Chiptuning BMW F series

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
MarkS

Re: Chiptuning BMW F series

Bericht door MarkS » 01 mar 2015, 15:00

Arthur schreef:Toch wel weer mooi dat er weer eens niet gereageerd wordt op de daadwerkelijke vraag
Oh, je bedoelt de daadwerkelijke vraag van de topicstarter? :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2015, 15:14

Ja.
Arthur schreef:Dus toch nog maar eens de discussie aanslingeren :lol:
Qua externe ECU vs opnieuw programmeren dan maar hè. Garantieperikelen ben ik voor mezelf al wel uit.
k33z schreef:In het verleden was het zo dat een ouderwetse tuning box eigenlijk nooit werd aangeraden. Tegenwoordig zijn het kleine externe computers met veel meer aansluitingen dan voorheen.
Heeft iemand ervaring met deze boxen? Je leest positieve verhalen, maar je leest ook verhalen dat na loop van tijd (maanden) de ECU de waardes automatisch weer terug gaat regelen en dat de vermogenswinst dus weer verdwijnt.
Ben benieuwd of hier mensen met praktijkervaring zitten.

MarkS

Bericht door MarkS » 01 mar 2015, 15:20

Arthur schreef:Ff afstoffen.
Ik was vd week voor onderhoud bij de dealer en ben ook even bij de verkoper naar binnen gelopen. Zij leveren nu gewoon via Ventura (zie openingspost) de tuning.
Maak ik toch de kapitale blunder een vraag te stellen over een van de reacties. Mea culpa. :oops:

Arthur

Bericht door Arthur » 01 mar 2015, 15:23

Gezien de overige reacties, idd :wink:

Rickstah

Bericht door Rickstah » 02 mar 2015, 15:14

Ik overweeg ook sterk om, in dit geval bij Burger Tuning (een gevestigde naam in USA), een N55 tuning set te bestellen (+ custom intake).

Gezien de vele positieve reacties die je op de verschillende forums leest (5post.com, bimmerpost.com, bimmerfest.com) zorgt het voor een serieuze vermogens toename.

Ik heb in ieder geval al enige ervaring met de externe ECU mogelijkheden van Ventura (icm VAG auto's) en valt mij absoluut niet tegen. Nooit eerder gedoe gehad met slecht lopende motor of andere gekkigheid.

Even los van het Premium Selection verhaal en of het wel/niet schadelijk is voor je garantie, zou ik het aanraden :)

Reind

Bericht door Reind » 02 mar 2015, 15:42

Als ik dit zo lees overweeg ik volgend jaar een 2 jaar oude 116i met m pakket te kopen en deze te tunen naar 220pk.

Lage bijtelling en toch een snelle kar. Misschien is een 316i dan ook een goede optie.

k33z

Bericht door k33z » 02 mar 2015, 16:18

Ik ga van de zomer ook richting Belgie (of er moet dan inmiddels ook expertise zijn in NL) voor software tuning van mijn F20 118i. Zal rond de 230pk uitkomen met andere eind demper (M-performance), als ik zo de andere resultaten mag geloven.

De tuners zeggen dat de flash counter niet verhoogd wordt met hun tuning. Maar of je nu een box neemt of niet, je zal er vanuit moeten gaan dat het altijd te achterhalen is dat er wat met de auto gedaan is. De dealer zal niet nooit direct zien, maar als er grote schade is en de fabrikant komt om de hoek kijken dan zullen ze het kunnen zien. Dat is tenminste waar ik vanuit ga.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 02 mar 2015, 17:12

Bij tunex tunen ze je F30 voor 300 euro. http://www.tunex.nl/bmw-f30-2011-20.html#.VPSL7HzF_pV" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om een 328 of 335 te tunen. Een 316/318 of 320i dat dan weer wel. Ik zie ook dat ze automaat spoelingen doen, ik dacht dat je alleen bij DSG bakolie om de 60K moest verversen niet bij een ZF bak, maar dit is offtopic snap ik.

k33z

Bericht door k33z » 02 mar 2015, 19:06

Als ze het al kunnen bij Tunex, wat ik zeer betwijfel, dan zou ik toch liever kiezen voor een tuner die software zelf schrijft. Tunex is een software lader, doen volgens mij niets zelf.

Correct me if I am wrong...

Arthur

Bericht door Arthur » 02 mar 2015, 19:33

Thnx. Misschien een rare vraag maar het valt je niet tegen, had je dat verwacht en wat zou er tegen kunnen vallen?
Rickstah schreef:Ik heb in ieder geval al enige ervaring met de externe ECU mogelijkheden van Ventura (icm VAG auto's) en valt mij absoluut niet tegen. Nooit eerder gedoe gehad met slecht lopende motor of andere gekkigheid.

Even los van het Premium Selection verhaal en of het wel/niet schadelijk is voor je garantie, zou ik het aanraden :)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 02 mar 2015, 20:59

k33z schreef:Als ze het al kunnen bij Tunex, wat ik zeer betwijfel, dan zou ik toch liever kiezen voor een tuner die software zelf schrijft. Tunex is een software lader, doen volgens mij niets zelf.

Correct me if I am wrong...
Dit. Er waren meerdere tuners die de 116i zouden kunnen tunen naar 220 pk terwijl de ECU nog niet gekraakt was. Jaja, het zal wel. Hartge en Schnitzer werken niet voor niets vanaf het begin al met externe Ecu's.

k33z

Bericht door k33z » 02 mar 2015, 21:29

BR Performance en DVX in Belgie zijn op dit moment de partijen waarvan ik weet dat ze het goed kunnen, zonder externe box.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 03 mar 2015, 09:49

Arthur schreef:Thnx. Misschien een rare vraag maar het valt je niet tegen, had je dat verwacht en wat zou er tegen kunnen vallen?
Rickstah schreef:Ik heb in ieder geval al enige ervaring met de externe ECU mogelijkheden van Ventura (icm VAG auto's) en valt mij absoluut niet tegen. Nooit eerder gedoe gehad met slecht lopende motor of andere gekkigheid.

Nee, had niet de verwachting dat het tegen zou gaan vallen. Echter lees je zoveel verschillende meningen over externe ECU's (zoals in dit topic ook veelvuldig voorkomt..) dat ik zeker niet teveel verwachtingen kreeg.

De beste vergelijking kun je, denk ik, het beste maken door 2 dezelfde type auto's te laten aanpassen direct in de ECU en 1 met externe ECU en dan de vergelijking aangaan op de rollerbank voor de vergelijking op papier en in dagelijks verkeer voor het 'gevoel'.

Daar de prijs voor een externe ECU over het algemeen een stuk(je) goedkoper is dan intern en de voordelen van het loshalen bij verkoop enz... geeft mij geen slecht gevoel bij een 'Powerbox'.

WJ

Bericht door WJ » 03 mar 2015, 09:56

Powerbox is natuurlijk ook niet meer wat het geweest is, ze communiceren nu met veel meer dingen. Nog niet met alles daarom is met het tunen van de ECU zelf gewoon meer te behalen en aan te passen. (dus interessanter als je meerdere aanpassingen heb gedaan)
Maar zoals die meuk die het vroeger was is het (bij fatsoenlijke toko's) niet meer. Ik zou er nu ook geen moeite mee hebben om dit op me auto to plakken. Ik denk ook niet dat bedrijven zoals JD hun naam te grabbel zouden gooien als ze er zelf ook geen vertrouwen in zouden hebben.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 15 apr 2015, 09:37

316i met enkel chip (220pk) van BR Performance. 0-100 video (ca 6 seconden?): https://vid.me/omO8" onclick="window.open(this.href);return false;

Het schijnt dat ze verschillende programma's kunnen inladen (onder de eco, comfort, sport stand).

Plaats reactie