinatie uit de startpost dan deed ik dat niet. Puur omdat ik ook eigenwijs ben en m'n eigen uitleg voor waarheid aanneem :tong uitsteken:

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 11:28

Nou. Laatste bron, en dan stop ik er mee. :tong uitsteken:

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... rijbewijs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.
Caravan

Voorbeeld: Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend uit 2007 + Caravelair Ambiance Style 450 (auto leeg 1291 kg, maximaal 1880 kg, max. trekgewicht 1300 kg, MTM caravan 1300 kg).

Voorheen was hier, omdat de lege auto 9 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3180 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2015, 11:30

Die is te makkelijk, nu voor die caravan 1350 invullen.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 jun 2015, 11:37

Je blijft maar bronnen geven over welk rijbewijs je nodig hebt. Maar de vraag is of de aanhangwagen teruggekeurd moet worden. Auto mag 1200 kg trekken. Max massa van de aanhanger is zwaarder. Dus zou je zeggen ja, maar wordt pas bekeurd bij een overschrijding van meer dan 10%, daar blijft ie binnen dus zou je zeggen nee. Maar Bram heeft nog garantie op z'n Skoda volgens mij en ik gok dat de importeur in het geval van garantieclaims dit topic wel weet te vinden. :tooth:

EvdP

Bericht door EvdP » 12 jun 2015, 11:37

Alleen gaat de discussie steeds over het rijbewijs, niet over wat de auto mag trekken.

Edit:

Wat hierboven ook al wordt gezegd.

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 11:40

Riceaux schreef:Je blijft maar bronnen geven over welk rijbewijs je nodig hebt. Maar de vraag is of de aanhangwagen teruggekeurd moet worden. Auto mag 1200 kg trekken. Max massa van de aanhanger is zwaarder. Dus zou je zeggen ja, maar wordt pas bekeurd bij een overschrijding van meer dan 10%, daar blijft ie binnen dus zou je zeggen nee. Maar Bram heeft nog garantie op z'n Skoda volgens mij en ik gok dat de importeur in het geval van garantieclaims dit topic wel weet te vinden. :tooth:
Ik heb anders nog geen bronnen gezien waarin staat dat het maximum gewicht van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het leeggewicht van de auto.

Per 2013 is deze eis namelijk komen te vervangen.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2015, 11:42

@Rico en EvdP: Joël concludeert daaruit dat je er alles achter mag gooien als het daadwerkelijke gewicht niet boven het trekgewicht uitkomt. Toch, Joël?
Ik denk, omdat men het steeds over de toegestane maximum massa (is leeggewicht plus laadvermogen) heeft, dat dat niet mag. Dus, afgezien van een eventuele 10% afwijking, denk ik dat je terug moet keuren.

Joël D.

Bericht door Joël D. » 12 jun 2015, 11:44

Arthur schreef:@Rico en EvdP: Joël concludeert daaruit dat je er alles achter mag gooien als het daadwerkelijke gewicht niet boven het trekgewicht uitkomt. Toch, Joël?
Ja, dat klopt.

Plaats reactie