Hoe "scoor" je een "koopje"?

Dit is ons algemene autoforum.
Reind

Re: Hoe "scoor" je een "koopje"?

Bericht door Reind » 15 mei 2014, 14:46

RVV schreef:Reind het is ook grotendeels perceptie wat heerst bij het publiek rondom "dikke" BMW's. Dikke BMW's zijn duur PUNT. Particulieren die afstanden moeten rijden stappen massaal over op goedkope ecohokken met 3 a 4 jaar garantie. Koop je nieuw tussen de 8 en 10K. Verbruik 1 op 20 60 euro MRB in de 3 maand. ) 0,0 kosten en voor lange afstanden al willen sommigen je anders doen geloven rijden die bakkies gewoon 100 procent goed. Ik kan het weten met een e90 325i vol met goodies aan de ene kant en zo'n ecomormel aan de andere kant. In de 325i zit ik als liefhebber te genieten van alle luxe en eigenschappen van de auto. In dat ecomormel ben ik geen autoliefhebber maar gewoon weggebruiker van A naar B. Als non auto liefhebber in de Seat Mii had ik er ook gewoon heel weinig geld voor over. Terwijl ik zo over te halen ben om 20 tot 30000 euro stuk te slaan op een mooie "droomauto" daarom snap ik Arthur ook wel weer.

Er lopen in verhouding gewoon heel weinig autoliefhebbers rond in Nederland. Als je geen auto liefhebber bent staat die auto van jou gewoon niet op de wanted list. En voor de autoliefhebbers die tot 15000 km maken staat een benzine uitvoering vaak toch wat hoger op het lijstje.

Maar goed je hebt maar 1 koper nodig die jouw auto wel op waarde weet te schatten.
Ik ben het helemaal met je eens. Op alle punten :) :)

De autoliefhebberij droogt helemaal op. Maar er loopt er vast nog wel eentje rond die mij auto ziet zitten. Als je gaat rekenen is het gewoon dik en modern rijden voor een bescheiden budget.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2014, 14:50

scheelt idd, je hebt er maar 1tje nodig :D

echt autominded is NL idd niet zo...en of wordt ontmoedigd, al zijn er wel aardig wat auto meetings in NL maja daar heb je verder weinig aan als je niet echt een poetsert bent :mrgreen:

Mark

Bericht door Mark » 16 mei 2014, 20:18

Tim N schreef:Omslagpunt is heden ten dage zelfs vele malen lager dan die 20.000.
Ik heb het laatst nog eens bekeken en het break even point lag al op 13K (320i vs 320d)
Onzin, uitgaande van de nieuwprijs licht het tussen de 30000 en 40000.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 17 mei 2014, 00:47

Mark schreef:
Tim N schreef:Omslagpunt is heden ten dage zelfs vele malen lager dan die 20.000.
Ik heb het laatst nog eens bekeken en het break even point lag al op 13K (320i vs 320d)
Waarschijnlijk heeft hij zijn berekening berust op de tweedehands markt, anders is die 13k per jaar inderdaad niet mogelijk. Zeker niet aangezien moderne benzinemotoren (vooral op papier) veel zuiniger zijn geworden tov een aantal jaar geleden wat de diesel uiteraard ten nadele komt.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 mei 2014, 12:47

Grappig hoe je kunt afdwalen via de 320D van Reind naar een benzine vs. diesel discussie :)

Ik denk dat deze periode van het jaar het moment is om wat te verkopen en dus geeft een autobedrijf niets weg. Mijn pa is ook aan het kijken om de BMW in te ruilen op een Auris Hybride ( :tooth: ) maar de verkopende partij doet er gewoon niets aan om het aantrekkelijk te maken. Zelfs niet een rondje bellen naar handelaren om een ouwe diesel in te ruilen. Verbazingwekkend genoeg gaat het nog altijd niet slecht genoeg in de auto business imho....

Tim N

Bericht door Tim N » 17 mei 2014, 14:56

e30touring1990 schreef:
Mark schreef:
Waarschijnlijk heeft hij zijn berekening berust op de tweedehands markt, anders is die 13k per jaar inderdaad niet mogelijk. Zeker niet aangezien moderne benzinemotoren (vooral op papier) veel zuiniger zijn geworden tov een aantal jaar geleden wat de diesel uiteraard ten nadele komt.
Idd tweedehands markt, daar hebben we het met de auto van Reind als onderwerp toch ook over?
Diesel vs benzine kost dan grofweg hetzelfde

Erik dB

Bericht door Erik dB » 17 mei 2014, 17:51

Het lastige van de auto van Reind is m.i. inderdaad de km-stand. Je betaalt nog steeds een behoorlijk bedrag (waarbij "behoorlijk" zo relatief als de pest is :-)) en hebt door de km-stand verhoogde kans op een turbootje die er mee stopt etc, in ieder geval in de perceptie van de gemiddelde koper + het risico dat je over 2 jaar een erg moeilijk verkoopbare auto hebt bij 300k. Het publiek dat >10k uit wil geven voor een auto met >200k op de klok is gewoon erg beperkt; ik zou idd ook hopen op iemand die de auto "op" wil rijden en er 4-5 jaar mee wil doen. Als er in die periode dan een kapotte turbo/koppeling/... voorbijkomt is het ook wel weer te overzien.

(ik maak eigenlijk ook veel te veel kms (c. 35-40k per jaar) om afwisselend in een Z4M/Mini Cooper S JCW te rijden, maar bovenstaande is exact wat mij tegenhoudt om bij de 320D van Reind te gaan kijken)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 mei 2014, 10:25

Idd, ik heb er ook wel over nagedacht natuurlijk. Maar ik rijd hem ook in goed 2 jaar over de 3 ton. En ik rijd nooit lang in auto's dus gaat het toch geld kosten. En bij die km standen kan er altijd een brandstofpomp, turbo of cardan langskomen? Auto is ook gechipt, waar ik niet op tegen ben hoor. Maar de gehele auto heeft die km's toch achter de kiezen. Daarbij komt dat mijn budget een stuk ruimer is en dat ik de luxe heb om naar jongere, minder km's gelopen "koopjes" te kunnen kijken :tooth: Overigens ben ik me ervan bewust dat bovengenoemde dingen ook kunnen gebeuren bij jongere auto's met minder km's :)

Verder kon Niels het wel eens bij het rechte eind hebben. Er is mij eens verteld dat auto's, restwaardetechnisch, het gunstigste zijn tussen maart en oktober. Dat wordt dan wachten :lol:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 18 mei 2014, 10:35

Laten we maar weer terug on-topic gaan? Het was vast niet de bedoeling om "auto naar beneden praten op een forum" als tip om een koopje te scoren aan te dragen :roll:

Snel toehappen op marktplaats, zo rationeel mogelijk de minpunten EN pluspunten benoemen en dan een bod doen werkt m.i. het beste.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 mei 2014, 10:40

:mrgreen: Overigens valt dat hard mee. We zijn de plus en minpunten aan het benoemen :) En het is natuurlijk best wel een koopje :wink:

Luca

Bericht door Luca » 18 mei 2014, 20:45

"Koopje" Vd mnd is juist afgelopen vrijdag ingeruild.

"Nieuwe" auto voor "weinig"

Jammer dat je bod te laag was :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 mei 2014, 21:52

Beetje lullige post, Luca. Volgens mij heb ik je aangegegeven, via pb, dat als je de auto niet fatsoenlijk in kon ruilen ik hem wel wilde overnemen om er een jaartje in te sturen. Dat ik eigenlijk een diesel zoek en dat ik een bepaald bedrag voor jouw auto over heb. Dat was geen bieding maar een mededeling...
Ik vind het fijn voor je dat je, in vooral jouw ogen, een goede deal hebt kunnen doen maar ga je hier niet lopen verkneukelen. Ik heb nl helemaal niet de intentie gehad jouw auto te kopen. Ik bood je een eventuele uitweg. Maar je hebt een betere gevonden en dat is leuk voor jou, hoop ik :wink:

Luca

Bericht door Luca » 18 mei 2014, 22:02

Jammer dat het blijkbaar verkeerd is overgekomen. Het was niet lullig bedoeld.

Maar het was denk ik wel een koopje. :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 mei 2014, 22:07

Zo kwam het bij mij wel over, ja. Als je jouw berekeningen ziet was het idd een koopje. Voor hoeveel zou hij in de showroom komen?

Arthur

Bericht door Arthur » 26 mei 2014, 11:17

Nou, ik heb een "koopje" gescoord :) Alhoewel het helemaal geen koopje was, in de zin van de som geld, maar goed :? Was ff flink bukken, ja echt, want het is een BMW geworden... :tooth:
Na Luca z'n opmerkingen over nieuwe auto's en aanbiedingen van "volle" auto's voor weinig ben ik eens gaan zoeken. Toen kwam ik erachter dat BMW moeite heeft de F31 (3 touring) van de hand te doen. En dan met name de 320d EDE. Dit komt, mede, doordat dit een 25% bijtellingsauto is geworden. Nou ja, een hoop gelul maar het komt er op neer dat ze richting particulieren ook wel een leuke korting willen geven. Of ik nu echt een koopje heb gescoord moet nog blijken. Er zijn er nog een stuk of 100 in NL op voorraad maar nu had ik de keuze nog. Wie weet zijn ze met een paar maand nog wat scherper. Da's dan pech. Ook bestaat de mogelijkheid dat ze straks alsnog voor de lagere prijs nieuw te bestellen zijn maar deze wilden ze alvast wel kwijt. Maar ik heb dus een, nieuwe ongekentekende uit voorraad BMW NL, 320dA touring gekocht :D
Mineralgrau metallic met een leder Dakota Schwarz interieur. High Executive, Sportline, Comfortacces, HiFi, 18" sportline wielen (styling 397) en een electrisch wegklapbare trehkaak :wink: Verder zitten er nog wat gadgets op voor de radio/navi/telefoon. Geen id wat allemaal. Levering wordt zo laat mogelijk, liefst tegen de tijd dat de leasert ingeleverd gaat worden.
Heb geen foto's maar zal binnenkort wel eens ff een "mijn auto" draadje aanmaken.
Shoot! :P

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mei 2014, 11:18

Gefeliciteerd! Fijne auto's! Heb je die touch I-drive of nog de oude?

Arthur

Bericht door Arthur » 26 mei 2014, 11:23

Geen id, Tom :oops: Ga er maar van uit dat het de oude is, navi is wel de professional. Ik weet/wist dit helemaal niet en heb het in de demo niet geprobeerd. Ik geloofde dat allemaal wel. Hij moest goed rijden en de familie moest erin passen. Aan die eisen voldoet hij :wink: Hij is verder wel zo ongeveer wat ik wilde maar heb me er niet heel erg in verdiept hoe alles werkt. De basisdingen moesten in orde zijn :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2014, 12:34

klinkt goed, maar een elektrisch wegklapbare trekhaak heb ik nog nooit gezien, ook nooit in verdiept trouwens :D

Sander

Bericht door Sander » 26 mei 2014, 12:42

Gefeliciteerd Arthur! Ben benieuwd naar de foto's :)

@ Rene:

Arthur

Bericht door Arthur » 26 mei 2014, 12:48

Bedankt, Sander. Ik had het ook nog niet gezien. Wilde afneembaar hebben maar m'n vrouw wilde liever deze "vrouwvriendelijke". Soms moet je ook wat geven hè :wink:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 mei 2014, 12:48

Dat klinkt erg goed Arthur! Die automaat schijnt echt heerlijk te zijn.

Mooi in de opties ook, mooie kleur. :thumbup:

Navi professional vind ik persoonlijk veel fijner dan business (groter scherm) en staat ook mooier imho. :)

@Tom: Wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe iDrive? (Buiten de grotere/andere iDrive knop)

Tristan

Bericht door Tristan » 26 mei 2014, 13:01

Gefeliciteerd, goede opties ook. En automaat is heerlijk en past prima bij karakter van de auto.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 mei 2014, 13:13

Nice!

Budget veel opgerekt, of scoor je die dingen echt rond de 35?! :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2014, 13:18

thx Sander, wat een systeem, prachtig :D
zal een aardig mechanisme moeten zijn, er komen immers vrij grote krachten op.

KoenM

Bericht door KoenM » 26 mei 2014, 13:36

Gefeliciteerd!

Op de velgen en zwart ipv bruin leer na het zelfde als die van mijn vader.
Ik neem aan dat er wel het nieuwe idrive in zit, dat is namelijk zo sinds september 2013.
Enige verschil is geloof ik dat je er nu letters op kan schrijven, werkt opzich goed, maar gewoon draaien is vaak toch sneller.

Auto is in de praktijk ook erg zuinig, ruim 1000km op een tank lukt altijd wel als je niet te gek doet.

Plaats reactie