Wat is dat toch met die 1 serie ??
- Mari Oh Oh!
- Mari Oh Oh!
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Ik denk wel dat ze daar goed aan doen.. een soort lichtgewicht 1 serie met 4 cilinder turbomotor als ze die nu gelijk in een leuke verpakking doen.. en soort 125csl of GP ofzo.. goed voor het imago!
Edit: Shit dit staat hier verkeerd..
Edit: Shit dit staat hier verkeerd..

Laatst gewijzigd door Hans R op 13 dec 2006, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Als 130i zoals Rico hem had en Andre hem heeft is 'ie zeker hot.
Maar veel mensen gaan voor de gewonere uitvoeringen, daar zit het hem in.
Daarom zal 'ie wel minder verkopen, heb je ook heel veel ander spul voor.
Zo eentje koop je voor de status volgens mij, want de meesten weten volgens mij niet eens dat de auto achterwielaandrijving heeft.
Alleen dat logo erop is leuk?
Van Andre snap ik dat 'ie een 130i heeft.
Voor mij (en vele anderen) is 'ie gewoon te klein.
Net zoals alle BMW's.
Voor het geld van een 130i (zoals die van Rico, 52k) koop je bv een V70 2.5T of een Passat variant 3.2 V6 DSG.
Ook wel auto's voor minder dan 52k
Daar heb ik weer veel meer aan.
Als auto erbij voldoet 'ie natuurlijk prima maar dan is 'ie mij te duur.
Dan past mij mijn Focus ST op dit moment beter.
Al zal die niet in de buurt komen van een 130i, hij voeldoet voor mij prima.
Als Rico z'n ex 130i nu nog eens 10k zakt dan vind ik het wel wat
30k voor een auto erbij vind ik wel genoeg
Kort samen gevat: ben je in de markt voor een compacte middenklasse?
Dan loop je om een 1-serie heen en gaat voor de modellen die iedereen koopt. In alles "beter" behalve in FaF.
Maar DAT deert de "gewone" kopers niets.
Nog ff een voorbeeldje: een kennis van mij heeft een fully loaded 320d sedan gekocht. Heeft 2 kinderen en rijdt als de doorsnee mens.
Auto kostte iets van 62k.
Snapte al niet dat 'ie geen touring gekocht heeft (had hiervoor ook een touring en daarna een X3) en snap al helemaal niet waarom geen ander merk?
Hij benut de "extra's" van BMW toch niet.
Waarom dan toch die BMW?
Status?
Ik zou wat anders kopen in zijn geval, iig de touring als het BMW moest blijven...
Voor mij is het eigenlijk HOT en NOT.
Maar veel mensen gaan voor de gewonere uitvoeringen, daar zit het hem in.
Daarom zal 'ie wel minder verkopen, heb je ook heel veel ander spul voor.
Zo eentje koop je voor de status volgens mij, want de meesten weten volgens mij niet eens dat de auto achterwielaandrijving heeft.
Alleen dat logo erop is leuk?
Van Andre snap ik dat 'ie een 130i heeft.
Voor mij (en vele anderen) is 'ie gewoon te klein.
Net zoals alle BMW's.
Voor het geld van een 130i (zoals die van Rico, 52k) koop je bv een V70 2.5T of een Passat variant 3.2 V6 DSG.
Ook wel auto's voor minder dan 52k

Daar heb ik weer veel meer aan.
Als auto erbij voldoet 'ie natuurlijk prima maar dan is 'ie mij te duur.
Dan past mij mijn Focus ST op dit moment beter.
Al zal die niet in de buurt komen van een 130i, hij voeldoet voor mij prima.
Als Rico z'n ex 130i nu nog eens 10k zakt dan vind ik het wel wat

30k voor een auto erbij vind ik wel genoeg

Kort samen gevat: ben je in de markt voor een compacte middenklasse?
Dan loop je om een 1-serie heen en gaat voor de modellen die iedereen koopt. In alles "beter" behalve in FaF.
Maar DAT deert de "gewone" kopers niets.
Nog ff een voorbeeldje: een kennis van mij heeft een fully loaded 320d sedan gekocht. Heeft 2 kinderen en rijdt als de doorsnee mens.
Auto kostte iets van 62k.
Snapte al niet dat 'ie geen touring gekocht heeft (had hiervoor ook een touring en daarna een X3) en snap al helemaal niet waarom geen ander merk?
Hij benut de "extra's" van BMW toch niet.
Waarom dan toch die BMW?
Status?
Ik zou wat anders kopen in zijn geval, iig de touring als het BMW moest blijven...
Voor mij is het eigenlijk HOT en NOT.
- Dutch
- Mari Oh Oh!
- RVV
Vind zelf dat de factor premium best wat waard is. Geeft ook een stukje meerwaarde in de merkbeleving. Mijn eerste Audi was slechts een A3 MK1 1.6, toen de instap Audi, maar in mijn belving zoveel meer auto als de toen vergelijkbare Golf IV en helemaal de Skoda octavia MK1. Ik heb het hier over 1997 toen stond Skoda anders in de markt als nu.
In vele ogen hier is een 116i een ondergemotoriseerde tor (ook de mijne hoor) waar je alleen maar voor de naam en status van het merk BMW lijkt te betalen. Maar voor iemand anders is dat juist weer een belangrijke factor. Een auto straalt ook een bepaalde vorm van maatschappelijk succes uit naar de omgeving.
In vele ogen hier is een 116i een ondergemotoriseerde tor (ook de mijne hoor) waar je alleen maar voor de naam en status van het merk BMW lijkt te betalen. Maar voor iemand anders is dat juist weer een belangrijke factor. Een auto straalt ook een bepaalde vorm van maatschappelijk succes uit naar de omgeving.
-
En een Porsche voor de deur durf je niet aan?Rico v Velzen schreef:Vind zelf dat de factor premium best wat waard is. Geeft ook een stukje meerwaarde in de merkbeleving. Mijn eerste Audi was slechts een A3 MK1 1.6, toen de instap Audi, maar in mijn belving zoveel meer auto als de toen vergelijkbare Golf IV en helemaal de Skoda octavia MK1. Ik heb het hier over 1997 toen stond Skoda anders in de markt als nu.

- Femme
Zo'n beetje alle BMW's met uitzondering van de M-modellen zien er standaard niet indrukwekkend uit. Je moet eerst minimaal 10 tot 15K spenderen aan velgen, xenon-verlichting, spoilers en leren bekleding om BMW te maken zoals ie eigenlijk moet zijn.
De 1-serie is geen natuurlijke schoonheid maar met xenon en M-sportpakket ziet ie er niet onaardig uit. Het is in ieder geval een autootje met een duidelijk eigen karakter. Dit in tegenstelling tot de E46 compact, waar een stuk kofferklep vanaf was gehakt en vier vriendelijk ogende kraaloogjes op waren gezet. De 3-deurs 1-serie gaat er al een stuk aantrekkelijker uitzien. De 2-serie coupé, mocht ie er ooit komen, zou zelfs een hele mooie verschijning kunnen worden.
De verkopen van de 1-serie zijn helemaal niet slecht in Nederland. Tot en met november werden er 2850 stuks verkocht tegenover 3588 A3's. De A3 is weliswaar langer op de markt maar ook verkrijgbaar in meer carrosserievarianten en heeft een uitgebreider motorenpalet. De 1-serie verkoopt aanzienlijk beter dan een Mercedes A-klasse, Alfa 147 en Mazda 3 om maar wat andere compacte middenklassers te noemen.
1-series worden verkocht omdat het de enige BMW is die de koper zich kan veroorloven. In Nederland geldt nog steeds groter = beter. Als je 50 willekeurige Nederlanders 52K geeft om op een BMW stuk te slaan komt de meerderheid met een kale 520d thuis, want die is "toch wel een klasse hoger". Een minderheid zal proberen om een 325i aan te kleden, de 130i zal niemand zien staan.
De 1-serie is geen natuurlijke schoonheid maar met xenon en M-sportpakket ziet ie er niet onaardig uit. Het is in ieder geval een autootje met een duidelijk eigen karakter. Dit in tegenstelling tot de E46 compact, waar een stuk kofferklep vanaf was gehakt en vier vriendelijk ogende kraaloogjes op waren gezet. De 3-deurs 1-serie gaat er al een stuk aantrekkelijker uitzien. De 2-serie coupé, mocht ie er ooit komen, zou zelfs een hele mooie verschijning kunnen worden.
De verkopen van de 1-serie zijn helemaal niet slecht in Nederland. Tot en met november werden er 2850 stuks verkocht tegenover 3588 A3's. De A3 is weliswaar langer op de markt maar ook verkrijgbaar in meer carrosserievarianten en heeft een uitgebreider motorenpalet. De 1-serie verkoopt aanzienlijk beter dan een Mercedes A-klasse, Alfa 147 en Mazda 3 om maar wat andere compacte middenklassers te noemen.
1-series worden verkocht omdat het de enige BMW is die de koper zich kan veroorloven. In Nederland geldt nog steeds groter = beter. Als je 50 willekeurige Nederlanders 52K geeft om op een BMW stuk te slaan komt de meerderheid met een kale 520d thuis, want die is "toch wel een klasse hoger". Een minderheid zal proberen om een 325i aan te kleden, de 130i zal niemand zien staan.
- RVV
Tom schreef:En een Porsche voor de deur durf je niet aan?Rico v Velzen schreef:Vind zelf dat de factor premium best wat waard is. Geeft ook een stukje meerwaarde in de merkbeleving. Mijn eerste Audi was slechts een A3 MK1 1.6, toen de instap Audi, maar in mijn belving zoveel meer auto als de toen vergelijkbare Golf IV en helemaal de Skoda octavia MK1. Ik heb het hier over 1997 toen stond Skoda anders in de markt als nu.
Tom ik vind status/imago belangrijk, maar heb niet meer nodig (porsche) om me in een bepaalde prettig te voelen.
De kracht van het imago van BMW is dat die in 2 werelden staat, aan de ene kant sta met je beide benen op de grond, doe maar normaal doe je gek genoeg maar dan net een beetje meer. Aan de andere kant straalt BMW een stuk kwaliteit, kracht en technische inovatie uit verpakt in goed smoelende jas (over het algemeen dan)
Porsche straalt ALTIJD duur, kapsones, verdient met duistere zaken of anders teveel poen op de bank uit.
Zo zie ik het niet maar wel 99% van de mensen, ja daar kun je schijt aan hebben, moet je ook echt onder die groep vallen. Ik iig nog niet. Laatr ik het zo zeggen ik kan nog steeds niet rentenieren.
- Dutch
Re: Wat is dat toch met die 1 serie ??
Dus. Om je oorspronkelijke vraag - of vragenRico v Velzen schreef:In de bladen is een 1 serie in de test een middenmot-er, soms zelfs een hekkensluiter, objectieve testresultaten geven aan dat een 1 serie niet datgen lijkt te beloven wat BMW de kopers had willen bieden. Niet de snelste in de bochten, niet de snelste op een circuit en ook niet altijd de snelste acceleratie tijden. (vaak wel) Vaak komt naar voren dat een 1 serie een matige tractie heeft mede door ontbreken van een sper.
Maar aan de andere kant zijn de subjectieve meningen vaak positief, testers vinden het een prettig rijdende auto, die goed stuurt, een entertainer is (ongeacht welke motor) gevoelsmatig is de 1 serie vaak de lekkerste auto in tests maar de objectieve cijfers staven dat niet. Lijkt wel een paradox ?
En toch lijkt de 1 serie een stiefkind je in de BMW range ? Hoe komt het nou ? Verwachtingen te hoog ? Prijs te hoog voor het gebodene ? Of zijn er gewoon betere alternatieven ? Zo ja welke dan in jouw beleving ?
Gaat het nog goedkomen met de kleinste telg uit de Beierse stal ? En zo ja wat moet er dan volgens jou gebeuren ?

- zo slecht gaat het blijkbaar niet met de 1-serie, dus waarom zou het moeten goedkomen
- ja, hij stuurt fijn en dat is een objectief gegeven

- maar hij wordt 'in de bladen' en in de portemonnee van de Hollander afgerekend op zijn premiumprijs. Want tja, voor veel minder heb je ook een Leon, Focus, whatever, en is dat RWD opeens wel heel erg duur.
Terwijl RWD waarschijnlijk maar een miniem deel van de meerprijs ten opzichte van een Leon/Focus is en de badge het grootste deel.
Maar goed, 'pats' is de Nederlandse verbastering van 'badge', dat wisten jullie toch?

- Arthur
Femme, de kans is zeer groot dat ik niet eens met een BMW thuis kom met 52k op zak.Femme schreef:1-series worden verkocht omdat het de enige BMW is die de koper zich kan veroorloven. In Nederland geldt nog steeds groter = beter. Als je 50 willekeurige Nederlanders 52K geeft om op een BMW stuk te slaan komt de meerderheid met een kale 520d thuis, want die is "toch wel een klasse hoger". Een minderheid zal proberen om een 325i aan te kleden, de 130i zal niemand zien staan.
Het ligt eraan voor welke doeleinden je een auto koopt.
Een 130i past mij niet, een kale 520d WIL ik niet.
Een (aangeklede) 325i (touring) voor 52k doe ik ook niet.
Er is zat groters en gelijk of beter gemotoriseerd te krijgen.
Als hoofdauto stel ik heel andere eisen dan wanneer het een "speelauto" betreft.
-
Voor 50k zijn er al best wat leuke auto's te krijgen, dus een apart topic:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?p=55339
Ben eigenlijk wel benieuwd waar 'we' mee zouden thuiskomen
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?p=55339
Ben eigenlijk wel benieuwd waar 'we' mee zouden thuiskomen

- Arthur
@Rico: Lekker de ruimte vind ik wel fijn.
Vandaar de Alhambra.
Daarvoor had ik een V70 2.4T.
Voor dat geld kon ik ook wel een 325i touring kopen.
Ouder meer km's.
Geen issue bij mij.
Dus de Volvo kwam.
Ik vond die 3-serie dus niet ruim genoeg.
Maar dan heb je het volgende weer, mijn vader z'n Mondeo station (2002) is weer ruimer in de kofferbak dan die Volvo.
Waarom dan die Volvo kopen?
Daarom komt er hier ook geen sedan, onbruikbare kofferbak.
Nu met 2 van die kleintjes vind ik het prima zo.
Volgend jaar komt er voor de Alhambra iets anders, altijd kleiner dus
Dan heb ik niet veel meer te willen, want lease.
De ocatavia2 heeft een grote kofferbak, maar ik zit te denken aan een Volvo V50 op dit moment.
Ook een kleine klotenauto
Als hoofdauto mag het gerust een maatje groter zijn.
Hoeft geen DF auto te zijn, zoals men er hier over denkt.
Is gewoon een persoonlijke voorkeur.
Vandaar de Alhambra.
Daarvoor had ik een V70 2.4T.
Voor dat geld kon ik ook wel een 325i touring kopen.
Ouder meer km's.
Geen issue bij mij.
Dus de Volvo kwam.
Ik vond die 3-serie dus niet ruim genoeg.
Maar dan heb je het volgende weer, mijn vader z'n Mondeo station (2002) is weer ruimer in de kofferbak dan die Volvo.
Waarom dan die Volvo kopen?
Daarom komt er hier ook geen sedan, onbruikbare kofferbak.
Nu met 2 van die kleintjes vind ik het prima zo.
Volgend jaar komt er voor de Alhambra iets anders, altijd kleiner dus

Dan heb ik niet veel meer te willen, want lease.
De ocatavia2 heeft een grote kofferbak, maar ik zit te denken aan een Volvo V50 op dit moment.
Ook een kleine klotenauto

Als hoofdauto mag het gerust een maatje groter zijn.
Hoeft geen DF auto te zijn, zoals men er hier over denkt.
Is gewoon een persoonlijke voorkeur.
- Macboy
Allereerst herhaal ik hier dat de 1-serie wel degelijk een verkoopsucces is, zowel in Nederland als in Duitsland. Ik weet niet wat BMW er zelf van heeft verwacht, maar de auto verkoopt gewoon en zie je veel in het dagelijks straatbeeld.
Het wieldoppen-verhaal is niet interessant, omdat dit natuurlijk voor elk model geldt. De gemiddelde verkochte A3 heeft in NL ook alleen maar pro-line. Xenon is unicum bijvoorbeeld (minder dan 2% van verkopen).
Een std A3 is qua lijnen betreft mooi. Een std 1-serie voor sommigen wel, voor sommigen niet.
Het RWD/FWD is wel degelijk relevant. Mensen hoeven de auto niet te kopen OMDAT hij RWD heeft, maar kopen de auto omdat de auto zo lekker rijdt ALS GEVOLG van de RWD.
Let wel: RWD gaat godzijdank in deze discussie niet over driften. Das niet relevant. Het stuurgevoel wel en dát wordt nu net veroorzaakt door de RWD. De auto is gewoon in ultieme balans met zichzelf en dat voel je.
Dat de gemiddelde koper dat niet weet, is natuurlijk niet relevant, want hier op DF zit de gemiddelde koper niet, maar de autoliefhebber.
Als autoliefhebber moet je dus in de 1-serie gereden hebben vind ik, om een oordeel te kunnen geven. Nogmaals: dan maakt het niet uit dat de 1-serie misschien langzamer is (hoewel dat wel vreemd is ja). Het gaat er dan om dat hij geweldig stuurt !
En tot slot: een 116i is genoeg in NL voor de gemiddelde koper
Het wieldoppen-verhaal is niet interessant, omdat dit natuurlijk voor elk model geldt. De gemiddelde verkochte A3 heeft in NL ook alleen maar pro-line. Xenon is unicum bijvoorbeeld (minder dan 2% van verkopen).
Een std A3 is qua lijnen betreft mooi. Een std 1-serie voor sommigen wel, voor sommigen niet.
Het RWD/FWD is wel degelijk relevant. Mensen hoeven de auto niet te kopen OMDAT hij RWD heeft, maar kopen de auto omdat de auto zo lekker rijdt ALS GEVOLG van de RWD.
Let wel: RWD gaat godzijdank in deze discussie niet over driften. Das niet relevant. Het stuurgevoel wel en dát wordt nu net veroorzaakt door de RWD. De auto is gewoon in ultieme balans met zichzelf en dat voel je.
Dat de gemiddelde koper dat niet weet, is natuurlijk niet relevant, want hier op DF zit de gemiddelde koper niet, maar de autoliefhebber.
Als autoliefhebber moet je dus in de 1-serie gereden hebben vind ik, om een oordeel te kunnen geven. Nogmaals: dan maakt het niet uit dat de 1-serie misschien langzamer is (hoewel dat wel vreemd is ja). Het gaat er dan om dat hij geweldig stuurt !
En tot slot: een 116i is genoeg in NL voor de gemiddelde koper

-
@Macboy: ik vind xenon wel/niet op een A3 veel minder "gezichtsbepalend" dan bij een BMW 1/3/5/7, heeft uiteraard ook voor een deel te maken met het ontbreken van angel eyes bij de non-xenon versies.
@Andre: Ga jij nog (tussendoor, todat de 230i/M2 er is) een 3drs hatch rijden denk je, of wacht je meteen totdat die coupe er is? (230i zal wel in première gaan op de IAA in sep '07 denk ik, M2 zal nog wel een jaartje langer duren?)
@Andre: Ga jij nog (tussendoor, todat de 230i/M2 er is) een 3drs hatch rijden denk je, of wacht je meteen totdat die coupe er is? (230i zal wel in première gaan op de IAA in sep '07 denk ik, M2 zal nog wel een jaartje langer duren?)
- Peter Tunissen