Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 16:48

Ik snap 't probleem ook niet zo. Ik wil een nieuwe wagen, ik heb de centjes, ik wil een M BMW. M3 E90 V8. Klaar. 306/343pk verveelt ook hoor(weet ik uit ervaring), Dan nu 420pk ofzo. Wil ik daarna 520...

OF een lichtere auto.

Nou dan haal ik wel een Donkervoort of een Radical of een GT3/F430(Centenkwestie :P )

The whole package gaat 't bij mij om, vandaar 335i. Geld is op. Als 't niet op was E90 V8 M3. Gisteren nog!!!! :D

RVV

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 16:49

wimwerf schreef: De concurrentie stopt ook 8 cyinders in coupe's/gezinsauto's etc....

:
Wim da's net juist ook mijn grootste bezwaar, die V8 is er alleen maar omdat de concurrentie er ook 1 heeft.

Oke we stappen even van de M3 af en pakken een MZ4 coupe. die heeft nog wel de 6 in lijn gekregen.. Kan iemand zich voorstellen dat deze auto beter af is met een V8 ?

Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 16:51

Rico v Velzen schreef:
wimwerf schreef: De concurrentie stopt ook 8 cyinders in coupe's/gezinsauto's etc....

:
Wim da's net juist ook mijn grootste bezwaar, die V8 is er alleen maar omdat de concurrentie er ook 1 heeft.

Oke we stappen even van de M3 af en pakken een MZ4 coupe. die heeft nog wel de 6 in lijn gekregen.. Kan iemand zich voorstellen dat deze auto beter af is met een V8 ?
Te klein misschien? M3 motor wordt daar in verschillende test bekeken als 'ietwat onbehouwen' en 'old skool'...IIg de tijd verstrijkt en pk's vervelen gauw.

Tom

Bericht door Tom » 15 dec 2006, 16:56

Rico v Velzen schreef:

:
Prima reden dus. Het enige wat al tientallen jaren goed verkoopt zonder vooruitgang is Coca-Cola ;)

RVV

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 17:04

Een beetje samenvattend vinden de meesten hiero een V8 een vooruitgang, verbetering ?

Martijn

Bericht door Martijn » 15 dec 2006, 17:11

Ik denk dat je het om moet draaien: de meesten vinden een high rev V8 niet per definitie minder/slechter/achteruitgang t.o.v een high rev straight six

Erik K.

Bericht door Erik K. » 15 dec 2006, 17:12

Denk dat je er niet onderuit komt om dus toch aan de prestaties te kunnen voldoen.

Voor mij ook liever een gretige 6 in lijn, maar een goeie V8 zal ook zeker niet mis zijn. En BMW kennende maken ze er wel wat moois van. Al hoop ik dat de V8 wat mooier gaat klinken dan de V10. Dan bedoel ik met name als je motor niet of nauwelijks belast. De V10 klinkt belast wel OK, verder wat matig. En mijn menig is dat je bij een BMW M best de motor mag horen ook als het een 5/6 serie is.

Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 17:21

Rico v Velzen schreef:Een beetje samenvattend vinden de meesten hiero een V8 een vooruitgang, verbetering ?
Je praat net als een E30 veteraan in 1992 toen de E36 M3 3.0 6 pitter uitkwam man!

Dat was ook zo'n drama toen. Is ook nooit goedgekomen.LOL :P

Wil je een lichte 6 pitter? Haal dan een TVR oid. Daar zitten de gaten NIEUW al in. Standaard. :twisted:

RVV

Bericht door RVV » 15 dec 2006, 17:26

Robin mischien wel een een goeie overeenkomst !

4 cylinder richting 6 cylinder en nu 8 cylinder.

Andre

Bericht door Andre » 15 dec 2006, 18:45

ja dubbele cilinders en dubbel zo groot en bijna dubbel zo zwaar en dubbel zo duur. Wat een innovatie niet in al die jaren.

Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 18:48

Andre schreef:ja dubbele cilinders en dubbel zo groot en bijna dubbel zo zwaar en dubbel zo duur. Wat een innovatie niet in al die jaren.
WATT?

(doordenkertje :P )

markk

Bericht door markk » 15 dec 2006, 19:03

Leuke thread. Aantal redenen:

- concurrentie heeft het ook

- zes in lijn is langer en is denk ik minder stijf dan een kortere v8. Denk aan lange krukas, nokkenassen, etc.

- bij grotere vermogens, grotere inhoud en dan is meer kleinere cylinders erg fijn om toeren te kunnen draaien ipv minder grote cylinders

Waarom niet:
- zes in lijn is goedkoper (1 cylinderkop ipv 2)

Brava

Bericht door Brava » 15 dec 2006, 19:24

Ik heb geen zin om iedereen waarop ik wil reageren apart te citeren dus even een aantal losse opmerkingen.

Voor zover ik weet ziet BMW een individuele cylinderinhoud van ong. 500cm³ als ideaal. De huidige M3 motor overstijgd dat nu al, dus als ze een grotere cylinderinhoud willen creëren dan moeten er meer cylinders komen, en dan is de V8 de geëigende oplossing.

Een V8 bouwt korter en geeft potentiëel een lager zwaartepunt.

Voor wat betreft comfort/sport. Veel hangt af van de gekozen krukas en ontstekingsvolgorde, plat of niet. Voor zover ik weet is de Ferrari de enige straatmotor die een platte krukas gebruikt. Maar met de stelling dat de V8 een comfortmotor is ben ik het persoonlijk niet eens. Het draait maar net om de afstelling, de toerigheid, hoeveel en vooral wanneer het max koppel vrijkomt, etc, etc, etc...

Robin

Bericht door Robin » 15 dec 2006, 19:43

OK prima. TVR gebruikt ook een platte krukas in de Speed Six 6 cylinder lijn motoren.

Brava

Bericht door Brava » 15 dec 2006, 20:04

Robin schreef:OK prima. TVR gebruikt ook een platte krukas in de Speed Six 6 cylinder lijn motoren.
Klopt, was ik van plan te vermelden maar ik was te snel met OK klikken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2006, 20:26

V8 heeft alle voordelen voor een racemotor.

Ga maar na:
-blok is korter als een 6 in lijn, gewicht meer naar het zwaartepunt.
-kleinere boring en slag per cilinder. Hierdoor word hij iets lager en inderdaad zoals Peter al zegt is dat beter voor je zwaartepunt.

Zit nog iets bij, als je een 4.0L V8 bouwt dan kan je een 86x86 boring x slag gebruiken, waar een 3.2L I6 al op ongeveer 86 x 91 zit. Voornamelijk die langere slag begint die motoren parten te spelen door meer acceleratiekrachten op de lagers en zuigerveerslijtage als gevolg van een hogere zuigersnelheid.

Als je een 3.6L I6 wilt gaan bouwen die nog even dik over de 8000 RPM moet dan loop je tegen de limieten van betrouwbaarheid aan, bovendien moet er ook een ander blok komen als je naar 8000 RPM wil, omdat de slag bij de oude al aan de max zit. Plus dat de gasresponse met een langere slag minder word.

Ik denk dat als BMW echt een V10 afgeleidde V8 gaat bouwen dat een hele dikke motor word, 2 cilinders minder dus minder roterende massa, komt dus feller op toeren als een M5 V10 en ik denk ook sneller als een E46 M3 I6. Sowieso heb je door de constructie de mogelijkheid om nog meer toeren te gaan draaien als een 3.2L E46 M3 blok, meer het idee van de M3 3.0 motor die ook goed is voor dik 8000 RPM.

Koppel dit even aan de nieuwste lichtgewicht technieken en ik zie niet waarom de nieuwe M3 ook maar iets toe zou moeten geven aan de sportiviteit van de E46 M3. Als ze het chassis ook zo veel mogelijk met lichtgewicht delen uitrusten dan komt het volgens mij wel goed :)
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 15 dec 2006, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 15 dec 2006, 20:27

Voor mij geen V8 punt.
Woonde ik in de VS dan zou er zeker een Suburban met 24" spinners staan en dikke V8.

Dichter bij huis

E39 M5 of E34 3.8 no contest! Running costs zijn veel hoger bij een V8.

N.

Fabian

Bericht door Fabian » 15 dec 2006, 20:39

Vind het eigenlijk nergens over gaan :lol:

behalve dan dat ik Bert zn posts bijzonder leerzaam vind :)

Daniel

Bericht door Daniel » 15 dec 2006, 21:44

'k vind het een beetje een loze discussie. De vraag is op zich valide maar dan geconcentreerd op een specifieke auto. In dit geval is dat de E92 M3 en dan kun je je inderdaad afvragen hoeveel meerwaarde zo'n V8 heeft.

Maar voor het overige...in een GT hoort gewoon een V8 te zitten. Hoogtoerige, lichte sportwagens? Liever een V6 of 6-in lijn, desnoods een turbo erbij. Dikke limo? V12. SUV? Zo lomp mogelijke turbodiesel.

Femme

Bericht door Femme » 15 dec 2006, 22:59

Ik vind het nogal vreemd om de E9x M3 op voorhand af te schrijven omdat hij twee cylinders meer krijgt. Al zouden ze er een W16 in lepelen, als het resultaat goed is wil ik heb wel hebben.

Dat auto's groeien is nu eenmaal een feit. De kopers willen dat een nieuw model in alle opzichten beter is; meer vermogen, meer ruimte, meer luxevoorzieningen, betere veiligheid enz. Een 3-serie van het formaat E30 verkoopt niet (als het met dezelfde prijs in hetzelfde segment als de E90 zou worden gepositioneerd). Zolang er aan de onderkant van de modellenrange nieuwe modellen worden toegevoegd met het formaat van een ouder model uit een bestaande serie is het wat mij betreft prima. BMW kan dat doen met de 1-serie en 2-serie (mocht die er ooit komen). Die range is alleen nog niet compleet.

Er wordt eerder het voorbeeld genoemd van de Z4-M, die wel met de bekende zescylinder wordt geleverd. Die auto heeft de nodige kritiek gehad omdat Z4-fanatici vonden dat BMW zichzelf er iets te makkelijk vanaf het gebracht door andere bumpers, een andere motorkap en wat E46 M3-onderdelen op de Z4 te monteren. De kopers pikken het niet als BMW nogmaals de zescylinder uit de E46 M3 zou recyclen in de E9x M3, ze willen iets nieuws.

Ik vind het purisme een beetje jammer aan dit forum. Op het Autoweek forum maakt men zich druk om onbelangrijke zaken als de zichtbaarheid van de achterwielophanging van de E90 onder bepaalde kijkhoeken, en hier zijn V8's taboe en wordt ontkend dat de M6 en eigenlijk alle BMW's behalve de 130i en de E46 M3 sportief zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Laatst gewijzigd door Femme op 15 dec 2006, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 15 dec 2006, 23:11

Puristen, wij? :P

Maar van de andere kant, waarom zou een M6 dan sportief moeten zijn?
Vanwege het M-logo, de vorm van de carrosserie, de naam?
Laten we eerlijk zijn, zo'n auto wordt voor 80% gekocht door mensen van 55 en ouder, die vinden het heus wel best hoor. Sowieso is sportief rijden over het algemeen een keertje het gas intrappen en misschien 20km/u te hard over de snelweg, dan heb je het wel weer gehad.
Wie gaat er met een M6 het circuit op? Niemand.

Had BMW die auto extreem hardcore gemaakt met net aan 1300kg, geen stumperhulpjes en een knetterhard onderstel dan hadden ze misschien 1/10e verkocht van wat ze nu verkopen.
Wie heeft er dan gelijk, BMW of wij?

Er zit gewoon niemand te wachten op puristische auto's, kijk anders naar het verkoop'succes' van TVR (op het moment 2 auto's per week geloof ik).

Tom

Bericht door Tom » 15 dec 2006, 23:36

Femme schreef:Ik vind het purisme een beetje jammer aan dit forum. Op het Autoweek forum maakt men zich druk om onbelangrijke zaken als de zichtbaarheid van de achterwielophanging van de E90 onder bepaalde kijkhoeken, en hier zijn V8's taboe en wordt ontkend dat de M6 en eigenlijk alle BMW's behalve de 130i en de E46 M3 sportief zijn. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Precies.
Bovendien zijn er ontzettend veel auto's te koop die wel dichter bij het circuit staan dan BMW (wat altijd een compromis is, op een CSL na). Ik vind de kritiek dan onterecht als BMW komt met een E92 M3 met >400pk hoogtoerige V8 op +/- 1550kg (gokje). Vergeleken met de E46 M3 met 343pk 6 cilinder op 1500kg is het een logisch vervolg. Beide auto's lijken mij prima te voldoen waarvoor ie gemaakt is. Prima dagelijkse coupe met een 'racy' M-motor vooronder en een knap weggedrag.

Gelukkig bestaat er zoiets als een showroom met Lotus, TVR, Porsche of Noble. Die hebben wel spul lichtgewicht spul van 4 tot 8 cilinders. Prima voor circuit, maar dan heb je geen achterbank of veilige en betrouwbare auto die je op elke hoek van de straat kunt laten onderhouden... dat gat vult BMW M op, en dan is het cirkeltje weer rond ;)

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 00:19

Goed dat je die M6 aanhaalt Femme. Want als de aankomende M3 die kant opgaat zou het echt jammer zijn. jou 330i is nog sportiever dan een M6. Iedereen heeft het over vooruitgang maar ik wil weten waar de winst wordt geboekt. en het gaat niet alleen over de M3 maar de tendens dat een V8 ineens nodig zou zijn in een middenklassertje. zitten we met zijn allen dan te wachten op die V8'en ?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 dec 2006, 00:45

Een 330i sportiever dan een M6?
Daar ga ik niet in mee, de M6 staat te boek als de 'Ultimate ///M' Daar ben ik het op zich wel mee eens als we praten over de M's die nu in productie zijn, anders is het natuurlijk de M3 CSL die met kop en schouders overal bovenuit staat. De M6 mag dan wel zwaar zijn maar is ook weer niet extreem zwaar. De remmen zijn voor op straat gebruik meer dan prima en doen het op het circuit vast aardig voor de meeste die er uberhaupt het circuit mee op gaan. De handeling schijnt ook prima te zijn (heb er zelf helaas nog niet in gereden) zeker voor een toch vrij grote auto. En de power is al helemaal nix mis mee. Nee het is geen bijna 'racewagen' zoals een Gallardo o.i.d. maar daar doelt BMW ook niet op.

Ik denk echt dat we niet onder V8-en uitkomen, simpelweg omdat de auto een gunstige pk/kg verhouding moet krijgen, niet met een 6cilinder te bereiken is bij een auto van zo'n 1600kg of meer, betrouwbaar dan he ;)

Maar goed wat willen we eigenlijk voor een M3? Een behoorlijk sportieve auto of een race auto a la Dre edition?
Laatst gewijzigd door Erik K. op 16 dec 2006, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 dec 2006, 00:47

Rico v Velzen schreef: jou 330i is nog sportiever dan een M6.?
nou nou nou :wink:

Plaats reactie