[21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII
-
Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII
Die vleugel op de mazda. Op ons transavia toestel zat er ook zo n een op.

- Hielke
Stelletje dwazen met die droogdrifterij. Bandenboeren gaan en masse naar de chinees dit weekend.
Moet je nooit doen he, op droog driften.
Moet je nooit doen he, op droog driften.
- Knot
Ik drift ook liever op nat asfalt maar het was ff niet anders vandaag en het is wel meer kick met bandengegil en rook, dat zeker!
- GTRene
wat loopt die kar van laurens toch mooi en rap
en idd prachtige lijnen

en idd prachtige lijnen

- Tristan
Ik was je even voor.Hielke schreef:Zal ik de zak chips er dan vast maar bij pakken?Tristan schreef:Jij rijdt beduidend betere lijnen, Laurens.![]()
Schitterend schouwspel met die twee kleine rakkers.

-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Driften op een droog Zandvoort blijft een waar spektakel. Wel 2 lekke banden waarvan de laatste best wel spectaculair afscheid nam terwijl er een oud Prodrive collega naast me zat 

- Knot
Sensatie is het zeker, alleen niet zo goed voor je achterbumper en binnenspatborden als je geen idee hebt hoe ver je banden zijn en er eentje ploft incl staaldraden...
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
In dit geval met als resultaat dat ik moest stoppen omdat er een brandstofleiding lek geslagen was.
- GTRene
-
Ik rij met de AIM-SOLO (http://www.aimsports.com/products/solo/" onclick="window.open(this.href);return false;), fijn apparaatje en werkt probleemloos en nauwkeurig. Werkt ook op GPS basis en vele circuits zijn opgeslagen en worden zelf herkend. Bilsterberg was niet bekend ondanks de laatste software versie, op zich geen probleem gezien het feit dat je zelf circuits toe kan voegen door even start/finish in te leren en de rest doet hij zelf. De SOLO geeft wel minder info als Harry's Laptimer (zelf nooit mee gereden maar ken het van de filmpjes). De Solo geeft je actuele snelheid gemeten op basis van GPS, rondetijden en predictive rondetijd tijdens een ronde. Ook de SOLO deelt het circuit op in secties en op basis van de gegevens van die dag maakt hij voorspellingen van de actuele ronde en geeft in plussen en minnen weer hoe je zit ten opzichte van de door jouw het snelst gereden ronde die dag. Alle gegevens worden gelogd en kunnen naderhand terug gelezen worden op het apparaat zelf of op de PC/laptop dmv bijgeleverde software waarvoor je altijd update's kan halen op de site van AIM zelf (gratis). Fancy gadgets als G-kracht meter heeft hij niet. Nadeel is dat als je de gegevens als underlay bij een filmpje wilt hebben dat je de duurdere SOLO-DL moet hebben icm een in mijn ogen veel te dure camera (SmartyCam ).ProfZB schreef:Heeft iemand ervaring met AIM SOLO en is dat beduidend beter dan zo'n Iphone app?
Voordelen zijn dat het een compact apparaat is met een onder alle omstandigheden super duidelijk afleesbaar scherm. Hij is autonoom en heeft niet persé een externe voeding nodig en dus makkelijk mee te nemen naar een andere wagen. De SOLO-DL heeft een extra uitgang die gekoppeld kan worden aan het canbus systeem van de auto (indien aanwezig) en gebruikt dan de diverse info verstrekt door de boordcomputer van betreffende wagen.
.http://www.albi-engineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
Doe mij nog steeds maar een Performance Box. Geloof dat die data inmiddels ook naar externe devices over te brengen is.
In een direct vergelijk met een AIM-Solo van een tijdje terug in Predictive Lap modus was mijn oude Performance Box een stuk nauwkeuriger.
In een direct vergelijk met een AIM-Solo van een tijdje terug in Predictive Lap modus was mijn oude Performance Box een stuk nauwkeuriger.
- ProfZB
Hanske,
Top voor de uitgebreide reactie
Top voor de uitgebreide reactie

- Knot
Da's niet best, door slingerende profieldraden?Dickh. schreef:In dit geval met als resultaat dat ik moest stoppen omdat er een brandstofleiding lek geslagen was.
-
Zijn er nou geen banden die droog driften kan handelen zonder dat het loopvlak los laat?
Wanli moet je in ieder geval niet op droog hebben daar heb ik ooit ook bulten op gedrift. Het karkas gaat gewoon stuk.
Wanli moet je in ieder geval niet op droog hebben daar heb ik ooit ook bulten op gedrift. Het karkas gaat gewoon stuk.
- L@urens
Knap als je daarmee kan opstijgen, of zat 'ie ondersteboven?Andre schreef:Die vleugel op de mazda. Op ons transavia toestel zat er ook zo n een op.
- Knot
Die Infinity INF 05 misschien?Andre schreef:Wanli moet je in ieder geval niet op droog hebben daar heb ik ooit ook bulten op gedrift. Het karkas gaat gewoon stuk.
Vlasblom zegt BCT... maar het gaat allemaal snel stuk als je blijft driften/pendelen.
Zal nog een filmpje posten vanavond dat ik achter de andere 328i zit, die conti sportcontact waren netjes afgesleten zonder staaldraden of bulten maar je ziet gewoon de rubberdeeltjes eraf spatten als ze heet gestookt zijn.
- L@urens
Deze is ook wel aardig, een oranje DF GTS is niet altijd sneller
Hier reed Philip vernam ik.
Daarna laat mijn ABS het afweten en ga ik vol blokkerend het grind in.

- Hielke
Laurens, jouw ABS of de echte ABS?
- MX5T
Was wel weer lekker zo'n dagje aan zee.L@urens schreef:Speciaal voor Peter even dit stukje met de dieseltourist eruit geknipt. Wat begon als outlap ging al snel op tempo:
Het begin van de middag was bedoeld om de knocksensor in te regelen. (de electronic boostcontrol kregen we om onbekende reden niet aan de praat in het motormanagementprogramma.)
Het inregelen wilde waarschijnlijk om dezelfde reden als de boostcontrol niet lukken.
Daarna de originele mapping er weer in gezet maar vanaf dat moment ging na overschakelen van 3 naar 4 of 4 naar 5 de EGT waarschuwingslamp aan. Uitlezing gaf aan dat de AFR plotseling een stuk armer was geworden.
Tijdens zo'n testrondje zag ik Laurens opduiken in de spiegel en toen toch maar even geprobeerd of de koningsgezinde auto progressie had gemaakt.
Was bij voorbaat kansloos voor mij want AFR niet optimaal, de inmiddels 6 jaar oude testbandjes (Yoko A048 - 195/55/15) eronder en remmen die niet helemaal top functioneerden.
(niet echt handig als je de avond van tevoren nog snel even de voor-remblokken wisselt en dan één van de blokken verkeerd om monteert..................dat remt niet echt geweldig en na 12 ronden kun je een set remblokken en remschijven wegdonderen

Maar al deze bijkomstigheden zijn niet relevant, de beelden liegen niet .........oranje passeert rood ...........en nog wel buitenom
Lijnen zijn inderdaad een beetje slordig maar zo is heel mijn rijstijl eigenlijk wel dus niks nieuws.
Ik ben in ieder geval blij dat toen L@urens achter me reed zijn echte ABS het nog wel deed

- L@urens
ABS unit van een NBFL erin gehangen. Sensor links-voor defect. Ik kan je vertellen, als je er vanuit gaat dat ABS het doet en het laat het compleet afweten, dat rem je niet meer bijHielke schreef:Laurens, jouw ABS of de echte ABS?

De NBFL ABS unit (Bosch 5.3) heeft ingebouwde EBD en een (veel?) snellere regelunit dan het historische systeem dat standaard in een '94er zit.
- Hielke
Het Tarzan momentje daarvoor was ook al behoorlijk spannend.L@urens schreef:ABS unit van een NBFL erin gehangen. Sensor links-voor defect. Ik kan je vertellen, als je er vanuit gaat dat ABS het doet en het laat het compleet afweten, dat rem je niet meer bijHielke schreef:Laurens, jouw ABS of de echte ABS?Rondjes zonder ABS, wetende dat het uit staat, gaan me een stuk beter af.
De NBFL ABS unit (Bosch 5.3) heeft ingebouwde EBD en een (veel?) snellere regelunit dan het historische systeem dat standaard in een '94er zit.
Rij jij nog zonder ABS Ton? Is in deze auto's wel heel spannend zonder.
- L@urens
Ton heeft nog origineel '94 ABS. Maar die van mij lekte dus ik moest toch wat doen.Hielke schreef:Het Tarzan momentje daarvoor was ook al behoorlijk spannend.
Rij jij nog zonder ABS Ton? Is in deze auto's wel heel spannend zonder.
Dat Tarzan momentje heb ik inderdaad ten onrechte genegeerd. Ik weet niet goed wat dat was, want het ABS werkte daarna nog wel, maar de auto wilde bij het aanremmen direct linksaf. Heb dat gisteren 3x gehad, 2x aanremmen Tarzan, 1x Scheivlak.
EDIT: Zonder ABS is niet héél spannend, als je maar weet dat het uitstaat.
Met ABS is gewoon flink intrappen. Zonder ABS (zeker met de 1" hoofdremcylinder die we rijden) moet je hem behoorlijk fijntjes doseren. Plus dat je het blokkeren vaak pas merkt als je al een rookgordijn hebt gemaakt.
Laatst gewijzigd door L@urens op 22 aug 2013, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- MX5T
Op de Ring rijd ik meestal zonder, hier op CPZ had ik de zekering er nog in staan. Maar, zoals L@urens al schreef is het oude ABS erg traag en ben je al aan het blokkeren voor het ingrijpt. In het rempedaal merk ik in ieder geval nooit dat het ingrijpt maar ik heb het eigenlijk nog nooit getest.Hielke schreef:Rij jij nog zonder ABS Ton? Is in deze auto's wel heel spannend zonder.
- Hielke
Kan ik nu uit het filmpje afleiden dat de Turbo MX-5's net zo hard accelereren als een GTS?L@urens schreef:Deze is ook wel aardig, een oranje DF GTS is niet altijd snellerHier reed Philip vernam ik.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dat wordt knutselen komende winter dan heHielke schreef:Kan ik nu uit het filmpje afleiden dat de Turbo MX-5's net zo hard accelereren als een GTS?